Czech Games Edition
REXhry
Autoři: Vlaada Chvátil
Rok vydání: 2007

Galaxy Trucker

Autor: Beholder | 5.2.2009 | 17

Autodopravce (trucker) a galaxie, jak jdou tahle slova dohromady? To se dozvíte částečně z téhle recenze a úplně nejlépe si to vyzkoušíte na vlastní kůži, když si zahrajete deskovku Galaxy Trucker od českého autora Vládi Chvátila (Arena, Proroctví, Space Alert, Through the Ages: A Story of Civilization a další). A o čem to vlastně je? Na tlusté řidiče kamionů s kšiltovkou na hlavě a v upocené flanelové košili můžete rovnou zapomenout.

Vesmírné sdružení Společnost, s.r.o. se dostalo do krize (ano bohužel, krize zasáhla nejen planetu Zemi). Stavba kanalizací a levných bytů na méně rozvinutých planetách není zas tak výnosný job, jak si sdružení myslelo. Náklady a s nimi spojené riziko byly příliš vysoké. Ale někomu se v hlavě zrodil geniální nápad – postavit po celé galaxii sklady se součástkami vesmírných lodí. A k čemu to? Je to jednoduché. Sklady měly nalákat odvážlivé dobrodruhy, ti podepsali ve skladu smlouvu na pronájem libovolného množství součástek z kterých si postaví loď a vrhnou se s ní do nemilosrdného vesmíru. O co cestou přijdou, to Společnosti s.r.o zaplatí. Co si vydělají, to je jejich. Výsledkem je spokojenost na obou stranách – dobrodruh si nacpe kapsu vesmírnými kredity (pokud má štěstí) a Společnost s.r.o. bude mít materiál na potřebném místě.

Hádáte správně, ti dobrodruhové jste vy. Váš úkol bude postavit co nejlepší loď, s kterou zvládnete všechny nástrahy vesmíru jako jsou meteorické roje, nájezdníci, piráti, pašeráci, otrokáři, průlety bojovými zónami apod. Vyhrává každý, kdo dorazí do cíle živ a zdráv. Absolutní vítěz je ten, kdo se napakoval nejvíce kredity.

Obsah
- 9 hracích plánů
- 60 letových karet
- 65 bankovek kreditů
- 144 dílků lodi
- 4 očíslované dílky s pořadím
- 40 figurek kosmonautů
- 8 ufonů ve dvou barvách
- 8 raket ve čtyřech barvách
- 36 skleněných válečků představující energii (podobné bonbónům tic-tac)
- 56 kostiček zboží ve čtyřech barvách
- 1 karta s pravidly
- 2 hrací kostky
- 1 přesýpací hodiny
- Pravidla hry

Doprostřed stolu se rozmístí dílky lodi otočené lícem dolu. Připraví se přesýpací hodiny, které krátí hráčům čas na stavbu lodi. Nejodvážnější hráč otočí hodiny a všichni se vrhnou na hromadu dílků a s určitými omezujícími pravidly staví každý svou vlastní vesmírnou loď plnou pilotních kabin, motorů, děl, baterií, které jsou zdrojem energie pro silnější děla, motory a štíty, jež jsou rovněž potřeba (později se zmíním k čemu). Dále je třeba na lodi mít nákladové prostory a dílky podpory životních funkcí pro mimozemšťany, kteří pokud je na loď umístíte zvětšují sílu a rychlost vaši kosmické lodi. Stavba tedy probíhá v reálném čase, každý si bere po jednom dílku, které umístí popřípadě odloží vedle (odložené dílky jsou dostupné pro ostatní) a kdo je nejrychlejší, vezme si žeton s číslem 1, přetočí naposledy hodiny (otáčí se v závislosti na tom, která ze tří etap se letí) a užívá si toho jak soupeři pod velkým stresem využívají posledních vteřin ke stavbě lodi. Ten kdo dostavěl jako první bude v čele flotily a to tak dlouho než ho někdo předběhne. Nyní se dílky dají bokem a na řadu přichází náhodně namíchaný balíček letových karet, který obsahuje kromě již zmíněných meteorických rojů, pirátů, otrokářů a dalších nepřátel také planety, opuštěné lodi a stanice. Vedoucí hráč otočí kartu, která se podle dané situace vyhodnotí. A tak to pokračuje dokud se neotočí všechny karty. Tímto končí první etapa ze tří. Každá další etapa je delší, těžší a letí se s větší lodí. Na konci třetí etapy se spočítají kredity. Kdo má nejvíce vyhrál.

Nyní uvedu příklady k čemu slouží některé díly lodi a zároveň příklady některých letových karet. Vedoucí hráč otočí kartu planety. Jako první má možnost na některé z uvedených planet přistát a nabrat na nich zboží, které uskladní v nákladových prostorách lodi (pokud nějaké nákladové prostory má volné), navíc ztratí několik letových dnů uvedených na kartě a posune se o tento počet dnů zpět, čímž se může změnit pořadí hráčů. Takto pokračují v přistávání na volné planety další hráči, pokud chtějí a pokud ještě nějaká planeta zbyla. Dále ten samý vedoucí nebo pokud se změnilo pořadí tak jiný vedoucí hráč otočí další kartu – například meteorický roj. Což znamená, že na celou flotilu letí z různých stran malé nebo velké meteority. Cíle těchto meteoritů určí vrh kostek a obrana proti nim je buď dobře postavená loď a výše zmíněné štíty nebo děla. Pokud vše selhalo, tak meteorit/y zasáhne určitý díl lodi, který odpadne, případně spolu s ním i další a tyto díly hráč ztrácí (spolu s nimi i případnou posádku, zboží nebo baterie). Tyto díly bude muset hráč na konci hry zaplatit. Jako poslední uvedu příklad s nepřáteli (všechno vykecat nemůžu, ale rád bych). Vedoucí hráč otočí kartu s pašeráky. Pokud má dostatek děl (normálních nebo dvojitých na jejichž aktivaci je potřeba energie z baterek + pomohou také ufoni), které pašeráky porazí, tak si vezme odměnu, posune se o daný počet letových dnů zpět a hraje se dál. Pokud nemá dostatečnou sílu, pašeráci jej porazí a spolu s ním i všechny ostatní slabé hráče. Tito poražení žádnou odměnu nedostanou naopak budou muset něco obětovat. V případě pašeráků je to zboží…

Na závěr této recenze zmíním ještě pár postřehů co se týče herní doby a počtu hráčů. Nejčastěji jsem zatím Galaxy Trucker hrál ve dvou. Ve třech a čtyřech hráčích pouze jednou. Ale přesto si dovolím tvrdit, že hra je výborná v jakémkoliv počtu hráčů a i ve dvou si užijete spoustu legrace. Nejvíce při stavění lodi, kdy hráči jsou pod určitým časovým stresem a snaží se aby měli na lodi všechno a všeho nejvíce, což se samozřejmě málokdy povede a občas lze zaslechnout hlášky typu: „Ježišmarjá, já nemám štíty“, načež druhý hráč „Chacha, já už to mám“, rychle chňapne po žetonu s číslem 1 a přetočí hodiny. Zmatenému hráči bez štítů zbývá zhruba 90 vteřin, aby se svou lodí něco udělal. Herní dobu můžu posoudit akorát ve dvou, ale ve třech a čtyřech hráčích (pokud znají pravidla) by neměla být o moc delší. Zhruba 60-80 (někdy i méně) minut budete čelit nástrahám vesmíru.

Na úplný závěr bych chtěl napsat o něčem, o čem se často v recenzích nepíše a není se co divit, protože k tomu není důvod. Jedná se o 16-ti stránková pravidla hry. A proč si zaslouží svůj kousek místa v recenzi? Protože jsou perfektně napsaná plná obrázků a vtipných vsuvek alá Douglas N. Adams. Pokud vám toto jméno nic neříká, tak je to bohužel již nežijící spisovatel, jehož nejznámější dílo je pentalogie Stopařův průvodce Galaxií, což je humorná sci-fi, první díl byl dokonce zfilmovaný. Další předností pravidel je jedna zásadní věc. Hráči mohou rovnou začít hrát, protože pravidla postupně vysvětlují jak postavit první loď, co k čemu slouží a složitější věci nechávají na konec.

Tak to je vše, pokud teď čekáte suché hodnocení v podobě 9/10 nebo 4,5/5, tak to ani náhodou. To bych nemusel vůbec psát tuhle recenzi. Pokud si chcete odpočinout od všech těch budovatelských a válečných strategií, jen tak si postavit vesmírnou loď a vyzkoušet jak si s ní ve vesmíru poradíte a ještě si přitom užít spoustu legrace tak do toho, Galaxy Trucker vám to umožní...