Vydavatelé: Deep Water Games
Metafactory Games
Autoři: Joseph Z Chen
Justin Faulkner

Fantastická průmyslová revoluce s Fantastickými továrnami

Autor: Hyman | 19.10.2020 | 3

Průmyslové revoluce zásadním způsobem mění povahu průmyslu, energetiky, obchodu, logistiky a dalších částí hospodářství i celé společnosti. Základním předpokladem úspěšného zvládnutí změn, eliminace rizik a využití příležitostí je široký konsenzus nad strategickým směřováním a způsobem implementace … bla, bla, bla. Co z toho všichni dělají takovou vědu? Počkejte, až se do toho pustím já … Vytvořím nejefektivnější průmyslové impérium, pečlivě vše naplánuji, zaškolím své pracovníky, ve svých továrnách vyrobím nejvíce zboží. Nic mě nezastaví, bude to fantastické

Slovo úvodem

Hra Fantastic Factories v sobě implementuje tyto mechanismy: worker placement, engine building a dice placement.

Jednotliví pracovníci zde nemají podobu nějakých dřevěných pajduláků, ale obyčejných šestistěnných kostek. Ty představují vaše dělníky, které budete posílat vykonávat akce – a to jak do centrály vašeho impéria, tak do jednotlivých továren. Některé továrny jsou dokonce již tak automatizovány, že pro spuštění jejich výroby ani pracovníci nejsou potřeba. Prostě fantastický Průmysl 4.0…

Pro představu bych hned na začátku zmínil typy karet (pardon, továren a budov), se kterými se může hráč setkat. Jsou to:

• generátory potřebných zdrojů
  • výrobny zboží
  • budovy sloužící pro školení pracovníků (v této hře představují možnost modifikace hodnot na kostkách)
  • monumenty, které hráčům přinášejí extra body prestiže
  • budovy se speciálním určením (přinášejí do hry jedinečné efekty)

A co je cílem hry? Vybudovat co nejrychleji a nejefektivněji imperium továren, které budou během hry co nejlépe fungovat, přinesou co nejvíce bodů prestiže a dodají co nejvíce zboží. Je to také tak trochu závod. Ale v tomto závodě nemusí být vždy vítězem ten hráč, který jako první dosáhne hodnot počtu postavených budov, továren. monumentů a vyrobeného zboží. Vítězné body jsou tím, co finálně určí vítěze.

Po otevření krabice je potřeba vyloupat žetony, které představují zejména zdroje, které hráčům hra dává k dispozici – jedná se o energii, kov a zboží. Také zde najdeme větší kruhové žetony, které se používají pro označení typů kontraktorů. Co není ve hrách vidět až tak často, je další použití zbylého kartonu – a to jako podložky pod plastový inzert. Toto upozornění si můžete přečíst i přímo na kartonu.

Podstatnou komponentou ve hře jsou průsvitné (ale běžné) šestistěnné kostky. K dispozici jsou kostky jak v pěti různých barvách pro pět různých hráčů, tak další sada bílých kostek, která je rovněž využita během hry.

A bez karet by to samozřejmě nešlo - takže mimo lama karet (jak pro hru více hráčů, tak i pro solo mód) ve hře najdeme také karty továren a budov s modrou rubovou stranou a sadu karet dodavatelů (označených popisem „“Contractor For Hire“ s převládající „jedovatou“ žlutou barvou na rubové straně).

Žeton první hráče je stylově vyveden jako malá dřevěná černě obarvená továrna.

A na závěr představím desky centrály hráčova impéria. Jsou vyrobeny z tlustého (dvouvrstvého) kartonu, v němž jsou hezky připravena místa pro umístění kostek. Na této komponentě je přehledně zmíněna i část pravidel - nejen vlastnosti jednotlivých „pater“ v centrále, ale také bonusy, které hráčům náleží při splnění určitých podmínek.

Obecně bych zhodnotil všechny dodávané komponenty jako nadstandardní. Karty jsou vyrobeny z lesklého a hladkého papíru. Po odehrání několika her (v různých počtech hráčů) na sobě nenesou žádné známky opotřebení. A protože hráči jednotlivé karty nikdy dlou „nežmoulají“ v rukou, předpokládám, že to takto zůstane po dlouhou dobu. Co mě ale mile překvapilo, je kvalita kartonových desek centrály. Nejenom, že působí mohutným dojmem, ale také se s nimi velmi dobře hraje a kostky (teda pardon … „pracovníci“) do nich perfektně pasují.

Insert je vyroben z černého plastu standardní tloušťky. Přihrádka na žeton prvního hráče je až nepřirozeně veliká. Pro ostatní komponenty (karty, žetony, kostky) najdete jejich místo bez větších problémů, i když žetony a kostky umístíte do průhledných sáčků. Tyto sáčky jsou součástí balení. Je však otázka, kolik komponent přibude z již ohlášených rozšíření a zda se všechno vejde do tohoto insertu…

Jak se to hraje

Jak jsem již výše uváděl, mechanismy použitými v této hře jsou worker placement, engine building a dice placement. Pokud bych měl hru k něčemu přirovnat, byla by to hra Steampunk Rally. Herní mechaniky jsou stejné a jedná se v podstatě také o závod. Někteří z hráčů ještě tuto hru považují za zaměnitelnou s Gizmosem nebo s 51st State (či případně s jejich pokračováním Imperial Settlers). I když posledně zmíněné karetky jsou komplexnější a delší.

A co je cílem hry? Získat tolik bodů, kolik je možné a to v co nejkratším čase. Jak prosté a nudné…

Jednotliví továrníci získávají body buď za postavení některých továren, monumentů a budov (ve hře se nazývají body prestiže) a nebo produkováním zboží v továrnách typu Production. Za každé takto vyprodukované zboží hráči obdrží příslušné žetony, které představují ve výsledném počítání právě ony kýžené vítězné body. Celkový výsledek hráče je tudíž dán součtem bodů prestiže a objemem vyrobeného zboží.

Kdy tento závod končí? Když se některému z hráčů povede postavit buď 10 (a nebo více) továren případně vygenerovat 12 (a nebo více) žetonů zboží. Pak je odstartováno závěrečné kolo.

Příprava hry:

Na úvod je určen první hráč. Zde podle toho, kdo z hráčů jako poslední použil nějaký nástroj.

Dalším krokem je příprava dvou balíčků karet:

• továrny a budovy (to jsou ty s modrým rubem)
  • dodavatelé (žluto-černo-bílý „zadek“ karet)

Následně si každý z hráčů vybere a umístí k sobě všechny kostky jím vybrané barvy (k dispozici jsou vždy 4 kostky od každé barvy). Bílé kostky nejsou považovány v tento okamžik za barvu hráče.

Následuje příprava centrály pro každého z hráčů, zisk startovacího objemu zdrojů (1× kov, 2× energie) a na závěr si každý z továrníků dobere 4 karty z balíčku továren a budov, který byl připraven v jednom z předchozích kroků.

Finálním krokem je příprava centrálního tržiště – položte doprostřed stolu 4 náhodné karty z balíčku továren a budov a následně stejný počet karet z balíčku dodavatelů (také lícem nahoru). Umístěte žetony pro označení typů kontraktorů nad každou kartu dodavatele (na pořadí nezáleží, ale po zbytek hry musí toto pořadí zůstat stejné). Těchto 8 odhalených karet tvoří celé tržiště.

Zbylé žetony a bílé kostky umístěte na stůl v dosahu všech hráčů a hra může začít…

Vlastní hra

Každé kolo obsahuje tyto dva kroky:

• fáze probíhající na centrálním tržišti
  • fáze pracovní

Centrální tržiště

V pořadí od začínajícího hráče má každý z továrníků možnost zdarma dobrat jednu kartu továrny, budovy, monumentu či speciální karty z nabídky centrálního tržiště. Druhou možností je si najmout dodavatele a zaplatit za něj požadovanou cenu v podobě karty z ruky a u některých silnějších karet ještě i dodatečné energie. Karta továrny, budovy, monumentu a nebo speciální karta zamíří do ruky konkrétního hráče. Vybraný dodavatel okamžitě vykoná svoji akci. Poté je odložen do odhazovacího balíčku kontraktorů.

Práce …

Tuto fázi vykonávají všichni hráči zároveň. Prvním krokem je, že „mrsknou“ všemi svými kostkami, které pro toto kolo mají k dispozici. Poté mohou provádět (a to v jakémkoli pořadí) následující akce:

• zbudování továrny, budovy, monumentu, nebo speciální karty
  • aktivování karty již postavené karty
  • umístění kostky (pracovníka) – a to buď na zbudovanou továrnu a nebo do centrály

V okamžiku, kdy všichni hráči dokončili kombinování možného (a někdy i nemožného :-) ), následuje kontrola, zda nedošlo k aktivaci konce hry.

Po dokončení kola je předán žeton začínajícího hráče a následně se postup opakuje tak dlouho, než je splněna podmínka konce hry. Pak se odehraje ještě jedno regulérní kolo a hra končí výsledným zjištěním celkového vítěze.

Moje resumé

Fantastic Factories je typ rodinné hry s jednoduchými a snadno pochopitelnými pravidly. Obsahuje hezké komponenty, karton, karty, a to včetně průsvitných kostek. Výše sice píši „rodinné“, ale tato hra také uspokojí i ty, kteří hledají náročnější zábavu. Relativně krátká doby hraní však poskytuje spoustu zajímavých kombinačních možností. Kvůli paralelnímu hraní akcí nemá hra prakticky žádné prostoje.

Bude se líbit zejména těm, kteří preferují budování svého engine bez větší interakce s ostatními hráči. Tato hra je vlastně ztělesněním solitérního hraní ve skupině (tzv. multiplayerový solitaire). 95 % hry se hraje souběžně bez nutnosti sledování (alespoň v prvních hrách) toho, co provádějí ostatní hráči. Učící se křivka hry je velmi strmá a brzo hráči začnou vnímat i výsledky tahů ostatních hráčů (kolik mu zbývá továren, zboží pro ukončení hry, jaké karty sbírá atp.), což může pomoci při dalším rozhodování během hry.

Doba hraní se s různým počtem hráčů v podstatě nemění. Finální výsledky jsou velmi těsné (při našich hrách činil bodový rozptyl jednotky bodů), i když lidé používali velmi odlišné strategie. To naznačuje, že hra je dobře vyvážená.

A teď se dostáváme k negativům této hry…

• Po pár zahrání mám pocit, že vše už tady minimálně jednou bylo. Ale je tohle vůbec negativum? Pokud se vše dobře poskládá a vyladí, vše funguje, jak namazaný stroj… pardon – zde jak namazaná továrna.

• Je trochu otravné stále na konci každého kola kontrolovat, zda nenastal konec hry. Na začátku to nemusíte kontrolovat, ale ke konci každý z hráčů znova a znova přepočítává počet vyrobeného zboží a postavených továren.
  • Při rozjezdu hry může být složité (zvlášť, pokud vám nepadnou kostky) nastartovat efektivně váš stroj. Všechny budovy stojí železo a zpočátku je tento zdroj velmi nedostatkovým zbožím. Pokud se vám nepodaří tento zdroj sehnat, trvá 2-3 tahy zotavit se z této nepříjemné situace. Většina her má nějaký způsob, jak toto zmírnit – např. zaplatit zdroj, aby bylo možné jednou za kolo přehodit jednu kostku, atp. To zde zatím není. Chystají se na nás rozšíření, které by měla přinést větší možnosti modifikace hodů kostek a také přinese větší interakci mezi hráči. V tento okamžik je spuštěna Kickstarter kampaň, tak uvidíme…

Takže malé shrnutí: I přes výše zmíněné nedostatky mě hra bavila, poskytovala mi dostatečnou zábavu. Hra nemá žádné prostoje, a tak příjemně ubíhá, přičemž vítěz není jasný až do posledního kola. Počet hráčů zde není rozhodujícím faktorem a pro úplné samotáře je k dispozici sólový mod.

A pro koho hra není? Jednoznačně pro ty, kdo hledají neotřelé mechanismy, interakci mezí hráči a srdcervoucí příběh.