Gloomhaven - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Isaac Childres
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

mh

Prosba o radu (názor) od zkušenějších hráčů: Opravdu to takhle má být, nebo někde děláme chybu?

Chtěl bych poprosit o radu nebo názor zkušenější hráče. Jsme v hraní GH na prakticky na začátku (máme absolvované scénáře 1, 2, 3, 4, 8, 14 a 65 /náhodně vylosovaný vedlejší scénář/). V naší skupině jsme tři: Prasklivec (2. úroveň), Lidská ničemnice (2. úroveň) a Krysácká zlodějka mysli (čerstvě 3. úroveň).

A teď problémy, které při hraní opakovaně máme:

1. Stává se nám, že pozabíjíme všechny nestvůry v jedné části místnosti (nebo v nějaké boční) a pak se musíme přesunout do dalších dveří, jenže ty jsou daleko a celý přesun spolyká strašně moc tahů (protože např. už nemáme k dispozici akce s větším počtem pohybových bodů a musíme využívat jenom generický pohyb o 2 pole), při kterých často musíme odhodit jednu kartu zbytečně (abychom splnili požadavek dvou karet na tah a nemáme třeba žádné zranění, takže ani léčení nejde využít).

Je to opravdu takhle míněno a ty přesuny jsou někdy takhle zdlouhavé (a vyčerpávající)? Děláme chybu v tom, že nepoužíváme nějaké pravidlo nebo vlastnost, anebo si prostě jenom špatně rozvrhneme své akce a dá se to odehrát takticky lépe?

2. Druhý problém je přímo s Lidskou ničemnicí. Ta má totiž k dispozici jen 9 karet do ruky (zatímco Krysácká zlodějka 10 a Prasklivec 11). Bohužel ani přechodem na vyšší úroveň se tohle nezmění. Při hraní se nám pravidelně vyčerpává ještě před dohráním scénáře a moc nás nenapadá, jak ji hrát lépe. Na druhou stranu si říkám, že by jednotlivá povolání měla být vybalancovaná, takže nejspíš ji nehrajeme optimálně. Nemáte k tomu někdo nějakou poznámku, případně radu?

Moc děkuji za všechny podněty.

14.3.2023 00:31:22

Podľa pravidiel to hrajete dobre. Bude to o tej taktike. Vo veľkej miestnosti môžete nepriateľa nalákať vy na seba namiesto toho ako ísť všetci za ním. Môžete si kúpiť čižmy, ktoré vám pridajú niečo k pohybu. A môžete hrať efektívnejšie, tj. stihnúť všetko skôr. My sa vyčerpáme za cca 22-25 kôl, to napr. zn. že nemôžem riešiť jednu miestnosť 10 kôl ak sa to dá urobiť za 5 kôl. To je len niekoľko postrehov. 

14.3.2023 06:19:31

Nicemmice potrebuje lektvar vydrze. Jinak ve trech je spis potreba aby se jeden hnal dopredu. Hrajete to dobre, takze je to spise na taktice.

14.3.2023 06:47:52

Ahoj,

podle pravidel to hrajete dobře. Jenom to chce trochu optimalizovat, což se za to množství scénářů určitě naučíte.

Ad 1) Např. Ničemnice jde brzo, otevře dveře a v nové místnosti se zneviditelní. Ostatní jdou naopak pozdě, nechají přijít nepřátele a až pak na ně útočí.

Nebo pokud je to nějaká boční místnost bez pokladu, tak prostě otevřu dveře  a počkám až za mnou nepřátelé přijdou, abych nemusel tam a zpátky. A přitom je kropím útoky na dálku.

 

Ad 2) Ničemnici bych určitě vybavil lektvarem výdrže, který bych použil před prvním odpočinkem. Pak ideálně používat dlouhé odpočinky. Tak prodloužíte počet kol, než se vyčerpá.

 

14.3.2023 06:49:29

Bude to o taktice. Pokud to nevyjde tak, že si všichni na konci místnosti chcete dát dlouhý odpočinek, tak plánujte otevřít další místnost, aby měli všechny postavy, co dělat, i když dorazíte posledního v místnosti.

Případně, když vidíte, že další kolo nebudou pro všechny nějací nepřátelé, tak si připravte karty s léčením. Respektive domluva, že jeden řekne, že o tu poslední příšeru se dvěma životy se postará, tak je dle mého v duchu pravidel a ostatní si mohou připravit jiné než útočné karty. 
 

Druhá věc je, že nejspíš nemáte ideálně sestavený balíček, pokud musíte používat pohyb o 2 pole. Uvědomte si, že polovina karet (za normálních okolností) se zahraje jako spodní schopnost. Pokud si berete nabušené horní schopnosti a nepřemýšlíte nad pohybem, tak stejně některé ty silné karty odhazuje pro pohyb o 2.

 

Ohledně vyčerpání, je pravda, že některé postavy mohou být náchylnější k vyčerpání, ale nemělo by se to dít pravidelně. Rozhodně je potřeba být opatrný s ničením karet hned od prvních kol. My většinou ničící akce šetříme do fáze, kdy už vidíme, že se blížíme ke konci.

14.3.2023 07:00:24

Zip

Ahoj, 

souhlasím s ostatními, je to o zvolené taktice. My se většinou snažíme už během boje dostat co nejblíže ke dveřím, tím pak odpadají dlouhé přesuny, kdy vrch jen zahajujete. Případně se pokouší někdo otevřít dveře ihned po vyčištění místnosti, aby se další monstra mezitím přiblížila.

Co se týká postav s menším počtem karet, tak karty ničit s rozmyslem, pokud hned od začátku ničíte karty, počet kol se rapidně sníží. Existuje na to i velmi hezká anglická stránka 

https://www.boardgamemath.com/boardgames/gloomhaven/gloomhavenStaminaCalculator.html

Zip

14.3.2023 08:19:27

mh

Děkuji všem za rady, názory a poznatky. Bylo mi jasné, že ty naše problémy budou spíše taktického rázu, ale zajímaly mě názory zkušenějších.

Obecně :

Karty se snažíme ničit velmi opatrně a spíš to platí obráceně — téměř nehrajeme efekty s křížkem, aby nám karty vydržely co nejdéle, což také není úplně optimální. Vinou toho např. manželka (ničemnice), ani dcera (zlodějka mysli) v několika scénářích vůbec nehrály lektvar výdrže, ačkoliv ho obě měly (a já netušil, že ho mají). Minule jsem to zjistil a náležitě je instruoval a uvažuji, že i já si ho pořídím. Tak snad se nám ta výdrž aspoň trochu zvedne.

@Suchar :

Ta taktika s tím zneviditelněním ničemnice po otevření dveří zní zajímavě. Koukal jsem manželce do balíčku a má tam jednu kartu z 1. úrovně s tímto efektem, ale nepoužívala ji. Zkusím jí to poradit. Jenom tedy úplně nechápu, jaký má zneviditelnění vliv na vyčerpání. Ale spíš to bude o tom, že to kolo na ni nebudou nestvůry útočit, tak se může místo pohnout. Nebo je v tom ještě nějaký jiný taktický fígl?

A druhý dotaz: Navrhuješ vypít lektvar výdrže před prvním odpočinkem. V posledním scénáři, kdy už jsme ho používali, jsem se spíš snažil si ho šetřit až téměř na konec. Když tak nad tím přemýšlím, tak by to asi mělo být ve výsledku (vzhledem k prodloužení výdrže) jedno. Nebo ne? V čem je lepší použít lektvar výdrže hned na začátku než později?

@Zip :

Jj, už ale na to začínáme přicházet. V průběhu boje je asi potřeba se zároveň přesouvat směrem k další místnosti a nechat nestvůry chodit za námi, místo toho, abychom stáli a bojovali pořád na jednom místě (pokud to tedy jde, dost často nám nestvůry např. v úzkých chodbách zatarasí cestu, a nepletu-li se, přes nestvůru projít nemůžu).

V každém případě děkuji všem, kteří jste přispěli do této diskuze. Potvrdili jste mi, že to hrajeme pravidlově dobře a že je ta hra takhle vymyšlená a že naším úkolem bude pilovat taktiku.

Nicméně budu rád, pokud kdokoliv, kdo bude mít k tématu co sdělit, to sem napíše i později.

14.3.2023 08:52:01

mh

@Zip :

Ten stamina calculator je fakt dobrej, díky za odkaz. A překvapuje mě, že rozdíl jedné karty na ruce do začátku představuje pět kol výdrže navíc (pokud tedy nezafungují vnější vlivy). Ale je to tak. Vot éto matěmátika!

14.3.2023 09:00:40

Pro nicemnici uricete kup jeste plast neviditelnosti. Stejnou taktiku pouzivam u magickych postav. Prvni kolo se snazit dostat do dveri jako prvni, hodit na sebe neviditelnost po otevreni dveri a zustat v nich stat. Nezapomenout ze kdyz stoji neviditelny hrdina ve dverich tak pro nepratele s te nove mistnosti je to prekazka ktera je blokuje a ani se neaktivujou. Dalsi kolo se snazit jit co nejvetsi iniciativou pro max vyuziti neviditelnosti.

14.3.2023 09:54:47

mh

@VitekS :

Na tom tvém popisu mi jedna věc nesedí, možná ji špatně chápu. U pláště neviditelnosti je napsáno, že “během svého tahu získáváš neviditelnost”. Takže podle mě mi funguje jenom v tom tahu, ve kterém jsem si ho nasadil. Tedy ten tvůj postup (po otevření dveří si nasadit plášť a v následujícím tahu využít neviditelnost) nemůže fungovat, neboť na konci tahu, ve kterém jsem si nasadil plášť (po otevření dveří), ten jeho účinek vyprší.

Nebo špatně chápu pojem “během svého tahu”? Od kdy do kdy vůbec trvá “můj tah”? Od okamžiku, kdy jsem přišel na řadu, do okamžiku, kdy opět přijdu na řadu (a akce všech ostatních mezi tím do toho spadají), nebo je to pouze od okamžiku, kdy jsem přišel na řadu, do okamžiku, kdy jsem skončil s odehráním svých akcí? Já to beru tak, že platí to druhé. Ale v tom případě by efekt pláště neviditelnosti nebyl až tak moc k užitku.

EDIT: Anebo je nepřesná ta formulace a mělo by být něco jako: “Vezmi si žeton efektu neviditelnosti”, neboť ten se odhazuje až na konci následujícího tahu dané bytosti. V takovém případě by to dávalo smysl. Ale z formulace textu na kartě pláště tohle nevyplývá a omezuje neviditelnost pouze v rámci mého tahu, kdy jsem ho použil.

14.3.2023 10:22:51 | Upraveno autorem (porovnej)

Zip

plast neviditelnosti trva od chvile, kdy ses jej royhodl pouzit az do konce tveho pristiho tahu. Realne muzes byt tedy neviditelny az 2 kola, kdyz to zahrajes spravne. Prvni kolo jit velmi rychle, pouzit plast a nasledujici kolo jit co nejpomaleji.

Zip

14.3.2023 10:56:47

Ono je to s tím pláštěm tak že získáš “stav” neviditelnost která konči na konci tvého dalšího tahu

14.3.2023 10:57:33

mh

@VitekS @Zip :

Mě to pak napadlo, že to asi bude míněno takhle, ale napsané to je podle mě špatně (a to i v originále).

14.3.2023 11:12:00

Zip

@mh

V originale tam je uvedeno: During you turn gain invisible.

Ziskas tim pozitivni efekt a ten dle pravidel plati az do konce pristiho tahu postavy/monstra, ktery ho ziskal.

Zip

14.3.2023 11:57:59 | Upraveno autorem (porovnej)

@mh Zaujala mě věta: "téměř nehrajeme efekty s křížkem, aby nám karty vydržely co nejdéle, což také není úplně optimální. Vinou toho … vůbec nehrály lektvar výdrže, ačkoliv ho obě měly"

Evokuje mi to, že lektvarem výdrže jste chtěli vracet zničené karty (ale žádné zničené jste neměli). Ale pozor, lektvar výdrže nevrací zničenou kartu, ale vrací do ruky odhozenou kartu (a to lze použít na jednu z těch dvou karet zahraných v aktuálním kole).

14.3.2023 13:50:44

mh

@Duirin :

Ano, evokuje ti to správně. Původně jsem ten malý lektvar výdrže chápal správně. Ale nedávno jsem si popletl pojmy a myslel si, že se obnovují zničené karty (zprava). Dnes už jsem si zase uvědomil, že to jsou opravdu karty zleva. Naštěstí jsme to špatně hráli jenom jednou.

14.3.2023 14:02:01

Vybíráme z Bazaru

Zpátky do lavic
Zpátky do lavic
Akt. cena: 250 Kč
Končí za: 11 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas