nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Gloomhaven

Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: vývoj postavy
Čeština: undefined
Vydavatelé:
Autoři: Isaac Childres
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Vhodnost pro děti

Řeším důvody, proč to nekoupit :-D Pravděpodobně bych hrál s devítiletým klukem a přítelkyní, oba ne až tak moc zvyklí na hraní. Myslíte, že je taková hra pro spíše nezkušené hráče vhodná? Budu je postupně učit nové hry ze své sbírky, než tohle vyjde česky, ale i tak se bojím toho, že to na ně bude moc těžké.

28.1.2019 09:12:55

totalpan

Díky za tvou odpověď. O důvod víc, proč to prodat za slušný peníz druhé postavě a ne s tím běžet na trh, kde si to za pakatel koupí jiná postava. Pokud nabídnu velkou částku a nikdo mi za to peníze nedá, tak mi stejně asi nic jiného nezbude, než to prodat na trhu.

Vím také, že existuje ke hře docela dost errat, tak je tam třeba zmíněno něco, co jsem přehlédl. Ještě jednou díky všem za postřehy z hraní. Pokud by měl ještě někdo nějaké tipy např. z BGG, které by mohly vyšperkovat tuhle skvělou hru, podělte se o ně ;)

Upraveno autorem (porovnej)

30.1.2019 12:59:21

nákres a předmět

nákres zpřístupní vybavení ve městě a pak si ho může kdokoliv koupit, i vlastník nákresu si ho musí koupit. Ano, může se stát že najdeš předmět, který u obchodníka není

30.1.2019 12:31:33

totalpan + regressiv

Ano, přesně kvůli tomuhle mě ta hra tak okouzlila. Už jen to, že je boj řízen kartami a ne kostkami mě od začátku zaujalo. Na jednu stranu zde uvádíte, že každý jede na sebe, ale současně zvedáte reputaci ve městě společně, ať už v kladném smyslu nebo záporném smyslu, takže vlastně děláte společná rozhodnutí v rámci družiny.

Už se k tomu nechci vracet, ale nikdy jsem tu nemluvil o kooperativním hraní. A případný prodej karet vybavení mezi hráči nepovažuju za kooperaci, ale snahu vytřískat z druhého hráče co nejvíc. Proto jsem se ptal, zde ve hře může nastat situace, kdy nalezený předmět můžu vlastnit jen já nebo se druhá kopie daného předmětu nachází mezi kartami obchodníka ve městě, pak je jasné, že daný předmět půjdu normálně prodat. To samé s nákresy. Já najdu nákres vybavení a poté si ho může každý nechat udělat ve městě? O to mi celou dobu jde, zda s tím nemůžu nějak mezi ostatními členy obchodovat a připravit je tak o nějaké peníze navíc.

30.1.2019 12:04:37

vhodnost pro děti

... já bych se vrátil k původnímu tématu, odpověď totiž není jednoduchá, záleží jak jsou děti kovaní v deskovkách a co od hry očekáváte. Pro nás (hraji s dětmi 15+ a jsou zvyklí hrát od svých 7 let) to bylo naprosto úžasné a měli jsme ten wow efekt (ne z vizuálu ale z mechanik), kdy vlastně musíš řešit jak vyhrát a zároveň plnit své cíle a občas si i něco uhrát jen pro sebe. Je hodně náročné odhadnout jak a kdy jakou kartu použít (jestli ji obětovat, nebo zahrát slabší variantu a nechat si tu silnou na horší časy). Tady jsou boje totiž tvrdá strategie říznutá náhodou (otáčením karet bojových modifikátorů a kartami akcí nepřátel). Tuto náhodu si pak během vylepšování balíčku modifikátorů během kampaně můžeš naklonit na svoji stranu. Takže pokud chcete mimo boj rozvíjet postavu, vylepšovat město a nakupovat vybavení (tohle vylepšování je však běh na dlouhou trať a je třeba odehrát několik scénářů na nějaký postup) a pak jít do strategické bitvy kde se vám budou vařit mozky je to přesně pro vás. Jestli hledáte typ hry kdy jde parta dobrodruhů vymlátit jeskyni šáhněte po něčem jiném.

30.1.2019 08:29:21

lootovanie truhly

Dokonca aj jeden z battle goalov je o lootovani truhly, čiže hrať to kooperativne je podla mna blbosť. Ma to viac rozmerov.

30.1.2019 04:10:30

Miner

Díky za vyčerpávající info, těším se na to moc ;)

29.1.2019 19:40:09

Miner....

amen.
Dobře Ty. ... :o)

29.1.2019 18:13:23

Mitogar

Nejde o loot truhly místo zabití bosse, bosse stále chceme zabít, ale proč k tomu nemít truhlu, proč by jí měl mít ten druhý? :)

Mimochodem tuhle nekooperacci podporují i karty battle goalů, které se výslovně nemají sdělovat a často nabádají k činnosti, která není nejlepší pro celek.

Tahle hra nemá simulovat staré PC RPGčka, kde hráč ovládal 4 charaktery a ty tvořily uniformní skupinu, to si Borghal trochu vyfabuloval. V materiálech ke hře je výslovně zmíněno, že skupinu tvoří dobrodruzi, kteří mají zrovna společný cíl, nejsou to žádné Rychlé šípy.

Není problém to hrát full coop a pravidla si ohýbat, ale pak to ztrácí část záměru. Ty battle goals nebo souboj o truhlu celkem řeší potenciální problém alfa hráče, například.

Pokud si předměty mezi sebou prodáte za férovou cenu, není pak důvod nenechat všechny truhly charakteru co na to má nejlepší vlohy (pohyb, loot), místo toho, abyste se k nim snažili dostat sami a kvůli té snaze třeba nedorazili potvoru a tím celé bandě zatopili. A ve výsledku má družina z předmětů dvojnásobek peněz než kolik by měla mít, kdyby se hrálo podle pravidel. V té kampani to může udělat celkem solidní sumy, když k tomu vezmu i equip kterej se nakoupí ve městě a při výměně za lepší se prodá kámošovi místo za půlku zpět obchodníkovi, který ho pak prodává zase za plnou cenu.

Pořád platí, že každej podle svého gusta, ale je jasné, že hru to ovlivní, tak s tím počítejte :).

29.1.2019 17:32:39

Dejf + Klattu

Díky za upřesnění, o nákresech vím. Jen jsem se chtěl zeptat, zda můžete najít ve hře takový předmět, který máte jen vy a současně není v nabídce trhu jeho druhá kopie?

A stále opakuji, že předmět, který najdu a nehodí se k mé postavě, tak nebudu dobrovolně nikomu dávat, pořád můžu být trošku hajzl. Nechci tady žádné vyměňování zadarmo mezi hráči snad jen u předmětů stejné ceny.

Dle pravidel má předmět cenu 30zl. Prodám ho ve městě za 15zl, druhý z party ho koupí za 30zl.

Proč takhle komplexní hra neumožňuje prodej toho předmětu mezi hráči? Nabídnu mu ho za 25zl a on na to kývne. Tímto jedním prodejem předmětu je rozdíl u prodávající +10zl a u kupujícího +5zl. Chcete říct, že prodej třeba 10 takto získaných předmětů za celou kampaň (70 scénářů) by způsobil nevyváženost celé hry?

Přiznám se, že vybírání truhel, místo zabíjení hlavního bosse je taky ulítlý. Nicméně Gloomhaven budu hrát až vyjde v češtině, ale toto tu hru hrozně sráží. Nevím snad o žádné jiné hře, kde by výměna předmětů mezi hráči nebyla možná nebo se mýlím?

Upraveno autorem (porovnej)

29.1.2019 00:31:01

Předávání předmětů - Borghal

Kazdy si muze upravit pravidla a hrat jak chce, predani par predmetu asi hru nerozbije.... GH je o bande zoldaku, kteri si hraji kazdy na vlastni triko a jak maji hotovo, mizi bez slova rozlouceni. Prvek RPG je v tom, ze nektere postavy maji trochu problem se dostat k bedne a pokud ji vazne chcou, tak musi obcas kaslat na ostatni a tahat caru rovnou k ni. Pokud tento RPG prvek obchazis/obchazite agilni postavou, ktera to pak rozda .... klidne, ja to mam opacne:)

28.1.2019 22:34:27

Předávání předmětů

To, že to pravidlově jde jen skrze prodej a nákup na trhu je podle mě naprosto mizerné pravidlo, které v tak domyšlené hře jako GH nemá co dělat. Jestli tahle úprava pravidel rozbije balanc, tak je ta hra špatně vymyšlená, protože vzhledem k tématu hry tohle prostě jít musí a mělo se s tím počítat.
Argumentujte si jak chcete, pokud najdu luk a sám ho nevyužiju, je jenom logické, že ho svému kumpánovi poskytnu (za nějakou kompenzaci, pochopitelně, pokud jsem hajzl tak i vyšší než je odkupní cena). Ještě tak to dává smysl u oblečení (špatná velikost), ale u jakéhokoliv jiného vybavení to postrádá smysl a rozbíjí iluzi party RPG, kterou se GH jinak snaží navodit.

28.1.2019 20:35:30

Loot truhly

Na tohle jsem úplně zapomněl :)

Téměř každý scénář je boj o truhlu, jelikož peníze navíc/předmět se prostě hodí :) ale nejednou se stalo, že to toho hráče prostě šíleně pojelo. Pokud tenhle aspekt budete hrát kooperativně, tak se o tohle ochudíte

28.1.2019 19:29:07

Mitogar

Hrajte to jak vám to bude vyhovovat, jde čistě o to, že si tím měníte obtížnost, což je úplně v pohodě, pokud to chcete. Když tu někdo psal, že se tím hra nemění, tak tomu tak není. Pokud s tím počítáte a vyhovuje vám tak, tak proč ne, jen abyste pak v půlce kampaně neměli pocit, že to začíná být moc lehké.

Jinak s předmětama je to jak psal Dejf. Mimojiné u nás je o truhly celkem boj a naposledy se na jednu vrhnul těžce zraněný charakter, jen proto, aby zjistil, že je to léčka a ve výsledku kvůli tomu umřel :).

28.1.2019 17:41:48

Mitogar

Ve hře jsou dva druhy karet - karty předmětů a karty nákresů předmětů. Když najdu předmět - je můj. Když najdu nákres, "jenom" tím zpřístupním všechny kopie daného předmětu městskému obchodníkovi - prostě jsem našel zaprášený svitek, podle kterého se to v Gloomhavenu naučili vyrábět.

David Rozsíval,
Albi Česká republika a.s.

28.1.2019 15:55:49

Froggery + Miner

Při čtení pravidel jsem se dočetl, že když postava najde nějaký předmět (který existuje ve 2 variantách karet), tak poté se umístí do vybavení nabídky ve městě ta druhá karta. Je toto prosím pravda nebo jsem to z anglických pravidel špatně pochopil?

A o co můžou být lepší vzájemné dohady mezi hráči, když ten druhý touží po předmětu, který má ten druhý. Navíc ho připraví o nějakou sumu peněz. Tady se to odbyde prodejem ve městě a druhý si to vesele koupí?

Vážím si velice vašich poznatků a díky za ně. Je vidět, že někteří z vás toto pravidlo striktně dodržují a jiní hrají bez něj a je to pro ně také v pohodě a nevidí v tom problém.

Upraveno autorem (porovnej)

28.1.2019 15:50:24

Mitogar

Viz. Froggery - když prodáš předmět ve městě, tak se zařadí do nabídky k nákupu, ale prodávající dostane půl ceny a následný kupující platí plnou cenu, pokud si ten předmět jen přehodíte, tak vlastně ušetříte náklady v hodnotě půlky ceny předmětu.

28.1.2019 15:49:13

Mitogar

Tak to se řeší prodejem za půl ceny trhu odkud to jiný hráč koupí za plnou cenu.

28.1.2019 15:42:06

Miner

Počkej, mě nešlo o to, že by se měla některá z postav dělit s ostatními o peníze, to vůbec ne. Jen prostě prostá výměna třeba jednoho předmětu, který najde a nehodí se mu k postavě s jinou postavou za jiný, i když bude chtít třeba výměnou za něj dražší a navíc třeba přihodit nějaké peníze na vrch. Vůbec mi nejde o to, aby si na konci rozdělili zlaťáky nebo jinou kořist rovnoměrně mezi sebe.

Upraveno autorem (porovnej)

28.1.2019 15:40:00

Klattu

Přesně, na to jsem zapomněl a to je taky důležitý aspekt samotné hry, například Scoundrel umí luxovat peníze ve velkým a pokud je pak rozdá, ostatní se soustředí čistě na boj s nepřítelem, ale pokud se hraje normálně a každej si jde za svým, pak se samozřejmě pořád spolupracuje, ale každej si chce urvat to svoje, takže občas místo doražení nepřítele prostě dojde sebrat kačky a to je další prvek, se kterým hra počítá. Už jsme prohráli hru, čistě kvůli sobeckým zájmům jednotlivých aktérů. Pokud bychom jeli full co-op a sharovali výdělky a loot, pak se hra stane o dost jednodušší.

Já bych to hrál tak jak se to hrát má a upravoval jen v případech, že vám něco hodně vadí nebo nesedí.

28.1.2019 15:33:46

Miner + Klattu

Díky za tvůj náhled zkušeného hráče. Tím, že jsem hru nehrál osobně, tak bohužel nedokážu odhadnout, ke kolika takovým výměnám by ve skutečnosti při hraní došlo. Viděl jsem karty vybavení a jednou jsem pozoroval jednu hrací partu při jednom dobrodružství. A taky vím, jak funguje nákup a prodej vybavení.

A to, že by postava před skončením své kariéry rozdala své vybavení mezi ostatní hráče jsem zavrhl a s tím nesouhlasím. Ale i když je to nesourodá skupina, pořád tvoří družinu, i když každá postava má třeba jiné pohnutky během hraní. Třeba se zde ještě někdo vyjádří, jak to hrajou oni ve své skupině.

Upraveno autorem (porovnej)

28.1.2019 15:26:12

Sdileny loot


Ahoj,
IMHO to ma zasadni vliv:) Jsou tam postavy a buildy, ktere jsou zamerene na Loot. Kdyz sdilite predmety/penize, tak bud jsou tyto postavy jeste vice silne, nebo naopak je cela jedna role nanic.

Co bych si dokazal predstavit, ze po zjisteni co je v bedne, to tam nechate lezet a kdo to chce, si tam dojde a vezme.

Cely GH je o bande zoldaku, co si chcou vydelat prachy a splnit svoje zivotni poslani, ostatni do party tam jsou jen .... bo ve vice lidech to jde snadneji ;)

28.1.2019 15:25:27

Mitogar

Ona ta filosofie Gloomhavenu je, že jste nezávislí dobrodruzi, kteří mají po nějakou dobu společný cíl a pak se rozejdou po svých. Ostatně ve chvíli kdy chce nějaký dobrodruh pověsit lození po všech čertech na hřebík a otevřít si hospodu v rodném městě nedává úplně smysl, že všechno co má nechá parťákům a půjde domu s holým zadkem.

A pak samozřejmě planí co psal Deathmers, tímhle ohybáním si ušetříte v celkovém součtu mraky peněz, kterými si můžete vylepšit karty a hru tak rozbít. Mimochodem ty vylepšení postav jsou trvalé, takže pokud postava odejde na odpočinek, ale v budoucnu se jiný hráč rozhodne hrát opět za tu danou rasu, pak dostává již vylepšené karty a autor počítal s tím, že těch vylepšení bude nějaké množství, tímhle čachrováním tomu můžete dát pěkně na zadek.

Ale jinak je samozřejmě na vás jak to budete hrát, důležitá je zábava, ale zrovna u téhle hry jsou pravidla vymyšlená a dotažená a to, že si charaktery mohou věci předávat jen přes ztrátový prodej a následný nákup má své opodstatnění.

28.1.2019 15:14:14

Vylepšení..

Myslím, že pár vylepšených karet na hru taky nemá žádný vliv. I kdybys prodal všechny předměty po odcházející postavě. Kolik bys z toho měl peněz? 150? 200?
Za tyhle peníze moc vylepšení stejně neporidis.

28.1.2019 15:09:23

Deathmers

Díky za tvůj postřeh. Tam by mi to nevadilo, kdyby ostatním hráčům nemohl nic předat. Přece když odcházím se svou postavou do herního důchodu, tak odejdu se všemi poctami a cennostmi, které jsem nasbíral.
Mě se hlavně jednalo, že během dobrodružství najdeš jako tank ve družině něco, co se ti nehodí a proč to někomu nedat nebo vyměnit za něco jiného, pro tebe vhodnějšího. Pokud to nikdo nebude chtít, tak to stejně asi prodáš ve městě a koupíš něco pro svou postavu.
Podle vašich poznatků to nevadí a nehrajete dle toho a funguje to tak v pohodě. To pravidlo je prostě divné.

Upraveno autorem (porovnej)

28.1.2019 15:06:42

Předávání předmětů

A to já bych se možná o balanc bál :)

Hra je postavená na tom, že na začátku dostane nová postava trochu peněz, za co musí koupit to nejnutnější, na zbytek si musí vydělat. Pokud by to těsně před odchodem do důchodu předala jiné postavě, které by najednou zbyly peníze, tak by hráči mohli o hodně víc kupovat vylepšení karet, na které se jinak vydělává opravdu hodně dlouho a těžce :)

28.1.2019 14:54:24