Autoři: Inka Brand
Markus Brand
Rok vydání: 2017

Únik z polární stanice

Autor: smrq | 7.1.2019 | 0

Polární stanice je stolní alternativou únikových her, které mám osobně moc rád. Byl jsem proto zvědavý, jak se podaří převést tento druh zábavy na skromnou, komorní akcičku doma v obýváku.

Při nákupu hry dostanete nenápadně vypadající, malou krabičku. Po otevření nebudete příliš oslněni - naleznete v ní pravidla, tři hromádky karet, deník a několik herních komponentů. Pravidla obsahují krátký text navozující atmosféru, popisující váš nelehký osud - jste polární badatelé, zapomenutí na stanici v době, kdy vypukl poplach. Ostatní pracovníci hromadně odlétají v helikoptérách, jen vaši skupinu nechali zamčenou v laboratoři. Pokud nechcete umrznout, musíte se rychle dostat ven a odletět spolu s ostatními...

Přiznám se, že atmosféra na mě po přečtení textu moc nezapůsobila, zato hned první rébus ano. Je jednoduchý, funguje jako malý tutoriál na pochopení, jak pracovat s kartami a deníkem a jeho vyřešení nás hezky nakoplo. Najednou jsme frčeli, dychtivě pročítali nové a nové karty s rébusy, které nám systém postupně servíroval, pracovali s kotoučem na luštění kódů, stříhali herní komponenty.

Systém hádanek a kvízů je vymyšlený hezky, některé jsou snadnější, jiné opravdu těžké, dokonce tak moc, že jsme asi dvakrát museli sáhnout po kartách s nápovědou. Celková obtížnost je, řekl bych, opravdu vysoká a zvlášť jeden úkol jsme nebyli schopni rozlousknout (spíš ale proto, že nám unikla informace, že skutečně „všechno“, co hra obsahuje, může být součástí hádanek).

Hra dokáže hráče polapit a nepustit až do úspěšného konce. Tahákem jsou ale hádanky, nikoliv příběh nebo atmosféra, ty krom úvodního textu rozvíjí jen pár krátkých vět na několika kartách.

Výtek mám ke hře jen pár. Předně již vzpomínaná absence rozsáhlejších textů s rozvíjejícím se příběhem. A pak především neupozornění na fakt, že pokud si herní doplňky (konkrétně deník) dopředu neokopírujete, nebudete schopni hru již hrát (nebo někomu k hraní půjčit). A absence možnosti tyto části stáhnout někde na internetu a znovu vytisknout.

Nevýhodou, popřípadě výhodou by mohla být i obtížnost hry, záleží na tom, jak zkušený jste hráč podobných her. Ale díky přítomnosti kartiček s nápovědou považuji vyšší náročnost za klad.

Celkově jde o solidní porci zábavy - jako časově náročnější party hra (my to hráli hodinu a půl) bude Polární laboratoř sloužit opravdu dobře. Ale počítejte s tím, že je na jedno použití. V dalším hraní brání znalost rébusů a hádanek a taky fakt, že budete mít (pokud si deník dopředu neokopírujete – konkrétně stránky 5, 9 a 11) poničené některé herní komponenty.