Bard - Centrum Gier
Filosofia Editions
Hans im Glück
Autoři: Donald X. Vaccarino

Dominion - dojmy

Autor: Unrealik | 1.8.2017 | 1

Jak se dívám, tak Dominion je na trhu už devět let. Já jej objevil teprve na sklonku minulého roku, tzn. až například po World of Tanks. Jde o karetní eurovku, tudíž o body jde až v prvé řadě. Jasně, přítomen je i nějaký příběh, ale přiznám se, že ho neznám a ani pro mě není v tomto typu her důležitý, tudíž vám k němu nic neřeknu. Pro mě jsou důležité jiné aspekty. Hned na úvod musím říci, že Dominion si zaslouží velkou pochvalu za intuitivní herní mechanismy. Byť jsem byl do pravidel zasvěcován ve tři hodiny ráno, kdy jsme měli za sebou už mnoho hodin hraní jiných her, tak s pochopením herní mechaniky jsem neměl sebemenší problém. I když je tedy fakt, že tomu mohla napomoci i má dřívější zkušenost s obdobnými hrami, hlavně asi s výše zmíněným WoT.

Hraní vypadá tak, že se vyberou/vylosují akční karty, těch se v základní hře losuje 10 z 25 možných, takže každá hra je pak díky tomuto losování unikátní. Dále jsou přítomny peníze, bodové karty. Cílem je, aby si hráč vytvořil co nejefektivnější herní balíček (měl hodnotnější karty peněz, čím dál dražší/silnější akční karty) a zároveň v pravý čas začal sbírat body, které jinak v počáteční fázi brzdí, neboť zabírají místo užitečnějším kartám. Takže na začátek hráč dostane 3 karty bodů, 7 karet mincí, pak je už jen na něm, jak si s dalším vývojem hry poradí, respektive jaké karty si koupí, které naopak ze svého balíčku vyřadí. Možností, jak zvítězit, bývá většinou hned několik.

Mínusem základní hry je, že byť je značně variabilní, tak stejně se po mnoha a mnoha desítkách her obehraje. Tento problém naštěstí řeší rozšíření, kterých je v současné době už celá řada, přičemž každé přináší kolem dvaceti nových karet, tudíž počet možných variant hry stoupá geometrickou řadou. Navíc rozšíření pak přinášejí nové karty umožňující interakci s ostatními hráči a i zcela nové prvky, které hru opět oživují - například události (třeba, že pokud někdo odehraje kolo a nekoupí kartu, dostane body).

Z mínusů bych ještě zmínil, že pokud mají hráči smůlu a nalosují si absolutně mírumilovný balíček, případně naopak zcela škodící balíček akčních karet, hra se stává poměrně nudnou. V první variantě si pak hraje takříkajíc každý na svém písečku, bez interakce s ostatními. Ve druhé je díky škodícím kartám hra takřka nehratelná, neboť hráči velmi rychle získají balíčky plné kleteb a dalších znečišťujících karet. Holt extrémy škodí.

Třeba World of Tanks nás bavil, občas jej stále hráváme, ale s Dominionem je (aspoň u nás) nesrovnatelný. V našem herním spolku hrajeme Dominion už x měsíců v řadě, přičemž jej hrajeme živě i online, díky tomu máme někteří odehráno už přes 1000 her a stále nás to díky rozšířením, která si postupně pořizujeme, velmi baví.