Europa Universalis: The Price of Power

xxxxxxxxxx hodnoceno 5x (Seznam vlastníků)

Europa Universalis: The Price of Power - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 300 min
Herní svět: Středověk, Období kolonizace, Renesance
Herní kategorie: strategická, válečná, ekonomická
Čeština: není
Vydavatelé: Aegir Games
Ediciones MasQueOca
NAC Wargames
Autoři: Eivind Vetlesen
Rok vydání: 2023
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Tak kdo bude první a podělí se s námi o dojmy?..:)

4.2.2023 12:28:25

Zdary. Dnes první hra. Co se týče komponent, grafického zpracování a návaznosti na pc předlohu, je tam 10/10. Tam je opravdu cítit to téma. Nechybí ani inflace z nadbytku zlata. Možností, které hra nabízí, je neuvěřitelné množství. Od náboženské konverze, až po detaily mírových smluv, se jasně potvrzuje, že se jedná o nejkomplexnějši strategii vůbec. Tohle je Europa bez kompromisů. To s sebou přináší nemalé komplikace. Těmi jsou pravidla. Je třeba, aby alespoň jeden hráč ovládal detaily hry, jinak se bude hledat a to kazí zážitek z partie. Výuková hra se čtením pravidel zabere určitě 8 hodin. Nemohu psát plnohodnotné dojmy, jelikož máme za sebou právě tuto zkušenost. Příští hru plánujeme brzy. A moc se těšíme. Na plnohodnotný scénář v 6 hráčích - ten ultimátní, si připravte víkend. 24 hodin je asi reálný čas. Menší scénáře určitě 6 hodin. Hra vypadá jako grál. Ale plné dojmy přijdou až se nebudeme rochnit pravidly. Nebude bez zajímavosti, že nejsložitější byla válka. Ale ve výsledku to není tak horké. Když už si to člověk vyzkoušel a našel v pravidlech, není to nic složitého. 

5.2.2023 17:43:24 | Upraveno autorem (porovnej)

@miragent a to jste hráli ten úplně první scénář pro 3 hráče, kde nejsou ještě všechny ty aspekty hry?

6.2.2023 08:40:20

@Lumirius Ne. Ten nejvydatnější. 1 kolo.

6.2.2023 09:01:13

Dojmy z druhé hry:

Délka nejdelšího scénáře Grand Campaign je cca 22 hodin. Hráli jsme tři kola 5,5 hodiny, přičemž tento scénář má 12 kol. 16, pokud chcete hrát i rozšíření se čtvrtým věkem, ale už je to dle mě zbytečné. Z rozšíření jsme hráli v pěti lidech a s jedním botem.

 

Bot funguje parádně. Plnohodnotně zastoupí hráče. Jeho výhodou je i to, že může nahradit hráče, který již nadále nechce pokračovat ve hře.

 

Ve hře máte neuvěřitelné možnosti. Výzkum vypadá velmi dobře. Je sice drahý, ale efekty jsou na celou hru a jsou velmi užitečné. Zároveň získáte body.

 

Karty jsou zábavné a spolu se základními akcemi tvoří soustavu možností, která je opravdu široká. Karty kompenzují nedostatky, kterými vaše říše může trpět. Zároveň je můžete použít jako vůdce, generály, admirály či obyčejné poradce.

 

Karty událostí opravdu zamíchají situací na mapě a jsou zábavné. Můžete jimi škodit ostatním, případně pomoci sobě. Nevýhodou je jejich nepředvídatelnost v prvních hrách. Na druhou stranu si dovedu představit, že hráči, kteří scénář hrají poněkolikáté, budou očekávat jejich efekt, jelikož ten přijde vždy. 

 

Války jsou nákladné a náhoda v bitvách hraje roli. Větší armáda má sice větší šanci, ale ztráty mohou být tvrdé. Na druhou stranu, hra od sebe hráče částečně distancuje, aby nebylo snadné hráče úplně eliminovat. Ale stát se to může. Mírové smlouvy dávají smysl a je to poslední věc, kterou jsme řešili. Nakonec to funguje a mně osobně se to líbí. U hráče jasně vidíte, zda si dlouhou válku může dovolit. Vyhlášení války nějaký čas trvá, pokud si hráč nechce poškodit stabilitu. To je docela nepříjemné, tudíž vše lze vyhodnotit předem. 

 

Body jsou za mnoho věcí a hra byla vyrovnaná. Jen Anglie se nám zdála těžší na hraní. Ale mám pocit, že to vyladěné je. Možná ji oslabili v počátku, jelikož je na ostrově a pak ostatní dožene. Uznávám ale, že události ji v počátku ničí. Souvisí to i s tím, že Francie má jeden z úkolů porazit Anglii a vyhnat ji z kontinentu. To vůbec není těžké. Anglie je zkrátka výzva a bude na dalším hraní posoudit, zda nemáme předčasné závěry.

 

V příští hře bychom již rádi kolonizovali a posunuli se dál, abych mohl psát další dojmy.

 

Jinak tvůrci vytvořili naprosto brutální silný odvar počítačové verze. Nechybí ani inflace z nadbytku zlata z kolonií. Je to zkrátka ultimátní strategie bez kompromisů. Ne bez chyb, ale rozhodně grandiózní počin, který hc hráčům nabídne historickou simulaci od renesance po Napoleona.

 

13.2.2023 17:24:15 | Upraveno autorem (porovnej)

Ahoj. Po 30 hodinach hrani snad mohu ohodnotit 9/10. Tohle je parada. Hrajeme mensi narody a vylepsena npc. Vysla appka na bota, ktery se tak ovlada krasne svizne. Par detailu jsme hrali spatne a nyni to tu hru krasne posunulo. Dovedu si predstavit hru 6 hracu a 2 botu s vylepsenymi npc. Ty puvodni nic moc nedelaji, ale lehce je upravite a je to vyzva. Je to variabilni. Lze si vybrat narody mensi ci vetsi, jako v pc hre. Zalezi jen na gustu hracu. Do scenare se pripravi jejich karty, cimz se hra stava velmi dobre znovuhratelna. Hrajeme bez tajnych ukolu. To nam hru kazilo. Mame pouze verejne a hraci plni milestones, ideas a struggles, coz je daleko zabavnejsi. 

30.3.2023 09:22:12 | Upraveno autorem (porovnej)

@miragent  a tech 30 hodin je kolik vlastne her? 3 / 4 / 5 ? Hra vypada moc zajimave, ale ta casova narocnost je proste vrazedna, pro me.

30.3.2023 09:37:41

@Pieman Ahoj. Jsou to 4 hry. Ale ani jedna předtím nebyla dohrána. Bylo to oťukávání :D Nyní hrají všichni, co hru hráli a chtějí dohrát celý scénář. Platí, jak jsem psal, že největší kampaň je na 23 hodin. Co se týče menších, průměrný scénář pro 4 hráče na dvě éry by měl trvat 10 hodin.

 

30.3.2023 10:17:27 | Upraveno autorem (porovnej)

heh, tak mozna kdyz budu v duchodu :D

30.3.2023 14:19:31

Zdravím,

 

píšu, jelikož máme za sebou celou velkou kampaň a určitě to může mnoha lidem pomoci, případně se rozhodnout, zda hru ,,rozjet''. Celá kampaň nám zabrala 26 hodin čistého času (předtím jsme hráli kampaň dvakrát, ale nedokončili jsme to z důvodu změny herní skupiny a zjištěním, že jsem hráli mnoho věcí špatně). Hráli jsme v pěti lidech společně s jedním botem (hru velice usnadnila skutečnost, že vyšla aplikace na bota). Konkrétně Anglie, Nizozemsko, Mameluci, Portugalsko, Benátky a Španělsko (bot). Mapa byla okleštěna o Dánsko, severní Evropu, Polsko a Rusko. Ze hry jsme vyřadili národní úkoly, jelikož nám z přípravných her nepřišly moc vhodné k našemu stylu hraní (vlastní strategie namísto lineární přednastavené cestě s úkoly). Do hry jsme rovněž připravili vylepšené NPC (Rakousko, Francie a Osmanská říše). Hra nám přišla zpočátku těžká, jelikož jsme hráli se slabšími národy, ale byla to výzva. Zejména Nizozemsko a Benátky byly dost náročné. Na druhou stranu se tyto národy orientovaly na obchod a měly velké příjmy. Nizozemsko vynikalo ve výzkumu, Mameluci se vydali na obsazování Afriky, Portugalsko na kolonizaci vzdálených končin, Afriky a Asie. Anglie na kolonizaci severní Ameriky a unifikaci Britských ostrovů. Benátky zase na obsazování Uherska. Události ve hře jsou zábavné a umí člověka velmi potěšit, ale také silně potrápit. To vyvolává emoce. Celý herní systém je nesmírně komplexní, neuvěřitelně vyladěný a vše dává smysl. Tahy hráčů bývají poměrně rychlé, pokud se nejedná o velké válečné tažení. Na tah nečekáte moc dlouho, a pokud ano, bavíte se neštěstím druhých, případně událostmi, které ovlivňují ostatní. Hře však potřebujete dát čas. Jakmile vše pochopíte, vyrazí vám dech svou epikou a dokonalým perfekcionismem. Jediné, co nám přišlo zvláštní, byla skutečnost nesmyslnosti vedení války proti hráčům. Válka je extrémně nákladná a jediný smysl nám dávalo obsazování hlavního města a vedení války s cílem ,,ponížení'' soupeře, kde se dá získat mnoho bodů. Jak se říká, když se dva perou, třetí se směje, je ve hře až příliš citelně znát. Na druhou stranu, hráči mohou uzavírat aliance a hráče, kteří vedou, napadat. Po hře nám bylo jasnější, jak je to s celkovým hodnocením a v další hře lze lépe dopočítávat a tím pádem aliance s cílem vyhlášení války uskutečnit. Přišlo nám to, že hra vede hráče k tomu, že na konci hry dojde k velkému válečnému konfliktu. To se částečně stalo, když Benátky napadly Španělsko a Nizozemsko napadlo Anglii. Ale kvůli chybnému úsudku bylo výsledkem jasné vítězství Mameluků. Jelikož to bylo špatně dopočítáno, určitě by hráči napadli právě Mameluky. Každopádně hra splnila to, s čím přišla do světa. Je to určitě nejkomplexnější 4x strategie vůbec. Nevýhodou je herní doba a čas na to, abyste vše pochopili. Výhodou je grandiózní zážitek, který nemohl být lépe zpracován. Mohu prozradit, že autoři plánují deskovou hru Victoria, opět dle počítačové předlohy ;)

16.5.2023 21:30:23 | Upraveno autorem (porovnej)

Tak konečně jsme e k tomu taky dostali.

Během klasické herní středy proběhlo vysvětlení pravidel a jedno herní kolo, to celé nám zabralo 6 hodin.

Ve stejné sestavě 4 hráčů jsme v sobotu rozjeli scénář 1444 ve složení Anglie, Španělsko, Francie a Svatá říše římská. Odehráli celý jeden věk a zaskorovali konec. 12 hodin čistého hraní.

Hráli sjme s přednastavenýma cílema pro každý národ, aspoň jsi měl směr co v dané hře dělat.

Hra mě překvapila svojí monstrozností a pravidlovou přesností, což je v dněšní době něco obdivuhodného a vyjímečného.

Těch pocitů je tolik že je snad ani nedokážu všechny přetavit v písmena, ale jeden by tu byl “WAAAAU!”. Mít tak více času takovou celodenní akci dělat vícekrát do roka (už na tohle jsme se domlouvali bezmála 2 měsíce).

Hrál jsem za Anglii, bodově vedl většinu hry, nakonec jsem skončil 3.

Dělal jsem obstrukce v Normandii, kde jsem měl od prvního tahu vyhlášenou válku Franciií. Během toho proběhla Války růží a mír jsem odmítal přijmout, za což jsem ztrácel body, ale držel tak Francii lehce v šachu, protože to co předvedla po ukončení války byl bodový sprint, takže přestože jsem ztrácel, dával jsem prostor k vytvoření silnější konkurence na kontinentu. Nakonec jsem tedy mír přijal, ale v tu chvíli jsme měl dobyto Skotsko a chystal jsem se na Irsko. Celou dobu mi vycházely nádherně obchody a vydělával jsem za látky a vlnu.

V druhé půlce ery jsem rozjel zámořské objevy a kolonizaci.

Vyhrála HRE asi  2 body na Francií a mezi Anglií a Španělskem, byl také snad 2 bodový rozdíl.

29.5.2023 09:56:11

Děkuji všem za dojmy, pěkně se to čte.

29.5.2023 10:33:40

Kde se dá dohledat apka na bota?

31.5.2023 22:32:29

@miragent jsem rád, že nejsem jediný, komu přišla válka mezi hráči jako značně nevýhodná (a že z ní nejvíc těží třetí strana). Za mě to není na škodu - líbí se mi, že je ve hře spousta způsobů interakce s minor národy (historických her, které jsou o přímém konfliktu mezi hráči mám doma dost).

Jinak po prvním zkušebním kole a pak jedné hře na 2 věky (cca 8 hodin?) mi hra nepřijde nijak extra obtížná (vyjma snad uzavírání míru, to je hlavolam). Hráčské tahy jsou svižné, "ergonomicky" je výborně řešená (např. systém příjmů/manpoweru). A osobně kvituju mise a eventy, které hru drží docela pevně v historických mantinelech, bál jsem se, že to bude šílený sandbox. Celkově hodně příjemné překvapení, šel jsem do EU spíše skepticky, ale získala si mě. 

 

 

⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de plateau
Montjoie! Saint-Denis!

1.6.2023 00:21:34

Asi bude tento koment znít trochu zmateně:

Za mne výborná hra… zatím se stále do hry “zanořujeme”, ale její potenciál už začínáme objevovat… hrajeme třetí hru ve dvou hráčích s dvěma BOTY (momentálně třetí scénář - cesta do Indie) a překvapilo mne množství rozhodnutí a možností které hra nabízí. Příklad: Španělé (přítelkyně) se přetahují s Portugalcem (BOT) o nadvládu nad Jižní a Střední Amerikou… do toho Portugalec claimuje Giblartar… a co dál? 
1) pokusit se portugalce přebouchat v Americe

2) přeplout dál do jiného zámořského území (třeba Austrálie a Oceánie) - která je zatím zemí nedotčenou nohou bílého muže

3) postavit se portugalcovi v Gibraltaru, vybouchat ho postupně v Africe a vydat se po souši kolonizovat Afriku… (tady by to  chtělo vyčkat na útok portugalce)

4) Sjednotit Španělsko… (je vůbec ve hře ta karta sjednocení Španělska? - nevíme, kary jsme si dopředu nečetli - nebo se to bude muset řešit diplomacií či bojem)

…a to jsou jen akce, které se otírají o vojenství a kolonizaci…

Do toho je ještě hromada dalších možností: vyvolávat nepokoje na portugalském území, vyrazit do Severní ameriky - kterou si pomalu podmaňuje Angličan (to jsem já, za Španěly hraje přítelkyně), vydělat si hezký peníze obchodem…

…nakoupit žoldáky a naverbovat co jde a vyrazit do Japonska a nakonec do silné Číny (ani nevím proč mne to - já hraju za Angličana - tak láká, když to není něco co potřebuju na hlavní bodování scénáře… 

…a do toho tam tiše kypí obrovská Francouzká síla (BOT), která se pomalu rozpíná směrem do Holandska… a zatím se plně neprojevila. Pokud se francouzi rozhodnou pustit se do Anglie (claim už se tam jeden objevil), tak se asi v Londýně budou brzy jíst žabí stehýnka a šneci.

… no nic, asi se zítra pustím do postavení další mohutné lodě - a budu dominovat na moři - ale ty peníze, který to stojí…

Hlavní otázka ve hře je: eeeee, co dřív, co je výhodnější, co mne to bude stát, kdo se do mne pustí, do koho se pustím… - je toho tolik…

Každý večer odehrajeme jedno kolo a jsme schopní si o tom ještě další hodinu povídat a plánovat. Píše to fajn příběhy. 
I když jsou počáteční porodní bolesti (hlavně co se týká pravidel) docela silné, tak ta hra stojí za to. Až se plně sladíme s pravidly - tak se těším na hru ve více hráčích. Dřív ale ne - takže ještě chvilku…

Jo a na BGG už se v diskuzi objevuje informace o rozšíření - další karty…

5.1.2024 02:53:02 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Dinosaur Island ENG
Dinosaur Island ENG
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 5 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas