Doba kamenná: Stylově k cíli

xxxxxxxxoo hodnoceno 62x (Seznam vlastníků)

Doba kamenná: Stylově k cíli - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Doba Kamenná
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 75 min
Herní svět: Dávnověk
Herní kategorie: desková hra, budovatelská
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Bernd Brunnhofer
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

PJ
PJ - avatar

První dojmy

Tak po první hře mé rozladění z ne zcela kompatibilních dílů alespoň částečně pominulo (ostatně, karty se dají brát zespoda, u budov to nevadí vůbec, a u toho rozšířeného herního plánu je to vidět jen při zkoumavějším pohledu). Rozšíření je však jen tak tak na hraně toho, co nazývám minirozšířením - těch nových věcí je opravdu málo a spíše je to málo muziky za hodně peněz.

Ale nový mechanismus obchodování (bartru) není špatný, podle toho, jak se Vám zlepšuje úroveň obchodu, můžete měnit jednou za kolo cokoliv za cokoliv - nejprve v poměru 2:1, záhy 1:1, při expertním "skillu" dokonce 1:2. V praxi to znamená, že pak můžu postavit chýši za pět zlat pomocí tří kostěných ozdob, které lze získat jako jídlo (jedna ozdoba za dva body na kostce) - jinak řečeno místo 30 bodů na kostce mi stačí 6 bodů na kostce, a to se vyplatí (je to samozřejmě extrémní příklad, zase jsem musel hodně investovat do rozvoje obchodu, atd.).

Hodně mě baví chýše s funkcemi. Co mně vadilo na základní Době Kamenné bylo právě to, že chýše prostě jen dávaly body a hotovo. Pak přišlo minirozšíření s chýšemi, které dávaly třeba každé kolo suroviny nebo jednorázové bonusy ve formě panáčka/zlepšení zemědělství/pazourku. Toto rozšíření třeba nabízí chýše s trhem, nebo zvláštní budovy, které obsahují soukromá těžební místa - když jsou tedy zabraná místa třeba pro těžbu dřeva na hlavním herním plánu, mohu si dát panáčky na vlastní "těžiště", nikdo mi tam nevleze a ještě mi stačí např. na zmíněné dřevo pouze dva body na kostce místo tří.

Takže. Je to zpestření, i když není nijak intenzivní ani extenzivní; spíš takové malé umírněné. Na druhou stranu lze hrát v pěti lidech, je zde víc možností a zajímavé stavby s různými funkcemi. Nebýt vysoké ceny a určité nekompatibility, řekl bych: jděte do toho....
16.1.2012 17:56:06

jinak řečeno
díky ceně a nekompatibilitě, říkám: nechoďte do toho...

16.1.2012 18:28:10

PJ
Já jsem s dojmy spokojen a díky tomu, že jsem se s tím při překladu seznámil, asi se odradit nenechám a rád se k tomuhle časem dostanu. Díky.

16.1.2012 18:48:18

ad cena
Třeba to půjde časem sehnat levněji jak za těch 600,- kč a nebo třeba i koruna posílí. Já bych to zas tak černě neviděl.

16.1.2012 20:12:34

Divné...
Nákup tohoto rozšíření byl fatální omyl. Nechápu, jak se může někomu takový chaos líbit. hra se stává naprosto náhodnou, není možné skoro nic plánovat. Viz mé hodnocení hry.
Jestli o toto parozšíření i tak někdo stojíte, tak může být za 300Kč vaše, je prakticky nové.

26.2.2012 11:09:17

PJ

Divný názor
Vzhledem k tomu, že se mi podařio zvítězit na karty a obchod jsem měl buď na nule nebo na jedné, tak tomu silnému protěžování budov a totálnímu chaosu asi tak nebude. A ten obchod sice umožňuje měnit suroviny za ozdoby, ale pouze kus za kus (popř. za dva kusy), takže nechápu, proč by měla být slabá motivace k těžbě drahých surovin...

26.2.2012 11:16:35

to belsky
Myslím, že PJ má pravdu. Nehrál jsi náhodou něco špatně. Nezapomeň, že výměnu můžeš provést jen jednou za kolo, navíc pouze tehdy, když nemáš figurky na kupcovi, navíc jen při nákupu karty nebo budovy a navíc si zbytkovou suroviny po nákupu nesmíš ponechat. Takže s tím chaosem to skutečně není tak žhavé a drahé suroviny stejně musíš těžit.
Podle mě jste to v nějaké fázi hráli blbě. Podle mne to náhodnost hry nezvyšuje, dokonce bych řekl, že naopak.

26.2.2012 11:28:19

kren, PJ
Skutečně jsme to hráli podle pravidel, to se nebojte :-)

1. Proč bych měl těžit zlato, když na velké množství budov potřebuju max 1 a to si vždy vyměním.
2. Náhodnost - Samozřejmě nevylučuju, že se někomu nepodaří na karty vyhrát. Pro mě je zásadní problém v možnosti kupovat skrytou kartu navíc za 3 ozdoby. Jsem zvyklej tuhle hru hrát s tím, že vím, jaké karty ještě můžu očekávat. Díky tomuto políčku se v klidu "ztratí" třeba 8 karet a už se jich nedočkám (obrázku, určitého bonusu). Těžko můžete tvrdit, že se tím náhodnost hry znatelně nezvýšila.
3. Jakmile se někdo dostane k budově, která umožňuje těžit dřevo za 2 body na kostce(33% sleva za investici JEDNOHO ZUBU), získává obrovskou výhodu, protože se prakticky nemusí starat o jídlo a vesele krmí dřevem. Získávání karet je pro něj taky daleko snažší. Navíc cena budov s takovými schopnostmi je jen o zub vyšší, než by byla cena bez schopnosti.
4. Jak už jsem psal, nevylučuju, že se dá vyhrát na kartičky, ale silně pochybuju, že to bude častěji, než 1x za 5 her. Vzhledem k celkovému poklesu ceny surovin a nárustu bonusů je nákup budov jasně lepší.
5. Samozřejmě je to jen můj názor, rozšíření jsem prodal a už ho nechci nikdy vidět. :-)

Základní verzi zdar! :-)

Míla

27.2.2012 14:31:44

ad belsky
No my sme hrali od 5. hry tak, že kŕmiť drevom sa nedá! Koho nenakŕmiš jedlom, jednoducho zdechne. Neviem nakoľko by to ovplyvnilo toto rozšírenie, pretože ho nemám, ale základ to posunulo o úroveň vyššie a nikto si nedovolí jedlo zanedbávať :).

27.2.2012 14:50:53

po par hrach
no, ja teda tvrdim, ze je to fajn vyvazene. Ak to ludia uz trochu vedia hrat, tak ziadne extremy nehrozia. Hrajeme tiez tak, ze krmit sa musi iba potravou / tu sme vymenu zakazali uz v agricole, zvysuje to atmosferu a nezmyselnu bitku o drevo / - kto zostane hladny, buduce kolo je polozeny,nevladze ist na akcie/ samozrejme aj - 4 body/. Figurka ktora lezi a nie je nakrmena ani v dalsom kole, je vyradena z hry. Taktiez argument, ze sa nakupom za sperky straca prehlad o civilizacnych kartach nie je pre nas podstatny/na konci hry tak ci tak styri zostanu na hernom plane/, vacsinou je aj tak koniec na dobratie balicka budov, nie kariet. Este mala uprava zaverecnych bodov za suroviny - jedlo, drevo, il -0 bodov, kamen 1, zlato 2 body

3.11.2012 10:25:39 | Upraveno autorem (porovnej)

čekal jsem víc
já hrál dozšíření letos na osadnícke dovolené v Rakousku. Z toho, co tu padlo, je fakt, že je to o náhodě! hlavně sběr karet za šperky. Mně se povedlo sesbírat všech devět artefaktů, pár bodíků za budovy, a stejně jsem skončil třetí. Je tam totiž hodně bodů za stupnici šperků v závěru. Toto když se někomu povede, tak je na tom výborně, stejně za počet kartiček s domečkama (to je už v základu). Taky chaloupky za levnější suroviny - když příjdou na začátku, je více-méně jistý vítěz. Takže ano - velký podíl náhody ve srovnání se základní verzi. Pak veškeré odchylky - nemožnost krmit surovinami a podobně - jsou návratem ke strategii, ale nejsou oficiálním pravidlem.
Souhlasím s tím, že základní verzi zdar! A když mám dát tolik prachů z peněženky, tak to raději něco přidat a koupit si jinou hru.

3.11.2012 21:58:57

obchodovanie
Ahoj, vcera sme oprasili toto rozsirenie a tak trochu sme sa dostali do slepej ulicky. Totiz, nie je nam dost jasne, ako prebieha obchodovanie so sperkami, resp. surovinami. Zakladne pravidlo: obchoduje sa len raz za tah a pri nakupe civilizacnych kariet a budov. Ale, kedze je mozno suroviny a sperky lubovolne zamienat, tak teoreticky - a po vcerajsku aj prakticky, vsetky nakupy (budov aj kariet), vykryjem jednoduchu sperkami a najlacnejsimi surovinami (drevo...). Nemusim ist ziskavat zlato a kamen ked ho jednoducho mozem ziskat vymenou za lacne drevo, alebo sperk. Ako to hrate vy? Je moznost nakupovat budovy len za sperky, prip. drevo? Alebo ste si nejako pravidla upravili? Dik

10.3.2013 09:52:51

johan
jednou za kolo znamená 1 surovinu za kolo, všechny tedy nevykryješ
navíc nezapomínejte, že nesmíte obchodovat, pokud jste to kolo na obchodu

10.3.2013 19:29:54

Wolfsen
dik, a co ked menis v kurze 1:2? druha surovina prepadne?

12.3.2013 16:35:23

druhá surovina
Ak ju potrebuješ, použiješ ju. Ak ju nepotrebuješ, prepadne.

13.3.2013 09:52:26

johan
špatně jsem se vyjádřil - jedna směna za kolo, tedy 2->1 nebo 1–>1 nebo 1->2 podle pozice na obchodu, ale nikdy to nemůže být třeba 3–>3

13.3.2013 11:03:08

Wolfsen
Citujem: "navíc nezapomínejte, že nesmíte obchodovat, pokud jste to kolo na obchodu"

V tejto vete si sa pomýlil, alebo ju zle chápem?

V pravidlách je:
"Hráč môže obchodovať aj vtedy, ak v tomto kole neumiestnil svoje figúrky na obchodníka"

13.3.2013 11:11:20

pecovarhy
Aha, tak po troše hledání to vypadá, že v tomhle jsou dvě verze pravidel - jedny mají "...i tehdy..." a druhé "...pouze tehdy...", přičemž ty volnější se zdají být novější.

14.3.2013 22:56:08

Wolfsen, pecovarhy
Zapátral jsem po předmětu vaší neshody a je to takto:

V anglických pravidlech, ze kterých je dělán zdejší překlad, se píše
"...ONLY trade if he did not place figures on the trader place this round." - obchodovat POUZE tehdy, pokud v tomto kole neumístil své figurky na kupce.

V německých, tedy správnějších je
"...AUCH tauschen, wenn er diese Runde keine Personen auf den Ort Händler gesetzt hat." - obchodovat (TAKÉ), i když v tomto kole neumístil žádné figurky na kupce. (více doslovně; v pravidlech je "obchodovat i tehdy, pokud v tomto kole neumístil své figurky na obchodníka.")

Čili oficiální verze Mindoku platí, zde je to nepřesně a anglicky mluvící hráči to hrají špatně ;-)

15.3.2013 09:43:42

Wolfsen, Bacil
Vďaka za potvrdenie správnosti českých pravidiel.

15.3.2013 16:03:52

Belsky
Mám stejný názor jako Belsky. Hra s rozšířením mi přijde nevyvážená.

2.11.2014 21:17:29

Vybíráme z Bazaru

Drako: Drak a trpaslíci
Drako: Drak a trpaslíci
Akt. cena: 550 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas