nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Evolution: Climate

Rozšíření pro hru: Evolution
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 75 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: North Star Games LLC
Autoři: Dmitry Knorre
Dominic Crapuchettes
Sergey Machin
Rok vydání: 2016
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Z našeho místa dobře vidíme na jednotlivá zvířata, jak se postupně scházejí u oázy, kde doufají že naleznou potravu a trochu stínu v tomto tropickém počasí. Pozorujme teď toto dlouhokrké zvíře, jak se jako jediné krmí na listech stromu, na které jiní nedosáhnou. Ale jídla je tu zatím dost pro všechny. Tento druh pro změnu zvládá vyhrábavat potravu i ze země, a nají se tak rychleji než ostatní. Najednou se ale oázou rozléhá varovný křik, blíží se predátor! Zvíře poblíž křiklouna utíká pryč, ale křikloun sám se ocitá v zubech šelmy. Nic naplat, že umí lézt po stromech - to tento masožravec zvládá taky! Na mršině se odvážně přišlo přiživit další zvíře. Predátor bystří, ale toto zvíře má tak tvrdou skořápku, že by si na něm vylámal zuby. Z dáli se ale ozývá hrozivý rachot, na obzoru vybuchla sopka! Obloha černá vyvrženým popelem...

O pár generací později na stejném místě sledujeme zasněženou pláň a predátora, který vyměnil schopnost lezení po stromech za hrubou srst a tukové vrstvy. Sice neumrzne, ale jíst tu téměř není co. Jeho jedinou záchranou jsou zvířata migrující do teplejších končin, které se mu čas od času na cestě podaří ulovit a obalit se tukem, aby vydržel slabší sezóny. Kdo ví, kdy se zas oteplí...

Evolution: Climate je nová verze/samostatně hratelné rozšíření karetní hry Evoluce, ve které hráči spravují své zvířecí druhy (dále jen zvíře) a přizpůsobují je přidáváním a odebíráním vlastností tak, aby přežily rozmary klimatu a konkurenci ostatních zvířat. Nejúspěšnější hráč je ten, jehož zvířata se nejvíc rozmnožovala a netrpěla u toho hladem. Evolution: Climate přináší rozměr klimatu, který v původní Evolution chybí.


Příprava hry:

Doprostřed stolu se položí deska, ukazující aktuální klima (to může nabývat hodnot od doby ledové po spalující vedra). Každý hráč dostane jednu tabulku zvířete, která ukazuje jeho velikost (body size) a populaci, oboje od jedné do šesti.


Průběh hry:

V každém kole dostanou hráči na ruku karty z balíku vlastností (trait).Dále se kolo skládá z několika fází:

  1. V první fázi každý hráč zahodí lícem dolů doprostřed jednu kartu.

  2. Ve druhé fázi mohou hráči zbylé karty na ruce přidělovat svým zvířatům. Každé zvíře může mít až 4 vlastnosti. Dále mohou hráči zahazovat karty z ruky a za každou zahozenou své zvíře o 1 zvětšit, o 1 rozmnožit, nebo založit zvíře nové.

  3. Ve třetí fázi se odhalí karty zahozené v první fázi a součet symbolů na nich určí, kolik jídla bude v tomto kole k dispozici a jestli se klima oteplí nebo ochladí, případně spustí nějakou klimatickou událost (sopka, meteorit, vlna tepla...). Aktuální klima ovlivňuje množství dostupného jídla a pokud je moc teplo nebo zima, některá zvířata mohou uhynout (ztratí x populace).

  4. Ve čtvrté fázi se zvířata krmí. Počinaje prvním hráčem má postupně každý hráč jednu krmící akci. V rámci této akce může býložravé zvíře (každé zvíře je na začátku býložravé) vzít 1 jídlo ze společné zásoby. Masožravé zvíře (zvíře s kartou vlastnosti Masožravec) nejí ze společné zásoby, ale musí útočit na ostatní zvířata, která jsou menší (bráno podle velikosti) než ono samo. Úspěšný útok ubere snězenému zvířeti jednu populaci a poskytne masožravci tolik jídla, kolik činí velikost kořisti. Takto hráči pokračují, dokud jsou ve hře nějaká hladová zvířata, která se mohou krmit. Hladové zvíře je takové, které snědlo méně jídla, než je jeho aktuální populace. Hladové zvíře, které už se nemůže nakrmit, ztrácí vešekerou populaci, která se nenajedla. Veškeré snězené jídlo si pak hráči uloží do plátěných pytlíčků.

Tato základní pravidla jsou upravována karty vlastností, kdy například Těžká srst (Heavy Fur) chrání zvíře před uhynutím chladem, ale naopak jej činí zranitelnějším v teplém počasí. Karta Lezení (Climbing) umožňuje zvířeti vyhnout se útoku masožravce, pokud tento tuto kartu taky nemá. Karta Norování (Burrowing) chrání najedeného býložravce před útokem. Karta Spolupráce (Cooperation) nakrmí jak jejího majitele, tak zvíře vedle něj. Karta Symbióza (Symbiosis) chrání zvíře před útokem, jestliže vedlejší zvíře je větší. Těchto karet je ve hře mnoho různých druhů a klíčem je vhodně kombinovat vlastnosti v reakci na zvířata spoluhráče a klima.

Konec hry:

Hra končí, jakmile dojdou karty v balíku vlastností. Hráči si spočítají počet živých zvířat, jejich vlastností, a žetonů jídla, které všechna jejich zvířata během hry snědly. Hráč s nejvyšším součtem je vítěz.

Autor: Borghal Rantipole