Dorn - Kostějův věčný návrat

xxxxxxxxoo hodnoceno 84x (Seznam vlastníků)

Dorn - Kostějův věčný návrat - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Dorn - Výprava za Bránu Osudu
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: ALTAR
Autoři: neuvedeno
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Bez názvu

Autor: Prior | 12.12.2009 | 13

Dříve jsme s kamarády brali roli pána Dornu Zorkala jako dosti nevděčnou činnost. Došlo to dokonce tak daleko, že jsme museli losovat o to, kdo se pánem Dornu stane a nakonec jsme hru přestali hrát úplně. Pán Dornu hrdiny totiž zásoboval zkušenostmi v podobě nestvůr a poté byl naštvaný, že prohrál. Další variantou byla prohra hrdinů, kteří byli buď zabiti v průběhu hry nebo je rozsekala dosti silná postava vypuštěného Zorkala spolu s několika zrůdami. Ať tak či tak, hra většinou končila zklamáním jedné strany, což zkazilo radost straně druhé. Na hře základní sady mi vadila neúčinnost artefaktů a podle rozlosování hrdinů i předem jasný průběh hry.

Rozšíření Kostějův věčný návrat hru vylepší hratelností i vyvážeností stran. Herní systém se změní v pár ohledech a to:

  • Na vítězství velkým rituálem je zapotřebí obsadit oblast temného chrámu, krypty a hřbitova.
  • Hrdinům i pánovi Dornu přibudou úkoly, které stejně jako karty požehnání a rituálů musí držet v tajnosti před ostatními hráči. Splněním těchto úkolů hráč obdrží odměnu ve formě zkušenosti nebo alternativní možnosti.
  • Při vyvolávání monster si pán Dornu nevybírá ani na vyšších úrovních, jako tomu bylo u standardní hry.
  • Hra končí zničením Kostějova vejce, nebo porážkou hrdinů.
  • Dříve byl ve výhodě pouze pán Dornu a to v noci. Nyní nové schopnosti artefaktů přináší hrdinům výhodu ve dne.

Samozřejmě, že jako každé rozšíření i toto přináší nové herní komponenty. V případě Kostějova věčného návratu to jsou nové předměty, nové karty rituálů, požehnání, schopností artefaktů, úkolů, samozřejmě hrdinů a nově přibylých totemů. Dále pak nové skleněné žetony, žetony nových nestvůr a pomocné žetony.

Nyní pár slov k samotné hře. Nový pán Dornu Kostěj se bude jistě zamlouvat těm, které nudil bývalý nekromant Zorkal. Možnost přímo ovlivňovat průběh bitvy naprosto mění pozici pána Dornu. Kostěj není přehnaně silný, ale na druhou stranu je poměrně tužší soupeř než jeho kreatury. Je schopný útočit několikrát za kolo a to buď svojí kosou nebo celkem účinným plošným kouzlem. Jako démon je imunní vůči veškeré magii, a jelikož za něj hrdinové dostanou zkušenosti podle jeho úrovně a jeho zmrtvýchvstání znamená přírůstek o novou zrůdu dle jeho výběru, vyplatí se ho často využívat přímo v boji. Za získanou krev je pán Dornu schopen povolat nepohyblivé totemy, které mají úrovně stejně jako hrdinové, ale na rozdíl od nich jsou nezranitelné magii. Totemy posilují Kostějovy schopnosti, zraňují nepřátele nebo posilují okolní kreatury. Po zničení se totem nedá znovu postavit a jeho umístění je omezeno, což do hry přináší nové taktické prvky. Další výhodou pána Dornu jsou nové zrůdy. Kultistky, které sesílají plošné kouzlo. Silní minotauři a dva druhy slabých nestvůr, které konečně využívají dříve nevyužitá černá pole a dva démoni odolní vůči magii. To je vše co je možné říci ohledně pána Dornu a nyní bych se zaměřil na světlou stranu mince a to na hrdiny. Pro staré hrdiny se nic nemění, snad až na možnost použití artefaktu ve dne a možnost plnit úkol. Kostějův věčný návrat přináší 6 nových hrdinů a to:

  • Druida Cedrika, který užívá magii lesa k povolání přítele, své obraně, léčení a samozřejmě zraňování nepřátel.
  • Mrštnou Zohru, která může stejně jako nové zrůdy využívat možností černých polí.
  • Mannanda, jenž ovládá mysl nepřátel
  • Bardku Deidre, která mě osobně zaujala nejvíce. Sice je velice obtížné získat za ni nějakou tu zkušenost, ale její schopnosti, které posilují spojence se opravdu velice hodí.
  • Barbara Bogdana s nímž je stejně těžké přátelit se, jako je těžké ho zabít.
  • A nakonec Strixe rytíře noci.

Osobně si myslím, že noví hrdinové jsou dobrým zlepšením hry, až na zbytečně silného Strixe, který je schopen ožít v noci stejně jako kostěj a který má zbytečně velký počet útoků v noci.

Poslední odstavec bych rád věnoval artefaktům, které jistý anti-nemrtvák Morhen poztrácel okolo městečka Argos. Každý z artefaktů přináší hrdinům nějakou tu výhodu, která je ve dne činí silnějšími. Tento nový prvek je opravdu velmi dobrým zpestřením hry. Dřívější nic nedělání artefaktů nebylo zrovna dobré, vždyť artefakty jsou tu od toho aby posilovali své nositele. Třeba Morhenův štít přidává nositeli jeden blok ve dne navíc nebo prsten zvyšuje počet kouzlení/útoků o jedna.

Celkově si myslím, že koupení expanze je dobrou investicí. Jednak se počet herních komponentů téměř zdvojnásobí a jinak se hra stává mnohem pestřejší, taktičtější a zábavnější.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

lol...
Nic ve zlém, ale vyčítat kompetitivní hře, ve které hrají dvě strany proti sobě, že na jejím konci je jedna ze stran zklamaná z prohry mi přijde trochu zvláštní :-)

Nebo mi něco zásadního z prvního odstavce uniklo (pokud to tam tedy spíš nechybí :-)...

12.12.2009 12:12:48

to Zeus
Máš pravdu. Vlastně jsem chtěl pouze upozornit na celkem nezábavnou a nevděčnou roli pána dornu Zorkala, který si hru díky omezeným možnostem vůbec neužil a sklamání hráčů mu na radosti z výhry rozhodně nepřidalo.

12.12.2009 12:20:01

Hra za Zorkala
No jsem v téhle hře (nepočítám rozšíření) ještě zelenáč (jen 2 partie), ale pokaždé jsem hrál za Zorkala a ve druhé partii (kdy jsem už pronikl do pravidel a mohl se soustředit jen na volbu strategie) jsem si hrdiny vychutnával :) Přijde mi, že to je ceklem vyvážené a že Zorkal může skutečně tvořit početné skupiny i slabších nestvůr a krásně nalákat hrdiny do pastí. Synáčkové sice také nechtějí hrát za toho zlouna, ale já to mám rád a speciálně dneska jsem je dobře děsil :)

12.12.2009 22:54:09

Rozšíření
Jinak díky za recenzi, protože o rozšíření mám určitě zájem a pořídím si ho při nejbližší příležitosti.

12.12.2009 22:57:51

Recenze
Dobrá, díky za info. Vypadá to netradičně a zajímavě, navíc je to česká hra. Možná o ní začnu přemýšlet, dám to někomu jako dárek a pak ho budu nutit to se mnou hrát, muhehe.

13.12.2009 17:01:31

kdosi

recenze
mám jen poznámku a zaroven mozna dotaz k tomu zaplneni krypty, hrbitova a temneho chramu pro vitezstvi pana dornu...tohle podle me musi udelat jen kostej, pokud je pan dornu zorkal tak jestli jsem to spravne z pravidel pochopil tak zorkalovi stale staci zaplnit ritualni mistnost...a musim rict ze sem taky nepochopil proc rikas ze strana co prohraje je ze hry akorat otravena, tohle zalezi na hracich(musim se priznat ze me to taky moc nebavi kdyz prohravam :D ale urcite je spousty lidi kterym to je vice mene jedno a jsou radi ze si pekne zahrali) jinak k tomu rozsireni musim rict ze se mi hrozne libej zejmena totemy, ktere dle meho podstatne zatraktivnily ulohu pana dornu a tady musim udelat dalsi poznamku ohledne te recenze kde pises ze demoni a totemy (coz jsou vlastne taky demoni) jsou nezranitelni magii...to neni pravda magie je normalne zrani akorat na ne nepusobej kouzla, pozehnani ci poklady ktere vyslovne nezranujou za lebky (treba ten almanoruv mrazak co si zrovna nepamatuju jak se presne jmenuje ci pozehnani orfeova melodie atp.)

5.2.2010 21:45:47

Kdosi
No vlastně máš pravdu. To s těmi démony jsem špatně pochopil, a tak bych se rád omluvil za klamnou informaci. Pokud jsem správně pochopil část s pravidly, které se týkají pána Dornu, nemyslím si, že by se dalo vybrat si pána Dornu. Pánem Dornu je podle mě Kostěj, pokud hru hraješ s rozšířením. Jednak je v pravidlech expanze nápsáno, že platí stará pravidla s vyjímkou těch co změní expanze. Pravidla, které se týkají pána Dornu jsou :-na místo Zorkala se umístí žeton vejce
- k rytuálu je potřeba zaplnit chrám, hřbitov a kriptu
což musí zůstat do začátku příštího tahu pána Dornu
-a hlavně pán dornu, tj Kostěj začíná hru na pozici
v temném chrámu.
Pokud jde o tu nezábavnost, o které jsem psal, tak to máš taky pravdu, špatně jsem popsal svoje důvody tohoto tvrzení, což už bohužel nelze změnit. Ve hře bez rozšíření měl od začátku převahu buďto zkušený Zorkal anebo zkušení hrdinové, kteří s oblibou hráli za ostatní. Pravda je, že se mi málokdy podařilo sehnat na hru 4-5 zkušených hráčů. Expanze hru vylepšuje o nové taktické možnosti pro pána Dornu, takže se za něj většinou chytá i amatér. Přidává úkoly, které hru spestřují. A všeobecně hra není jednoznačná po pár kolech.

18.2.2010 18:53:59

Kdosi
Taky přiznávám, že to byla spolus Graenalandem moje první recenze a dokonce jsem si nevšiml, že se dají pojmenovat, což je trošku trapné. Na druhou stranu chybami se člověk učí.

18.2.2010 18:58:13

kdosi

Prior
ja nechtel rict ze je to spatna recenze a omlouvam se jestli to tak vyznelo, ja chtel jen poukazat na nektere nejasnosti...a s tim zorkalem jsem si temer na 100% jistej ze se za nej da hrat i v rozsireni, prece jen...stari hrdinove zustanou a stary pan dornu se vyradi? to by byla skoda :) ale na druhou stranu jak jsi psal s tema pravidlama tak je pravda ze v sekci "zacatek" je to s panem dornu popsano tak jak pises (jak to ted ctu tak to docela nabourava moje stoprocentni presvedceni:D), jenze kdyz se treba podivas na oficialni stranky dornu (dorn.cz) a chvili budes procitat forum najdes na spouste mist napsano ze treba nekdo hraje s rozsirenim a zorkalem protoze se mu kostej zda slaby a vubec spoustu odkazu na to ze to lidi hrajou i se zorkalem...takze tezko rict no

11.3.2010 17:52:36

Vybíráme z Bazaru

Mech vs minions EN s CZ pravidly
Mech vs minions EN s CZ pravidly
Akt. cena: 3100 Kč
Končí za: 1 den

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas