Gaia Project: Galaxie Terra Mystica

xxxxxxxxxo hodnoceno 125x (Seznam vlastníků)

Gaia Project: Galaxie Terra Mystica - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
TLAMA games - logo
Autoři: Helge Ostertag
Jens Drögemüller
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Pojednání o prototypu

Měl jsem to štěstí vyzkoušet si prototyp na Spielu 2015. Od té doby mohla hra samozřejmě ujít velký kus cesty.
http://www.zatrolene-hry.cz/clanek/essensky-spiel-2015-den-3-2732/
23.2.2017 15:16:31

GAIA vs TERRA MYSTICA
Zdravím všechny! Právě včera autoři hry Gaia Project uvolnili embargo na informace a na různých webech už se spustily mohutné diskuze. Chci se taky podělit o dojmy. Kdo mě zná, ví že nedám dopustit na TERRU MYSTICU a těžko najdete zarytějšího fanouška. Kdybych měl být na pustém ostrově a vybrat si jedinou věc, kterou si s sebou vezmu, tak je to krabice TERRA MYSTICA – fanatik v pravém slova smyslu, to jsem já.
Proto jsem hledal posledních pár let veškeré možné příležitosti, jak se dostat k informacím o GAIA PROJECTU. Když jsem slyšel TERRA MYSTICA 2: GAIA PROJECT, byl jsem zejména po nepovedeném rozšíření TM skeptický. Ale hlodal ve mně přesto červíček. Na jaře 2017 se mi podařilo dostat se k prototypu, který se již téměř vůbec neliší od finální verze hry.
Po internetu od tohoto týdne kolují videa v angličtině, kde je hra krásně popsána od A do Z i s pravidly. Takže zde jen přidávám své subjektivní dojmy a zejména porovnání s TM.
Co se týče čistě herních principů, GAIA je i není kopie TM. Těžko se mi to vysvětluje. Kdo má rád TM, bude dle mého názoru zbožňovat i GAIU. Já osobně si zahraji obě hry velice rád a trošku nerad to říkám, ale vítězí GAIA.
Variabilita! Oproti TM se brutálně zvýšila variabilita základního nastavení hry. Týká se to skoro všeho. Mapa se skládá pokaždé nová, technologie (modlitby z TM) jsou poskládány pokaždé jinak pod technologické větve (obdoba kultů), závěrečné bodované cíle jsou různé – v TM obdrží 18 bodů hráč, který na mapě obsadí maximum polí. Zde tento cíl jako jeden ze dvou být může. V další partii se však nalosují jiné cíle a rázem hrajete velmi odlišným stylem než ve hře předešlé.
S vysokou variabilitou souvisí problém, že budete muset umět více improvizovat. Prostě se nenaučíte nějakou otevírací strategii pro určitou frakci a nebudete hrát pokaždé stejně. Samozřejmě, že zkušenější hráči budou mít výhodu, ale ne tak velkou jako v TM. Zkušený hráč v TM odhadne velmi přesně téměř celé první kolo všech hráčů. U GAIA toto bude velice těžké.
S tím souvisí zase jedno pozitivum a zároveň negativum. Pro určité hry se budou hodit určité frakce více a jiné méně. Toto bude markantnější než u TM a povede to k tomu, že správný výběr národa bude jedním z klíčových kritérií pro úspěch. Zároveň však si myslím, že nevzniknou slabé národy, které by byly opomíjeny. Například u TM se národ „fakírů“ hodil do velmi úzkého okruhu her, kde i přesto dominovaly jiné národy, např. to mohli být vždy velmi silní „temnojedi“. Když to vezmu analogicky, zde prostě v určité partii budou dominovat „fakíři“ a v jiné „temnojedi“. Autoři údajně věnovali extrémně hodně pozornosti vybalancování národů, aby nevznikl nějaký velký úlet, tak uvidíme (v prototypu bylo pouze 7/14 frakcí).
Krom mapy další z úžasných věcí, na které jsme se shodli u GAIA PROJECTU jsou technologické dráhy. Jedná se zdánlivě o obdobu kultů z TM. Výhody, které plynou z plánování postupu po jednotlivých drahách ovlivňují také zásadně váš úspěch. Rovněž platí, že v každé partii se vám vyplatí rozjet to prostě jinak. I kdybyste měli stejný národ, bude jiný setup, jinak poskládány bonusy, základní i pokročilé technologie budou v každé partii na jiném místě. Levné planety ke kolonizaci na mapě vesmíru budou na jiných místech – blíže či dále. Cíle hry budou jiné…. Zase jsme u variability hry a schopnosti hráčů improvizovat v podmínkách velmi odlišných od předchozí partie.
Vymakaná hra pro 2 hráče. Zmenšení mapy a pomyslný 3 hráč, který užírá body, když ignorujete závěrečné cíle. Ve třech taky perfektní. I když stále preferuji hrát ve 4, hře neubližuje menší počet hráčů tak, jako je tomu u TERRY.
GAIA odstraňuje několik neduhů z TM. Řekl bych, že vyhladila malinké vady na kráse. Zároveň však přibylo několik nových vrstev (nové zdroje, více typů akcí, volných akcí, větší kouzlení s energií, atd..), čímž se hra jeví lehce složitější, přitom ale zůstává velmi přehlednou.
Pokud jste neměli rádi TERRU kvůli herním principům, zřejmě nepřijdete na chuť ani GAIA PROJECTU. Pokud vám však vadilo pouze fantasy téma, rozhodně si dejte 3 partie. Alespoň já potřeboval kdysi 3 partie na zasvěcení do TERRY, abych se stal absolutním fanatikem. U TM mi fantasy téma absolutně nevadilo, ale nyní se nad tím lehoučce pozastavuji a myslím, že pro tento typ hry se přece jen více hodí vesmír.
Jsem ekonom, takže preferuji hry otevřené, kde nic není skryto, minimum náhody a ekonomický základ – zdroje -> výstupy. Zároveň hra není suchá - nechybí napětí, psychologie, umění odhadnout protihráče a to vše na pozadí přetahování se o pozice na mapě.

3.8.2017 14:07:42 | Upraveno autorem (porovnej)

DC

všem
Myslíte, že to vyjde letos v Essenu??

3.8.2017 20:29:39

...
Bylo to k vidění letos v malenovicích?

4.8.2017 15:26:52

Essen
Vzhledem k tomu, co píše Kahy níže, předpokládám, že ano - letos v Essenu to bude.

4.8.2017 18:26:36

Essen 2017
vyjde to v Essenu

6.8.2017 19:17:05

Vybíráme z Bazaru

Zoo Tycoon: The Board Game (České vydání)
Zoo Tycoon: The Board Game (České vydání)
Akt. cena: 2000 Kč
Končí za: 7 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas