nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Gloomhaven

Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: vývoj postavy
Čeština:
Vydavatelé:
Autoři: Isaac Childres
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook, Google+

Diskuse ke hře

Dojmy - 9.0, rly?

Tak jsme dnes nateseni vyloupali kamaradovu cerstve vonavou krabici a dali se do hry (ve ctyrech). Dojmy? (pozor, mozna male spoilery)

1) Na to, jak dlouho jsme hru (prvni scenar ~4 hod) hrali, tak prinasi strasne malo z hlediska hratelnosti. "Kombeni karet" ve finale znamena, ze pujdu bud 2 policka a zautocim +3, nebo zautocim +2 a pak pujdu 4 policka.

2) Ano, nekdy muzu jit dokonce i o 8 policek, asi tim i vpadnu nepriteli do tyla, ale k cemu to, kdyz porad zautocim +2 stejne jako zepredu?

3) Ano, muzu onech +8 policek pouzit tak, ze vsechny obehnu, prijdu k one truhle na konci dungeonu a paradne ji vylootuji. Jake je ovsem zklamani, kdyz je ona truhla prazdna a jedine, co udela je, ze ve meste prida do obchodu k nakupu za 20 penez jakysi bezvyznamny mec.

4) 20 penez za onen mec? V celem prvnim scenari nejvetsi zrout nasbiral vsehovsudy14 zlataku. Tzn ani on si ten mec nemohl koupit.

5) Chybi mi jakykoliv naznak weapon triangle (kamen/nuzky/papir). Ne, jakakoliv zbran (luk, mec,..) ma jednu utocnou silu, na obranu se ani nehazi.

6) Hra mi veeeelmi pripominala Mice & Mystics. Jen mene odsypala a nemel jsem prakticky zadny pocit vylepsovani postavy. Ano, MM neobsahuje onu "taktickou" karetni cast kombinovani karet, ale.. viz bod 1).

7) Temer nulova kooperace. Napr. ma postava ("zlodej") nema zadnou kartu, ktera by interagovala se spoluhraci. Ano, lecitel muze vylecit ostatni, ale proc, kdyz se vyleci kazdy sam odpocinkem? A vlastne kdyz me nekdo bude chtit zranit, nic se mi nestane kdyz odhodim kartu. Stejne jako tu kartu stejne odhazuji pri odpocinku.

A asi bych mohl pokracovat.. Chci verit tomu, ze se to ve scenari 2 zvrhne v takticko-rpg orgie a a tech 100+ hodin nas ceka skvela variabilni zabava. Nyni se spis bojim pokracovani repetetivni nudy, ktera prisla uz ve druhe mistnosti ze tri v prvnim scenari.

Upraveno autorem (porovnej)

24.10.2017 23:50:43

to Havelock


ano přesně je spíš na okrasu, ale pokud ji máš vytisknutou můžeš ji klidně připíchnout na nástěnku kromě lepení objevených lokací tam můžeš píchat špendlíky, praporky a různý značky a vypadá to prostě super a není tě líto že ji tím vlastně poškozuješ

27.10.2018 19:21:08

Totalpan

A nebo je tam jen campaign tracker v podobe tabulky misto mapy. Ostatne k cemu ta mapa vlastne je nez na okrasu...

27.10.2018 13:15:07

mapa a samplepky

tuším že na BBG se dá stáhnout mapa a samolepky, ty jsem si vytisknul (mapa je slepená ze 4x A4), samolepky pak vystříhnu a normálně lepím lepidlem - tuto druhou mapu používám pro druhou skupinu.

27.10.2018 08:51:47

Appka

Spousta věcí se dá řešit appkou, včetně více herních skupin. Nejsou pak potřeba nálepky, není potřeba míchat karty eventů, měnit nabídku předmětů a podobně. Appka si všechno pamatuje, je přehledná a intuitivní.

Jediná potíž je u vylepšování karet. I tohle si appka pamatuje, ale praktičtější je to mít přímo na kartě, což ale při více herních skupinách nemusí být úplně ono... I to se ale dá :)

27.10.2018 07:56:24

reset

Jasně, dá se, ale ty samolepky už nebudou lepit, nebo aspoň ne tolik. Existují znovunalepovací (vinylové) nálepky právě k tomu určené.

Upraveno autorem (porovnej)

26.10.2018 22:52:13

to all

vďaka všetkým za radu. Ako tak pozerám, ohrania sa báť nemusíme, čo mi robí problém, je asi hranie s dvomi partiami súčasne.. Napr. s jednou sme na 20. scenáry a z druhou partiou chceme rozohrať hru od znovu, tu už asi problém ako tak čítam trochu bude. Teda ak som to dobre pochopil :)

Ináč o pomer cena výkon strach nemám, väčšinou hry ohrávame do špiku kosti, ešte stále hrávame staršie klasiky (Runewars, Chaos in the old world atď). Z toho počtu scenárov a kampane čo má GH, to bude asi podobne.

PS: dá sa hra celá restnúť napr. v polke a začať ju hrať od znovu?? Napr. odlepiť tie samolepky?

Upraveno autorem (porovnej)

26.10.2018 21:31:42

stokyi

I kdyby to nebylo znovuhratelné, vem si poměr cena/výkon. Vezmeme-li v úvahu že tedy lze odehrát asi 80 scénářů, tak ti jeden scénář vyjde cca na 1,70€ (cca 40 CZK). U kolika her lze tohle říct... Nevím jak ostatní, ale pro mě hry asi po 10-20 partiích ztrácí sex appeal a už je považuju za vyčerpané. Při dnešních cenách za hry okolo 2000 CZK to pak vychází na 100-200 CZK (4-8€) za partii. Nechci porovnávat hry s rohlíkama, ale je to pro mě spotřební zboží. A ten rozdíl mezi oběma příklady mluví za sebe. :)

Navíc pokud je vám několik desítek scénářů málo, teď vychází rozšíření s dalšíma dvaceti.

Upraveno autorem (porovnej)

26.10.2018 17:45:15

Rob.milicka a stOKYi

rob.milicka
Jeden scénář v GH je v podstatě arénový souboj hrdinů a monster v aréně, která je obvykle (ale ne nutně) objevována postupně.
Vždy je to: 1) mission briefing, 2) boj na herním plánu a následný 3) debrief s odměnami. Tyto scénáře jsou řetězeny za sebou po dějové linii, která v podstatě určuje jejich pořadí (některé odemyká, některé zamyká atd.) s tím, že hráč má možnost volby "co udělá dřív". Mezi scénáři se pak odehrává veškerý management postav a road a city eventy, které dotvářejí atmosféru. Pokud jsi čekal nějaký otevřený svět, scénáře bez boje nebo interakce s NPC, to tady nedostaneš, jinak je ale GH opravdu super.

stOKYi
GH je z hlediska obsahu opravdu gigantická hra. Troufnu si odhadnout, že z celkových 95 scénářů jich na jeden průchod můžeš dát až cca 80-85. My máme docela rádi přiměřené výzvy, takže hrajeme na střední/těžkou obtížnost a skoro žádný scénář není pod 2 hodiny některé se protáhnou nebo je i opakujeme. Když k tomu připočtu zbylý čas strávený ve hře - levelování, city + road eventy (pozor neplést se setupem, ten nepočítám), tak odhaduju, že my budeme mít herní čas na jedno projití někde kolem 250 hodin. To odhaduji jako člověk, který je cca v polovině kampaně. To je naprosto mimo srovnání s běžnou herní produkcí. Takže já bych se vůbec nebál, že Vám to nevydrží. Hraní ve více herních skupinách je trochu problematické. Nutí tě to při setupu udržovat hru (postavy, zásobu předmětů v obchodech, personal questy) v "resetovaném" stavu, což výrazně prodlouží přípravu i balení hry. To je podle mě mnohem větší problém, než celý Legacy systém. Nicméně opravdu vhodné jsou generované scénáře, jak píše Dejf.

26.10.2018 17:22:06

Legacy a příběh

Ahoj všem,
Gloomhaven je legacy jen ve smyslu toho, že si jednotlivé prvky postupně odemykáte. Jsou tam samolepky úspěchů a odemčených scénářů, a poté samolepky, kterými si vylepslšujete schopnosti. Ale každý scénář lze hrát samostatně a opakovaně. Hra obsahuje i mechanismus náhodně generovaných scénářů a těch příběhových je přes sto, takže o znovuhratelnost fakt není potřeba se bát.

Co se týče scénářů, kde by se nebojovalo, tak ty tam nejsou. Úkoly se však ve scénářích různí a často docela dost.

David Rozsíval,
Albi Česká republika a.s.

26.10.2018 15:43:07

Re:

Děkuji moc totalpan a Aldarann za odpovědi. To je přesně to co jsem chtěl, aby ten příběh nebyl vázaný jen na dungeony ale aby tam byla různá prostředí. Kdybych měl každé herní sezení pocitově trávit v dungeonu, asi by mne to tolik nebavilo. To že se opakují herní dílky mi nevadí ale každou hru v dungeonu bych asi nepřekousl. Taky by mě zaujalo kdyby třeba byl scénář kde by se v dungeonu vůbec nebojovalo a našli bysme tam nějakou postavu, která nějak prováže příběh, ale předpokládám že tady se asi bude bojovat vždy.

26.10.2018 15:01:57

znovuhrateľnosť

Možno už opakovaná otázka, ale neviem, s legacy hrami nemám skúsenosť, ale ako to je s znovuhrateľnosťou? Do akej miery sa poškodzuje hra?

Pýtam sa preto, že aj tie desiatky scenárov nám môže byť málo a hlavne, máme 2-3 herné skupiny..

26.10.2018 14:37:10

rob.milicka

Je to dungeon crawler, ale ty scénáře jsou všech typů od velkých ploch (náhorní plošina, ledová pláň), přes les až po jeskyně, budovy, tunely. Nicméně omezením velikosti herní plochy je mechanizmus odhazování karet (každá postava až na jednu má konečný počet tahů přes který se nejde dostat) a tudíž mapa scénáře se většinou skládá z 1-5 dílků, vyjímečně je jich více, ale tam zase většinou nemusíš procházet/zkoumat celou.
Osobně se mi zatím nestalo, že bych byl nějak znuděný opakujícím se prostředím a to máme odehráno cca 50 scénářů.

26.10.2018 14:31:48

ano a ne

čistě jen dungeony to nejsou, může to být třeba vesnice s chatrčemi, ale pořád se používají stejné desky podzemí. Repetetivní nám to vůbec nepřišlo, jde totiž o příběh a sám se rozhoduješ kam půjdeš dál. Asi jako původní Dračí Doupě (pravidla pro začátečníky), kde jsi také pouze procházel jednotlivé jeskyně.

26.10.2018 14:29:10

GH

Ahoj, chtěl bych se zeptat těch co hru vlastní a už ji hráli. Gloomhaven je čistý dungeon crawl? V rámci jakéhokoli world eventu se vždy dostanete do dungeonu? Nebo jsou tam i nějaké prvky že se třeba bojuje v lese, popř. na nějaké planině atd.. Pokud ne, není to procházení dungeonů po čase repetetivní resp. nepřestane to po čase bavit?

26.10.2018 12:57:54

GH

to som zvedavy aj ja, pretoze som par dni pred tym tajomnym titulkom z Albi (mozny cesky Gloomhaven) zacal vazne uvazovat o zhanani EN verzie.. aj ked popravde, radsej by som mal EN verziu.. do ceskej ma presvedci jedine ovela priatelskejsia cenovka

30.8.2018 10:07:35

Dandy


Ja MK miluji a tak rad uvitam srovnani. Pokud to bude mit podobnou atmosferu a napeti tak budu nadsen.

30.8.2018 10:03:20

Srovnání

Mage knight patří mezi mé nejoblíbenější hry, takové rpg hry to já můžu a dneska mi přijde Gloomhaven, tak pak taky přidám srovnání.

30.8.2018 08:53:12

pěkné srovnání z BGG (utfg :D)

It really depends on what you want.

- Mage Knight can be played solo, cooperatively, or competitively. Gloomhaven is pure coop, and the solo mode has one player controlling 2-4 characters.
- Gloomhaven shines as a campaign game, Mage Knight has single sessions.
- Gloomhaven has preset scenarios, Mage Knight has a random map each game.
- Gloomhaven has more characters that also differ more. Mage Knight's core gameplay offers more options.
- Both are very complex, long amd fiddly. Gloomhaven takes more time to setup and put away, Mage Knight has a longer playtime and more complex rules.
- Gloomhaven works great for 2-4 players, with 3 probably being the best; I wouldn't play Mage Knight with more than 2(takes too long).

I rate both games a 10 and would say: If you like full coop and have a group of 2-4 players who are ready to invest a lot of time, get Gloomhaven. If you want the option to play competitively, get Mage Knight.

If you are looking for a solo game, Mage Knight is the better game if you enjoy character progression during a game. If you enjoy a campaign with an evolving storyline and long-term character progression, get Gloomhaven instead.

28.8.2018 21:28:19

všem

Jak hodně je GH podobný Mage Knight od Chvátila??

28.8.2018 21:16:50

Beholder

V tom taktickém boji, který tvoří tak 90% hry.

23.8.2018 09:10:54

Euro-inspired

V čem se ve hře projevuje ten Euro-inspired?

Upraveno autorem (porovnej)

19.8.2018 18:11:56

dojmy

Pro mě naprosto skvělá hra. Chybky se postupem času najdou, ale zatím převdládá nadšení. Jedu solo kampaň a pak normal kampaň s bráchou a je to karetní bombice.

Líbí:
-práce s kartami, discard/lost/rest princip
-moooc monster + jejich AI
-gigantická kampaň, která nemá obdoby
-mnoho odlišných class, které se postupem času odemykají
-extémně solo friendly! (pro mě hodně důležité)

Nelíbí:
-delší setup

31.5.2018 11:49:30

Naše dojmy - postup ve hře

Máme už něco odehráno, tak jsem si říkal, že se podělím o dojmy. Nejdříve trocha faktů:

Postavy: hrajme vždy ve dvou (Mindthief + Tinkerer)

Odehráno: 17 scénářů.

Obtížnost: zatím normal (s narůstajícím lvl uvažujeme o navýšení), scénáře musíme jen velmi výjimečně opakovat.

Průměrná doba trvání scénáře: čisté hraní bez setupu - 2h, se setupem, Road a City eventy, nákupy, levelování - 3h

Celková herní doba pro 17 scénářů: cca 50 hodin

Lvl charakterů po 17 scénářích (50 hod.): Mindthief 6 a Tinkerer 7

Retirement postav: Pořád první postavy, Tinkerer snad bude moci odejít během dalších cca 3 scénářů, pro Mindthiefa je důchod v nedohlednu. (oba hráči se už na výměnu těší)

Postup ve hře: Prosperita 7 (GH stále lvl2), 4 Global Achievementy, reputace 17 (dobráci z přesvědčení), 1 odemčený charakter, každý má na kartách dohromady 2 lepíky z Enhancementů.

No a teď k dojmům. Nepamatuju si hru, kterou bychom kdy hráli takhle intenzivně. Po 50hodinách nás pořád hodně baví i když už se pomalu dostavuje stereotyp. To je trochu dané i tím, že hrajeme pořád za stejné postavy - Personal questy jsme si vybrali tak, aby se nám tematicky hodily k charakterům a nedokázali jsme odhadnout, jak těžké je bude splnit.
Navzdory očekávání je ve hře relativně dost náhody. Z různých recenzí a videí jsem dostal dojem, že to bez kostek bude takové více AP. Není to tak. Občas, když se otočí ability karty monster a nebo si potáhnu miss modifikátor, tak mám chuť rozkousat stůl.
Příběh a Eventy super. Snažíme se hrát trochu naivně "bez spoilerů", tzn. postavy jsme si vybrali aniž bychom si prohlídli jejich karty, jen na základě sympatie, další postup si domlouváme dopředu, aniž bychom si prohlédli scénář ve scenario booku atd. Zatím nám to vyhovuje.

31.12.2017 13:05:30

Stegmaier

Se zájmem jsem si povídání Jamieho Stegmaiera poslechl a musím říct, že jeho námitce ohledně údajné repetetivnosti příliš nerozumím. Takovou výhradu lze vznést ke každé deskovce - jeho největší pecka Scythe je při aplikaci téhle logiky extrémně repetetivní: schopnosti jednotlivých národů jsou od počátku pevně dané, jejich výchozí pozice taktéž, boj (pokud na něj vůbec dojde) probíhá podle stejných (velmi jednoduchých pravidel)... Z hlavy mě ve Scythe napadají pouhé dva prvky proti repetetivnosti:
a) náhodný výběr desky hráče (kterých je v základu pět, tj. nijak zásadní počet),
b) náhodný výběr žetonu se specifickým bonusem bodování staveb (což ne vždy výrazněji ovlivní hraní).
Náhodu ve hře (reprezentovanou zejm. lízáním karet střetnutí, bojových karet a karet továrny) za opatření proti repetetivnosti nepovažuji.

Oproti tomu GH obsahuje obrovské množství prvků proti repetetivnosti:
- postupně se vyvíjející postavy (větší množství karet schopností, odemykání různých perků ovlivňujících skladbu balíčku modifikátorů...),
- odlišná herní plocha různých scénářů,
- výrazně odlišná monstra a jejich schopnosti v různých scénářích,
- obrovské množství předmětů, které velmi výrazně ovlivňují hraní za danou postavu,
- postupně se měnící "svět" (reputace party, prosperita města...) mající dopady na hru,
- postupně se odemykající příběh na pozadí hry...

Jistě, není asi úplně fér srovnávat legacy hru s "klasickou" (ne-legacy) hrou, ale stejně tak mi přijde poněkud absurdní vytýkat GH údajnou repetetivnost, když jednak obsahuje obrovské množství prvků právě proti ní, a jednak "repetetivní" je s touhle logikou naprosto každá deskovka, ať už legacy (např. Pandemic Legacy) nebo ne-legacy (např. Scythe)...

Námitce Jamieho Stegmaiera proto z výše uvedených důvodů příliš nerozumím a s námitkami Onas uvedenými na začátku tohoto vlákna se vůbec neztotožňuji - prakticky ve všem mám naprosto opačnou zkušenost. Velmi trefně se k tomu již vyjádřil Miner, takže netřeba opakovat již sdělené. Souhlasil bych pouze s námitkou delšího setupu hry - bez speciálního organizéru je to fakt náročné, ale herní zážitky to podle mě jednoznačně kompenzují.

Každopádně ale plně respektuji, že každému se líbí něco jiného a naprosto chápu, že některé lidi GH z různých důvodů prostě neosloví. Za mě je to ale naprostá pecka, pro kterou mě nenapadá obdoba (a s ohledem na to, že je to dílo jediného člověka, klobouk dolů...).

27.12.2017 15:16:35

Stegmaier

Moc nechápu relevanci. Tys povídal, že v té hře není progress, on povídal, že se mu líbí progress :).

On mluvil o tom, že mu příjde repetetivní průběh scénáře, což by z toho co sem četl a je o tom i diskuze u toho videa, nemělo být tak úplně pravidlo. Každopádně je to něco jiného než o čem tu byla řeč. Mě ty scénáře baví a to i přesto, že zatím s tím co Jamey říkal souhlasím (tj. naše scénáře byly snad všechny kill them all). Nicméně naše zkušenost ve skupině říká, že každé odehrání scénáře není stejné, berem jiné karty, hrajeme jinak, při tom všem plníme battle goaly a snažíme se nahrát max. XP a goldů a baví nás to. Máme odehráno celkem 10+ scénářů, pár na druhý pokus a hraní mě baví, příběh mě taky zajímá. Ale chápu, že třeba někoho to nebaví.

25.12.2017 23:10:41