nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Gloomhaven

Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: vývoj postavy
Čeština: undefined
Vydavatelé: Albi
Cephalofair Games
Autoři: Isaac Childres
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Složení družiny

Ahoj,
chci se zeptat jaké máte složení startovní družiny. Přijde mi, že se hra asi musí hrát daleko jinak podle toho co máte za postavy - jak počet tak složení.

My hrajeme zatím ve třech Kutil, Čarovnice a Prasklivec. Přijde mi, že nikdo není zrovna dobrý tank ale Prasklivec má nejvíc životů tak nějak zastává tuto roli, Čarovnice má sice silný kouzla, ale musí si hodně hlídat vyčerpání a Kutil je takový podpůrný hrdina, kdy nic neumí pořádně ale od všeho něco a umí léčit víc než ostatní. Každý tak máme nějaký léčení a pravidelné ho používáme protože je pořád někdo zraněný. Nejhorší je to když se otevře nějaká nová místnost s hodně nepřáteli co útočí na dálku.

Co jsem četl tak i ten Surovec není, uplně super tank a tak mi prostě chybí někdo kdo dokáže proběhnout místnost k nějakému bodu a něco spustit a přežít třeba 4 útoky nepřátel a další kolo taky.

Co se týká hraní ve třech tak z hlediska času a prostoru na stole mi to přijde dobré. Ale všiml jsem si, že z hlediska obtížnosti to může být těžší. Zatím máme za sebou jen scénáře 1-3, ale např. ve dvojce boss vyvolával ty Oživlé kostry normální pro 2 hráče a elitní pro 3-4 hráče. V scénáři 3 se vyvolávají hlídky každé druhé kolo ve 2 hráčích a každé kolo ve 3-4. Možná to trochu kompenzuje startovní rozložení nepřátel, ale časem je to podle mě težší.

Co se týká do budoucna tak mě trápí jedna otázka. Tím že nevíme co kdo otevře za postavu vlastně tak se může stát, že třeba náš "tank" odejde do důchodu a místo toho budeme mít dalšího supporta. Jak tohle řešíte vy co už máte něco odehráno? Žádné spoilery prosím.

10.7.2019 16:18:18

zcela opačný pohled - opačného pohledu :)

No na jednu stranu naše HS nám peníze ubírá, vaše zase přidává. My tedy máme pořád stejné množství karet, jen méně zlata. Vy máte stejné množství karet, více zlata, více vylepšení, více předmětů (popř. hodnotnější) apod. To je fakt :-) Taky mi to nepřijde jako malý „podvod“. Navíc pokud někdo mění build, tak málokdy předělává jen jednu kartu, takže to zpravidla nebývá „jen“ 36 goldů, ale klidně kolem 70-80. Jen mi, např., přijde dost smutné punishovat někoho za to, že dostal novou postavu a musí si za 3,2,1 zvolit, jak jí bude celou dobu hrát. Nehledě na fakt, že se nedíváme na nové schopnosti dopředu, a kdybychom hráli s neměnnými schopnostmi, tak by to byla prakticky nutnost, pokud bys chtěl poskládat něco smysluplného a konkurenceschopného na +2 dif.

Ale přesně jak píšeš. Každý ať hraje, co mu vyhovuje a sedí. :-)

27.8.2019 22:39:17

Havelock

Holt zvyk je železná košile a všichni budeme (máme) dedkovsky manýry.
Na nový RPG buď nemám čas nebo na ně nemám mašinu. Proto zbývá už jen nostalgie :D

27.8.2019 19:27:52

miragent

Jo, pozor, my mame stejnej house rule i na to prodavani predmetu mezi hraci za polovinu misto do obchodu. To zas neni tak, ze bych jedno hajil a druhe odsoudil, kdyz je to skoro totoznej problem. :D Jen teda vsichni souhlasili s tim, ze pri odchodu do duchodu postava nesmi prodavat veci ostatnim. Ale tak, jak to dela prej kazdej podle bgg, prodat vse do obchodu a za ziskane penize prispet do chramu a koupit vylepseni karet pro pripad, kdy by za tu postavu chtel hrat nekdo jiny.

Jen jsem reagoval na to prohlaseni o kvalitnich RPG. :)

Upraveno autorem (porovnej)

21.8.2019 19:24:09

Masochismus

Havelock: Je to přesně tak, jak píšeš. Holt je někdo odkojeny oldschool RPG školou. Je to zcela subjektivní pohled. No a protože se na tom naše skupina shoduje, hrajeme to tímto způsobem.
Ty zvolené karty a změna složení družiny poté nutí hráče změnit některé předměty. A právě o tom to je. Za normálních okolností se ti nechce moc investovat. S naším houserulem něco ušetřis a proto je tam větší možnost manévrování a kupovani/prodej/půjčování předmětů.
Vaše možnost má stejný cíl. Lépe reagovat na změnu družiny.
Obojí má svou logiku. Naše je věrnější oldschoolu. Tu vaši si zase nějak obhajite vy.
Proti gustu...

21.8.2019 17:47:39

Havelock

To zase prrrr. My taky hrajem podle pravidel a nevidim na tom nic masochistickeho. Vyber karet se mi libi... Postavu nemas navzdy a mel bys tam mit i nejakou tezkou volbu. Po odpocinku si ji muzes vzit znova a sve chyby uz neopakovat, pripadne proste zkusit jiny build.

A srovnani s PC hrama neberu... PC hry ti neumoznuji prave ty "house rules." Mozna leda tak mody, ale to uz je taky neco jineho.

21.8.2019 17:34:15

miragent

"Ani v dobrém počítačovém RPG nemůžeš nic takového delat."
- To je právě úplně špatný příklad. Nejlepší RPG poslední doby je Divinity 2. Hra, co skoro celou dobu umožňuje úpravy postavy, protože s dalšíma možnejma skillama postav v partě roste i množství kombinací a experimentování s těma postavama je naprosto báječný. Další třeba série Witcher, tam je lektvar na reset skillů a přeřazení bodů dle libosti. Jestli za dobré hry považuješ 20 let staré klasiky typu Baldur's Gate, které vychází z hodně zastaralých pravidel ADnD 2nd ed. (hru i PnP ADnD miluju, ale nenáviděl jsem omezenost memorizování kouzel), pak to chápu, ale doba už je trochu jinde. Preference hráčů se dost změnily. Neříkám, že by Gloomhaven měl být přístupný puberťákům s rovnym kšiltem a předraženejma teplákama, co považujou za vrchol hraní zabíjení prostitutek v GTA, ale hra je dlouhodobě na prvním místě BGG, takže by měla být svým způsobem přístupná masám a modernímu hráči. Ne jen masochistům, co si užívaj herní omezení, protože to je oldschool a to pravé RPG a kdo to tehdy nezažil, tak nemá právo se k tomu vyjadřovat. Jenže je taky třeba brát v úvahu, že před 20 lety nic "lepšího" nebylo :)
S timhle offtopicem jsem to už přehnal, sorry :D

Upraveno autorem (porovnej)

21.8.2019 17:14:40

Dvacetkrát řež, jednou healuj :-)

My jsme se řídili pravidlem radši říznout než healovat. Když člověk léčí, ta příšera co tam je žije a další kolo dá ten dmg znovu. Když se hned na začátku sejme, už ho nedá..:-) Jinak co se týče house rules, hráli jsme celou dobu hry striktně podle pravidel, tzn. volba schopnosti při levelingu postav je neměnitelná a předměty se nedají tradeovat. Ale chápu i ostatní přístupy a nikoho neodsuzuju - hra má v prvé řadě bavit.

21.8.2019 15:26:09

Zcela opačný pohled

Mě tedy přijde level karta 6 za 36 zlatých směšné. Dle mého je to dost velký podvod. Ani v dobrém počítačovém RPG nemůžeš nic takového delat. Např. se specializujes na meč, pak ti odejde NPC, které tě léčilo a ty si zmenis staty ze ,,swordmastery'' na ,,healing''. To ne. Pěkně hraj s tím, jak ses specializoval. Karty predmetu jsou dle mého mnohem menší zásah. Tam jde o pár zlatek, s kartou dovednosti o obrovské mnozstvi zkušeností!
Ale vůbec to neodsuzují. Každá skupina má hrát tak, aby jí to bavilo...
Sice offtopic, ale někdo už to načal :)

21.8.2019 14:40:56

hr

Trošku nám to tu sklouzlo do diskuze o houserules :-D.

Nic méně my ten výběr karet hrajeme tak, že u obchodníka je možnost si vyměnit kartu stejné úrovně za poplatek. (druhá mocnina úrovně karet, tzn. karta druhé úrovně za 4 zl. ale třeba karta šesté úrovně za 36 zl., nemáme rádi nic zadarmo.) Jak psal Havelock, přijde mi to dost nešťastné postavit hráče před „osudovou“ volbu bez možností změny. Obzvláště, jak psal Rozy, když příjde nový hrdina do party.

Upřímně se mi to jeví jako menší zásah do pravidel než item trading. Přece jenom mechanika a dynamika hry počítá s tím, že máš k dispozici jednu kartu od každé úrovně, ale to, že item třeba za 50 zl prodáš a získáš 25. A soupeř si ho pak koupí za 50 v porovnáním s tradem za polovinu, je rozdíl 25 zl v družině, což je, pokud to děláte běžně, docela silný zásah do ekonomiky. Nehledě na to, že pokud vám odchází postava do důchodu, tak stačí jen přeprodat itemy svému spoluhráči a ten je pak prodá novému hrdinovy „zpět“. Bože, to je otřesné pravidlo, když jdeme do důsledku. :-)

21.8.2019 10:53:05

Karta a karty

Mě přijde otevřená možnost karet jako podvudek. My to hrajeme podle pravidel.
Zato hrajeme podvudek s kartami vybavení :D Lze si je vyměňovat za poloviční cenu :D hrajeme s tou aplikaci, že nevíme, co nás čeká za dveřmi, tak to kompenzujeme. Nemožnost směny vybavení mi přijde nelogická. Ale chápu to. Je to znevýhodnění hrdinů.

21.8.2019 09:53:34

Vyber karet

No... Mne se treba to pravidlo o vyberu karet libi. Proste si behem hry volis playstyle postavy. Kazda postava se da hrat vice styly. A jedna spatna volba karty ti rozhodne neznici cely balik... Co se tyce heal karet vs dmg karty, tak tam plati v podstate totez. Je dle meho nazoru naprd hrat pure healera a drzet ostatni za zadel a sam v podstate nebyt schopen nic udelat. Uplne kazdy char ma nejaky zpusob healu. My hrajeme proste: Starej se sam o sebe, ja ti prinejhorsim opravdu pouze kapku pomuzu v nejhorsim. Je daleko lepsi mistnost vyrezat na tah, nez na dva+heal (obrazne samozrejme).

Ja treba ted hraju Kostireza a jak sem ho ze zacatku hral jako pure heal, tak s lvlama sem presel na skoro pure dmg a akorat rozdavam balicky. (Snad tim moc nespoiluju)

Co me stve daleko vic je nemoznost preposilani gearu mezi postavama. Poklad veme nekdo, padne neco, co je mu k nicemu, ale pro druhy char skvele, tak to holt musime ve meste prodat a druhy si to musi koupit. Chapu, ze je to kvuli neustale obmene charu a clovek by si tak mohl char naboostit hned na zacatku, ale i tak me to stve. :)

21.8.2019 09:31:43

Havelock


Ahoj, zajímavé. No nám to přišlo třeba blbý když se k nám přidal nový hráč a my už byli na blahobytu 2. On musel udělat rozhodnutí co si vybrat pro svoji postavu a to ještě ani nevěděl jak se jeho postava hraje.

20.8.2019 21:01:30

Rozy

My tohle dementní pravidlo ignorujem. Sestavujeme si balík podle toho, na jaké lvly karet máme nárok ze všech dostupných pro danou postavu. Ale vytváření jakéhosi poolu karet, o kterých po první hře zjistíš, že je vlastně hrát nechceš, protože na papíře vypadají lépe, než během hraní, takže smolík? Jasnej house rule.

Smysl by to mělo, kdyby parta byla pořád stejná, ale jak píšeš, když se mění, je to blbost.

Náš názor. Ať si to hraje, jak kdo chce, ale hra má být zábavná, ne frustrující a navozující pocit svázaných rukou.

20.8.2019 18:17:40

Skupinka


Ahoj, no potom co máme nahraných víc her tak už jsme asi přišli na to jak pracovat s naší družinou, ale třeba co mě zaráží je že uděláš level a máš si vybrat se dvu karet. Jedná je třeba na dmg a druhá na heal. Ty se rozhodneš pro dmg jelikož healera už někdo jiný dělá. Ale pak ten healer odejde. A ty by jsi chtěl dělat třeba na chvíli healera ale nemůžeš protože sis na to nenabral karty.

Možná to moc přeháním.

Zatím máme asi jen 10 scénářů za sebou a asi nejsme blízko dokončení našeho životního cíle. Alespoň já ne.

20.8.2019 17:41:08

GH

Cau Rozy, long time no see...

Jak uz tu asi bylo zmineno, tak tank v tehle hre neni potreba. Tankuje ten, kdo ma aktualne nejvic hp, pripadne v nejakem bottlenecku si stoupne nekdo s neviditelnosti, utility chary umi odzbrojit, omracit... Tank jako takovy v tehle hre je asi jen jeden - docela dost hp a umi si dat armor, lecit se a podobne. Ale stejne ho nakonec vsichni hrajou na dmg, protoze tankovani se nevyplati. O vikendu jsme hrali 2 utility/support a 1 az 2 dmg a naprosto v klidu... Dokonce nam chvili tankovala zlodejka mysli.

19.8.2019 09:24:51

parta

Je rozdiel hra v 2-3 a 4 hráčov.
Keď v 2-3 sa dá hrať skoro všetky kombinácie, niektoré idú lepšie iné horšie ( treba sa viac zohrať).
V 4 hráčoch musí fungovať niečo ako off heal a off tank, 4x dmg by mohol byt problém :D
Nové charaktery prinášajú aj nový štýl hry... úplne..., každá postava Vás vie niečo naučiť. Mag( rátanie min. 3 kola vopred, práca s minionom), Brute základy tankovania, Rouge/ničemnice sledovanie a vytváranie pozícii... Otvorené postavy zase niečo iné... napr. ako dmgovat bez attack kariet, alebo ako zvládať detskú školku :D
Zahrať si čo najviac postav, osahať si to a potom druhé kolo s dream kombináciami :D

Otázka na tank: niektoré postavy v základe vedia byť off tank(ak ich na to upraviš), druhá vec postavy sa dajú otvoriť aj inak ako odchodom na dochodok ;) a v tretom rade možeš hrat viackrát Bruta za sebou, len to nebude už Janko, ale Ferko (iný Brute)

Upraveno autorem (porovnej)

18.8.2019 15:41:56

Cardinalle

No, zase ste mi nedali argument to nekoupit....... pořád mám prst na spoušti. Ta hra má všechno co mám rád, ve steamové verzi hraji denně několik scénářů. Mám obavu, že se mi stolní hra nebude chtít rozbalovat ... uff, stejně neodolám, nevím na co čekám :-).


Upraveno autorem (porovnej)

3.8.2019 10:13:11

Esorimmer

Ja som zatiaľ odomkol niekoľko nových postáv, a každá je úplne iná. Nie sú úplne rovnako silné, ale rozhodne sa za ne hrá veľmi odlišne. Mám tam jednu - nebudem menovať :) - s ktorou mi to zatiaľ vôbec nejde, stále hľadám spôsob, ako ju použiť účinne. Ale to je asi tým, že musí byť v družine so správnymi parťákmi. Veľa záleží na tej synergii medzi postavami.

Každopádne sa výborne bavím, fakt sú tie postavy rozdielne a veľmi odlišne sa s nimi hrá.

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

1.8.2019 23:46:09

Zamknute postavy

Mam otazku na ty, kteri jsou v kampani uz dal - jak moc variabilni ( odlisne) jsou dalsi postavy narozdil od 6ti uvodnich? Maji aspon nektere zasadne odlisne schopnosti nebo je to vsechno jen obdoba ....

1.8.2019 22:25:34

Startovní družina...

Já jsem vyzkoušel tyto počáteční družiny:

a) Brute, Spellweaver, Tinkerer
b) Cragheart, Mindthief, Scoundrel

Obě prochází kampaní bez problémů, třebaže už jsou vystřídány "zamčenými" povoláními. Ta přichází v různých kombinacích - často ne přiliš spolupracujících navzájem - ale vždy je to hratelná kombinace, což obdivuji.

Moje postřehy při výběru povolání do počáteční družiny (ze 6 základních):

a) Tinkerer mi přijde dost slabý, třebaže léčení mu jde.
b) Brute/Cragheart jsou nepostradatelní mlátiči. Cragheart mi ale přijde univerzálnější díky možnostem útoků na blízko i na dálku a taky "práci s překážkami".
c) Scoundrel vynikne až při vyšším počtu postav (3, ale lépe 4) a přítomnosti odolného mlátiče - Brute/Cragheart.
d) Spellweaver je úžasná sbíračka expů a expert na vícenásobné útoky.
e) Mindthief je dobrý na stunování, mizení a zákeřné útoky.
S Cragheartem ale vyžadují určitý čas na "osvojení si".

Když bych teď sestavoval úvodní družinu, tak bych asi vybral Cragheart, Mindthief, Spellweaver a Scoundrel.

Co se týče retirementu postav a náhrady za jiné povolání, tak to nijak neovlivníš - třebaže můžeš najít na Netu různé stručné charakteristiky "zamčených" povolání.

Každopádně vždy můžeš retired postavu nahradit postavou téhož povolání, pokud by ti přišlo, že by ti v družině chyběla (např v družině, kde většina postav útočí na dálku, bude potřeba nějaký mlátič/tank).

Stejně tak, pokud nehraješ maximální počet postav ve družině (tj. 4), tak vždy můžeš přidat do družiny další postavu toho povolání, které ti "chybí" (a je odemčené).

10.7.2019 19:44:18

Tank

Tank mezi zakladnima postavama nejak vylozene neni. I surovec (brute) by se mel hrat spis agresivne, aby ziskal xp. Ono je zkratka lepsi rychle eliminovat zdroj zraneni, nez to zraneni nejak pohlcovat, protoze to neni tak uplne jednoduchy ho ustat.

10.7.2019 19:21:24

leap of faith


Ja hrám so Zlodějkou mysli a Ničemnicí sólo no a na to, že obe sú squishy, tak to celkom ide.
Hru podozrievam z toho, že sa dá hrať za akúkoľvek kombináciu postáv, možno čím ťažšie, tým lepšie.
Na tvojom mieste by som sa obával, aby ste nenatrafili na nejakú OP kombináciu.

10.7.2019 17:53:03