nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Hex up!

Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 6 let
Herní doba: 15 min
Herní svět: Abstraktní
Herní kategorie: karetní hra, párty hra, postřehová
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Dino Toys
Autoři: Olda Rejl
Rok vydání: 2020
Sdílej: Facebook

Šest v jednom?!

Autor: Ferry007 | 11.1.2021 | 0

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

Úvod

Hex Up!, to je balíček šestihranných karet a pár dalších žetonů. To vše tvoří set, se kterým lze hrát šest různých her, např. strategický Land, postřehový Pack nebo blafovací Bluff či deduktivní Code.

Příprava hry

Nejprve se hráči musí rozhodnout, kterou hru si zahrají a podle toho hru připraví. Příprava obvykle spočívá v rozdání nebo naopak rozprostření karet po stole, rozdání herních žetonů či rozprostření žetonů kolem stojánku.

Privátní: rozbalenná krabice HEX.jpg
Komponenty hry

 

Názvosloví

Tato hra, ačkoliv je velmi jednoduchá, používá několik speciálních pojmů:

  • Hex = hrací karta. Každá karta má čtyři otvory a dvě barvy.
  • Base = základní karta se šesti barvami bez otvorů. Pro snadné odlišení má tmavší rub.
  • Cion = bodovací žetony. Jeden Coin odpovídá jednomu vítěznému bodu.
  • Chip = jednobarevný žeton. Od každé barvy jsou ve hře dva.
  • Hex Up = dva Hexy (dvě karty) položené na sobě tak, aby z půdorysu stále tvořily šestiúhelník a byly vidět minimálně 3 barvy. Barvy se mohou opakovat.

Ačkoliv v pravidlech byla tato slova vždy psána velkými písmeny, já to dělat nebudu, bylo by to nepřehledné.

Pravidla hry

Vzhledem k šesti různým pravidlovým rámcům uvedu stručný popis pravidel u každé hry. Sice jsou zde přímo dostupná pravidla, ale aby byla recenze kompletní a vy si mohli hned udělat o hře lepší obrázek, tak je alespoň stručně nastíním.

Pack: Nejprve se kolem stojánku karet rozprostřou všechny karty a do stojánku se vloží base. Vedle se připraví coiny. Hráči se poté snaží (všichni najednou a co nejrychleji) přikládat hexy nebo hex upy do stojánku tak, aby bylo stále vidět šest různých barev. Pokud se to někomu povede, oznámí to zvoláním „barva“ a vezme si určitý počet coinů. Pokud se mu to nepovede, coiny ztrácí. Jakmile se do stojánku vloží všechny karty, hra končí a vyhrává hráč s největším počtem coinů.

Land: Mezi hráče se rozdají všechny karty a rozdělí všechny chipy. Doprostřed stolu se položí base. Hráč na tahu, může přiložit hex up k základní kartě (base) tak, aby hrany, která se dotýkají ostatních karet, spolu sdílely všechny barvy. Díra se nepočítá, může se přiložit i k barvě a nevadí to. Přiložení rozdílných barev k sobě není dovoleno. Navíc hráč může „přebarvit“ díru jedním z dostupných chipů a tím zvýšit svůj bodový zisk za propojené barvy (za každou spojenou barvu dostane hráč jeden coin). Jakmile se všichni zbaví svých karet, hra končí, a vyhrává hráč s nejvyšším počtem coinů.

Privátní: LAND HEX.jpg
Při hře Land

Speed: Vedle každé hrany base se umístí jeden chip a připraví se bank coinů. Hráčům se rozdají všechny hexy. Poté všichni najednou otočí vrchní kartu svého balíku. Hráči musí zhodnotit situaci a musí být nejrychlejší v tom, že poznají, které barvy nejsou přítomny na právě otočených kartách všech hráčů a příslušné chipy přesunout k sobě. To se samozřejmě snaží všichni, a tak dostane bod každý, kdo má nějaký chip (body může dostat jeden hráč, ale také všichni – záleží na tom, jak jsou hráči rychlí).

Bluff: Hráči mají v ruce hexy a když si dolíznou další hex, pokusí se ho natočit tak, aby bylo viditelných šest barev. Pokud se tak stane nebo pokud hráč blafuje, řekne „barva“ a vezme si jeden coin. Pokud se to někomu nezdá, vznese námitku a hráč odhalí ruku. Hráč, který měl pravdu, získá jeden coin od soupeře.

Think: V této hře se rozloží hexupy na stůl a hráči se rozdělí na týmy. Jeden tým připraví několik hexupů na stůl a druhý tým se na ně může jednu minutu koukat. Pak se tento tým otočí zády. Zadávající tým překryje jeden z hexupů base kartou lícem dolů. Poté hráči hádajícího týmu pomocí chipů hádají, co bylo kde za barvy. Tým dostane body za správně uhodnuté barvy.

Code: Každý hráč si nejprve ze tří chipů vytvoří „kód“, např.: „červená – zelená – modrá“. Pak přikládají karty do stojánku, a pokud se v něm objeví barevný kód některého z hráčů, vezme si tento hráč jeden coin. Nesmí se blafovat a hráči se nekontrolují navzájem. Při troše štěstí tak za chvíli dokážete odhadnout kód protihráčů.

Podle pravidel je tedy vidět, že hry se od sebe docela liší.

Pravidlový rámec

Pravidla jsou napsána docela hezky a všemu se dá dobře porozumět. Jedinou výtku bych měl k těm podle mě nešťastným termínům. Jedná se o českou hru českého autora a hry se jmenují anglicky a názvosloví ve hře je také anglické. Člověku se z těch „hexů“ a „hexupů“ už pomalu točí hlava. Pokud se přes to ale dokážete přenést, stačí si pravidla jednou přečíst a pak se do nich budete koukat jen při přípravě a při rozdílnosti počtu hráčů, pro dva hráče totiž platí trochu jiná pravidla.

Komponenty

Oceňuji plastový stojánek, ten je opravdu fajn. Papírové žetony jsou standardní, po X partiích neustálého předávání jsou téměř jako nové. Karty ale trpí. Pokud s Hex Upem odehrajete alespoň 15 her, už jej nikdy neprodáte „jako nový“, protože hexy jsou velmi slabé, ohebné a trpí tím, že se velmi často vkládají do stojánku. Hodně se opotřebovávají, rohy se ohýbají a balíček je čím dál tím víc „nadýchaný“. Jsou jen o trochu slabší než u Dobblu, ale trpí právě zejména vzhledem k jejich tvaru.

Privátní: stojánek HEX.jpg
Stojánek s Base kartou

 

Použitelnost uváděných her

Nadpis je možná zvolený trošku nešťastně, ale chtěl bych zde řešit gró této hry – šest her v jedné krabici a každá je jiná! Mohu opravdu potvrdit, že každá hra je v rámci možností jiná a přináší jiný herní zážitek. Jako „rámec možností“ myslím fakt, že vzhledem k tomu, že jsou karty barevné, je asi jasné, že se vše bude točit kolem skládání různých barevných kombinací.

Je zde vidět – opravdu doslova cítit – inspirace hrou Dobble a jím podobným. Jenže ta inspirace byla vzata za dobrý konec a je to něco úplně jiného.

Jmenovitě:

  • Hra Pack je „Dobble na steroidech“. Není to taková postřehová oddychovka, ale zde musíte ještě vymyslet ideální kombo, abyste získali body. Pro nás super obměna, i díky Packu si Hex Up rád znovu zahraji.
  • Hra Land byla pro nás nudná a nezajímavá. Téměř každému se povede propojit alespoň dvě barvy a pro nás to nebylo moc záživné.
  • Speed je docela sranda. Už ve čtyřech je jaksi nepřehledný, ale o to jde! Cílem je všimnout si chybějící barvy, což je pro mě jako absolutně zpomaleného člověka trošku problém. Přesto se to mým herním skupinám líbilo.
  • Bluff je peckovní záležitost. Není to blbé blafování, máte totiž pocit, že nějak dokážete odhadnout, co má soupeř v ruce (vždyť vy vidíte karty, které si bere!). Někdy to odhadnete dobře, někdy ne… prostě super oddychovka na nějakou párty.
  • Think je twist takové té klasické paměťovky, kterou jsme hráli ve škole. Musíte si zapamatovat, kde co je, a pak to na kartách ukázat. Nás to nenadchlo, ale možná s dětmi to může být dobré.
  • Code je možná ta nejlepší ze všech her? Ve hře dvou hráčů za chvíli poznáte, jaký má protihráč kód, ale ve větším počtu už je to znatelně těžší.  Někdy sice nemáte na výběr a nutně někomu pomůžete, ale jindy s radostí zaškodíte a připíšete body jen sobě. Super je taky možnost si o bod neříct, což třeba v situaci, kdy jsou na hexech jen tři barvy, protihráče trošku zmate…

Z uváděných šesti her bych znovu zahrál tři až čtyři. To je docela dobré, ne?

Mechanismus her

Ústřední téma všech her nějak kooperuje s barvami zobrazovanými na kartách, ale každá hra trochu jinak. Někde jde o postřeh, někde je potřeba více přemýšlet či blafovat. Zahrajete si to, co se vám zrovna chce. Jsou to všechno rychlé a dynamické hry, sloužící spíše jako párty hry nebo fillery, proto se tu nedá bavit o nějakých hlubokých strategiích nebo vítězných taktikách. Jedná se o čisté mechanické hry s dobrým nápadem a jiskrou.

Herní skupina

Hex Up je asi jedna z mála her, která není příliš citlivá na herní skupinu. Díky širokému záběru témat a pohledů, ze kterých se dá na hru nahlížet, a způsobů jak ji hrát, ji můžete vzít kamkoliv. Chcete hrát spíš něco strategického? Ze srandy si zablafovat či zkusit nějakou postřehovku? To vše vám Hex Up dá a spojí to opravdu originálními principy s barvami a kombinacemi.

Ve dvou hráčích jsou všechny mé oblíbené hry dobře hratelné, hlavně Code nebo Bluff jsou super. Ve třech či čtyřech také, ale je to větší zábava na úkor strategického myšlení, protože hra nabývá na dynamice a vše se rychle mění. V plném počtu (v šesti) jsem hru nehrál, ale myslím si, že už by to bylo až moc. Code by nešel usledovat, Pack by byl chaos (už ve čtyřech to fičí), ale třeba Speed by byl leckdy výzva. Podle mě se ideální počet hráčů pohybuje mezi třemi a pěti.

 

Celkové zhodnocení

S Hex Upem je to těžké. Je příliš „různý“. Nedostatky některých her vyvažují přednosti her jiných, takže bych byl ve výsledku dost mírný. Podobných her jako je tato, máme na trhu dost – za všechny znovu připomenu zmiňovaný Dobble. Je sice pravda, že zde máme minimálně čtyři různé a dobře využitelné hry, ale přesto se nemohu ubránit dojmu, že je to takové suché… Je to abstraktní hra, jsou tam jen barevná kolečka a nic víc. Pokud do Hex Upu půjdete, musíte s tím počítat. Pak vám opravdu nabídne zajímavé nápady a skvělou dynamiku, zábavu a znovuhratelnost. Já měl abstraktní hry rád, začínal jsem s nimi.


Číselně hru hodnotím jako 6,5/10.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Přidat komentář

Tato funkce je dostupná pouze přihlášeným uživatelům!

Můžeš se přihlásit nebo registrovat.