Herní kategorie: desková hra, strategická
Vydavatelé: Ludically
Autoři: Christophe Boelinger

Nad očekávání dobrý solitaire..

Autor: Polda | 30.1.2011 | 7

V této recenzi se nebudu zabývat standardními pravidly pro dva hráče, které se pravděpodobně nebudou moc lišit od pravidel z první verze, ale zaměřím se na jeden, možná lehce opomíjený aspekt hry.

Tím je hra pro jednoho hráče. Není ani první, ani poslední na trhu, která něco takového umožňuje, ale za tu dobu co je Dungeon Twister na pultech, si vysloužil mnoho pochvalných komentářů, právě i díky verzi pro jednoho hráče. Protože mě tento typ her také zajímá, a zvěsti šířící se internetem byly opravdu nadšené. Jsem hru pořídil :) A po první hře musím uznat.. že tohle je opravdu jiné kafe. Pod dojmem hry bych až řekl, že vše funguje jako bezvadně promazaný stroj, ve kterém kola přesně zapadají do sebe..

Pojďme se tedy podívat na zvláštnosti této "solitaire" varainty.

Hra obsahuje komponenty určené pouze pro hru jednoho hráče. Zejména 32 NPC postav (non-player characters), které představují 8 "ras", které má k dispozici i samotný hráč, navíc je ale každá "rasa" zastoupena hned čtyřikrát s tím, že každá tato NPC je unikátní svým "chováním".

Každá NPC má svoji kartu, na které je seznam činností, které bude dělat. Činnosti jsou seřazeny dle priority. Pokud postava nemůže udělat to, kde má nejvyšší prioritu, zkusí činnost s nižší prioritou atd. Např. Otec Goddago má nejvyšší prioritu "utéci z labyrintu", poté "vzít předmět", "odkrýt místnost", "léčit", "přeskupit se (regroup)", "boj".

Stejný seznam priorit je i pro předměty, které si NPC bude brát - např. předmět s nízkou prioritou nechá bez povšimnutí, pokud je v dosahu předmět s vysokou prioritou.

A poslední seznam na kartě je seznam priorit postav. To je důležité při určování cíle útoku či cíle "přeskupit - regroup".

Cíl hry je stejný jako ve hře dvou hráčů: získat 5 bodů. 1 bod dostanete za zabití NPC a nebo za útěk z labyrintu skrz startovací pole soupeře. NP získává body stejným způsobem, jen tam má některé vychytávky jako např. 2 body za to, když NPC uteče se zraněným NPC v náručí :)

Hra funguje tak, že na začátku dáte náhodně vybraných 8 žetonů NPC do pytlíku, spolu s cizimi 6ti předměty, vlastními 6ti předměty a vlastními 4 postavami. Při odhalení nové místnosti z pytlíku vyberete 3 žetony, které se pomocí hodu 2k6 "teleportují" na určité políčko právě objevené místnosti. Jednou to budou 3 NPC, jindy 3 předměty... Teoreticky se může stát, že hned u vašeho startovacího pole se v nové místnosti objeví 3 NPC, jejichž cílem bude utéci z labyrintu. Což se jim téměř jistě povede :) A hned NP získá 3 vítězné body.. Jindy se zase může stát něco úplně jiného. A v tom je to vážně zábavné.

Kromě toho do hry vstupují posily. Na začátku si určíte úroveň obtížnosti, kterou budete hrát. K dispozici je šest úrovní. A co z toho? Při každém použití bojových či akčních karet, má každá karta ve spodní části uvedených několik symbolů. Každý symbol reprezentuje právě jednu úroveň obtížnosti. A pokud má právě zahraná karta na sobě symbol s vámi vybranou obtížností, můžete přivítat posilu.

Posilu otočíte z balíčku zbývajících NPC a teleportujete ji do některé z odkrytých místností.

Jedna z lahůdek solitaire verze je ta, že NP se vrací do ruky všechny bojové karty. Na rozdíl od vás. Takže protahovat hru a snažit se tam všechny pozabíjet.. je opravdu nereálné :-) Nehledě na to, že některé karty vám budou do labyrintu opakovaně posílat posily. Při obtížnosti 1 jsem ke konci hry ovládal asi 10 NPC, každou s jiným úkolem. Jedna neustále točila se dvěma místnostmi, další rozbíjela dveře, další pořád hledala oběť pro svůj útok...

A ono to tak nějak všechno zapadalo krásně dohromady, že na nelogickou situaci jsem při hraní narazil spíše díky neznalosti pravidel, než kvůli principům hry. Příklad: novou posilu jsem díky dobrému hodu kostkami mohl teleportovat kam jsem chtěl. Teleportoval jsem ji do uzavřené místnosti.. Jenže chvilku na to šel okolo Colossus s cíle rozbít všechny dveře v okolí.. a takto osvobodil svého "kolegu" :-)

Každopádně musím upozornit, že hra není pro každého. Když máte zjistit, který cíl je reálný pro deset NPC, chce to trošku trpělivosti projít si všechny možné varianty a zahrát tu nejlepší (pro NPC).. A to v zakrouceném labyrintu není věc zřejmá na první pohled :) Prostě.. musíte tomu dát čas. S nejlehčí obtížností jsem hrál 2 hodiny... Ale během hraní se na hodinky ani nekouknete.

Na závěr malé shrnutí. Dungeon Twister: Prison je relativně jednoduchá hra. Stojí na několika základních principech (3 zlatá pravidla, obecná pravidla pro pohyb a boj, specifických vlastnostech 8 postav a 6ti předmětů).. ale ona v té jednoduchosti je síla. Není potřeba se tolik soustředit na pravidla jako na hru samotnou.

Ve dvou hráčích jsem ji ještě nehrál.. A věřím tomu, že bude skvělá. Ale právě až solitaire verze navíc do hry přináší určitou náhodnost a zvraty. Ve dvou hráčích hrajete pořád se stejnými komponenty na hrací ploše, v solitaire verzi to bude pokaždé jinak. A proto mě tolik uchvátila :) Na body to je 9/10. A to jen kvůli rezervě na něco ještě lepšího..