Vydavatelé: Mario Truant Verlag
Autoři: Bryan Winter
Rok vydání: 1994

Doomtrooper – Jednotka zkázy

Autor: Pelly | 4.5.2012 | 10

Psal se rok 1994, když světlo světa spatřila hra Doomtrooper - sběratelská karetní hra (CCG) ve stylu techno-fantasy ze světa Mutant Chronicles, franchise, které u nás nemá mnoho fanoušků.

Pojďme si tedy nejprve povědět něco málo o tomto fiktivním post-apokalyptickém světě. Jeho tvůrci jsou pánové od Target Games, dnes již nefungující švédské společnosti. Navazuje na reálie sluneční soustavy a časově je zasazen do budoucnosti, někde okolo 25. století. Země je unavená a vyčerpaná, národy, tak jak je známe, přestaly existovat. Moc je rozdělena mezi čtyři megakorporace – nadnárodní společnosti. Západní země, především USA, daly vzniknout Kapitolu, na hrobě EU vyrostl Bauhaus, Britské společenství národů se přetvořilo v Imperiál a asijské země byly základem pro Mishimu. Na pozadí neustálých bojů a mezikorporačních nepokojů vzniká ambiciózní plán – Exodus. V této době se ze dne na den objevuje pátá korporace – během několika hodin změní hackrským útokem neuvěřitelný obnos peněz majitele a z doposud malé společnosti Cybertronik Investments se stává plnohodnotná megakorporace, která si brzy vybojuje místo především vyspělou technologií. Korporace staví obrovské archy k nebesům a svým poslušným občanům slibují lepší zítřky. První cíl je teraformovaný měsíc, pak Mars, Venuše a Merkur. Luna se stává výspou nezávislosti, Kapitol uchvátil Mars, Bauhaus osídlil Venuši, Mishimané vybudovali nekonečné jeskynní komplexy na Merkuru. Z velkých korporací se nedostalo jen na Imperiál, který touží po novém domově. Jeho jednotky proto podnikají dobyvačné cesty na samotný kraj sluneční soustavy, kde objevují tajemnou desátou planetu. Na jejím povrchu pak nalézají starodávnou pečeť, jejímž porušením vypustí Toho, jehož jméno budiž navždy prokleto. S ním přichází Černá symetrie a nepřítel, jež není radno podceňovat na žádném bojišti v celé sluneční soustavě.

Kameny rozestavěny, půda pro nekonečné hodiny zábavy připravena. Velmi stručně jsem nastínil, o co zhruba ve světě Mutant Chronicles jde, ale vězte, že jen o tomto světě by se nechalo napsat 10 knih a pořád byste nepostihli ani procento z jeho velikosti. V tomhle světě je všechno, co hledá fanoušek sci-fi/ fantasy: chrabří hrdinové, strašliví nepřátelé, nemrtví, boj dobra se zlem, smrtonosné technologie i mystické meče, kouzla, bakteriologické zbraně, monstra, obrovská zvířata, mnoho samostatných kultur propracovaných do nejmenších detailů atd. Snad jen draci chybí.

Důležité je rovněž podotknout, že tento svět není nikterak pevně ohraničený, takže neustále tepe svým vlastním životem (podobně jako světy pro RPG – fantazii se meze nekladou), takže díky fandům se neustále zvětšuje. Zájemcům o podrobnější informace doporučuji web http://mc.gediman.cz/old/ - neuvěřitelná studnice. Tenhle svět je buď vaší srdeční záležitostí, nebo jste ho nepoznali. Neexistuje nic mezi tím.

Dovolím si na závěr této části shrnout kdo proti sobě stojí (nebo měl by stát):

• Na jedné straně (říkejme jim hodní) to jsou Doomtroopeři, členové vašeho mužstva. Mezi Doomtroopery řadíme jednotky pěti korporací a jednotky Bratrstva, což je duchovní řád ovládající Umění – mystická kouzla.
  • Na straně druhé (říkejme jim zlí) to jsou bojovníci Černé legie, členové vaší kohorty. Obdobně jako je pět korporací, je i pět Temných apoštolů, ke kterým se jednotlivý Černí legionáři řadí.

Tolik teorie, praxe je však taková, že důvod k vnitřním bojům (ať už mezi Doomtroopery, Černými legionáři nebo dokonce i uvnitř Bratrstva) se vždycky najde.

Základní sada

Základní sada přinesla něco pře 300 karet rozdělených na běžné (C), neobvyklé (U) a vzácné (R) a slibovala veliký potenciál. Za zmínku rovněž stojí velmi zdařilé ilustrace Paula Bonnera (http://www.paulbonner.net/). Nepříjemným faktem se však ukázala hratelnost jednotlivých karet. Většina běžných karet je pokročilejších hráčů opravdu na nic, mezi neobvyklými se nacházejí některé naprosto zásadní karty, bez kterých se neobejde naprostá většina balíků a mezi vzácnými je opět velké procento málo použitelných karet. Tvůrci hry se snažili dodržet chronologickou řadu (což je sice sympatické, ale na úkor hratelnosti), takže například každá z „velkých“ korporací má mezi vzácnými kartami dva silné bojovníky, zatímco Kybetronik žádného. Díky tomu je prakticky nemožné hrát balík této korporace. Podobně sympatické je, že se více méně drží nalinkovaný scénář boje dobra proti zlu. Bratři tak nejčastěji bojují opravdu proti nepřátelům z Černé legie a boje v rámci jedné korporace prakticky nepřipadají v úvahu. Logické tedy je, že nejsilnějšími bojovníky na bojišti tak jsou Velitel Černých legii Záludný Alakhai a nejvyšší představený Bratrstva Kardinál Dominik. Zajímavé je s odstupem času podotknout, že ceny za nejlepší karty se pohybovaly v řádu stovek korun (za to si dnes koupíte celou karetní hru). Zároveň je však nutné upozornit na koncepční nedostatek, kterým je struktura souboje – tedy akce, na které stojí celý Doomtrooper. Výhoda spočívá na straně útočníka, namísto obránce, díky které si může vybrat, na koho zaútočí. Tento fakt hru směřuje k tendenci jednoho silného bojovníka, který ničí vše, co mu soupeř postaví do cesty. Dovolím si malé přirovnání k M:TG. V okamžiku, kdy v M:TG soupeř útočí silákem, máte dvě možnosti: buď mu do cesty postavíte nějakého prňďu, o kterého se zasekne, nebo na něj pošlete hejno, o které se zabije. Tohle v DT nefunguje. Škoda, třeba se to zlepší v rozšíření, které na sebe nenechalo dlouho čekat.

Zlatý věk Inquisice

Asi nejzdařilejší rozšíření přináší necelé dvě stovky nových karet, které jsou rozděleny na běžné a neobvyklé, i když vzhledem k základní sadě by bylo přesnější označení neobvyklé a vzácné. Kvalita karet je srovnatelná (ne-li vyšší) se základní sadou. Jak už samotný název napovídá na své si přijdou zejména hráči Bratrstva a Černé legie. Ve hře se nově může objevit ještě vyšší Kardinál, všech pět Temných apoštolů a dokonce i Ten, jehož jméno budiž navždy prokleto. Kybertronik se konečně dočkal pořádných bojovníků, zato původní plány se hatí – propukají souboje uvnitř organizací! Nově se objevuje možnost vyřazení silného protivníka speciální kartou. Další doposud nevídaná věc jsou nelimitované karty základní sady – tedy dotisk. Nutno říct, že zde šla kvalita podstatně dolů – chyby v překladech, chyby v grafické úpravě, nejednotnost výkladu pravidel. Nu což, stalo se, DT začal nabírat na obrátkách a bylo třeba rychle zásobit lačnící trh.

Klidný střed, aneb věk Warzone a Morticikator

Další v pořadí je sada Warzone, která však v našich luzích a hájích vyšla až po sadě Mortificator, která je tak často chybně poklána za druhou sadu. Čeští hráči tak byli nejednou zmatení, když v domnělé druhé sadě našli karty, které jim nedávaly smysl (reakce na v ČR nevydanou WZ). Pěkně postupně. Název Warzone – válečná zóna naznačuje, čeho se dočkáme. Po Inquisičních artefaktech jsou právě bojové lokace novým typem karty. Najdete zde džungle Venuše, pouště na Marsu, zlověstné citadely i zamořené měsíce. Zajímavý herní prvek. Znovu posílen Kybertronik, který se tak stává nejsilnější korporací. Korporace se dále dočkaly vůdců, kteří výrazně posilují hratelnost korporačních balíků. Přibyly další vyřazovací karty. Ilustrace karet už bohužel nejsou tak líbivé.

Třetí sadou je již zmíněný Mortificator, který představuje nový typ vybavení – jed. Zajímavé, ale nepříliš hratelné. Hlavním přínosem této sady se tak stalo několik speciálních karet, ale nic zásadního. Rovněž sázka na užití ilustrací z komiksu se neukázala jako šťastná. Kvalita obrázků šla opět dolů.

Začátek konce - Golgotha

Sada, která přináší jen necelou stovku karet, které jsou navíc bez rozdělení vzácnosti. Není zaměřena na žádnou konkrétní frakci, přináší zajímavou myšlenku Aliancí, nicméně která ve výsledku vychází dost naprázdno. V této sadě se poprvé naplno projevuje komerční stránka věci. Je třeba vyjít vstříc co nejširší hráčské veřejnosti, aby stoupaly prodeje. Bojovníci se zesilují, speciální karty se stávají zásadnějšími, posiluje se ekonomika balíků, každý si najde své a koupí. Když vedle sebe položíte kartu ze základní sady a kartu z Golgothy, bude vám tak nějak smutno. Kam se poděl ten nadějný nápad? Alespoň že se grafika podstatně zlepšila. V této době se objevuje třetí verze základní sady – revised. Další krok zpět – zmatky přibývají, grafika horší.

Tonoucí se stébla chytá, aneb Apocalypse a Paradise Lost

Tam kde Golgotha skončila, Apocalypse pokračuje. Opět necelá stovka nových karet bez rozdílu vzácnosti. Proč?!? Tentokrát je však sada výrazně zaměřena na Mishimu. Nicméně pokračuje zesilování bojovníků pod stejným heslem jako dříve. Navíc výrazné zhoršení obrázků. Jak tohle může dopadnout? Posledním pokusem je Paradise Lost. Nadějných 120 karet opět konečně rozdělených na C a U, navíc dostal opět příležitost Paul, že by? Další novátorská myšlenka tentokrát v podobě návratu na opuštěnou matičku Zemi. Nutno podotknout, že naprostá zazdívačka. Čtyři nové frakce a spousta nových nejasností. Že by nějaký promotion na nový projekt Dark Eden?

Co dodat?

Posledním hřebíčkem do rakve Doomtrooperu se stal fakt, že si Wizard of the Coast (autoři M:TG) jakožto duchovní otcové CCG nechali svůj nápad patentovat. To znamenalo definitivní konec a další plánovaná sada Ragnarok se tak už oficiálního vydání nedočkala. Možná vás překvapí, že píšu nedočkala oficiálního vydání, co to znamená? To znamená, že v ČR se tato sada vydání nakonec dočkala, i když takového samizdatového – ano, čeští fandové (vy víte koho se to týká, že :)) se semkli a vynaložením úctyhodného úsilí se postarali o to, aby avizované karty nakonec přeci jen měli v češtině. Fandové se tak odvděčili DT tím nejlepším způsobem za stovky hodin zábavy. DT je totiž hra pro fanoušky a ti ho nenechají nikdy padnout. To, že od té doby vzniklo již několik homemade rozšíření, které dokonce posvětil i sám autor hry (!), to pouze potvrzuje. Namátkou uvádím Heresy a Corp War, zájemci si to jistě najdou.

DT vznikl jako ambiciózní plán, který se tak nějak zvrtl. To však nemění nic na faktu, že ve své době poskytl svým fandům stovky hodin zábavy, kteří mu to vhodným způsobem opatili. Krom toho napomohl rozšířit povědomí o světě Mutant Chronicles, které je domovem mnoha dalších projektů. Namátkou uvádím válečnou hru miniatur Warzone, RPG, deskovku MCH, film MCH atd.

+ jedna z mála lokalizovaných CCG
+ obrovský herní svět
+ spousta možností, pokud si chcete „jen“ zahrát