Doporučený věk: od 6 let
Vydavatelé: Dino Toys
Autoři: Jiří Slavík
Rok vydání: 2018

Farao, tajemství prastaré hrobky - rodinná oddechovka pro mladé archeology

Autor: Meeshab | 3.1.2021 | 2

„Fuj, to jsem se lekla!“ uleví si mladá archeoložka, když v záři její pochodně zmizí ocas jedovaté kobry kdesi ve stínech labyrintu chodeb. Stačí rozluštit poslední nápis a snad se jí podaří otevřít tajemný zámek pohřební komnaty samotného Imhotepa.

Také jste se vždycky chtěli podívat do nitra neprobádané pyramidy? V roli archeologa překonat všechny nástrahy a proniknout až do pohřební komnaty, kde uprostřed předmětů nedozírné ceny trůní obří sargofág s egyptským faraonem, jenž zemřel před dávnými staletími? Svému snu se můžete přiblížit díky původní české hře Jiřího Slavíka, kterou vydalo nakladatelství Dino Toys.

Hra Farao, tajemství prastaré hrobky k vám dorazí v kartonové krabici o velikosti 29,5 × 29,5 × 7 cm a hmotnosti 1545 g. Obal, zobrazující dva archeology u vstupu do tajemné hrobky, vás dost možná na první pohled nezaujme, ale rozhodně se vyplatí dát hře šanci a podívat se pod víko.

Co všechno najdete v krabici

Uvnitř najdete několik kartonových archů rozdílné tloušťky k vyloupání. V tom tenčím se ukrývají postavy archeologů, starověké nápisy, kruhové žetony s předměty a žeton kletby, z tlustšího kartonu pak osvobodíte čtvercové žetony se sraženými rohy, na nichž jsou chodby pyramidy.

Privátní: žetony předmětů - základ.jpg
Žetony předmětů - základ

Privátní: žetony předmětů - rozšíření.jpg
Žetony předmětů - rozšíření

Dále se v krabici ukrývá šest hracích desek archeologů. Každá z nich má na svém okraji barevný pruh, který odpovídá barvě plastových stojánků, do kterých si hráč umístí tři kartonové postavy svých archeologů. Uprostřed desky je vyobrazen zvolený archeolog (ve hře si můžete vybrat ze čtyř mužů a dvou žen) obklopený jedenácti kolečky, na která se ukládají žetony předmětů, které naleznete při prohledávání spletitých chodeb pyramidy. Pravý okraj herní desky obsahuje sedm otvorů, do nichž budete vkládat rozluštěné starověké nápisy, bez jejichž vlastnictví se vám pohřební komnatu faraona Imhotepa nepodaří otevřít.

Deska archeologa s černým pruhem, označujícím barvu stojánků, kruhy pro umístění předmětů a výřezy pro starověké nápisy

Samotný čtvercový herní plán o velikosti 44 × 44 cm se skládá ze dvou částí, které do sebe zacvaknete pomocí puzzle zámků. Jelikož hra obsahuje dvě varianty obtížnosti (tzv. malou a velkou pyramidu), jsou u plánu ještě čtyři výplně ve tvaru L, které vám umožní pyramidu zmenšit a tím hru zkrátit a ulehčit (podrobněji dále). Herní plán má vyvýšený okraj, díky kterému vám dílky chodeb z plánu nikam neutíkají a drží tam, kde mají.

Součástí jsou i dvě oboustranné „lama“ karty. Jedna je v češtině, druhá ve slovenštině a najdete na nich efekty všech předmětů i různých překážek které na vás v labyrintu chodeb čekají. Předměty a překážky z pokročilé varianty hry by měly být na této kartě odlišeny tyrkysovou barvou, ale to se bohužel úplně nepovedlo. Tyrkysově na nás svítí třeba tajná chodba, kterou najdeme už v základní variantě, naopak mi chybí tyrkysové označení dvou starověkých nápisů, které patří do pokročilé varianty. Tyto nápisy jsou navíc na kartě orientovány různými směry, což mě osobně vizuálně ruší. Nejsou to nijak zásadní chyby, ale zamrzí.

„Lama“ karty: líc (cz) a rub (sk)

Pak už zbývá jen šestistěnná kostka opatřena puntíky (1-6), dvojjazyčný návod (CZ/ SK), čtyři zip pytlíky, do kterých si můžete roztřídit jednotlivé komponenty a různobarevné plastové stojánky pro postavy archeologů.

Návod

Návod má deset stránek a označila bych ho za nejslabší článek hry. Ačkoliv se snaží o jasný a stručný popis herních principů, je psán neobratně a čtenář, hlavně jedná-li se o hráče začátečníka, občas tápe. Na prvních šesti stranách najdete seznam komponentů a samotný popis principů hry. Už u seznamu komponentů mi chybí unifikace u označení dílků z rozšíření, tedy z tzv. „velké pyramidy“. Zatímco 32 rozšiřujících dílků pyramidy je tyrkysově zvýrazněno, žetony předmětů ani starověké nápisy takto odlišené nejsou a je vypsán jejich souhrnný počet pro základní i pokročilou variantu. V samotném návodu mi pak vadí například typografické chyby u popisu překážek (velikost nadpisů u subkapitol je větší než u nadřazené kapitoly, někde začíná odstavec odrážkou, jinde ne) nebo rozdílné řádkování. Na návod navazují čtyři stránky almanachu, ve kterém najdeme podrobnější popis jednotlivých herních polí, překážek a předmětů. Ani tady nebyla grafická stránka dotažena do zdárného konce. Přestože se autor návodu zřejmě snažil logicky oddělit jednotlivé druhy polí podle toho, jedná-li se o obyčejný nebo magický předmět (ty nelze koupit za peníze), pomotalo se to v návodu všechno dohromady a předměty jsou tak uvedeny na přeskáčku.

Varianty hry

Jak už jsem zmínila, hra obsahuje dvě možné úrovně obtížnosti. Základní variantu vymezuje labyrint chodeb o velikosti 7 × 7 polí, v němž můžete narazit na čtyři různé překážky, šest předmětů, které vám pomohou nástrahy labyrintu překonat, tajné chodby, temnou svatyni, pole s mapou, pět starověkých nápisů a hlavně pohřební komnatu – cíl vaší expedice.

Privátní: vložka ve tvaru L.jpg
Výplň ve tvaru písmene L vymezující pole pro malou pyramidu – lehčí obtížnost hry

Pokud si chcete zážitek prodloužit, můžete se vydat do chodeb velké pyramidy. Do hry jednoduše přidáte 32 dalších dílků chodeb pyramidy, které od základních rozlišíte podle drobného symbolu „Ankh“, který mají v rohu. Ty vám přinesou pět dalších překážek, které překonáte s pomocí pěti dalších speciálních předmětů. Žetony těchto předmětů jsou lemovány tyrkysovou barvou a snadno je tak rozeznáte od žetonů základní hry, které jsou lemovány žlutě. Do hry se také dostanou další dva starověké nápisy a truhlice s pokladem, ve které se nachází jeden kousek od každého předmětu ve hře.

Privátní: archeolog se všemi žetony a starověkými nápisy.jpg
Karta archeologa se všemi předměty a starověkými nápisy (rozšíření odlišeno tyrkysovým lemováním)

Jak se to hraje?

Na začátku hry náhodně položíte na herní pole lícem dolů všechny čtvercové žetony s chodbami pyramidy. Pohřební komnatu umístíte doprostřed plánu uzamčenou stranou nahoru. Každý z hráčů si vybere jednoho ze šesti archeologů, umístí před sebe jeho herní desku a tři postavy v barevně odpovídajících stojáncích.

Postavy archeologů

Hráč, který je na tahu, nejprve hodí kostkou a pak postoupí jedním ze svých archeologů o daný počet políček. Pohybovat se může po okraji pyramidy i po jejích vnitřních polích. Vstupní pole pro všechny archeology se nachází v kterémkoliv ze čtyř rohů pyramidy. Narazí-li při své cestě na dosud neodkrytý dílek, otočí jej lícem nahoru a připojí chodbu tak, aby navazovala a on mohl pokračovat dále. Pohyb musí být spotřebován jen jedním z archeologů a nelze jej dělit mezi více figurek hráče.

Privátní: chodby a žeton kletby - základ.jpg
Druhy chodeb - základ + žeton kletby

Ukončí-li hráč svůj pohyb na poli, kde se nachází figurka jiného hráče, archeolog tuto figurku okrade a zabije. V tom případě je spoluhráčova figurka vyhozena (nemá-li lékárničku) a hráč, který ji vyhodil, si může ze spoluhráčovy herní desky vzít předmět, který sám ve své sbírce ještě nemá.

Ve spletitých chodbách labyrintu můžou archeologové narazit na rozličné překážky a předměty. Objeví-li archeolog dílek s předmětem, vezme si jej a položí na vyznačené místo na své kartě hráče. Je-li první, kdo tento předmět objevil, zpřístupní ho tím i pro všechny ostatní, kteří si pro něj mohou buď přijít osobně, nebo si jej koupit za žeton s penězi (magické předměty však za peníze koupit nelze). Každý z předmětů může hráč vlastnit pouze jednou. Vstoupí-li hráč na políčko s předmětem, který již vlastní, nic se neděje a hráč pokračuje ve svém tahu, jako by bylo pole prázdné. Předměty lze použít buď k překonávání překážek (viz dále), nebo je odhodit a využít jejich speciální vlastnost (a věřte mi, že to bude velmi často potřeba).

Privátní: předměty, nástrahy, nápisy - rozšíření.jpg
Rozšíření - druhy chodeb a starověkých nápisů

Má-li hráč vstoupit na pole s překážkou, musí ji bezprostředně vyhodnotit. Pokud vlastní předmět, díky kterému může překážku překonat, nic se neděje. Překážku přejde, aniž by o daný předmět přišel. Když odpovídající předmět nevlastní, musí v závislosti na typu překážky buď ukončit svůj pohyb na poli před překážkou (nelze na ni vstoupit) a v dalším kole pokračovat jinudy, nebo na poli s překážkou (v dalším kole pak může pokračovat dál v původním směru), nebo je jeho archeolog zabit, musí opustit herní plán a v kterémkoliv z příštích kol může být znovu nasazen v libovolném rohu pyramidy.

Ve hře se můžeme setkat i s temnou svatyní. Vstoupí-li archeolog některého z hráčů na toto pole, smí vzít žeton kletby a umístit ho na zvolené pole plánu (kromě polí, na kterých se nachází některý z archeologů a pohřební komory), čímž toto pole uzamkne a nelze na něj vstoupit.

Tři pole s tajnými chodbami umožňují hráčům rychlé cestování – z jedné tajné chodby do druhé se hráč dostane pouze jedním tahem a často tak může překonat různé překážky a nástrahy, kterým by musel čelit v případě, že by cestu absolvoval bez této zkratky.

Nejdůležitějšími dílky jsou pak ty, na nichž jsou starověké nápisy. V základní variantě je jich pět, v rozšířené další dva. Barevně se liší a hráči je potřebují k tomu, aby mohli odemknout pohřební komnatu se sarkofágem. Hráč, který jako první nasbírá všech pět (nebo sedm) nápisů, může odemknout pohřební komnatu, vstoupit do ní a tím vyhrát celou hru. Ostatní hráči se pak snaží dostat co nejrychleji do pohřební komnaty (už nemusí mít všechny nápisy – komnata již byla odemknuta) a v závislosti na tom, jak rychle se tam dostanou, se umístí na druhém až šestém místě.

Dojmy

Farao, tajemství prastaré hrobky je velmi jednoduchá deskovka hodící se pro začínající hráče. Přestože je na krabici uveden věk od osmi let, dá se hrát již se šikovnými předškoláky. Ve své podstatě se jedná o takové vylepšené Člověče, nezlob se, jelikož hlavní podstatou hry je hodit kostkou a posunout se o určený počet polí. Velmi se mi líbí rozmanitost hry – často se vám stane, že se některé starověké nápisy nachází ve zcela izolovaných chodbičkách, kam se nedostanete jinak než s použitím kouzelných předmětů. Díky těmto chvilkám člověk musí své tahy pečlivěji promyslet a naplánovat.

Privátní: rozehraná hra - malá pyramida.jpg
Rozehraná hra dvou hráčů - malá pyramida (základ)

Hra mi zdaleka nepřijde tak zlá, jako klasické Člověče, protože i když vám někdo vyhodí vašeho archeologa, můžete ho nasadit na vhodnějším místě a dostat se tak k některému z chtěných políček rychleji, než kdyby vám figura zůstala ve hře a vy se museli labyrintem chodeb proplétat krok za krokem.

Hra je svižná, odsýpá opravdu rychle, ale čím více archeologů je ve hře, tím je herní doba delší a průzkum pyramidy náročnější a otevřenější různým zlomyslným akcím jako třeba uzamykání chodeb žetonem kletby, otáčení polí nežádoucím směrem, okrádání spoluhráčů o klíčové předměty apod. Zatímco ve dvou míváme lehčí variantu odehranou do dvaceti minut, v šesti nám hra (varianta Velká pyramida) zabrala přes hodinu.

Díky tomu, že hru může hrát až šest hráčů a pravidla vysvětlíte během pěti minut, ji můžete snadno použít jako startovací hru pro partu lidí, kteří hráli maximálně ono zmíněné Člověče – myslím, že je nadchne.

Tím, že je původním českým počinem, získává ode mě Farao plusové body navíc. Pár výtek ale přece jen zmíním. Ačkoliv jsou ke hře přiloženy zip sáčky, do kterých se dají roztřídit jednotlivé komponenty, uvítala bych alespoň nějaký elementární insert, který by komponenty udržel na místě v případě, že krabici chcete skladovat vertikálně. Plastové stojánky na postavy archeologů jsou volné a tak se občas stane, že zvednete figurku a stojánek zůstane na místě. O nešvarech v pravidlech jsem již mluvila. V těch bych navíc přivítala i ukázky některých situací a jejich řešení. Je možné, že začátečníka nenapadne, jak přesně využít speciální funkce žetonů (například, že se s pomocí flakonu dá projít zdí a dostat se tak do chodby, která je jiným způsobem zcela nepřístupná). I přes všechna tato drobná minus se ale hra stala oblíbenou součástí naší sbírky a rádi si ji vytáhneme jako příjemnou rodinnou oddechovku.