Duna: Impérium - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: REXhry
Dire Wolf Digital
Lucky Duck Games
Autoři: Paul Dennen
Rok vydání: 2020
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy ze hry

Tohle vlákno slouží pouze ke sdělování dojmů z hraní, kvalitě komponent (ne jejich obsahu) a všeho ostatního, co souvisí s deskovou hrou.
27.11.2020 09:29:01

Po první partii
Tak mám za sebou první hru ve 4 hráčích. Většina z vás zřejmě tuší, že hra kombinuje mechaniky deck-buildingu a worker-placementu. Na rovinu říkám, že asi nejsem nejvhodnější hodnotitel, protože deck-buildingy příliš nemusím a ani nejsem zarytou fanynkou světa Duny. Na druhou stranu jsem možná díky tomu schopná předat první dojmy ryze z pohledu herní stránky, které nebudou zkreslené nadšením ve stylu "Jéé super, můžu hrát za Luka". Jo a worker-placementy miluju, aby bylo jasno :).

Ve 4 jsme měli odehráno cca za 2 hoďky + 30 minut před tím byl výklad pravidel. Stručně k tomu, jak se hra hraje: Na začátku hry si každý vybere, za jakou postavu bude hrát, přičemž pro každý ze 4 národů jsou k dispozici 2 postavy (lišící se náročností). Ve svém tahu hráč zahraje buď umístění agenta, tzn. musí vyložit kartu, uplatní případný okamžitý efekt na kartě, a umístí na herní plán agenta (workera). Toho však může umístit pouze do takových oblastí, které mu zahraná karta umožňuje. Vstup do některých lokací je zdarma, ve většině se musí platit (vodou, kořením, solary dle typu lokace). NEBO hráč už nechce umísťovat agenty (např. už žádné nemá, nebo si chce ponechat karty) a zahraje "reveal turn" = ukončení svých tahů pro dané kolo. Reveal turn obnáší, že hráč vyloží lícem nahoru všechny karty, které mu zbyly v ruce (tady si musí dát pozor, aby třeba všechny dobré nevyplýtval při umisťování agentů) a uplatní jejich "reveal" efekt, který obvykle umožňuje nákup dalších karet do hráčova (odkládacího) balíčku, nebo zvýšení síly v boji, který se vyhodnocuje poté, co všichni hráči zahráli svůj reveal turn. Během svého tahu navíc hráč může zahrát karty intrik, které mu mohou dát nějaké výhody, anebo uškodit jinému hráči.

A teď ty dojmy :)

Deck-building ve hře mi jako takový přišel hodně podobný jako je třeba v Břinku, tzn. do začátku všichni dostanou balíček stejných 10 karet, který mohou v průběhu hry vylepšovat nákupem. Nakupuje se buď z nabídky 5 karet, které se po nákupu každé karty doplní (takže hráč může odhalit i sám sobě dobrou kartu, což je fajn - pokud stále ještě má na její nákup). Nebo se nakupuje z balíčků stále dostupných karet, kterých jsou tuším 3 druhy. Některé karty fungují samy o sobě, jiné poskytnou lepší efekt, pokud ve stejném kole hráč zahraje další kartu stejného typu. Mně osobně ten deck-building přišel fádní a nijak extra zábavný (a nevyhovovalo mi, že sama můžu vybírat z při nákupu z horších karet, přičemž nákupem některé z nich mým spoluhráčům odhalím lepší karty, na které už sama nemám). Ale takhle prostě funguje spousta deck-buildingů a jak jsem psala už na úvod - já nejsem jejich velkým příznivcem :). Nadšenci do této mechaniky podle mě budou spokojeni, byť nic inovativního nepřináší.
Oproti Břinku jsou tu alespoň značné možnosti čištění balíčku od nepotřebných karet, což je fajn.

Co se mi ale moc líbilo, byl fakt, že se karta dá využít dvojím způsobem. Buď zahraju kartu, a ta mi vymezí lokace, do kterých můžu poslat svého agenta - to mi přišlo velmi inovativní a zajímavým způsobem to hráče omezovalo v jejich tazích, protože to není jako ostatní workerplacementy, kde můžete workera poslat kamkoliv, kde je právě volno. Zároveň se ale musí citlivě nakládat s tím, kolik a jakých karet vám zbyde ve chvíli, kdy budete chtít zahrát "reveal turn", protože potřebujete zdroje na nákup lepších karet, abyste rozšířili své možnosti do dalších kol.

Co se mi nelíbilo byl pocit neustálého nedostatku všeho. Ptala jsem se ostatních u stolu a měli ten pocit také. Nedostatek koření, nedostatek solarů, nedostatek vody, nedostatek workerů, nedostatek vlivu na nákup, nedostatek síly, nedostatek karet v ruce :D.. Předpokládám ale, že právě fanoušci Duny by mi v tuto chvíli řekli, že na té planetě byl nedostatek všeho, takže hra dokázala přenést na hráče správnou atmosféru. Jenže já mám prostě radši hojnost, než pocit, že sotva něco získám, v dalším tahu to utratím a už zase nic nemám :). Na začátku partie je to samozřejmě znatelnější, ale i na konci jsme měli málo všeho snad kromě solarů - těch bylo až až.

Zajímavé bylo, že do začátku máte jen 2 agenty a v průběhu hry můžete získat jen 1 dalšího trvalého a případně 1 dočasného (ten je však k dispozici celkem pouze 1 dohromady pro všechny hráče). Na poslech mi to přišlo jako strašně málo - že nic nestihnu - a dokud jsem měla jen 2 workery, tak to tak skutečně bylo (ale zase mi zbývalo dost karet na "reveal turn"). Jakmile jsem jsem získala 3. workera, tento problém pominul, ale zlomil se na druhou stranu - zase jsem trpěla nedostatkem karet pro "reveal turn" :). Tato mechanika balancování, jestli kartu zahrajete pro umístění agenta, nebo odhalíte až na konci tahu, je podle mě to nejzajímavější a nejinovativnější na celé hře a vážně mě to bavilo.

Navzdory očekávání, které jsem měla (vážně nevím, proč jsem čekala hru vyprávějící příběh) se jedná o euro s pěkným tématem a atmosférou, která podle mě pro fanoušky Duny bude fungovat. Abych Vás přesvědčila, že je to euro - ještě jsem nezmiňovala, jak se vyhodnocuje boj na konci kola. Hráči dle určitých pravidel umisťují své jednotky (dřevěné kostičky) buď na základnu, nebo do zóny konfliktu. Poté co hráč zahraje "reveal turn" se spočítá, kolik kostiček má v zóně konfliktu, jejich počet se vynásobí dvěma a k tomu se přičte počet mečů na kartách, které hráč odhalil při svém "reveal turn". Podle své síly hráči získají na konci kola odměny, síla se vynuluje a další kolo se jede odznovu :). A hra končí tehdy, když některý hráč dosáhne na stupnici 10 vítězných bodů. Já mám eura ráda, takže jsem s tím v pohodě, jen jsem na to raději chtěla upozornit.

Na rozdíl od spousty jiných licencovaných her je podle mě fakt super, že se jedná o hráčkou hru (teď se vyčítavě dívám po rodinně zaměřeném a až příliš náhodném Harry Potterovi).

18.1.2021 14:35:38 | Upraveno autorem (porovnej)

anupinka
Díky za hezké první dojmy. Po hře pokukuju, takže tvůj popis pomohl.

18.1.2021 15:05:22

Anupinka
pěkné dojmy, díky za ně, jen drobná poznámka - to, že se v boji síla nějakým způsobem počítá ještě neznamená, že je to euro... například, to že jsou významnou součástí síly i meče z karet, které z části dobíráš náhodně právě naznačuje významný prvek náhody (já ale hru nehrál, takže to nedovedu posoudit)

Ivo
:: rodinné deskovky - 2 bratři:
https://www.youtube.com/channel/UCf5oSub5HOXdDdLvPBiIZqg

18.1.2021 15:59:56

iwen
Jasně, to máš určitě pravdu. Já tím chtěla hlavně přenést ten pocit, že vyhodnocení konfliktu ve hře ve mně nevyvolalo dojem epické (natož snad zničující) bitvy, kterou si bych si pamatovala ještě dlouho poté. Prostě je to "šup, kostičky sem, mám větší sílu než ostatní, beru odměnu č.1, vynulujeme a zase znovu - kostičky sem...". A nejen to. Za mě je celkově ten pocit ze hry takový euroidní. Hraješ na vítězné body a u hraní počítáš, kterou kartu se ti vyplatí zahrát teď, kterou později, vyplatí se ti poslat kostičky do konfliktu, nebo nevyplatí a pošleš je až v dalším kole..? Je to takový jeden velký resource management. Což podle mě není špatně - jak už jsem psala, já mám eura ráda. Jen mi přišlo dobré to napsat, protože já jsem od hry původně měla úplně jiná očekávání :)

18.1.2021 16:24:42 | Upraveno autorem (porovnej)

anupinka
Díky za pěkné hodnocení. U mě zatím od vánoc leží doma a čeká se až COVID dovolí. Super je i odhad casu na první partii. Můj postřeh z toho když jsem viděl karty kde není žádnej text a dost prázdného místa .... že tam mohli naflákat nějaké moudra (hlašky) z knih dokreslujicí kartu. Ani by to nedali tolik práce...

18.1.2021 16:43:40

Anupinka
Díky za moc pěkné zhodnocení, pod většinu se můžu podepsat. Jen teda ty boje se moc spočítat nedají, kromě karet a mečů z nich jsou tam ještě karty intrik. Nevím jak moc jste na ně hráli, ale dokáží dost zahýbat hrou. Náhody je v těch konfliktech docela dost a spousta situací se dá zvrátit, což za mě pěkně odráží ducha Duny... ;)

CEO REXhry a PlanetaHer.cz

18.1.2021 19:48:35

Včera hráno poprvé. Pokud jde o komponenty, nelíbí se mi, jak je vyřešen insert a půjde pryč, ale chápu, že to je nápad výrobce. Pokud jde o hru samotnou, velmi zajímavá. Pravidla jednoduchá, nejasnosti jsme vyřešili během hraní. Je to ten typ hry, kterou musíte zahrát víckrát, abyste odhadli, co sbírat, jak kombit, načasovat atd., protože bodů není moc a nezískávají se zrovna jednoduše. Za mě obrovské plus spočívá v tom, že víceméně až do posledního kola netušíte, jak to celé dopadne. strategie spočívá podle mě ve těch věcech. 1. Nabírat karty s různými symboly, abyste se mohli posunout ideálně na všech stupnicích vlivu a získali alespoň 4 body. 2. Co nejrychleji si vytvořit engine na zisk koření, které vám umožní prodejem vydělat hodně peněz a vojáků, přičemž za peníze ještě koupíte třetího agenta. Já udělal tu chybu, že jsem zuřivě prodával melanž a měl nakonec spoustu peněz, které mi byly k ničemu. Základ je opravdu koření. 3. Hlavně v posledních kolech co nejvíc a nejúspěšněji bojovat, protože jedním bojem můžete získat až dva body najednou. Připadá mi, že klíčem pro úspěšný boj nejsou ani tak karty postav, ale nakupování a přidělování jednotek a karty intrik, které můžou boj výrazně ovlivnit. 

2.6.2021 09:25:05 | Upraveno autorem (porovnej)

Stěžovat si, že mám ve hře nedostatek všeho kromě peněz, je podle mě známka toho, že to prostě hraješ blbě. :-D

2.6.2021 09:48:13

Vavrouch: Však jsem to tak napsal :-)

3.6.2021 10:13:24

ako vnímate, že v hre (nepoznám originál) chýba Bene Tleilax a technologická frakcia (Ix?). Nepovažujem sa za Dunistu, čítal som akurát 7 kníh, ale považujem ságu za jednu z najlepších scifi ság, spolu s Nadáciou (1. miesto Vzpomínka na Zemi) a po otvorení krabice a listovaní kartami mi VEĽMI chýbal bene Tleilax.

Budú tieto frakcie súčasťou rozšírení, alebo sa s nimi vôbec nepočíta? Tvaroví tanečníci boli sakra zásadní od začiatku po koniec ságy.. 

3.6.2021 14:14:11

Taky bych to viděl na rozšíření. Že to tam nedali hned. Póvindá!

3.6.2021 14:36:09

Po prvni hre jsem nadseny a to jsem byl pred zahranim dost skepticky. Hlavne kvuli grafickemu designu, ktery mam spojeny se suchym eurem, coz tahle hra rozhodne neni. Skvela konfliktni eurovka podobne jako Brass. Znovuhratelnost zatim nedokazu posoudit.

Ad dalsi frakce: Mozna by se musela dat nejaka predesla pryc, protoze by se snizila jejich cetnost v balicku karet a pritom je nutne je kombinovat.

3.6.2021 17:15:12 | Upraveno autorem (porovnej)

Po první hře ve dvou s aplikací. Hrozně mi to připomíná Arnak, Worker placement dvou postav a deck building k tomu. Oproti Arnaku mi to přijde takové sušší, kde máte kromě dvou postav ještě spoustu možností co udělat, navíc teda nesrovnatelně krásnější vzhled Arnaku. Jinak hra určitě není špatná,naopak, jen to chce určitě více zahrání, než člověk pořádně pochopi správnou strategii a soustředění se na tahy protihráče. Za mě zatím 7/10 a jsem zvědavý na další partie.

3.6.2021 23:22:36

Taky mi to hodne pripomina Arnak. Ale prijde mi to lepsi diky interakci hracu.

Minusem je urcite produkcni kvalita, ta je daleko za Arnakem: soly jsou vylozena zoufalost, horsi komponenty pro penize si nedovedu predstavit, koreni a voda nejsou o moc lepsi. Desky hracu taky spatny.

Libi se mi barvy hracu, neni to klasika cervena/modra/zelena/zluta, odstiny jsou tmavejsi, hezci.

Do plastovych figurek nepujdu, kostky funguji dobre.

5.6.2021 13:43:02 | Upraveno autorem (porovnej)

Po více partiích se zatím nadšení stále nekoná. Vadí mi, že člověk nemůže vůbec plánovat. Je dobré, že si můžete obsadit políčka a podobně,ale když se mi včera několikrát stalo, že jsem měl na ruce jen karty polí,které mi nepřinášely nic co bych potřeboval, trochu mě to začalo štvát. K porovnání s Arnakem, tam je pořád co dělat, i když vám někdo obsadí políčka, co potřebujete,ale tady se mi moc často stává, že vlastně nemám možnost udělat něco užitečného, nebo to hraju úplně blbě, což je taky možné :)

5.6.2021 16:24:10

Za náma první partie ve dvou s Hagalem (bez apky, přišla mi dost zbytečná). Jak to u nových her bývá, travala dost dlouho, konkrétně 2 hod. 45 min. s tím, že jsem odehráli všech 10 kol a manželka vyhrála 10:7. Nejdřív ji to moc nebralo, pak se ale do toho ponořila a říkala, že prej dobrý (ale Arnak lepší). Fandové předlohy nejsme ani jeden. Za mě nejlepší to řešení boje, ať plánování, tak pak samotná fáze. To hře hodně pomáhá. Jinak zklamání z herních komponentů a celkového vizuálu, je to takové suché. Ale herně bavilo (jen naštve, když chceš jít někam, kam nemáš symbol) a už se těším na další hru.

- - -
Deskovky, nebo videohry? Toť otázka.

6.6.2021 18:48:40

Z některých popisů mám pocit, že jsem hrál úplně jinou hru. :) 

Duna mi “suchá” nepřipadá, naopak. Souboje jsou značně nevyzpytatelné, díky kartám z fáze odhalení, ale především kartám intrik, není do poslední chvíle jasné, jak to dopadne. Ale spočítat výsledky je velmi rychlé, což je dobře. 

Zdroje jsou omezené, to ano, ale o tom podle mě hry jsou dost často, nějak se s těmi zdroji vypořádat. A nám se stávalo, že někdo měl hodně vody, jiný koření a další zase solárů. . . 

Oba mechanismy (deck building I worker placement) jsou velmi výrazné a v klasickém herním kabátu. Karty intrik přidávají dynamiku a zvraty, tím napětí, emoce. A přijde mi, že i téma je pěkně a silně zpracované.

Za mě parádní hra. Zvážím rozšíření, podle toho, jak mi přijde, že se na desku vejdou bojující jednotky a pochopitelně ceny. Stávající komponenty mě neuráží. Akorát insert stojí zaprt. 

8.6.2021 22:07:40 | Upraveno autorem (porovnej)

Podle mě jediné mínus jsou komponenty a plochá odflaknuta deska kde čtvrt boardu zabiraji dva nevýrazné meče, ten board mohl být fakt lepší. Karty za mě super, prehlednęaa podtrhují atmosféru duny velice dobře. Arnak jsem nehrál, ale i tak si dovolím reagovat na srovnání níže. Ano, ty hry obě propojují stejne mechaniky, ale duna je jiná hra. Atmosférická hra, ktera atmosféru duny uchopila naprosto dokonale a ta tenze, kdy každej bod,koření, voda má váhu, tam cítíte celou dobu. I ten deckbuilding je tak pojatý, není to prostě styl nakoupím všechno, pak to tam vysypu a ono se to nějak samo zahraje :)) A stěžovat si, že v duně ti občas někdo zabere políčko a nemáš co dělat, to me přijde jako si stěžovat, že mám v poušti žízeň :) Pro fanoušky duny je tahle hra 10/10 a bejt vymazlenejsi board, tak je to 11/10 :)))

9.6.2021 08:23:31

Mam za sebou zatim jen 3 hry ve 3 hracich, ale prijde mi, ze policka pro Bene Gesserit jsou slabsi, nez pro ostatni frakce. Alespon my jsme je vyuzivali minimalne. To zakladni uz je lepsi na planu i s +1 vojakem a u toho druheho mne prijde lepsi si koreni posetrit na neco zasadnejsiho, napr. Maxitrajler, coz je naopak ke konci asi nejsilnejsi pole.

10.6.2021 00:53:55

Mně to příjde poměrně silné, protože je to nejpřímočařejší způsob, jak si pročistit balíček a nalízat ruku.

10.6.2021 09:34:14

Tak je to jediný pole na desce, kde můžeš ničit kartu… a to spodní, že získáš intriku a sebereš tomu, kdo si je syslí, mi přijde super, ač žena se zatím držela na max 3.

- - -
Deskovky, nebo videohry? Toť otázka.

10.6.2021 09:43:45

Vedle v otázkách se nakouslo téma nerefreshující se nabídky 5 karet. Když tam jsou nic moc a vy nemáte možnost jak vzít jinou. Patří to ale spíš sem do diskuze.

Prý se řešily na BGG house rules, těch já nejsem příznivec. Proč to tam autoři nedali sami? To nikomu nepřišlo jako problém, až teď některým hráčům? Je to záměr?

Jak to máte vy? Vadí vám to? Řešíte to domácí úpravou pravidel (že by se třeba jak v Arnaku či Paladinech na konci kola 1 pálila, ta nejvíc vpravo)? Nebo takhle to je OK podle vás a není nutno nic měnit.

- - -
Deskovky, nebo videohry? Toť otázka.

11.6.2021 21:57:33 | Upraveno autorem (porovnej)

V Direwolf na to asi mají jednoznačný názor. Ve všech verzích Clanku je to stejně, a jak v Clanku tak v Duně jsme nad tím při hraní už přemýšleli, že špatné rozdání karet může docela zbrzdit až zabít hru. Mě to přijde jako chyba.

V Clanku to děláme tak, že pokud hráč na tahu žádnou kartu nekoupí, nejstarší se zahazuje. Proč něco takového nedali do pravidel rovnou? Moje teorie je, že se někdo rozhodl, že to přidává moc obsluhy navíc pro malý zisk.

Dunu jsem ještě nehrál dost na to, abych to tak chtěl taky dělat. Ale jednotlivé nákupy v Duně jsou ještě důležitější (je jich méně) než v Clanku, takže na to asi taky dojde.

11.6.2021 22:05:49

To by mi přišlo hloupý, jakože kvůli 1 akci v záběru kola, kterých je max 10, to nedat, když to celé hře může pomoci. Líbí se mi ta myšlenka vždy po nákupu posunout karty doprava a novou dát úplně doleva. A na konci kola se ta úplně vpravo odstraní a nová místo ní přijde úplně doleva. Ale jak jsem psal, house rules nepožívám nikde, protože jsem si vždy říkal, že kdyby to tam autoři chtěli dát, tak to udělali. Ale protože mám dobré zkušenosti s tou obměnou nabídky z jiných her, tady bych byl ochotný udělat výjimku. Ale jen pokud to není nic proti ničemu a hru to nemůže negativně ovlivnit.

- - -
Deskovky, nebo videohry? Toť otázka.

11.6.2021 22:32:28 | Upraveno autorem (porovnej)

@Jonash To, že to tam autor nedal, neznamená, že tu možnost vůbec testovali a že to hru nemůže vylepšit.

Taky jsem byl dřív proti house rules a myslel si, že každá hra je otestovaná a tudíž dovedená do té nejdokonalejší možné iterace. Ale když jsem u několika her objevil úpravu pravidel, díky kterým mě teprve ta hra začla bavit, tak jsem změnil názor. Zkusit se má všechno a pokud se to neosvědčí, tak se vždycky lze vrátit k té původní variantě.

11.6.2021 22:50:03 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Mindbug (Mozkožrout) EN
Mindbug (Mozkožrout) EN
Akt. cena: 200 Kč
Končí za: 6 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas