Food Chain Magnate

xxxxxxxxxo hodnoceno 36x (Seznam vlastníků)

Food Chain Magnate - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: ekonomická
Čeština: vydání ohlášeno
Vydavatelé: Fox in the Box & MindOK
Splotter Spellen
Autoři: Jeroen Doumen
Joris Wiersinga
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Zdravím,
už delší dobu se mi tato hra líbí..:) Jaké máte dojmy? Které mechaniky byste vyzdvihli? Co se Vám líbí na novém rozšíření?

Díky za názory..:)
CzechWin
22.9.2019 17:50:42

FCM
Nejsem eurar a presto mi ta hra pripada napsroto genialni. Toto opravdu povazuji za euro - skutecne zadna nahoda. Pouze v prvnim kole pri urcteni prvniho hrace. Zaroven mi prislo, ze hra vcelku rychle odsypa, ale to vzdy zalezi na spoluhracich.

Nejzajimavejsi mechanika dle meho spociva v budovani firmy - porizovani zamestnancu a jejich pouzivani. Kdy koho poridit, kdy ho nasadit na smenu atp. Zaroven se mi libi, ze zamestnance clovek nekupuje, proste si ho vezme.

Co mi uplne nesedlo je mechanika bonusu. Kdo splni urcity cil v danem kole (+ kazdy hrac, ktermu se to v danem kole podari), dostane nejaky bonus. Ostatni hraci jiz tento bonus v dalsich kolet ziskat nemohou.

Hodne zajimava je mechanika reklam a zpusob, jakym se vytvari poptavka jidla/piti na "trhu". A pripada mi, ze to je cele gro hry.
S tim souvisi i vyhodnocovani poradi uspokojeni poptavky (nikdy bych nerekl, ze takovou vetu napisu, silene to smrdi nejakou ekonomii z VS). Poptavka je uspokojena dle poradi (kazdy dum ma svoje cislo) a muze se stat, ze nejaky hrac neuspokoji nikoho, ackoli na to mel treba suroviny v danem kole. S tim souvisi prave reklama. Pokud dobre nastavim reklamu, muzu dobre prodat a ackoli ma souper mraky surovin, tak neproda nic.

Vic me momentalne nepada, ale to neznamena, ze tam vic veci neni.

22.9.2019 21:17:12

Vojtech Musil
Díky moc za odpověď! Začíná se mi to líbit víc a víc..:)

23.9.2019 14:44:02

Jak komplexni to je? Dival jsem se na navod a prislo mi to, ze extremne planovaci, ale tim, ze je tam kvanta interakce, tak se muze stat, ze to nekoho zarizne tak, ze je v podstate v pytli uz od zacatku hry. Takze si to vubec neuzije, coz pri delce hry 3-4 hodiny je dost blbe.

2.12.2023 12:46:46

@p_lichnovsky “If you can't lose the game on turn 1, what is the point of having a turn 1” je motto autorů hry:-)

2.12.2023 13:16:29

@p_lichnovsky je to tak (tedy spíš počítací než plánovací - to co si plánuješ musíš dobře propočítat), nevím jestli v úplně prvním tahu, ale jednou si něco blbě spočítáš a pokud pak již nikdo jiný neudělá chybu nemáš šanci to dohnat.

2.12.2023 13:32:05

Táto hra nič neodpúšťa, je to pravá “hráčska” hra, a NIE je to euro, je to čistokrvná ekonomická hra. Ak si niekto niečo zle prepočíta, a nevyjdú mu peniaze, a príde o ľudí… áno, má po hre. :)

2.12.2023 13:39:58

počkej, čistokrevná ekonomická (=počítací) hra, je snad skoro definicí EURO hry ne? i s přihlednutím na všechny ostatní prvky konkrétní hratelnosti v tom vidím čisté euro, tzn fujky fuj

2.12.2023 15:07:21

IN

Tohle cleneni by me docela zajimalo :). Vetsinou je v definici euro her, ze jsou nekonfliktni - to FCM zrovna neni :). U 18xx her se take vetsinou pise, ze to jsou ekomomicke simulace a ne ze to jsou euro hry :)

----------------------
Majitel liščí krabice

2.12.2023 15:49:11

@Cardinalle a neni to pak chyba v designu? Ze Te hra sejme dvakrat? Nejdrive tim, ze neprodas → nedostanes prachy → a protoze nemas love → tak Ti odejdou lidi. Tzn. dostanes se do zacarovaneho kruhu, z cehoz neni cesty ven. Navic jak jsem pochopil z videonavodu, tak poptavka je pouze z marketingovych kampani, neni tam nic takoveho jako vseobecna poptavka, mimo domy na mape, neco jako zachrana brzda, ze bys prodal treba za nizsi cenu, ale prodal.

2.12.2023 15:53:12

Vzhledem k tomu, že to je ve hře úmyslně, tak bych to jako chybu neviděl. Podobně jako jsou v jiné hře kostky.

2.12.2023 16:02:02

Určitě to není chyba, tady není náhoda že neprodáš, tady musíš udělat reklamu na to co chceš prodat, akorát si musíš spočítat zda to nemá zákazník ke konkurenci blíž, pak si to logicky jde koupit tam, taky musíš sledovat co kdo má na prodej atd. V této hře se netahají ani neotáčí karty, nehází se kostkama vše je jen a jen tvoje rozhodnutí, ke každé hře musíš přistupovat jako k šachové partii a nejen že ty nesmíš udělat chybu, naopak musíš aktivně využívat chyb protihráčů. A ať to vydá divně je ta hra hodně konfliktní - jak jsem říkal jako v šachách, je to tvrdej konkurenční boj.

2.12.2023 16:41:57

@totalpan jeste jsem nekoukal na gameplay, ale tak jsem to pochopil, tak ty preci nevis, ktere zamestnance si protihrac zahraje ne? Tzn. nevis co vyrobi, a nevis za zda nebude mit slevu diky nejakemu zamestnanci a jeho finalni cena nebude nizsi nez tvoje. Takze to preci neni jenom o pocitani.

2.12.2023 17:28:37

@p_lichnovsky kdykoli se můžeš soupeřů zeptat kolik čeho maximálně mohou vyrobit a jakou maximální slevu mohou napálit. Tím že to nevíš přesně (v momentu kdy se rozmistují tajně zaměstnanci) dělá tu hru napínavou. Pokud je dost baráků tak je fajn nechat soupeře ať napálí co nejmenší slevu a sám zhrábnout zbytek za 10 nebo víc přes Luxury Managera. Pokud je poptávka výrazně menší tak je naopak lepší napálit jídlo co nejmíň (a klidně to dotovat z vlastní kapsy) a dotlačit soupeře propouštět. 

Jinak k tomu řazení. FCM není euro ale ekonomická hra jako např. Brass, 18xx, Cost, Indonesia… 

 

2.12.2023 17:47:37 | Upraveno autorem (porovnej)

@p_lichnovsky nie je to chyba v dizajne, naopak - je to skvelý dizajn. :) 

Ekonomické hry sa tak trochu podobajú na vojnové hry. Vo vojnovej hre keď prehráš bitku, tak stratíš figúrky, pravdepodobne stratíš aj územie, a tým stratíš aj nejaký manévrovací priestor, možno aj nejaký príjem, a pod. Je to chyba dizajnu? Určite nie, naopak - je to nanajvýš tematické, pretože presne takto to holt funguje. 

Aj vo FCM sa môže stať, že nastane “bitka” o zákazníkov, a niekto tú bitku prehrá a iný vyhrá. Niektoré bitky sú nevýznamné, iné môžu byť existenčné. Je treba neustále sledovať možnosti ostatných hráčov, ich stratégie ale aj taktické manévre, a tomu prispôsobovať svoje ťahy a svoju stratégiu. To je vysoký stupeň interaktívnosti - vlastnosti, ktorú mnohé euro hry už ani nepoznajú. :)

Je dôležité poradie v hre, je dôležité rozmiestnenie zákazníkov a food chainov na mape, je dôležitá cenotvorba, je dôležité načasovanie… a pritom je všetko otvorená informácia, a jediná “tajná” vec je stratégia a taktika v hlavách súperov. ;) Tie kartičky zamestnancov, ktoré hráči vykladajú, sú vlastne akcie, ktoré idú hrať v danom kole. 

FCM je geniálna “hráčska” hra, ale je pravda, že asi nebude pre každého. Keď sa budete učiť hrať, neváhajte po nejakých fatálnych chybách hru ukončiť, a začať znovu, aby ste nefrustrovali hráčov, ktorí spravili tú fatálnu chybu, a majú po hre. Neváhajte hru ukončiť, keď je jasné už po hodine, kto vyhrá. A nových hráčov učte hrať správne, ale nechajte ich aj spraviť chybu, a kľudne po 20 min. začnite znova. 

FCM nie je hra, ktorú budete vedieť hra dobre na prvý-druhý krát (ako mnohé dnešné “euro” hry, ktoré sú vo svojej podstate všetky rovnaké, a už v polovici prvej hry sú priehľadné ako sklo…). Až keď sa všetci hráči budú vedieť vyvarovať tých zopár začiatočníckych chýb, tak príde ten pravý zážitok z tejto hry, ktorý je tak jedinečný, tak silno tematický, že aj 3-4h hracieho času ubehnú tak, že si to človek ani nevšimne. A spravidla s veľkolepým Finale Grande v poslednom kole. :)

2.12.2023 20:00:56 | Upraveno autorem (porovnej)

@Cardinalle koukam, ze asi mame kompletne odlisnej vkus, to co popisujes jako “genialni mechaniku” ja vidim jako totalni fail designu a v pripade, ze je to zamer, tak je to nanejvys retardovana mechanika, nekde na urovni monopoly pripadne dostihy a sazky

Mam doma uz skoro stovku her a ani jedna jedina se tenhle nepodoba, asi uz vim proc :-)

2.12.2023 22:28:16

IN

@PetrR vzhledem k hodnoceni hry na bgg bude asi vice takovych lidi, kteri to povazuji spise za genialni nez retardovane…

----------------------
Majitel liščí krabice

3.12.2023 03:21:25

Ja bych to trochu zklidnil. Slovo retardovana mi prijde nevhodne, ale zde bych pouzil diplomatictejsi slovo nestastne. 

Brano, Brass je taky ekonomickou hrou a hra Te nezarizne, protoze udelas chybu. Navrh, ze hru budes nekolikrat restartovat behem uceni je sice hezky, ale muze narazit na odpor jinych hracu ve skupine, kterym se bude darit a budou to chtit dohrat. Ve valecne hre, pokud udelas fatalni chybu, tak ta hra vetsinou speje k brzkemu konci, tady se v tom muzes placate jeste 2 hodiny, coz pri frekvenci hrani 1 tydne/ 1 za 14 dni muze znamenat pro danou herni skupinu, ze uz tu hru nebudou chtit hrat. A k cemu je pak takova hra?

Navic, jak jsem pochopil, tady se nemusi jednat vylozene ani o chybu hrace, ale proste jiny hrac zahraje “neoptimalne”, svoje zbozi neproda jinde, ale omylem dojde k uspokojeni poptavky, na kterou jsi ty cilil. Ta hra se nehraje ve 2 jako sachy. Dale, kdyz hrajete se zenami, tak proste holky mysli jinak. Nam ostatnim se jejich tahy zdaji byt nelogicke napr. v Brasu, presto se jim nekdy podari vyhrat. Tzn. odhadovat na neci plany 100% neni mozne, obzvlaste, kdyz je ve hre vice hracu nez 2. 

Neco jako vseobecna poptavka, by mnohem vice odpovidala realite, kde mate taky v restauraci walk-iny zakazniky a nebyla by tak zarezavaci – s tim, ze by hrac dostal nejaky drobny baksis, aby prezil. Treba ja mam rad Agricolu, presto, to ze se nedaji sdilet nektera pole akci, se da nazvat "nestastne", az “retardovane” a neodpovidajici realite. Napr. Akce potomstvo, kterou muze zaplacnout 1 hrac.

P.S. Davide, to ze ma neco vysokou znamku na BGG pouze znamena, ze v dane komunite je to vysoce hodnoceno. To jeste neznamena, ze Vy do Te komunity patrite a ze mate patricnou herni skupinu.

3.12.2023 10:55:47

@PetrR tak preto som písal, že to nie je hra pre každého.

FCM patrí do skupiny hier, ktoré robia niečo, čo už mnohé dnešné hry nerobia - a to je to, že hráč si za svoje chyby nesie následky. Ja to za retardované nepovažujem. Naopak - chybami sa človek učí, rozvíja a zlepšuje, čo je v princípe presný opak retardovanosti.

Znova zdôrazňujem, že FCM je ekonomická hra, a funguje podľa bežných ekonomických princípov, ktoré sú tu už doslova tisícky rokov, dodnes. Keď firma nedokáže predať svoje produkty a služby zákazníkom, skrachuje. Na tom tiež nevidím nič retardované. 

FCM nie je skrátka hra na rodinné hranie s deťmi a babičkou. FCM nie je hra, ktorá by hráča za všetko odmeňovala. Je to výzva, vyžaduje presnosť a plánovanie dopredu, vyžaduje pozorné sledovanie súperov, a práve preto, ako píše IN - FCM je dlhodobo v TOP 50 najlepšie hodnotených hier na BGG, pričom hodnotenie jej dalo už vyše 20.000 ľudí. 

3.12.2023 11:18:20

IN

@p_lichnovsky ano, mas pravdu. Nelibi se mi ta pripocara uvaha ve stylu netrefilo se mi to do vlusu, to znamena, ze je to retardovane :)

----------------------
Majitel liščí krabice

3.12.2023 11:29:54

@p_lichnovsky ja Brass za čisto ekonomickú nepovažujem, neriadi sa úplne “ekonomickými princípmi”, je to skôr mix eura a ekonomickej hry. Napr. nutnosť mať pivo (v Brass Birminghame) na to, aby som predal tovar, je číry ekon. nezmysel, ale v hre to funguje pekne. Alebo to, že stavať môžem tam, kde mám “kartičku”, ktorú si náhodne potiahnem - to je tiež skôr euro mechanizmus. Alebo že v prvej ére nemôžem stavať v tom istom meste viackrát, a pod. To sú skôr prvky eura než ekonomiky. FCM je v tomto výrazne odlišný.

Vo FCM neexistuje nič také, že “niečo nie je úplne chyba hráča”. Všetko je chyba hráča. Všetko je otvorená informácia, vždy vieš, aké karty majú ostatní hráči na ruke, vidíš celú mapu, všetko je otvorené. Jediné, čo samozrejme nevieš, je to, čo tí hráči chcú spraviť v ďalšom ťahu… podobne ako napr. v šachu. Ak sa spoľahneš, že okolnosti budú priaznivé, a predáš tam a tam, a ono to nevyjde, je to Tvoja chyba. Ak sa musíš spoľahnúť na okolnosti, tak to nehráš dobre. Okolnosti musíš diktovať, nie sa na ne spoľahnúť. :)

A v tomto je FCM prísny, a ja si to uvedomujem, a preto vravím, že to nie je hra pre každého. Brass je prívetivejší (teda Birmingham… Lancashire vie byť tiež pekne drsný 😀), a ak Vašej hernej skupine viac sedia prívetivejšie hry, tak od FCM utekajte preč. :) Oproti Brassu ale FCM ponúka výrazne väčšie strategické a taktické možnosti, každá hra je potom zážitok, ale áno - treba na to správnych hráčov, ktorí takéto hry obľubujú. Ak do takej skupinky nepatríte, tak je jasné, že FCM Vám vôbec nebude vyhovovať.

3.12.2023 11:47:05

Toto nie je hra pre kazdeho. Je velmi specificka a pre špecifickú skupinu ludi. To ze niekto nezapadá do tejto špecifickej skupiny neznamena ze je hra zla, jednoducho nie je pre neho. Niekto ma pocit ze je to blbost a dalsi sa bude do nemoty hadat ze nic lepsie v zivote nehral. Je ale teraz potrebne na hru alebo jej hracov nadavat ze je retardovana lebo sa mne nepaci alebo mi nesedi? Ja tiez rad hram/skusam hry ktore nie su uplne “mainstream” lebo prave tieto hry dokazu casto ponuknut herny zazitok ako ziadne ine. Niekto si rad zahra 10 euroviek ktore su vsetky herne takmer identické lebo sa mu to lahko uci a tento styl hry ma rad niekoho ineho to uz prestalo bavit a teda hlada nieco specificke co by ho herne dokázalo naplniť. 

3.12.2023 11:55:29

Vybíráme z Bazaru

Česko hrou
Akt. cena: 450 Kč
Končí za: 1 den

Offcanvas