Game of Thrones LCG, A  - obrázek

Vydavatelé: Edge Entertainment
Autoři: Eric M. Lang
Christian T. Petersen

Deckbuilding aneb tvorba balíků.

Autor: Rozy | 1.7.2011 | 5

Obecně je deckbuilding, neboli stavba balíku, jednou z nejdůležitějších součástí celé hry. Stavba balíku zabere někdy i celé hodiny a stavění není nikdy konec. Dokud se balík nevyzkouší přímo ve hře (hrách) můžeme jen odhadovat, jak bude hra vypadat. Následně se do balíku přidávají nebo naopak ubírají karty dle představy hráče a jeho předešlých zkušeností. Tento proces se může opakovat i několikrát a většinou se tak i děje. Dokonalý balík neexistuje. Každý balík, ať sebelepší, jednou prostě prohraje.

Někteří hráči si stavbu balíku užívají, jiní ji nemají rádi. Teď už ale k věci. Proč je stavba balíku tak důležitá? I sebelepší hráč, který zná pravidla a všelijaké dobré finty nemůže hrát s balíkem, který nefunguje jako celek. Hráč totiž musí dopředu vědět jaká je jeho strategie a za hry pouze reagovat na soupeřovy karty, popř. kombinace tak jak mu chodí na ruku. Hráč také musí být stoprocentně obeznámen s kartami, které jeho balík obsahuje. To proto, aby věděl co může očekávat popř. co hledat na hledací karty. Rovněž je dobré vědět, co má v balíku vícekrát a tedy co mu může ještě přijít na ruku a tím nahradit kartu, kterou mu soupeř třeba během hry zahodí. To už záleží jen na hráči samotném.

Další radou je, že není tolik důležité, kolik balík obsahuje "vzácných" a silných karet. Pokud je v něm plno těchto karet, které se však navzájem nedoplňují, tak může prohrát proti balíku, kde je silných karet jen pár, ale tvoří jistou strategii a navzájem spolupracují. Toto je jistá výhoda AGoTu. V novém formátu LCG navíc už žádné vzácné karty (chápej jako karty které se by se špatně sháněli při náhodném otevírání boostrů) ani nejsou a vše je běžně dostupné. "Vzácnými" kartami bývají označovány ty které jsou v každém CP pouze v jedné kopii a hráč tak nemá většinou mnoho kopií těchto karet. Většinou je vybrat si nějáké téma které daný rod nabízí a toho se držet popř. si ho upravit podle sebe. Např. tedy u Starků si zvolím že budu chtít hrát téma zaměřené na Tully rytíře a přizpůsobím tomu svůj plot deck i herní balík. Nikde nejsou psaná žádná doporučení k tomuto buildu avšak zkušený hráč už vidí karty které spolu budou fungovat a tvořit jakési komba. Kombinovat více témat se většinou nevyplatí protože když vám pak karty chodí na přeskáčku z více témat tak na vaše připravená komba vůbec nemusí dojít.

Základní pravidla pro stavbu každého balíku jsou následující. Plot deck, neboli balík zápletek, obsahuje 7 různých plot karet, pokud není stanoveno jinak například agendami nebo samotnými kartami, viz níže. Herní balík musí obsahovat minimálně 60 karet (opět až na výjimky), maximum pak není omezeno, jen platí pravidlo, že každý hráč si musí umět zamíchat svůj balík sám bez pomoci. Doporučuje se ale být co nejblíže 60 karet, kde jsou v různém zastoupení obsaženy charaktery, lokace, attachementy a eventy. V herním balíku pak musí být každá karta se shodným názvem maximálně třikrát. Je možné tedy používat karty se stejným názvem z různých edic avšak dohromady jich nesmí být více jak tři kopie se stejným názvem.

Velmi důležité je tedy při stavbě balíku zohlednit několik kritérií. Nejdříve ze všeho si musíme vybrat jeden z šesti velkých rodů, kterými jsou: Stark, Lannister, Baratheon, Greyjoy, Martell a Targaryen. Každý z těchto rodů má své přednosti i nevýhody a pokud stále váháte, který z rodů chcete ve hře reprezentovat volte buď podle sympatií nebo podle jednotlivých obecných předností jednotlivých rodů. Nic ale jako že Stark porazí vždy Martella neexistuje, navíc každý balík od jednoho rodu se může i diametrálně lišit.

Dále se obecně rozlišují dva typy balíků. Tzv. „rush“ (z angl. spěchat) a „kontrol“ (z angl. ovládat). Hlavní rozdílem mezi těmito balíky je způsob dosažení výhry, tedy zisk 15 power tokenů (kamenů moci). Balíky typu Rush se snaží nabrat 15 power co nejdříve, tak aby se soupeř nestihl pořádně rozjet. Takové hry můžou končit i v druhém či třetím plotu (zápletce). Pokud však ale tato strategie v průběhu hry selže a hráč nevyhraje kolem 5 plotu, tak hru dále většinou prohrává. Typickým představitelem je například Baratheonská strategie power rush s mnoha charaktery, kteří mají renown. Balíky typu control na rozdíl od rush balíků nikam nespěchají. Jejich taktikou je nejdříve rozvinout základnu charakterů a lokací spolu s vysokým náběrem karet a spoustou event a až v pozdější fázi se snaží nashromáždit oněch 15 powerů (poté co protivníka tzv. uzamknou). Hry jsou většinou delší a vyžadují více soustředění a trpělivosti. Hráč však musí ze začátku překazit svými pletichami protihráčův rush, jinak pro něj může hra brzo skončit. Typickým představitelem je Martell, hry dvou Martellských hráčů jsou pak někdy velmi dlouhé, ale neméně zábavné. Poslední možností je kombinace rush/control, tedy jakýsi kompromis mezi již zmíněnými mechanikami. Takové balíky jsou flexibilnější a nabízí hráči plno možností. V praxi se setkáváme se všemi typy, uplně jednostranně vyhraněné jsou ale málo časté.

Dalším kritériem pro stavbu balíku je možnost hraní tzv. Agendy. Agenda nabízí většinou nějakou výhodu vykoupenou jinou nevýhodou. V současné době je k dispozici několik různých agend, které diametrálně odlišují balíky. Jednou z možností je hrát agendy z mechaniky tzv. počasí Léto/Zima, dále Night Watchs nebo Wildlinds, Královskou gardu a další. Všechyn mechaniky mají něco do sebe ale není jednoduché je postavit za každý rod, např. Martellové jako typicky letní rod je nevhodné stavět na zimní agendě.

Vše, co je zde uvedeno, je však pouze příklad již osvědčených a hraných strategií a nikoho nenutím hrát podle tohoto systému. Balík musí být takový, aby se především líbil jeho vlastníkovi a z praxe jsou známi i případy kdy si nějaký fanoušek knih dal do balíku jednu nebo dvě karty "jen tak" protože se mu líbili avšak pro synergii nebyli velkým přínosem.