nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Gloomhaven

Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: vývoj postavy
Čeština: undefined
Vydavatelé:
Autoři: Isaac Childres
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy - 9.0, rly?

Tak jsme dnes nateseni vyloupali kamaradovu cerstve vonavou krabici a dali se do hry (ve ctyrech). Dojmy? (pozor, mozna male spoilery)

1) Na to, jak dlouho jsme hru (prvni scenar ~4 hod) hrali, tak prinasi strasne malo z hlediska hratelnosti. "Kombeni karet" ve finale znamena, ze pujdu bud 2 policka a zautocim +3, nebo zautocim +2 a pak pujdu 4 policka.

2) Ano, nekdy muzu jit dokonce i o 8 policek, asi tim i vpadnu nepriteli do tyla, ale k cemu to, kdyz porad zautocim +2 stejne jako zepredu?

3) Ano, muzu onech +8 policek pouzit tak, ze vsechny obehnu, prijdu k one truhle na konci dungeonu a paradne ji vylootuji. Jake je ovsem zklamani, kdyz je ona truhla prazdna a jedine, co udela je, ze ve meste prida do obchodu k nakupu za 20 penez jakysi bezvyznamny mec.

4) 20 penez za onen mec? V celem prvnim scenari nejvetsi zrout nasbiral vsehovsudy14 zlataku. Tzn ani on si ten mec nemohl koupit.

5) Chybi mi jakykoliv naznak weapon triangle (kamen/nuzky/papir). Ne, jakakoliv zbran (luk, mec,..) ma jednu utocnou silu, na obranu se ani nehazi.

6) Hra mi veeeelmi pripominala Mice & Mystics. Jen mene odsypala a nemel jsem prakticky zadny pocit vylepsovani postavy. Ano, MM neobsahuje onu "taktickou" karetni cast kombinovani karet, ale.. viz bod 1).

7) Temer nulova kooperace. Napr. ma postava ("zlodej") nema zadnou kartu, ktera by interagovala se spoluhraci. Ano, lecitel muze vylecit ostatni, ale proc, kdyz se vyleci kazdy sam odpocinkem? A vlastne kdyz me nekdo bude chtit zranit, nic se mi nestane kdyz odhodim kartu. Stejne jako tu kartu stejne odhazuji pri odpocinku.

A asi bych mohl pokracovat.. Chci verit tomu, ze se to ve scenari 2 zvrhne v takticko-rpg orgie a a tech 100+ hodin nas ceka skvela variabilni zabava. Nyni se spis bojim pokracovani repetetivni nudy, ktera prisla uz ve druhe mistnosti ze tri v prvnim scenari.

Upraveno autorem (porovnej)

24.10.2017 23:50:43

Kame

Kame

ačkoliv mi k těm 15-20 scénářům ještě pár chybí, obávám se, že i naší skupinu tohle někdy dostihne. Nesouhlasím s tím, že je tu absence DM, tedy jen z části. Určitě by se mi líbilo, kdyby čas od času byla možnost, aby si někdo zahrál partii za potvory - kdyby tahle věc byla „nějak“ zakomponovaná ve hře a mohl by, například, dostat i nějakou odměnu, kdyby hrdinům pořádně zatopil, určitě by to oživilo hru. (Naše skupina jsou z části roleplayeři, takže jde cítit i fakt, že se považujeme za žoldáky a někdy prostě rozhodneme spíše ve svůj prospěch, než ve prospěch celku, takže by nám nějaká možnost škodit za odměnu spoluhráčům určitě neuškodila). Nic méně DM v IA u nás spíše trpěl a právě kvůli faktu, který si popsal. Naše tahy byly přemýšlecí, půlhodinové a DM pak měl ten svůj za 5 minut hotový. My se bavili mezi sebou, konzultovali, přetvářeli a s ním? No co bych tak asi řekl Imperialistickému sráči :-D. Nic méně pestrost ve scénářích je opravdu nižší. Jestli v IA jsem považoval každý druhý scénář za zajímavý, tady to asi spíše bude každý 3 až 4. Ale já jsem grinder, diablovák, dokážu dělat jednu a tu samou činnost klidně i 100 hodin. :-)

12.7.2019 10:33:19

Dojmy

Tak se přidám se svou trochou do mlýna.

Ze začátku jsme byli nadšení, ale časem to u mě trochu opadlo. Mechanika s odhazováním karet je super, stamina jak vyšitá. Výběr dvou karet a "nedomluva" co kdy a jak hrát je taky fajn. Postavy a jejich vývoj jsou hodně odlišné. Po sem super.

Bohužel po 15-20 scénářích už se to začíná tak nějak táhnout. Jen málo scénářů mi přišlo že mělo nějaký zajímavý twist. Když to srovnám třeba s Imperial Assaultem, tak mi tam chybělo víc překvapení (což pramení z toho, že není DM, možná by pomohla aplikace). Když to porovnám s IA, tak tam jsme sice věděli, že tam vždycky bude nějaký twist, ale často jsme odhadovali, že to bude otevřením něčeho, a přitom to bylo něčím jiným.

A teď k soubojům. Ty se mi zpočátku líbily hodně, a líbí se mi i teď. Bohužel opět při srovnání s možnostmi chudším IA mi tu chybí prostě ten DM. 90% času prostě jde odhadnout, jak se budou protivníci chovat. Pro mě nezapomenutelné zážitky z IA byly v tom, kdy jsme se tři hrdinové půl hodiny dohadovali co udělat, a co asi má v plánu DM, aby nás ten potom překvapil něčím, co jsme vůbec nečekali. DM si tu hru užíval a zároveň přispíval k nevyzpytatelnosti.

Rozhodně stále považuju GH za výjimečný počin svého druhu, ale už ne tak neochvějný jako ze začátku:)

10.7.2019 11:00:37

Cardinalle

Vďaka za info, rozumiem tomu a súhlasím, ide len o ten „zoom“ s ktorým sa na súboj pozeráme. Som rád že sme si to vysvetlili, možno to pomôže aj niekomu inému, kto má o pojme „boj“ v RPG iné očakávania. Keďže sa jedná o RPG, tak z popisov som očakával úplne iné mechanizmy v rámci toho mikrosúboja, ktoré sú tu prezentované údajom na karte „Útok x“ + modifikátor (kocka) + ťahanou kartou monstera (kocka, ktorá vie ešte viac zarezať ako skutočná kocka :) ).
V RPG, ktorý má taktický boj, som teda očakával niečo iné. Schválne sa pýtam, či si hral nižšie zmienené hry ako Magic Realm, Middle-Earth Quest ale aj neRPG hry s prepracovanejším combat systémom. Ináč, teraz ma napadol aj World of Warcraft. Tam je to pre predstavu jasnejšie. Napr. v takom Magic Realm do súboju vstupujú typ útoku – výpad, útok zhora, zboku, veľkosť zbrane, rýchlosť bojovníka, odolnosť, kúzla, elementy a už ani nejdem pokračovať, lebo to by bolo na samotný článok :). Súboj je potom niečo ako mikrohra, kde sa už taktizuje. Dokonca aj v samotnom Descente sa jedná imho o väčšiu zábavu, kde podľa hodu kociek si útočník počíta rôzne štatistiky (range, dmg, blast atď), ktoré sa snaží prerozdeliť. A mimochodom tiež tam je pohyb, pozícovanie v dungeone, healing, response žetóny a podobné veci, čo robia hru taktickou. O taktickosti a kvalite Gloomhaven samozrejme nemám žiadnych pochýb, len v tomto smere mikrosúboju mi to príde ochudobnené. Preto môj verdikt je, že súbojový systém mi úplne nesadol a považujem ho za najnudnejšiu časť hry. Aj napriek tomu, sa teším na ďalšie partie ;)
Na druhú stranu, je to zase bohaté na úplne iné veci, ktoré sú v iných hrách slabučké.
Celý čas hovorím o Descent 1., ktorý je podľa mňa lepší ako chudobný, mechanicky na kosť ohlodaný Descent 2.

10.7.2019 10:13:55

stOKYi


No takže pokud chceme jít do hloubky (očividně chceme) tak „bojový systém“ opravdu není popsaný v 3b, tam je pouze ÚTOK. Bojový systém je komplexní záležitost, jehož součástí je i pohyb, healing, obrana, focusování monster atd. Jedna jediná samotná část tohoto systému „útok“ je popsaná tam, kde jsi psal. To bylo zaprvé.

Zadruhé, taktičnost se opravdu nedá posuzovat jen z jednoho aspektu a to útoku. To by pak i šachy byly netaktická hra, ve které se jen figurky vyhazují v určitý čas, když je jedna v dráze druhé. Gloomhaven, stejně jako spousta dungen crawling her jsou v podstatě jen jakési „puzzles“. Potřebuješ určité množství poškození (útoků, navedení do pasty, použití překážek k poškození apod.), určité množství zdraví (karet, které negují poškození, obrany, předmětů, léčení apod.) a pohybu. To, jak a do jaké míry, toho docílíš je taktický aspekt hry.

Vtipný je, že jsem si nepřečetl ani původní komentář člověka, co založil tohle vlákno. K tomu se snad ani vyjadřovat nehodlám, protože ten opravdu musel hrát jinou hru. :-D

8.7.2019 19:34:33

stOKYi

OK, už rozumiem - my proste vnímame pojmy "boj" a "taktika" úplne inak. Je zrejmé, že sa nezhodneme. :)

Bod 3.b pre mňa popisuje iba jeden ÚTOK jednej figúrky, nie celý boj, aspoň teda nie "boj" tak, ako ho vnímam ja. Málokedy zlikvidujem nepriateľa prvým útokom, ten potom zaútočí naspäť, v ďalšom kole opäť útočím ja, prípadne nahodím nejakú obranu alebo odvetu, alebo aj liečenie, a samozrejme do toho prichádzajú ďalší nepriatelia...

Pre mňa je "boj" celá táto sekvencia niekoľkých kôl, v ktorých sa obe strany postupne striedajú, kým nie sú nepriatelia eliminovaní. Až potom je "dobojované".


----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

8.7.2019 08:02:24

cardinale

bojový systém je popísaný v kapitole 3b pravidiel hry. Tam žiadna taktika nie je. Pôvodne som si myslel, že to bude niečo na štýl Magic Realm, Middle-earth quest atď. Snáď ma už je rozumieť ;-)

7.7.2019 20:40:04

stOKYi

Tvoj príspevok tesne pod mojím:
"...ale povedať, že boj je taktický, je zavádzanie..."

Neviem teda, či to chápem správne, ale ja by som povedal, že z tej vety vyplýva, že si nemyslíš, že je to taktická hra... :)

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

6.7.2019 22:17:20

kardinale

chvilu pockam, mozno ti docvakne a pochopis :) nikde som nepisal ze GH nieje takticka hra.

Upraveno autorem (porovnej)

6.7.2019 21:47:23

stOKYi

Tak neviem, buď hráš inú hru, alebo inak vnímame pojem "taktický". :) Pre mňa taktickejší než Gloomhaven je už len "boj" v šachu.

Descent je od Gloomhavenu na svetelné roky ďaleko. Cry Havoc je síce fajn, ale do taktickosti GH má tiež veľmi ďaleko. Ako písal Francooaa, tieto hry sú oproti GH fakt "primitívne" (nie v zlom zmysle slova). Takže ak máš pocit, že niekto "zavádza", keď hovorí, že GH je taktický... tak potom asi naozaj vnímame tento pojem úplne inak. :)

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

6.7.2019 21:23:45

Francooaa

Hra to je dobrá (ale podľa mňa nie najlepšia v histórií ako to je na BGG), baví ma viac ako descent a už sa teším na ďalšie hranie, som zvedavý čo prinesie a ako sa bude vyvíjať moja postava, ale povedať, že boj je taktický je zavádzanie, kvôli tomu som mal od fightovania s príšerami úplne iné očakávania.

PS: ja som porovnával boj Descentu 1ed,

6.7.2019 20:17:03

Ale pánové,

, hráli jste to vůbec? Nebo jste si prohlídli video-recenzi jedním okem a šli na zatrolenky napsat názor. Nic ve zlém, ale u her typu Descent a IA jsem strávil, no panečku, tak 200+ hodin. Oproti tomu u Gloomhavenu jsem zatím jen v plenkách (30+) a dost těžko by se mi vracelo k tak „primitivnímu“ systému, jako má výše zmiňovaná dvojice. Když opomenu deckbuilding nebo spíše bych řekl „techování“ na určité scénáře, propracovanost boje je opravdu jednou z největších devíz gloomhavenu. Hraní kolem iniciativ monster, výběr karet v závislosti na lehké domluvě se spoluhráči a pak doladění situace na základě jejich akce, prostě paráda. Vždycky je něco, co vás může zaseknout. Překvapivá karta od monster(zejména healy, obrany, odvety), netrefení se do posloupnosti iniciativ, špatná karta z balíčku boj. modifikátorů… jenže, je to pořád to „něco“ kolem čeho můžete hrát, upravovat, vylepšovat. A k tomu „rychleji sestavené a odehrané“ – záleží na člověku, co dělá set-up a záleží na skupině, se kterou hraješ. V tom opravdu není žádná paušalizace. Jakýkoliv scénář mám do 10 minut rozložený a připravený a scénáře jsou od 90 do 180 min. v naší skupině. Inu, asi se shodneme, že se neshodneme :-)

6.7.2019 15:06:02

taktický boj

Už som viac krát počul o vyzdvihnutí taktického boja v hre, ale ja mám pocit, že to nie je nič taktickejší ako napr. hodenie kockou v descente, len namiesto kocky sa ťahá karta. Kým som si to nezahral, čakal som niečo na štýl Forbidden Stars, Middle-earth quest, alebo Cry Havoc..

PS: ten boj nevadí kvôli, stále je to celkom sranda, i keď nie tak ako napr. práve v tom descente - darmo, kocky sú kocky :)

6.7.2019 13:41:56

Hype

Mně příjde Gloomhaven jako hrozný hype. Nvm co označit tomu to nejbližší... Descent? Přijde mi o hodně zájímavější a nezávyslejší na záměru autora (znamená prostě si můžeš vymyslet vlastní dobrodružství). Taky je to rychleji sestavené a odehrané.

30.6.2019 11:40:58

to Havelock


ano přesně je spíš na okrasu, ale pokud ji máš vytisknutou můžeš ji klidně připíchnout na nástěnku kromě lepení objevených lokací tam můžeš píchat špendlíky, praporky a různý značky a vypadá to prostě super a není tě líto že ji tím vlastně poškozuješ

27.10.2018 19:21:08

Totalpan

A nebo je tam jen campaign tracker v podobe tabulky misto mapy. Ostatne k cemu ta mapa vlastne je nez na okrasu...

27.10.2018 13:15:07

mapa a samplepky

tuším že na BBG se dá stáhnout mapa a samolepky, ty jsem si vytisknul (mapa je slepená ze 4x A4), samolepky pak vystříhnu a normálně lepím lepidlem - tuto druhou mapu používám pro druhou skupinu.

27.10.2018 08:51:47

Appka

Spousta věcí se dá řešit appkou, včetně více herních skupin. Nejsou pak potřeba nálepky, není potřeba míchat karty eventů, měnit nabídku předmětů a podobně. Appka si všechno pamatuje, je přehledná a intuitivní.

Jediná potíž je u vylepšování karet. I tohle si appka pamatuje, ale praktičtější je to mít přímo na kartě, což ale při více herních skupinách nemusí být úplně ono... I to se ale dá :)

27.10.2018 07:56:24

reset

Jasně, dá se, ale ty samolepky už nebudou lepit, nebo aspoň ne tolik. Existují znovunalepovací (vinylové) nálepky právě k tomu určené.

Upraveno autorem (porovnej)

26.10.2018 22:52:13

to all

vďaka všetkým za radu. Ako tak pozerám, ohrania sa báť nemusíme, čo mi robí problém, je asi hranie s dvomi partiami súčasne.. Napr. s jednou sme na 20. scenáry a z druhou partiou chceme rozohrať hru od znovu, tu už asi problém ako tak čítam trochu bude. Teda ak som to dobre pochopil :)

Ináč o pomer cena výkon strach nemám, väčšinou hry ohrávame do špiku kosti, ešte stále hrávame staršie klasiky (Runewars, Chaos in the old world atď). Z toho počtu scenárov a kampane čo má GH, to bude asi podobne.

PS: dá sa hra celá restnúť napr. v polke a začať ju hrať od znovu?? Napr. odlepiť tie samolepky?

Upraveno autorem (porovnej)

26.10.2018 21:31:42

stokyi

I kdyby to nebylo znovuhratelné, vem si poměr cena/výkon. Vezmeme-li v úvahu že tedy lze odehrát asi 80 scénářů, tak ti jeden scénář vyjde cca na 1,70€ (cca 40 CZK). U kolika her lze tohle říct... Nevím jak ostatní, ale pro mě hry asi po 10-20 partiích ztrácí sex appeal a už je považuju za vyčerpané. Při dnešních cenách za hry okolo 2000 CZK to pak vychází na 100-200 CZK (4-8€) za partii. Nechci porovnávat hry s rohlíkama, ale je to pro mě spotřební zboží. A ten rozdíl mezi oběma příklady mluví za sebe. :)

Navíc pokud je vám několik desítek scénářů málo, teď vychází rozšíření s dalšíma dvaceti.

Upraveno autorem (porovnej)

26.10.2018 17:45:15

Rob.milicka a stOKYi

rob.milicka
Jeden scénář v GH je v podstatě arénový souboj hrdinů a monster v aréně, která je obvykle (ale ne nutně) objevována postupně.
Vždy je to: 1) mission briefing, 2) boj na herním plánu a následný 3) debrief s odměnami. Tyto scénáře jsou řetězeny za sebou po dějové linii, která v podstatě určuje jejich pořadí (některé odemyká, některé zamyká atd.) s tím, že hráč má možnost volby "co udělá dřív". Mezi scénáři se pak odehrává veškerý management postav a road a city eventy, které dotvářejí atmosféru. Pokud jsi čekal nějaký otevřený svět, scénáře bez boje nebo interakce s NPC, to tady nedostaneš, jinak je ale GH opravdu super.

stOKYi
GH je z hlediska obsahu opravdu gigantická hra. Troufnu si odhadnout, že z celkových 95 scénářů jich na jeden průchod můžeš dát až cca 80-85. My máme docela rádi přiměřené výzvy, takže hrajeme na střední/těžkou obtížnost a skoro žádný scénář není pod 2 hodiny některé se protáhnou nebo je i opakujeme. Když k tomu připočtu zbylý čas strávený ve hře - levelování, city + road eventy (pozor neplést se setupem, ten nepočítám), tak odhaduju, že my budeme mít herní čas na jedno projití někde kolem 250 hodin. To odhaduji jako člověk, který je cca v polovině kampaně. To je naprosto mimo srovnání s běžnou herní produkcí. Takže já bych se vůbec nebál, že Vám to nevydrží. Hraní ve více herních skupinách je trochu problematické. Nutí tě to při setupu udržovat hru (postavy, zásobu předmětů v obchodech, personal questy) v "resetovaném" stavu, což výrazně prodlouží přípravu i balení hry. To je podle mě mnohem větší problém, než celý Legacy systém. Nicméně opravdu vhodné jsou generované scénáře, jak píše Dejf.

26.10.2018 17:22:06

Legacy a příběh

Ahoj všem,
Gloomhaven je legacy jen ve smyslu toho, že si jednotlivé prvky postupně odemykáte. Jsou tam samolepky úspěchů a odemčených scénářů, a poté samolepky, kterými si vylepslšujete schopnosti. Ale každý scénář lze hrát samostatně a opakovaně. Hra obsahuje i mechanismus náhodně generovaných scénářů a těch příběhových je přes sto, takže o znovuhratelnost fakt není potřeba se bát.

Co se týče scénářů, kde by se nebojovalo, tak ty tam nejsou. Úkoly se však ve scénářích různí a často docela dost.

David Rozsíval,
Albi Česká republika a.s.

26.10.2018 15:43:07

Re:

Děkuji moc totalpan a Aldarann za odpovědi. To je přesně to co jsem chtěl, aby ten příběh nebyl vázaný jen na dungeony ale aby tam byla různá prostředí. Kdybych měl každé herní sezení pocitově trávit v dungeonu, asi by mne to tolik nebavilo. To že se opakují herní dílky mi nevadí ale každou hru v dungeonu bych asi nepřekousl. Taky by mě zaujalo kdyby třeba byl scénář kde by se v dungeonu vůbec nebojovalo a našli bysme tam nějakou postavu, která nějak prováže příběh, ale předpokládám že tady se asi bude bojovat vždy.

26.10.2018 15:01:57

znovuhrateľnosť

Možno už opakovaná otázka, ale neviem, s legacy hrami nemám skúsenosť, ale ako to je s znovuhrateľnosťou? Do akej miery sa poškodzuje hra?

Pýtam sa preto, že aj tie desiatky scenárov nám môže byť málo a hlavne, máme 2-3 herné skupiny..

26.10.2018 14:37:10

rob.milicka

Je to dungeon crawler, ale ty scénáře jsou všech typů od velkých ploch (náhorní plošina, ledová pláň), přes les až po jeskyně, budovy, tunely. Nicméně omezením velikosti herní plochy je mechanizmus odhazování karet (každá postava až na jednu má konečný počet tahů přes který se nejde dostat) a tudíž mapa scénáře se většinou skládá z 1-5 dílků, vyjímečně je jich více, ale tam zase většinou nemusíš procházet/zkoumat celou.
Osobně se mi zatím nestalo, že bych byl nějak znuděný opakujícím se prostředím a to máme odehráno cca 50 scénářů.

26.10.2018 14:31:48