Eldritch Horror - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 8
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
ADC Blackfire Entertainment - logo
Autoři: Corey Konieczka
Nikki Valens
Richard Launius
Rok vydání: 2013
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

česká verze

myslíte, že výjde českámutace této hry?
6.12.2013 16:51:41

dojmy
Já jsem zatím v půlce mé první hry(3 hodiny s neustálým pročítáním pravidel). Zatím na mě hra udělala velmi dobrý dojem. Stůl je plný karet a komponent (nějaký organizér je nutností). Karty dobrodružství jsou jedinečné takže se hra jen tak neohraje. Co mě nejvíc baví jsou karty předmětů a spojenců, kterých je spousta + souboje s nestvůrami. Co mě překvapilo je, že není zas tak těžké umřít - některé události seberou i 2 žetony příčetnosti, takže léčení je nutností. Jako přednost této hry bych viděl důležitost plánování (klidně i 2 kola dopředu), pokud srovnám se Zaklínačem tak Zaklínač je o hodně levelů níž.

24.3.2016 15:24:29

celyl
Mě teda přijde v základu karet různých střetnutí dost málo, brzy se budou opakovat, celkově pokud to někdo chce víc hrát nemá podle mě moc smysl to pořizovat aniž by k tomu vzal alespoň Forsaken Lore, pak už to je plnohodnotná hra. Ale chápu, že pro neangličitnáře to je problém.

24.3.2016 22:40:06

FL
Ano, rozhodne je poznat, ze ten zaklad potrebuje Forsaken Lore. Karty se dost opakuji. Kdyz hrajete s vicero vysetrovateli, tak behem jedne hry narazite na stejnou kartu klidne i nekolikrat.
Osobne ho k tomu budu urcite porizovat, ale bohuzel je zatim vsude vyprodany.

25.3.2016 07:47:55

versus Arkham
Jak tahle hra vychází v porovnání s Arkhamem? Já jsem s Arkhamem spokojený, Eldritch znám alespoň v rovině teorie.

Arkham má momentálně plno rozšíření, což je pozitivum, ale k Eldritch budou také.

Angličtina u rozšíření sice problém není, ale přece jen když tuhle hru hráváme i s malým a toho čtení je tam hodně, tak to neustále simultální tlumočení dost brzdí a není tak atmosférické, protože se často hledá nějaký ten výraz, tudíž mi jde o srovnání toho, co je dostupné v CZ. Má tahle hra v základu dost příběhových karet, když se to srovná s Arkham + Dunwich, aby to bylo co nejpestřejší?

Díky

25.3.2016 09:32:43

Libor
Jak jsem psal, tech karet je v zakladu u Eldritche dost malo. Prijde mi, ze jich je podstane mene, nez ma Arkham v zakladu, ale nekontroloval jsem to. Pokud k Arkhamu pridas jeste Dunwich a to male rozsireni, ktere je v cestine, tak se to neda srovnavat vubec. Nejvice videt je to asi u karet mysterii, u kterych jich musis za hru vyresit 3, pricemz dohromady jsou k dispozici jen 4 (na kazdeho prastareho).

Z pohledu ostatnich vecich bych o Eldritchi rekl, ze je to Arkham 2.0. V nekterych vecech dost rozdilny, v nekterych hodne podobny. Hraje se krapet rychleji, pravidla jsou srozumitelnejsi, po nekolkia hrach uz skoro nesaham po pravidlech. Tim, ze se to odehrava po celem svete je velka variabilita prostredi, ale zase diky prekopanemu systemu pohybu se vysetrovatele oproti Arkhamu skoro nepotkavaji.

25.3.2016 09:47:13

...
Zajímalo by mě, jestli by bylo lepší koupit si základ Eldritche v češtině a k tomu koupit anglické rozšíření (angličtinu zvládám, ale čeština je rychlejší, pohodlnější a pro mnohé spoluhráče přístupnější) nebo hrát rok a více "neplnohodnotnou" hru a čekat na lokalizaci expanze/expanzí...

Poradí někdo?

25.3.2016 10:59:10

Durin
Pokud se spokojíš s mojí lokalizací tak Forsaken Lore tak do měsíce do dvou bude, postupem času budu dělat i další rozšíření.

25.3.2016 11:15:17

Durin
Pokud ti anglictina vylozene nevadi, tak bych sel asi do anglicke verze, az bude k dispozici. Preklady si pak muzes bud delat sam, nebo pockat na preklad nekoho jineho.
Ono otazkou taky je, jestli Blackfire budou vubec lokalizovat rozsireni Eldritche. Preci jen uz i u Arkhamu to byl celkem problem

25.3.2016 12:22:12

...
Fakt si nemyslím, že to je bez FL neplnohodnotná hra. Pravdou je, že dost rozšiřuje celkovou variabilitu, ale nebál bych se toho. :)

25.3.2016 13:27:03

dojmy
Tak jsem dnes - trochu znechucen - musel předčasně ukončit dvě hry, aniž by byla nějaká šance na výhru. Hra se dá hrát celkem v pohodě do té doby, než přijdou do hry mýty zvěst s déletrvající vlastností. Do hry mi postupně za sebou vstoupili Rostoucí šílenství a Ztracené znalosti. Rostoucí šílenství jde na konkrétní políčko a bohužel zrovna byli mí vyšetřovatelé daleko. Dále je problém házení na (oko), pokud máte postavy slabé na postřeh, tak klidně s postavou zůstanete na políčku 3 kola. Hra běží dál a už není možnost stíhat ostatní věci. Dále postih karty (vedoucí vyšetřovatel si bere šílenství v zůčtování) z ní dělá zabijáckou kartu.

25.3.2016 17:32:46

CZ
Já si dělal vlastní lokalizaci Black Goat of the Woods, ale pak jsem si říkal, že si koupím hru, nakonec všechny karty stejně vytisknu, vypadá to ne až tak hezky (ne jak originál), takže touhle cestou se mi moc jít nechce. Když už to chci mít česky, tak asi originál, ale teď je to spíš o tom, k čemu ta rozšíření budou spíš, jestli k Arkhamu nebo Eldritch.

EDIT: Jsem zjistil, že hned další vlákno pod tímhle porovnává AH, EH a Elder Sign a že jsem dost odvedl téma od názvu vlákna, za což se omlouvám. Nakopla mě ta zmínka o rozšíření Forsaken Lore... :(

25.3.2016 21:26:39

Dojmy a srovnání s Arkhamem
Po rozbalení krabice z Eldritche trochu zklamáníí, Arkham byl za nižší cenu nabytější, Eldritch má všeobecně málo karet, nelze hrát dvakrát za sebou, dost se to pak opakuje. U velkých karet je to hlavně dáno tím, že Eldritch má více druhů karet po menších množstvích a ne všechny ve hře využijete. U malých karet je to 189 vs 110 ve prospěch Arkhamu.

Pár postřehů: V Arkhamu je lepší práce s vlastnostma, tohohle zjednodušení je v Eldritchi možná škoda.. Také si myslím, že v Arkhamu je lépe vyřešena ztráta vitality/příčetnosti. V Eldritchi si vylepšuješ postavu a pak najednou po jednom setkání je hotovo. Je opravdu velmi lehké umřít, s postavou se tolik nesžijete. Paradoxně střetnutí s padlým detektivem je jedno z plusů. Nesmím také opomenout tolik opěvované karty stavů s tajným efektem na zadní straně, to je prostě super novinka.

U Eldritche mi trochu vadilo, že když se detektiv nepohne a zůstane na místě s nestvůrou, nemůže prakticky nic dělat. Ocenil bych více možností, co dělat, když detektiv není zrovna ve městě, vím, že s rozšířením přišlo soustředění, ale i tak. Zajímavá je expedice, ale neměli jsme čas ani k ní dojít, natož něco s ní řešit.

Velké plus Eldritche mi přijdou propracované příběhy. Jsou podle mého lépe zpracované než v Arkhamu (dají se i lépe najít odkazy na dílo HPL) a je zde skvělý systém tematických střetnutí s Prastarým, kdy má každý své karty. Dost to ale sráží malý počet karet. Blackfire se Bohužel zrovna trefil do doby, kdy není pro znovuhratelnost životně důležitý Forsaken Lore k sehnání a na české rozšíření se bude čekat opět několik dob ledových, stejně jako na rozšíření k Arkhamu.

Celkově si myslím, že Eldritch nenahradil Arkham, ale může stát hrdě po jeho boku. Každá hra má nějaké plus a mínus, zároveň jsou dost odlišná, že mohou být v jedné sbírce. Bude také záležet na rozšířeních, protože bez nich je časté hraní prakticky nemožné. Navíc tam cítím ještě potenciál, který nebyl plně využit.




26.3.2016 09:52:44

Deep one
Jinak přeložit deep one jako nevyzpytatelní, mi přijde dost mimo..

26.3.2016 09:57:03

Deep ones
To je dle oficiálního překladu povídky Stíny nad Innsmouthem.

26.3.2016 11:18:30

Svobi
Asi tak, taky si myslím, že bez problému uživím Arkham se všemi rozšířeními i Eldritch s rozšířeními každá hra má trochu jinou atmosféru a styl.
Jinak Nevyzpytatelný mi taky tak moc nesedí, já když dělal překlad Innsmouth Horroru jsem používal spíš výraz Hlubinný, ale jak je uvedeno je to z oficiálního překladu povídky.

26.3.2016 12:16:11 | Upraveno autorem (porovnej)

Deep ones
ani mě nesedělo, když jsem to překládal, ale držel jsem se povídek. Jestli má někdo potřebu komentovat kvalitu překladu, měl by se s povídkami obeznámit, já to tak učinil a doufám, že se mi v rámci možností podařilo názvosloví udržet...

26.3.2016 12:50:17

Deep Ones
Existující překlad má následující podobu:
"Nevyzpytatelní nemohou být nikdy zničeni, i když třetihorní kouzla zapomenutých Starců je mohla někdy držet v šachu. Nyní odpočívají, ale jednoho dne, vzpomenou-li si, znovu povstanou, aby vzdali hold Velkému Cthulhu. Příště to bude město větší než Innsmouth. Mají v úmyslu se šířit a vychovají ty, kdož jim pomohou, ale musí ještě počkat. Za smrt lidí nahoře na zemi se budu muset kát, ale to nebude nijak těžké. To byl ten sen, kdy jsem viděl shoggoth poprvé, a tím pohledem jsem se probudil s šíleným výkřikem. To ráno mi zrcadlo s určitostí řeklo, že jsem získal innsmouthský vzhled."

Na základě tohoto textu bych se odvážil tvrdit, že pan Kajdoš, který je autorem překladu, netušil, co je to shoggoth. Dále věta "Nevyzpytatelní nemohou být nikdy zničeni, i když třetihorní kouzla zapomenutých Starců je mohla někdy držet v šachu." je s největší pravděpodobností špatně přeložena, protože Starci (či lépe Starší) jsou Elder Things, nicméně zde je to Old Ones (palaeogean magic of the forgotten Old Ones), což je jiný výraz pro Ancient Ones (Great Old Ones), čili Prastaří (tedy Cthulhu, Azathoth atd.).
Vzato kol a kolem bych se přikláněl k názoru, že Nevyzpytatelní jsou v textu spíše špatně (v přeneseném významu a velkou oklikou by Deep One mohlo být přeloženo jako nevyzpytatelný, ale myslím si, že Lovecraft zde opravdu přímočaře myslel "tvora z hlubin").

26.3.2016 16:38:33 | Upraveno autorem (porovnej)

Morthe
Ano, přesně jak píšeš, ten překlad pana Kajdoše mi nepřišel úplně ideální, proto jsem ho u svých "domácích" lokalizací nedodržel. Na druhou stranu chápu, že oficiální vydání se chce držet nějakého česky dostupného zdroje. Další věc jsou ti zmiňovaní Elder Things, když jsem si dělal hrubý překlad pro Forsaken Lore ještě před oficiálním CZ vydáním Eldritche tak jsem pro ně chtěl použít "Staré bytosti" ale koukám, že je v tomhle navázáno na překlad z Arkhamu a jsou to stále Věci z minulosti, tak to budu muset v rámci plynulé návaznosti na oficiální překlad předělat. Ale jinak co jsem si zatím něco málo porovnával proti originálu, tak mi přijde překlad obecně lépe pojatý než u Arkhamu, kde byly kolikrát v těch příběhových textech docela nesmysly.

26.3.2016 16:55:12 | Upraveno autorem (porovnej)

Překlad
Jinak ještě mě trošku zarazil Postrach z Dunwiche, tam mi přijde zažitější Dunwichská hrůza. Ale to zas možná nějak souvisí s tím aby bylo zachováno názvosloví z oficiálního překladu rozšíření k Arkhamu, to jsem v ruce neměl, tak nevím. A pak Tiktátoři (Tick Tock Men) mi na první pohled připadli divní, ale koukám, že to je i v oficiálním překladu povídky.

26.3.2016 17:35:48 | Upraveno autorem (porovnej)

frogg
přesně tak... ;-) krom povídek jsem byl vázán i překladem AH a jeho rozšíření. Doufám že pod vaším drobnohledem obstojím...

26.3.2016 19:11:04

Deep one
Povídky jsem četl všechny a ani v tom překladu mi to nesedí (jak bylo popsáno níže), ale chápu, že se člověk něčeho musel držet.. Co jsem jinak viděl, tak dobrá práce..

26.3.2016 19:48:18

...
Začátkem týdne očekávám krabici. Nenechám na překladu nit suchou! :)

26.3.2016 19:54:05

Kub
a kua... ;)

26.3.2016 20:01:47

Pelly
Jasně chápu, jinak oceňuju že Cultist už není Fanatik :)

26.3.2016 20:20:58

Froggery
To bych chtěl taky zdůraznit, vyznavač se fakt povedl :-)

26.3.2016 20:56:40

Vybíráme z Bazaru

Mini Rogue + všechna rozšíření
Mini Rogue + všechna rozšíření
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas