nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Gloomhaven

Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Albi
Cephalofair Games
Autoři: Isaac Childres
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Co dělám špatně?

Anglickou verzi Gloomhavenu jsem hrál pouze jednou ve třech hráčích první scénář a po dohrání jsem si říkal, že hra má rozhodně výborný způsob, jak pracuje s kartami a obecně velký potenciál, ale že bych z ní byl nějak zvlášť nadšený, to se říct nedalo. Pustil jsem si několik gameplay videí zhruba prvních pěti scénářů a ve svém dojmu jsem se v podstatě utvrdil. Tohle určitě je dobrá hra, ale asi ne pro mě.

Jenže v dubnu jsem byl donucen "absolvovat" několik přesčasů, díky kterým se mi na účtu objevilo několik tisíc, se kterými jsem nepočítal a tak jsem se rozhodl, že když už zrovna ve stejné době vychází Gloomhaven v češtině, tak si ho tedy pořídím. Od začátku jsem věděl, že díky tomu, že se mé herní skupiny scházejí dost nepravidelně, budu tuhle hru hrát pouze sólo. Odehrál jsem tedy první dva scénáře a jsem z toho dost rozpačitý. Ať dělám, co dělám, ta hra mě zkrátka nebaví. Stále v ní vidím jednu skvěle zpracovanou mechaniku, ale jinak v podstatě nic. Žádné pořádné téma, žádnou atmosféru, prostě nic.

A tak se chci zeptat, co dělám špatně? Vždyť je to suverénně nejlépe hodnocená hra na BGG a já jsem navíc v době, kdy jsem ještě hrával na počítači býval obrovským fanouškem RPG, tak přece by tahle hra pro mě měla být splněný sen. Jenže není. Myslíte, že má cenu zkoušet to dál? Nebo bude lepší přestat se trápit a raději hru prodat?

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

8.6.2019 18:46:39

MalcolmReynolds

Já upřednostňuju ameritrash hry právě kvůli atmosféře i proto jsem do Gloomhavenu nešel, je tam znát že jde do velké míry o optimalizační euro a na mě moc nuda. U mě v rámci atmosféry vede Kingdom Death, ten se mi trefil dokonale do vkusu, ale chápu že je to drahá sranda, pak Arkham LCG, který skvěle pracuje s tématem a z Arkham files her je podle mě s náskokem nejlepší,ale to taky leze do peněz, protože jen základ je celkem o ničem a člověk pravděpodobně bude chtít mít co nejvíc rozšíření aby si to plně užil, jinak za pokus určitě stojí i ta už zmíněná Middara pokud nevadí anime. S Gloomhavenem bych se netrápil, když tě nebaví.

12.6.2019 13:40:02

Porovnání

Gloomhaven - Hrajeme to ve 4 hráčích a po roce a pul jsme asi na 18 scénáři. Ze začátku nás hra hodně bavila, byli jsme nadšení z toho, jak každá postava funguje úplně jinak a celkově z toho světa. Po čase nám přišli scénáře dost monotonní a příběh takový jednoduchý, bez větších zápletek a překvapení. Hra nás stále baví, ale za nejvíc otravný aspekt hry považujeme pohyb monster. Když je tam moc nepřátel a každý se hýbe nějakým způsobem, a ještě podle priorit a tak, no je to opruz. Další věc, co nám vadí je, že když neuspějeme v scénáři, tak ho musíme opakovat (my jsme zrovna celkem úspěšní, ale jeden scénář jsme opakovali 2-krát a všechny pokusy nám zabrali dohromady 11 hodin). K tomuto negativu navazují i osobní mise, kde některé vysloveně jsou postavené na tom, že musíte jeden scénář opakovat vícekrát, aby jste splnili tu a tamtu podmínku.

Middara - Začali jsme ji hrát nedávno, takže jsme zatím prošli „Tutoriálem“, jednou misí a questem od vesničana, ale musím uznat, že hra je fakt zábavná a všechny nás baví. Příběh je velice hezky zpracován a s postavou se sžijete prakticky okamžitě. Velice dobře funguje systém, kdy nevíme, co nás čeká za rohem. Mise se neopakují, prostě podle toho jak skončíte, tak se pokračuje v příběhu. Boj funguje úplně jinak jak v GH, hází se kostkami, ale není to žádný dice fest, maximální počet kostek kterými budete házet je 3. Jediné co se zlepšuje je počet zranění a různé kostky (je asi 8 druhu kostek a mají na sobě rozdílné hodnoty, takže například s červenou kostkou máte větší šanci zasáhnout než s bílou). To dělá boj hodně dynamickým a rychlým, ale tím pádem boj není tak taktický jak v GH, kde to de vše propočítat. Navzdory tomu, že Middara není počítací, stále dovoluje hezky pracovat s monstry a pravděpodobností. Jediné pozitivum/negativum vidím v anime stylu, kterým je hra nasáklá. Naše herní skupina anime sleduje a zbožňuje, takže je to pro nás ideální hra, ale pokud anime nemůžete ani cítit, tak ta hra pro vás není ani trochu.

7th continent - Zahráli jsme 2 scénáře ve 4 lidech a hra nás strašně bavila. Survival pocit jsme měli po celou dobu a hledat jídlo a zjišťovat věci o okolí je prostě nutnost, jinak hru nevyhrajete. Občas se nám stalo, že jsme se zasekli, protože jsme nerozluštili to, co se nám hra snažila říct, ale o to větší jsme měli radost, když jsme to dokázali, ale je pravda, že jednou jsme zažili docela solidní flustraci, kdy jsme se ztratili asi na 6 hodin, a kolem jedné ráno jsme dorazili na ten samý dílek, kde jsme začínali v šest večer. Tato hra je podle mně nejlepší na sólo hraní.

Kingdom Death: Monster - To by bylo, abych to tu opomenul :D. Zatím jsme zahráli 1,5 kampaně. Jednou ve 4 a podruhé ve 2. Hru bych rozdělil na 3 části. Ve fázi osady si stavíte vybavení, zlepšujete osadu, postavy a prostě management. Pak je druhá fáze, kde se jde na lov. Tuto část považuji za hodně příběhovou, ale zároveň dost náhodnou, i když i to se dá některým vybavením a vlastnostmi ovlivnit. Třetí je jen o lovu na monstrum, které jste si zvolili, že půjdete ulovit. Hra ve 4 funguje, ale může se stát, že někdo po cestě umře a pak se ten 4. po celý lov na monstrum bude nudit. KD:M se na první pohled může zdát náhodné, ale čím déle ho hrajeme, tím víc odhalujeme strategie a taktiku, jak porazit monstrum. I když člověk jde lovit to samé monstrum 5-krát, tak je lov vždy jiný, ale už znáte vzorec chování monstra a podle toho se i rozhodujete a útočíte (nikdy, ale fakt nikdy neútočte na leva zepředu). Hraní je velmi atmosférické a až hororové. Nikdy v žádné jiné hře jsem se tak nebál házet kostkami (jednou jsem radši i zavřel oči). Hra je to zlá, krutá, brutální a pro přeživší v tomto světě nečeká s největší pravděpodobností nic než smrt.

Z těchto her nás momentálně nejméně baví GH, i příběh a atmosféru má nejslabší, ale jednou za měsíc se sejít a zahrát si to, nás neurazí.

Upraveno autorem (porovnej)

12.6.2019 13:20:16

perun91

Asi si to perfektne vystihol. 7th som hral len pár krát, tak neviem sa až tak vyjadriť (tam je ináč tiež treshold, do ktorého to nebaví), ale GH je grind. Ale parádny! Treba sa to naučiť hrať, keď ovládaš svoju postavu a poznáš pravidlá hry, tak všetko je plynulé a stáva sa z toho to tvoje Diablo
(najmä keď ovládaš poslednú žijúcu postavu v hre a všetko beží za tebou; spomenieš si).

12.6.2019 02:00:30

Vojtěch Musil

Niektoré scenáre boli také, že treba vymlátiť všetko.
Niektoré boli zaujímavejšie a náročné, napr. eskort NPC a iné, ktoré sme robili na 4 krát (a museli sme sme skúšať odlišné prístupy, v trojici aj vo štvorici), ale sú to len také rébusy, že ako splniť quest.

Od rozšírenia si sľubujem, že tam budú dôležité informácie poschovávané v texte, k eventom alebo k vetveniu deja by malo dochádzať aj počas scenárov, čiže veľký dôraz na príbeh.

12.6.2019 01:53:35

Atmosféra


U toho Descentu ti dělali atmosféru spíš ostatní hráči, ne? Prostě Glooomhaven není primárně solo hra. Na solo bych doporučil třebas This war of mine...

Já to hraju s manželkou a jsme spokojení. Zatím mi vadí nejvíc asi to, že pokud se ti otevřou nové lokace, tak prostě netuším o co jde, dokud je nezačnéš hrát a nečteš prolog. Hodilo by se nějaké předintro, aby postavy mohli posoudit, zda je výprava na dané místo pro né lákavá.

Jinak ano. Příparava hry zabírá celkem dost času...

11.6.2019 18:51:05

MalcolmReynolds

Zrovna teď se tu zmiňuje často Middara. Co přeskočit tam?

11.6.2019 18:40:52

ranking


hodnotenie hier ako Gloomhaven a 7th continent bolo príčinou veľkého hypu okolo týchto hier. Som zvedavý koľko ľudí tieto hry v skutočnosti aj dohralo. Poskytujú dlhú hraciu dobu, sú to veľké krabice s množstvom obsahu.
Ked sa však nad tým zamysliš - su to vlastne grindovacie rpg niečo podobné ako v začiatkoch PC ery. Hlavný príbeh by sa dal zahrať aj za 5 hodín ale je to vyplnené množstvom generických questov a nutnosti zbierania xp aby si mohol zabiť bossa ktorý ti stojí v ceste.
Kedysi sa nám takéto hry na pc zdali úžasné a ľudia v nich utopili hodiny času. A možno aj tu príde nejaké Diablo ktoré bude mať jednoduchý príbeh, zjednoduší mechaniky a grind urobí zábavný.

11.6.2019 18:09:06

MalcolmReynolds

Ja myslim, ze sis odpovedel. "Nebavi me to."
Kdyz me neco nebavi, tak to nedelam.

Ha je sice jedinecna, obsahla, ale je to proste hodne Euro a je to z toho hodne citit. Mozna kdyby se nekdo podelil, jestli i ostatni scenare jsou jdi do diry a tam to vykosti a nebo se snazis sbirat "slamy", jak tu bylo odkazovano na Descent.

Ja odehral prvni dva scenare, ktere byly temer "stejne", takze to nemuzu posoudit.

Upraveno autorem (porovnej)

11.6.2019 18:05:41

malcolm

Hele, já bych řekl, že záleží jen na jediném bodu - "nebaví mě to". To bych viděl na zvonec a pohádky je konec. Hraní je v první řadě zábava.
___
redaktor Deskofobie

11.6.2019 18:02:49

Llano

To se snadno řekne, jenže ty klady a zápory jsou z mého pohledu celkem vyrovnané.

+Chci doma mít alespoň jednu opravdu velkou hru s pořádnou kampaní čistě pro hraní sólo.

+Jedinečný vývoj světa v závislosti na herních rozhodnutích.

+Hotová hra bez nutnosti nákupu dalších rozšíření.

+Skvělý způsob práce s kartami a jeden z mála kooperativních dungeonů, kde AI není jen špatný vtip.

-Dlouhá příprava a úklid.

-Necítím z toho žádnou atmosféru.

-Gameplay mi připadá jednotvárný.

-Nebaví mě to.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

11.6.2019 17:48:40

skvelý deal

predaj ju a netráp sa

11.6.2019 17:06:50

Hraní sólo, atd.

Jak už jsem naznačil, hrát Gloomhaven ve více lidech u mě nepřipadá v úvahu. Sice patřím do tří herních skupin, jenže kvůli tomu, že ve všech třech má každý trochu jiný systém směn, tak se scházíme velice nepravidelně. Někdy každý týden a pak zas třeba dva měsíce nic. Navíc ve všech se scházíme většinou v trochu jiné sestavě a u někoho jiného doma. Takhle bysme odehráli za půl roku maximálně tři až čtyři scénáře a celý Gloomhaven odhadem tak za deset let.

Mně navíc nevadí hrát to sólo. Sice sólo hraní moc neholduju, ale čas od času si zahraju třeba Settlers, Malé velké galaxie, Aeon's End atd. Navíc jsem při kooperativních hrách dost často ten "alfa hráč", a jak už tu bylo naznačeno, občas mi vadí s čím vším jsou schopní se někteří spoluhráči vytasit. Tudíž jsem chtěl hrát Gloomhaven sólo, protože u takhle dlouhé hry, kde je navíc vývoj postav, jsem chtěl mít co nejvíce věcí pod kontrolou já sám. Mám ve sbírce desítky her, při kterých se bavím s ostatními hráči, ale Gloomhaven jsem si pořídil proto, abych měl nějakou monstrózní záležitost, kterou se budu bavit, když zrovna nebudou mít moje herní party čas.

Jenže ta zábava se nějak nechce dostavit. Jednak mi vadí, že ačkoliv mám insert, rozložení a uklízení hry zabere zhruba třetinu času. Scénáře, které jsem odehrál, mi celkově zabraly zhruba 90 minut, jenže samotné hraní jen zhruba hodinu. Ten poměr mi příjde docela špatný. Mně nevadí chystat půl hodiny hru, kterou pak budu tři hodiny hrát, ale zabít třetinu času "nehraním" mi připadá moc.

Ale jak už jsem psal, nejvíc mi vadí, že z té hry vůbec necítím téma nebo atmosféru. Dám příklad z Descentu. Hned v jednom z úvodních scénářů (tuším, že se jmenuje Tlustý goblin) se hráč hrající za Pána jeskyně snaží ukrást z pole pytle obilí a hrdinové se mu v tom snaží zabránit. A když jsme to hráli, skutečně jsme to téma v tom cítili. A stejně tak v navazujícím scénáři, kde se Pán jeskyně snaží vyslechnout jakéhosi vesničana. V Gloomhavenu jsem si v knize přečetl úvod do scénáře, pak i nějakou dějovou vložku a nakonec i závěr, jenže ve chvíli, kdy jsem začal znovu hrát, viděl jsem jen hexová pole, bandu nepřátel a hromadu karet s možnými akcemi a to téma se vytratilo během pár vteřin. A atmosféra se pro jistotu nedostavila vůbec. Celé plnění úkolu se smrsklo jen v jakýsi podivný hlavolam, kterak co nejefektivněji vykosit všechny nepřátele za použití dostupných karet. A když se to povedlo a otevřel jsem dveře do nové místnosti, nastalo jen další kolo hlavolamu, ale nulový pocit, že postupuju dungeonem nebo že plním quest.

Zkrátka první dojmy jsou více než rozpačité a já stále váhám, jak s hrou vlastně naložím, protože na její hraní (natož pravidelné) nemám skoro vůbec chuť.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

Upraveno autorem (porovnej)

11.6.2019 09:05:10

Apky

Už sa spomínajú aj v inom vlákne - Campaign Tracker na sledovanie kampane (aj sólo, aj mutli-hru), a potom na samotné scenáre Gloomhaven Helper.

Hrám za dve postavy, a najdlhšie mi trvá vybrať karty do každého kola, hlavne na začiatku. Skoordinovať postup oboch postáv, rozhodnúť sa, ktoré karty nechať na neskôr, či použiť základnú schopnosť, alebo tú silnú a kartu zničiť... a pod.

Za mňa paráda v sólo hre, užívam si ju viac ako kampaň, ktorú ideme štyria, hlavne keď vidím, ako tú štvoricu nedokážeme skoordinovať. Ale aj to patrí k tomu. Vo štvorici je tam ten efekt zábavy z interakcie medzi nami, v sólo hre si užívam elegantné riešenia situácii. :)

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

10.6.2019 14:14:55

Cardinalle

Tiež sa chystám na sólovku. Akú apku používaš a s koľkými hrdinami hráš?

10.6.2019 13:59:10

Sólo

Tak ja som asi z iného cesta, lebo mňa to najviac baví sólo. Hru administrujem cez aplikáciu, a je to pre mňa úžasný hlavolam. Hra nejaké chyby odpustí, ale nie moc, a ja v tom vidím aj atmosféru, aj výzvu, aj výborne spracované mechanizmy, aj RPG prvky. Trochu mi to pripomína HoMaM z PC čias, pekne na ťahy, všetko sa dá naplánovať, rôznorodé vlastnosti nepriateľov, a v sólo hre mi to nikto nekazí. :D

V multi-hre vidím často neefektívne ťahy, slabú koordináciu, a potom frustráciu z prehry. Síce väčšia interakcia medzi ľuďmi, ale ja to aj tak hrám radšej sólo.

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

10.6.2019 13:52:26

Nic neděláš špatně

Já se připojuju k názoru, že není ideální hrát GH jenom v jednom hráči. Hra vyžaduje velké množství administrace a v jednom hráči se to asi na zábavě nevrátí. Zábava je dána právě společným řešením herních situací a roleplayingem "Dokážeš mě ochránit před těmi kostlivci?" "Jestli nebudou moc rychlí, tak před tebe skočím a zachytím jejich útoky"..otočí se karta monster.. "Ty jo, ti jsou bleskově rychlí, nestihnu tě ochránit!!" "ÁÁááááá......" ..tohle si člověk sám bohužel neudělá.

Kdybych to shrnul, přijde mi, že GH multiplayer bych dal hodnocení 85%, singleplayer subjektivně odhaduju sotva na 40%. Není myslím zvláštní, že hra v jednom hráči člověka příliš nezaujme. V takovém případě bych se radši poohlédl po nějakém poctivém RPGčku na PCčko :-)

10.6.2019 12:10:54

zruda

Promin, ale co je na tom skveleho? :D

10.6.2019 09:50:38

Neděláš špatně nic

Prostě to není hra pro tebe. Když se kouknu na první stovku na BGG, kde lze očekávat dobré hry, nechápu třeba umístění Great Western Trail, Concordii nebo Le Havre. A to jsem vybral jen hry, které znám a hrál jsem je.

A to je na tom to skvělé, žádná hra se nemusí líbit každému a i ta nejlepší hra na světě může mít odpůrce. Já to mám třeba tak, že podle videí, co jsem zatím viděl, mám docela slušnou představu o průběhu a je velmi vysoká pravděpodobnost, že se mi to bude líbit.

10.6.2019 09:02:33

kradez

Myslis ale kradez ze strany zakaznika, ne? :-)

Jinak ja jsem hral prvni scenar s kamaradem a stalo se nam, ze jsme jej prohrali o kolo. Vysledek byl, ze jsme scenar museli opakovat a to mi zkazilo atmosferu. Nebylo to vubec tematicke a spis mi to pripominalo PC hru, kdy opakujes usek tak dlouho, dokud jej nesplnis. Coz mi do RPG moc nezapada. Kdyby tam byla alternativni vetev, tak luxus.

On ten problem je mozna v tom, ze ackoli je to RPG, tak je to hodne Euro. Par dungeon crawleru jsem hral, ale kazdy je stylu nekam se pohni, odpocin/predej predmet nebo zautoc. Utok se provede hodem kostkou a hotovo.

Tu musis vcelku planovat/premyslet, tahy jsou resene kartami, kde kazda je jina. Cili ten pristup je jiny a mozna ne pro kazdeho.

Napada me MYTH, ktery je tez rizen kartami (ale jeste jsem to nehral) - MYTH ma spatne/tezkopadne napsane pravidla a hlavne v MYTHu si hru tvoris sam. Je dost variabilni, kolik si das nepratel, kam vlastne pujdes, jak budes pokracovat ve scenarich atp. Jen ty pravidla. Byla tam nejaka revize, ale nevim, jak to dopadlo + tusim, ze ackoli melo byt vice rozsireni, tak projekt ustal a nikdo se mu nevenuje, tak nejak zapadnul.

No a posledni, to zminil i Havelock, v jednom bych takovou hru asi hrat nechtel. Nekomu to nevadi a vidi v tom to planovani atp., jiny si chce zahrat se skupinou lidi, kteri dotvareji atmosferu a davaji hre jiny rozmer.

9.6.2019 07:15:20

MalcolmReynolds

Já upřímně ten extrémní hype kolem hry vůbec nechápu. Sice ji s kamarádama hrajem jesnou za měsíc, což je hrozně málo a na dlouho, ale vůbec to nepovažuju za top hru, zvláště tak dlouho na bgg. A věřím, že tam ještě dlouho bude. Hra je to těžkopádná, nechá se ráda obsluhovat a bez pomocných aplikací je až otravná. Klonil bych se tedy k možnosti, že tě hra nebaví právem. Pravda ale je, že hrát sám bych ji ani nechtěl. Takže nakonec u mě to tak nějak funguje jen kvůli tomu, že je to asi nejlepší dungeon crawl kooperačka pro víc lidí. Sice mě o dost víc bavil Imperial Assault s aplikací, co nahrazuje Overloda, ale aby se mohli hrát další kampaně, musí se dokupovat další moduly za další a další peníze. Takže poměr cena výkon je u té hry katastrofa. Prostě klasické FFG. V tomhle je Gloomhaven se 100 scénáři za 3000 skoro krádež.

Upraveno autorem (porovnej)

8.6.2019 23:54:20

tipy

Ahoj, GH stejně jako kterékoliv jiná hra samozřejmě nemusí "sednout" každému.

Z toho, co popisuješ, bych tipoval, že hlavní problém může být v sólo hraní. U GH podle mě platí, že více (lidí co to hraje) je lépe. V případě sólo hry ti nejenom úplně odpadnou některé aspekty hry (nejistota ohledně iniciativy jednotlivých postav, dohady nad řešením city/road eventů, dohady nad výběrem dalšího scénáře, překvapivé tahy sviní převlečených za kamarády :) atp.), ale máš na starosti jak veškerý setup a management hry (což zabere dost času a pozornosti), tak dohled na dodržováním pravidel (kterých je hodně a jeden by ani neřekl, jak snadno se tady něco zapomene nebo si to člověk vykládá nesprávně...).

Tzn. za mě rada jediná - zkus to hrát ve víc lidech (je-li to možné). Pokud tě to ani potom nebude bavit, platí nejspíš první věta...

Upraveno autorem (porovnej)

8.6.2019 20:46:34

vydržať

U niekoho to klapne na prvý krát, u niekoho (u mňa) sa nadšenie dostavil až po dlhej dobe, konkrétne po pol roku pozvoľného, ale pravidelného hrania. Aké je to hrať osamote netuším, ale mňa na hre fascinuje obrovský svet, ktorý môžem relatívne voľne navštevovať, veľké množstvo obsahu, ktorý si permanentne uzavriem, alebo ani neodhalím, prípadne naň nebudem mať zdroje... a , dúfam, ešte väčšiu porciu toho, čo odomknem.

Začiatky s hrou sú plné repetitívnosti, dokiaľ sa nedostaneš k ťažším scenárom, u ktorých budeš musieť skúšať rozdielne prístupy. S postavami sa sžiješ a budeš mať radosť z každého nového predmetu, ktorý sa objaví; pomaly za každý exp budeš vďačný, za každé číslo, ktoré poskočí vyššie (prípadne nižšie, nebudem ale prezrádzať)

Vývoj postavy je veľmi pomalý +
Obrovské množstvo predmetov, vrátane unikátnych +
Keď sa naučíš hrať za svoje postavy, kombenie +

Ja by som to odpískal už po dvoch hraniach so skupinou, keby sme sa na začiatku nedohodli, že budeme pravidelne hrať.. a urobil by som chybu.
Hru som si kúpil a som prešťastný majiteľ CZ krabice.

Schválne by ma zaujímala tvoja skúsenosť od teraz, povedzme za pol rok. Napíš!

8.6.2019 20:07:51

Vybíráme z aukcí

Scooby Doo: Pomoc!
Scooby Doo: Pomoc!
Akt. cena: 350 Kč
Končí za: 2 hodiny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>