Bard - Centrum Gier
Filosofia Editions
Hans im Glück
Autoři: Donald X. Vaccarino

Rozporuplné pocity

Autor: kren | 5.9.2009 | 10

Obvykle se nezabývám psaní recenze na nějakou hru, když už nějaká recenze na stejnou hru vyšla. Obzvlášť tady na Trolovi mívají recenze celkem vysokou úroveň a tak není potřeba znovu opakovat, co už bylo řečeno, nebo v tomto případě spíše napsáno. A psát podobné recenze, jako se někdy objevují na webu Hrajeme.cz, typu: „Je to superhra, rozhodně doporučuji“ považuju za zbytečné plýtvání časem a nikomu nic nového nepřinášejí. V předchozích zde uveřejněných recenzích mi však chybí některé informace a tak mi to nedá, abych některé opomenuté body nedoplnil. Rozhodně se nepovažuji za odborníka na tuto hru. Mám ji poměrně krátce, a přestože je to jedna z her, které se u nás v rodině a s přáteli v poslední době hraje poměrně často, tak se necítím tuto hru hodnotit nějakou svou plnohodnotnou recenzí. Přesto se zde pokusím uvést několik svých postřehů, přestože si myslím, že v diskuzi kolem už uveřejněných recenzí bylo řečeno vše. Pokusím se krátce vyjádřit mé vnitřní rozpory, které mne u této hry provází.

Hra má poměrně unikátní princip, kdy každý hraje se svým balíčkem karet, který se snaží rozšiřovat. A to je obrovský klad této hry. Pro jednu hru je vždy k dispozici náhodně nebo cíleně vybraných 10 druhů karet království (akčních karet), se kterými se v dané hře hraje a pomocí kterých se vlastní balíček tvoří. Pro další rozšíření této hry je tak dán velký potenciál budoucích možností hry. V základní hře je k dispozici těchto akčních karet 25 druhů.  V této souvislosti mi v předchozích recenzích úplně chybí zmínka o dalších dvou druzích akčních karet, které jsou k základní hře k dispozici jako minirozšíření. Takže ve hře je pak k dispozici ne 25, ale 27 druhů akčních karet. Je to „Černý trh“ a „Vyslanec“.

10 karet minirozšíření „Černý trh“ je v současnosti v české lokalizaci dodáváno s českým vydáním základní hry Dominion a rozšiřuje hru o další zajímavý mechanismus. Jestliže, je při přípravě hry jako jeden z druhů akčních karet použit „Černý trh“, pak je základních 10 balíčků akčních karet doplněn o jedenáctý balíček akčních karet, který je složený po jedné kartě od každého druhu ze zbývajících patnácti, které by nebyly v aktuální hře normálně k dispozici. Hráči, pak mají možnost při zahrání karty „Černý trh“ koupit některou soliterní akční kartu z nabídky těchto 15 akčních karet. Je to zajímavý doplněk k základnímu mechanismu, protože takovým způsobem, se může hráč dostat k některé zajímavé akční kartě, kterou bude vlastnit jen on sám a protihráči už nemají možnost ji získat. Obzvláště možnost zisku soliterní útočné karty je u tohoto rozšíření zajímavá.

10 karet minirozšíření „Vyslanec“ bylo možno získat v roce 2008 na herním festivalu ve Vídni, ale tato akční karta není už tak zajímavá jako „Černý trh“ a můžeme ji zařadit k běžným akčním kartám.

Moje největší výhrada k samotné hře, je absence jakéhokoliv příběhu. Z diskuzí kolem hry je vidět, že to není jen můj subjektivní pocit. Myslím si, že o Beholderovi by nikdo nemohl říct, že by byl nějakým kritikem Dominionu a přesto i z jeho recenze, byť skrytě, tento nedostatek hry ční. Nepíše ve své recenzi o nějakém cíli rozšířit svůj Dominion. Nepíše tam o získávání statků, vévodství a provincií. I v jeho recenzi se píše pouze o lízaní bodovacích karet a o tom kdy je třeba začít sbírat body. Nepíše tam o akčních kartách jako o kartách království. Nepíše tam o měďácích, stříbrňácích a zlaťácích. A to je přesně to, co mi na hře vadí. Přestože mechanizmus hry je skvělý, tak se celá hra redukuje pouze na to jakým způsobem pomocí akčních karet nasyslit co nejvíce peněz, ať už v peněžních kartách nebo jako virtuální peníze na akčních kartách, aby si hráč mohl koupit body. Ve valné většině nemají karty království (akční karty) svým tématem a grafikou nic společného s vlastní funkcí akční karty. Takže je vcelku jedno jestli bych tématicky místo vesnice, sklepení nebo kaple (které se v Dominionu vyskytují) zahrál třeba hájovnu, holubník nebo stáj (které jsem si právě vymyslel). Prostě funkce karet vůbec nesouvisí s tématem karet (kromě čestných výjimek jako třeba zloděj) a proto podle mne Dominion jako příběh, jako silné téma vůbec nefunguje. A hra pak vypadá jako: „Vesnice + 1 karta navíc +2 akce, trh +1 karta +1 akce, pořád mám 2 akce, sklepení – zahodím tři karty, vezmu tři karty, moment musím zamíchat, á ještě jedna karta, pořád mám dvě akce, milice – zahoďte dvě karty, už nic nemám – kupuju 6 bodů“. A tak pořád dokola. Absolutně se ze hry vytrácí nějaký příběh o rozšiřování nějakého království a o získávání cennějších zlaťáků. Když srovnám funkci karet u jiné eurohry třeba u hry Řím, tak tam má téměř každá karta i tématicky svou funkci a nikdy mne u té hry nenapadlo obrazně řečeno uvažovat v rozměrech: „Koupím pětkovou kartu a hozením šestky likviduju tvoji čtverkovou kartu. Vždy tam hraju v intencích starého Říma.

Abych nebyl osočen, že hru jen kritizuji, tak musím napsat, že přes mé výhrady je to dobrá hra se skvělým herním mechanismem a rozhodně neleží u mne v koutě. A v tom je právě ten můj velký vnitřní rozpor. Zatím každý, který si ji poprvé zahrál, tak z ní byl nadšený. Otázkou je, jestli to bude stálice na herním nebi nebo jestli to bude jen hvězda, která rychle zazářila, zastínila ostatní hry, ale pak zase rychle pohasla. K tomuhle se já nemohu vyjádřit, to ukáže její herní budoucnost. A stejně jako Beholder se těším na další rozšíření téhle hry.

Právě z důvodů rozporuplných pocitů z téhle hry, jsem měl problém tuto hru ohodnotit hvězdičkami. Svým mechanizmem, herní dobou, jednoduchostí a přitažlivostí pro každého kdo Dominion potkal, bych chtěl dát minimálně 4 a půl hvězdičky. Ale svou“ strojovostí“ a absencí tématu chtě nechtě dávám za 3. Ale musím říct, že se mi ještě u žádné hry nestalo, aby byl takový rozpor v tom, jak hru hodnotím, s tím jak často se u nás hra hraje a jak je oblíbená.

Na závěr bych uvedl klady a zápory hry v přehledu:

+ herní mechanismus
+ grafické zpracování