Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1 - 4 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 120 min |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | desková hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | REXhry Dire Wolf Digital Lucky Duck Games |
Autoři: | Paul Dennen |
Rok vydání: | 2020 |
Sdílej: |
Duna vs Arnak
Obojí kombinuje stejné mechanismy, jsou si hry nějak podobné? Dají se srovnávat nebo se každá chopila systému o hodně jinak?
Můj osobní pohled, Arnaku mám odehráno tak 15 her, Duny 5. Určitě se to srovnávat dá, oboje je Worker placement a Deck Building. Největší rozdíl je v konfliktnosti. V Arnaku je jí minimum, zde je toho docela dost. V Arnaku je vždy co dělat, když Vám někdo obsadí pole, můžete udělat něco jiného. Duna je mnohem více o Deck buildingu, to je víceméně základ této hry, udělat si kvalitní balíček, protože na kartách máte určené lokace, kam můžete a když se vám to blbě sejde, může se stát, že nemůžete nikam nebo pouze na místa, která Vám nedají prakticky nic, co potřebujete.
Z mého pohledu je Arnak mnohem hezčí a svobodnější na volby. Duna je konfliktni, opravdu hodně Deck buildingový zážitek
Každá hra je dost jiná, to srovnávání je jen kvůli herním mechanikám, DB+WP, a že vyšly takhle kousek od sebe. Žena to vidí stejně a včera v Ranní kávě se tak vyjadřoval i Petr Čáslava. Určitě má smysl mít obě, v Arnaku mám zatím 11 partií, v Duně pouze jednu.
Arnak: Víc věcí, co lze dělat, mnohem krásnější vizuál, skvělá je oboustranná herní deska, téma mi je bližší. Je to ale takové sólo a spíš si sám v sobě vymýšlíš pár tahů dopředu, co jak zahraješ.
Duna: Je zde více interakce mezi hráči, což je za mě obří plus. Ty konflikty (a odměny za ně) jsou super a nikdy si nemůžeš být úplně jist, jak to dopadne. Karty intrik tomu hodně pomáhají. Zase kvalitou komponentů jsem byl zklamán, ač karty jsou pěkné. A po první hře mi přišlo, že tu je spousta možností, co lze hrát, ač občas tě pojede to, že nemáš potřebný symbol, což naštve.
Arnak je super v početu 2, 3 i 4 lidí (čím více, tím za mě lépe), Duna ve dvou s dummym byla fajn (apka netřeba, jen se otáčí karty speciálně pro něj určené), ale je mi jasný, že ve 3 lidech to je o kus dál, takže jako dvojkovku bych volil spíš ostrov. Ale jak jsem zmínil, jsem rád, že mám ve sbírce obě. A to fanda předlohy nejsem (knihy jsem nečetl, kdysi viděl jen ten film tuším z roku 1984), ale na ten nový snímek, co vyjde letos, určitě rád mrknu.
- - -
Deskovky, nebo videohry? Toť otázka.
Podepisuju se pod to, co napsal Jonash.
Hry jsou si podobné, ale zároveň velmi odlišné.
Moje osobní plusy a mínusy
Plusy Duny:
Konflikty
Karty intrik, které můžou zvrátit vývoj bitev i celé hry
Výběrem polí, kam si stoupnete můžete opravdu zavařit soupeři, jelikož každé pole je unikátní
Mínusy Duny:
Když Vám na ruku příjdou špatné karty, může se stát, že nemůžete prakticky nic udělat
Kvalita komponentů
Nemožnost plánovat další tah (někomu toto však může vyhovovat)
Plusy Arnaku:
Nádherná grafika
Skvěle hratelné ve dvou
Velká volnost v rozhodování, vždy je co udělat
Mínusy Arnaku:
Deck Building je oproti Duně hodně omezený, není moc času vytvořit si skutečně plnohodnotý kvalitní balíček
Je tam poměrně málo interakce, jediné co je zabrání políčka, které se ale dá většinou nahradit či vyzobnutí bonusu na stupnici průzkumu
Určitě se ale vyplatí mít ve sbírce obě, na to jsou dost odlišné.
Znepokojuje mne to tvrzeni ze se stava situace, kdy kvuli spatnemu drawu nemam co zahrat.
U dominionu pal to cert, ale u strategicke hry by mi to vadilo.
Jak casto se to pri jedne partii stane?
Neni to spise dusledek spatne postaveneho balicku?
Opravdu to je tak ze nemuzu zahrat nic smysluplneho (ani zadna jednoducha udrzovaci akce) a muze me to vyrazne znevyhodnit oproti ostatnim kteri smulu na spatny draw nemeli?
Podle mě je to povětšinou důsledek toho, že stavíš blbě balíček. Jako samozřejmě se ti může stát, že bys rád něco zahrál a nemůžeš tam, ale pokud se ti to stává pořád, tak si prostě kupuješ blbé karty, které ti to co bys hrát chtěl nedovolí. Přemýšlet nad tím, jaký typ karet kupuješ, je taky jedna z rovin té hry. Nadto kolo, kdy ti to nevyjde, můžeš v pohodě využít na přípravu zdrojů na další boj, můžeš ho jednou úplně vynechat… A dvakrát po sobě ti to blbě dojde fakt nepravděpodobně, pokud neděláš něco špatně…;)
CEO REXhry a PlanetaHer.cz
je to prostě deckbuilding a díky kartám je tam zastoupená náhoda. Ta se může projevit i tak, že by člověk chtěl něco zahrát a nemůže a tak musí vymyslet něco jinak. Že bych vůbec neměl co hrát se mi nestalo, že jsem nemohl hrát ideální variantu, to jo.
Je tu možnost pálit - tzv. ničit karty z balíčku, takže ho člověk může zefektivnit, aby mu opravdu chodili lepší karty. (základ obsahuje 10 karet a jsou tam některé, které dávají např. slevu na nákup, ale neumožňují vyslat agenta, protože nemají ikonu místa!
Také jedno z polí, které člověk může obsadit je zakřivený prostor - který mu umožní vybrat si libovolné pole na herním plánu(přesněji dá mu kartu, která když mu dojde , tak umožní ten vstup, není to hned), na který se dá vstoupit.
takže za mě asi tak…
A pokud nemůžu tam kam chceš může být třeba možnost si dobrat karty a urychlit protočení balíčku. Žádnou nemožnost nic dělat jsme při hře zatím nezažili. Jistě ne vždy můžeš dělat to co vyloženě chceš ale to je právě ta výzva s tím počítat a podle toho nakupovat karty a plánovat.
Je pravda ze to tvrdi zatim jen @Infidus :).
Ale napsal to tady 2x (a myslim ze jeste i v jinem vlakne) tak mi to pripadlo jako problem ktery ma vice lidi.
@Beholder Rozhodne to souvisí s tím, jak si člověk postaví balík, to že nemůžeš udělat vůbec nic je samozřejmě třeba brát s nadsázkou, udělat můžeš praktický vždycky něco,ale bývají to akce, které ti nedají nic moc příhosného a týká se to hlavně prvních pár kol, než si člověk ten balík postaví. A musím říct,že s každou další partií se mi to stává méně častěji, takže jak psali ostatní, je to určitě o tom si to zažít a stavět ten balík správně.
Ale i tak se může stát,že máš v prvních kolech na ruce dvě karty, které tě nepustí nikam a další tři na políčka, které jsou obsazené nebo na ně nemáš zdroje,ale tohle je spíš výjimečné. Spíš že jsi občas nucen jít třeba na pole pro sběr koření a poslání do boje, když tam není žádné bonusové a nemáš kostičky v pevnosti.
@Beholder Tak problém to pro někoho určitě může být. Stejně jako to, že hráč má prý pocit neustálého nedostatku všeho - pro někoho nepříjemný prvek hratelnosti, pro jiného atmosferický prvek podle předlohy. Klasická odpověď fanboyů pak bude, že to hraješ blbě. Pořád to ale neznamená, že když to budeš hrát správně, tak z toho budeš mít jiný pocit.
@Havelock Budu to teda muset ještě hrát víc, ale v Duně jsem zatím neměl pocit, že mám surovin málo. Ke všemu se dá nějak celkem přímočaře dostat (až na vítězné body), zatímco v Arnaku mi přijde, že je to napočítané fakt těsně a člověk musí každou jednu surovinu promyslet.
Jak už tady padlo, karty je třeba kupovat i s ohledem na cestování a méně občas bývá více. Řada políček také umožňuje dobírání karet, když se sejde špatná ruka. Použití karet na konci kola znamená, že to člověk nelíže nazmar. Já se třeba snažím mít u sebe vždy nějakou vodu, když se zrovna stane, že potřebuju jít na základní políčko.
---
Time Slug Studio
Hrál jsem pár her a zatím jen ve dvou + kartamy ovládaný hráč, takže hra ve čtyřech může být v tomhle směru složitější, ale taky mám pocit, že spíš nastává situace, že nemůžu zahrát svůj ideální tah, než že bych prostě ve fázi agentů čuměl na mapu a pak zjistil, že není absolutně nic, co by se dalo dělat. Věřím, že se to může stát, obzvlášť pokud hráč nemá k dispozici žádné prostředky, ale věřím, že to bude spíš vyjímka kvůli špatně postavenému decku nebo špatnému plánování.
Havelock
No jako mi se to právě už taky stala ta situace, že jsem najednou někam moc nemohl. Ale zpětně mi došlo, že jsem si sám spálil nějaké karty, karty co jsem dobíral tak ty symboly neměly a bylo… A ano, tohle by se prostě asi dalo schovat pod to zahrát to blbě ;) Ty symboly si prostě musíš hlídat. Nevyřešíš tím vše, ale můžeš ten balík optimalizovat…
CEO REXhry a PlanetaHer.cz
To stavění balíčku je dost zásadní oproti Arnaku no, proto jsem v té první partii měl i ten problém, že jsem několikrát chtěl jít k frakci, ale neměl její symbol. Ale to se stalo jednoduše proto, že jsem se soustředil na to, jaký efekt karty mají, ale už ne na to, jaký symbol poskytují. Takže jsem tam měl hodně s těmi kroužky, pětiúhelníky a trojúhelníky na úkor tamtěch. Ale u každé hry je důležité karty poznat, Arnak se taky hraje lépe, když víš, co vše může přijít a co ty karty přesně dělají. Ale tak či onak mi hry přijdou dost rozdílné, což bylo předmětem diskuze. A to je velká paráda.
- - -
Deskovky, nebo videohry? Toť otázka.
K těm možnostem hraní. Ono se o tom moc nemluví, ale ta hra je i bez kostek a přes mírně euroidní feeling poměrně dost náhodná. Docela často se mi stává, že protihráč zašlápne jedno políčko, zběsilý automat hrající dokonale nahodile zašlápne druhé a já pak hraju úplně něco jiného než jsem měl původně v úmyslu. Není to o tom, že bych nemohl hrát vůbec, ale ideální tah, který jsem opravdu chtěl zahrát hraju málokdy. Možná to neumím. Ale moje hraní je většinou spíš o pružné improvizaci na konkrétní situaci, než o pečlivě vykalkulované strategii od prvního do posledního kola. O umění vytřískat maximum z minima možného. O to větší je ale zážitek, když se nějaké zamýšlené kombo fakt povede.
Tak ve dvou lidech to je jasný, tam když dummy player může jít kamkoliv, tak to se naplánovat nic moc nedá, náhoda je blbec… jako je dobře, že tam je (jinak by ta hra v duelu byla výrazně horší imho), ale už se těším na hru ve 3 nebo 4 hráčích. Ale Arnak je víc předvídatelnější… sice třeba nevíš, co na lokaci najdeš a hlavně co stojí zabít strážce, ale za 11 partií (v různým počtu) se stalo snad 2x, že by ho dotyčný neporazil a odcházel se strachem. A tím, jak to je víc solitér, a není tu konflikt, tak si ty tahy lépe plánuješ. Tím vším chci říci, že ta náhoda tu tolik vliv (negativní) nemá.
Ale jinak nic proti improvizaci, to mi přijde taky fajn, že prostě musíš dělat vždy to, co je v daný moment nejlepší, i když bys radši něco jiného. Ne každý to má rád, ale celá hra je pak více dynamická, řekl bych. Jen z toho nesmí člověk dostat paralýzu. :)
- - -
Deskovky, nebo videohry? Toť otázka.
“Ale moje hraní je většinou spíš o pružné improvizaci na konkrétní situaci, než o pečlivě vykalkulované strategii od prvního do posledního kola” -louza
To zní jako definice worker-placementu. :D
Já si koupil Dunu, hlavně kvůli tématu. Arnak se mi také moc líbí, to jo, ale Duna byla jasná impulsivní volba.
Arnak jsem hodně hrál během testování. Dunu teď o víkendu asi 3x. A ano, Duna je mnohem víc náhodná, otočí se víc karet, je silně o soubojích. Ale ty souboje mi nevadí, není to škodící hra. Napínavá, plná zvratů, silně tématická.
Arnak je fajn, je pěkný, ale více počítací, více “euro” . Já nejsem úplně dobrý v těchto typech her, takže sice parádní hra, ale doma ji nepotřebuji. Určitě ale hodně jiná, než Duna a rád si ji zahraju, když se naskytne možnost.
V Arnaku je náhody sice méně, ale je o to zásadnější, jelikož se ten balíček moc neotočí. Může za to malý balík a smíchání zahraných karet na konci kola, kde to s vašimi šancemi může pěkně zamávat. Třeba v prvním kole dostanu do ruky 2 strachy. A ve druhém kole je tam můžu mít zas, pokud se mi je nepodaří vyřadit. Paráda. Nebo držím-li balík pod 9 karet (neuvažuji další dodatečné braní karet), tak se mi každé kolo do ruky může vracet pořád ta samá silná karta.
A není možné nezmínit, že někdy při objevu lokace dostanu zdroje, které potřebuji na příslušného strážce a někdy tam je ta opice, kterou je potřeba uplatit 4 mincemi (či sova na 3 tablety, ale ta dává aspoň dobrý bonus).
Hra má 6 kol. 2 špatná kola a jste venku.
Jsem na tom stejně jako @peca007 taky jsem tu hru zvolil hlavně na základě tématu a trochu kvůli ohlasům kolem ní. Normálně WP moc nehraju (jen občas Eklunda), takže bych se ho definovat neodvážil :-) Od Duny jsem čekal něco trochu víc počítacího a méně náhodného, asi mě zmátlo to mdlé vzření a abstraktní ikonky. Třeba i ten deck building...dokázal bych postavit strategičtější deck, jenže někdy docela dlouho trvá, než přijdou potřebné karty na řadu. Na druhou stranu mě fakt fascinuje, jak to funguje tématicky. Ten příběh v tom úplně vidím. Ze záznamu každé partie by se dala z fleku napsat nová kniha. Na to, že jde o hru, kde hráči dávají kolečko ke čtverečku, je to fakt udivující. Takže nakonec velká spokojenost i když trochu jiného druhu než jsem původně čekal. Dopadlo to nakonec docela opačně.
Mam obe hry a taky si obe necham, ale kdybych mel jednu doporucit, bude to Duna. Spousta uz byla o rozdilu ve hrach recena, za me je nejdulezitejsi to, ze Duna je dynamictejsi a mene predvidatelna, diky podstatne vyssi interakci mezi hraci. Arnak jsem zatim vzdycky hral v podstate stejnou taktikou a nikdy me hra nedonutila ji uplne zmenit a vyhral jsem. V Dune musi byt clovek mnohem vice prizpusobivy, coz z ni cini pro me lepsi hru.
Řekl bych, že mám už něco nahráno u obou her a kdybych se měl rozhodnout jen pro jednu, bude to Duna!
U Arnaku je téma vším. Hra je překrásná, téma bádání a prozkoumávání ostrova, kde porážíte nádherně ilustrované obludy je chytlavé a herní mechaniky “deckbuilding" a "workerplacement” jsou mé nejoblíbenější. Jejich kombinace je pak geniální nápad, který dělá obě hry velmi atraktivní a zábavné.
Na Arnaku je skvělé, že i karty z podstaty “plevelící” vaši ruku (karty strachu) mají využití a někdy strategicky i významné, když víte jak s nimi naložit. Také Vám karty dávají mnohem více “volných akcí” a tedy můžete si zakombit klasicky jako v Dominionu i bez nutnosti využití workera/průzkumníka - sice většinou až v pozdějšíh fázích hry, ale je to tam :)
Co ale u mě dojem sráží je nevyváženost. I holý fakt na jaké pozici začínáte hru vás může oproti ostatním znevýhodnit (zejména pokud hrajete s lidma, kterým to myslí a přemýšlí nejen nad sebou ale celou hrou) - a to hlavně kvůli asymetrickým zdrojům, které dostanete. A pokud první dvě kola nesehrajete chytře, nebo vám právě spoluhráči zablokují důležité kroky, jsou pro Vás následující fáze trochu otravné, protože najednou nemáte co hrát a musíte jen koukat jak ostatní postupují a kombinují více a více… Tzv. “Dostihy” efekt :)
V Duně nic takového není. Do poslední chvíle nevíte jak na tom kdo je a žádná chyba vás nepenalizuje tolik, abyste ji v následujícím kole nemohli zvrátit. Pokaždé je co vymyslet a pokud vám chodí na ruku špatné karty, je to jen Vámi. Ve hře se dá najít mnoho strategií a dají se operativně měnit… když Vám někdo sebere pole, vždy je nějaká alternativa. Začínáte všichni za stejných podmínek a nikdy se nám nestalo, že by nebylo co nakupovat… někteří si stěžují, že nabídka karet se umí zaseknout, když žádný hráč nechce nakupovat… to se nám nestalo… každá karta v nabídce je vždy alespoň o píď lepší, než vaše startovní ruka a kdo si ten balík neobměňuje je sám proti sobě.
Duna je pro mě herní dokonalost, vybroušený diamant, který každý pochopí po první hře, zaháčkuje ho a nepustí. Snadno pak odpustíte fádní design i fakt, že karty můžete hrát jen když máte volného workera a kam ho vyslat. Fakt, že karty mají vždy uplatnění v různých fázích hry Vám nakonec balíček točí víc, než jak je tomu v Arnaku a má tak ten deckbuilding větší význam.
To že je pak Duna daleko interaktivnější a konfliktnější, je krásná třešnička na dortu :)
Podle mě nic moc hra. V pulce hry to ztratí dynamiku karty co si koupíš v půlce jsou k ničemu, když nemáš štěstí na intriky jsi v nevýhodě a možností jak získat vítězný body těch je taky málo. Navíc udělat 2 akce za kolo a ještě bejt limitovanej kam taky nic moc zábava. Frakce jsou nevýrazný běžně ani nevyužiju efekt protozě je tak nudnej že na něj zapomenu. Po dohrání mam pocit že jsem snad ani pořádně nehrál (takže žadnej epickej konec jako v TI ani zdaleka nečekejte). Je to směs nedotažených a celkem nezajímavých mechanik a pocit zě hraju svět duny se nedostaví klidně by tam mohlo bejt bláto místo vody a je to jedno.
Dovolim si zareagovat na papundekla vyssie a pridat svoju skusenost (hadam sa na mna nenahneva) a mozno aspon niekomu pomoze pri rozhodnuti (zdoraznujem vsak, ze hrame s rozsirenim Vzestup Iksu, je to dobre aj bez neho, ale rozsirenie je vyborne).
Tolko moj subjektivny pohlad :)
(a az teraz som si uvedomil, ze toto ma byt porovnanie s Arnakom, cize presuniem to do diskusie dojmy, toto moze admin pokojne zmazat :) )
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Stuffed Fables, Brno
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 5 dnů