Vydavatelé: GMT Games
Autoři: Michael Gustavsson
Rick Young
Rok vydání: 2016

Recenze FAB: Golany '73

Autor: AJH | 31.10.2018 | 6

Hra bude procházkou rájem pro všechny nadšence do vojenských operací, strategií a historie. Základní historický scénář totiž věrně vychází z událostí Jomkipurské války, konfliktu mezi Syrií a Izraelem přímo navazujícího na události Šestidenní války. Syrská armáda se pokusila o znovu získání ztraceného území Golanských Výšin a zahojení vlastní zlomené hrdosti. Avšak pro požitek z této hry nemusíte ani vědět, kde se Golanské výšiny nacházejí, proč syrská armáda vůbec zaútočila na Izrael, ani, kdo to byl Zvika Greengold. Spíše se stane, že po zahrání hry Vám to nedá a tyto informace si dobrovolně doplníte.

První, co Vás na hře zarazí, jsou pravidla a jejich ohromný a (na první pohled) komplikovaný obsah. Nutno zmínit, že původní anglická verze pravidel není kompletní a odladěná od chyb, které je potřeba najít na webech a diskusních fórech. Česká verze pravidel je již doplněná a opravená od chyb, které tvůrci hry postupně vydávali po diskuzních fórech a je také zkompletována - obsahují jak základní, tak zvláštní pravidla, ale také i základní a rozšířené scénáře. Vše je tedy pohromadě na jednom místě. Velice pomůže také herní pomůcka, která Vás osvobozuje od neustálého listování v pravidlech a Vám tak stačí pochopit herní princip, který se dá zvládnout naučit do půl hodiny.

Stylově vyvedená herní mapa (jako podkladová textura slouží stará sovětská mapa) na Vás dýchne válečnou atmosférou a uvnitř cítíte, že se nemůžete dočkat, až začnete plánovat přesuny svých vojsk a využívat veškeré atributy krajin a jednotlivých překážek ve svůj prospěch. Díky členitému a složitému terénu Golanských výšin je bitva velice zajímavá a náročná na strategické a taktické myšlení, i když podstata samotné bitvy je spíše lineární.

Herní díly jsou dobře a přehledně vyvedené. Jednotky se na hrací mapě chovají věrně a uvěřitelně. Při troše obrazotvornosti je jednoduché si představit střety jednotek a útvarů velice dramaticky a díky tomu, že konečný výsledek střetu je určen hody kostkou, (hod kostkou je upraven parametry, jako je např. kvalita jednotek, terén, noc či den) je naděje na úspěchu i při, na první pohled, sebevražedných útocích a naopak je zde šance neúspěchu při útoku divize na malou posádku zelenáčů ve slabě opevněné vesnici. Hra je díky tomuto systému velice napínavá. Na druhé straně lze hru vyhrát, i pokud Vám kostky nebudou přát v hodech. Stačí se vyhýbat střetům a obratným přesunem jednotek přerušit zásobovací trasy a vyřadit tak nepřátelské jednotky ze hry.

Herní princip je postaven na pohybu herních dílů po mapě rozdělené na oblasti dle předem stanovených parametrů. Pro uvedení příkladu: obrněné a mechanizované divize mají 6 pohybových bodů, kdežto pěchota pouze 3. Na druhé straně může pěchota překonávat ohraničení oblasti srázem, kudy vozidla nemohou proniknout. Rozdělení na oblasti a různé druhy ohraničení jednotlivých oblastí vyžadují taktické myšlení a jsou velikou výzvou. Jednotlivé střety jednotek zastoupených dřevěnými hracími díly jsou následně řešeny, jak je zmíněno výše, hody kostkou. Výsledky hodu je možné upravit ve svůj prospěch, nebo naopak pro znevýhodnění soupeře. Například lze nechat pěchotu před bojem zbudovat polní opevnění a tím snížit pravděpodobnost úspěchu soupeře a také absorbovat zásahy, nebo přiřadit k bitvě útvar protipancéřovníků, kteří snižují číslo úspěchu nepřátelských obrněných sil. Kromě zvláštních útvarů a schopností jednotek existují ve hře také události, které mohou výrazně pomoci nebo uškodit, většina z nich vychází z reálných událostí (příchozí posily pro brigády, operace Dugman 5, odpálení raket Frog-7, Zvika Greengold, uvolnění operačních rezerv a další). Všechny tyto události a pomocné útvary jsou zasotupeny plastovými žetony, které si hráč losuje pro každý svůj tah z tzv. inventáře k výběru. Přehled modifikátorů hodu, událostí a další inofrmace, které je potřeba mít po ruce, jsou přehledně uvedeny v herní nápovědě.

Jednoho napadne, že je možná trochu škoda, že např. mechanizovaná pěchota a obrněné jednotky jsou ve všem shodné, stejně jako, že izraelské speciální síly nemají žádné zvláštní schopnosti, kterými disponují syrská komanda. Třeba ale říct, že nápadů na další přidání parametrů pro každý typ jednotky a útvaru je spousta a při zavedení do praxe by se hra asi stala téměř nehratelnou. Díky podstatě této hry si můžete vytvořit vlastní dodatečná pravidla a hru si tak přizpůsobit. Navíc jsou v pravidlech již od autorů hry připravena dodatečná volitelná pravidla, která můžete použít  pro danou bitvu. Jsou uvedena ve speciální části pravidel a některé z jejich efektů jsou již zahrnuty v herní nápovědě pro případ, že byste se rozhodli je zavést pro danou hru. Z nejzajímavějších volitelných pravidel bych asi uvedl možnost využít izraelské dělostřelectvo pro přímou bojovou podporu namísto přípravy před útokem, poskytující modifikaci hodu vlastním jednotkám - to odráží skutečnost, že izraelské síly používaly samohybná děla; nebo pravidlo omezující pohyb tankových brigád vybavených tanky T-62, což odráží skutečné potíže tohoto tanku. Tvůrci nechali hru tak jednoduchou a hratelnou, jak to jen šlo, aby zůstala zachována věrohodnost a jistá variabilita užití jednotek a útvarů.

Pro zpestření hry nabídli autoři hry další možné scénáře hry. Alternativní scénář umožňuje vlastní rozmístění jednotek (dle daných pravidel), scénář „Al-owda“ Vám umožní hrát hru podle původního syrského bojového plánu a scénář „Bitva o Nafakh“ je pouze výsekem jedné bitvy z celého konfliktu. Scénář „Bitva o Nafakh“ je zvláštní také v tom, že ve hře využíváte vlastní malou mapu a pouze část svých jednotek.

Hru FAB: Golany '73 lze vřele doporučit všem milovníkům vojenských strategií, kteří jsou již poněkud znudění variacemi na hru Risk a kteří nejsou líní se chvilku topit v pravidlech, aby si pak hru o to více vychutnali.