Corey Konieczka
Daniel Clark
Kevin Wilson
Rok vydání: 2012

Půl roku s Descentem

Autor: Zaily | 26.3.2015 | 7

Na úvod bych uvedl, že jsem nehrál původní Descent, pouze jsem o něm něco málo načetl, zato mám nahráno spoustu hodin Dračího doupěte, Talismanu, Magiců a dalších her s fantasy tematikou. Jednoho dne mě napadla myšlenka, že by nebylo špatné, nějakým způsobem zavzpomínat na časy strávené s přáteli u Dračího doupěte, avšak protože už nemám tolik času na vymýšlení velkých dobrodružství a několikahodinové přípravy ke hraní, hledal jsem nějakou alternativu. Po delším hledání a zvažování různých možností jsem objevil Descent Second Edition. Ještě lepší bylo, že byl dostupný i v české verzi. Už dle obrázků a popisu na webu hra vypadá moc pěkně. A po rozbalení je dojem ještě umocněn. Figurky jsou z kvalitního plastu, žetony a jednotlivé dílky mapy jsou z tuhého kartonového materiálu, který se jen tak neopotřebuje. Celkově je v krabici opravdu hodně všech možných postaviček, karet, žetonů a také hromádka zvláštních kostek, na které si při hraní rychle zvyknete (některé budete i proklínat...).

Pravidla mají také dobrou grafickou úpravu a zpracování. Jsou napsaná vcelku přehledně, avšak u české verze dle ohlasů je také docela dost chyb a proto je dobré dohledat si na netu u vydavatele errata s opravnými texty. Pokud jste už o hře něco načetli, víte, že hráči se rozdělí na hrdiny a jednoho Overlorda, který má za úkol jim zatápět a znesnadňovat jejich hrdinskou výpravu. Hráč, který na sebe bere roli Overlorda je něco jako „Game Master“ či „Pán jeskyně“ ze starých dobrých pen&paper RPG her. Je tedy dobré, aby pravidla prostudoval pořádně a potom už je schopný i nováčky do hry rychle zaučit během jediného dobrodružství. A pokud jim sem tam poskytne nějakou radu, jak získat určitou výhodu při boji proti jeho monstrům, hráči rychle pochopí, na co si dávat pozor. V dalších střetnutích už budou mnohem nebezpečnější a obě strany si hru o to více užijí. Takže myslím, že pravidla nejsou přespříliš složitá a po několikerém zahrání už je budou znát všichni velmi dobře.

Další samostatnou a povedenou součástí balení je "Almanach dobrodružství", který obsahuje všechny scénáře z první kampaně. Tyto scénáře můžete hrát jak jednotlivě, tak jako celou na sebe navazující kampaň s velmi dobrým designem map a jednotlivých úkolů pro obě strany. Jednou je to pro hrdiny záchrana a pro Overlorda zabití důležitého vesničana, jindy je to ukořistění nějaké věci pro Overlorda a zabití silného monstra pro hrdiny... A to je také jedna z mechanik, která se mi na Descentu líbí - narozdíl od Dračího Doupěte, kde jde spíše o to hrdinům výpravu ztížit, ale tak, aby víceméně byli schopni každou nástrahu zdolat, zde má Overlord za úkol hrdiny porazit. Sice je nemůže zabít permanentně, protože každé kolo se hrdina, který je poražen může zase oživit, ale způsobí jim tím nepříjemnosti a pěkně překazí plány, protože oživením ztratí hrdina celé své kolo, případně pokud ho oživí spoluhráč, tak ten přijde o jednu ze dvou akcí v kole. A to může Overlordovi stačit k tomu, aby dorazil nebohého pocestného či utekl s důležitým vůdcem svých hord z mapy.

Samotné hraní je pak velice zábavné, hráči si kromě svého hrdiny (který má do vínku dáno určité základní povolání - válečník, průzkumník, mág či support/léčitel) vyberou pak i specializaci a k ní dostanou příslušný balíček dovedností a počátečního vybavení. Nové dovednosti se učí za získané zkušenosti v průběhu hraní a lepší výbavu nakupují mezi jednotlivými misemi. Stejně tak Overlord získává zkušenosti a dokupuje si za ně své karty, které používá na podporu monster či otrávení života nebohým hrdinům. Systém je to zajímavý, ovšem já bych uvítal spíše možnost nakupovat a zlepšovat se více v průběhu samotného hraní a ne pouze mezi questy, kdy většina z nich trvá mezi hodinou, až hodinou a půl. Ale i toto se dá vyřešit pomocí různých domácích pravidel či hraní nějaké fanouškovské modifikace (viz níže). Ano, Descent má sice pravidla, ale není vůbec zakázáno si je rozšiřovat a upravovat tak, aby to vaší skupince vyhovovalo, důležité je najít si svoji cestu za zábavou. Někdo dává přednost hraní kampaní s jednou partou a postupnému zaznamenávání úspěchů v jednotlivých questech. Někdo hraje s více skupinami lidí vždy několik náhodných scénářů (toto je můj nejčastější případ - hrdinům i Overlordovi do začátku přidělíme určitě množství zkušeností a peněz a hrajeme jakobychom měli již něco odehráno). A někdo zkouší fanouškovské mapy či modifikace pravidel. Co se týče těch map, tak autoři hry vytvořili na internetu na svém portálu tzv. Quest Vault, ve kterém si každý hráč může zkusit vytvořit svůj vlastní quest a poté ho sdílet se všemi ostatními hráči po celém světě. Je pravda, že vyrovnanost takových map může často pokulhávat, ale najde se tu spousta kvalitních scénářů, které mnohdy v zábavnosti a nápaditosti převyšují ty původní.

Ke druhé edici Descentu pak vyšlo již několik rozšíření a spousta menších doplňků. Abyste je pořídili všechny, museli by jste si sáhnout docela hluboko do kapsy, ale u všech těchto rozšíření je zachována kvalita ze základní hry a vždy tam naleznete nějakou novinku, která vaši hru ještě více oživí.

Možnosti rozšíření jsou tyto:

• Velké rozšíření - obsahuje spoustu nových mapových dílků, 4 hrdiny a k nim i 4 nové specializace (vždy od každého povolání po jednom), celou novou velkou kampaň a samozřejmě i nová monstra a karty pro Overlorda, karty vybavení a také nějaké nové mechaniky, které zásadně ovlivňují herní prožitek.

• Menší rozšíření - obsahuje zhruba polovinu toho co velké - 2 nové hrdiny, k nim 2 náležící specializace, několik questů, které se dají spojit do menší kampaně a opět nějaká nová monstra a karty všeho druhu.

• Hero & Monster collection - menší balíčky obsahující 4 postavy hrdinů (a odpovídající figurky, avšak tentokrát bez specializací) a 3 druhy monster a také vždy 2 nové questy, ve kterých využijete vaše nová monstra a nějak souvisejí s tématem každého balíčku.

• Lieutenant pack - balíček obsahující figurky tzv. poručíků, tedy zpravidla důležitých a silných záporných postav (Overlordových) z různých kampaní a balíček k němu náležících karet, tzv. Plot deck, který slouží jako další možnost pro Overlorda jak ovlivňovat dění ve scénáři. Tyto karty často zůstávají po pořízení a zaplacení jejich vývolávací ceny ve hře po celý quest a nějakým způsobem negativně ovlivňují hrdiny, například posílením monster ve scénáři. Najdete mezi nimi také kartu, díky které můžete onoho poručíka vyvolat do právě probíhajícího scénáře jako svého agenta (pokud v něm nefiguruje jako hlavní záporák).

• Pak je tu možnost dokoupit aktuálně dvě kooperativní rozšíření, která umožňují hrát bez Overlorda a plnit nové úkoly v rámci dvou nových kampaní. Overlord je zde ovládán pomocí speciálních karet.

Aktuálně jsem se ale více začal zajímat o fanouškovské výtvory a narazil jsem na dva, které mě velmi zaujaly. Jedním z nich je Legendary Descent Variant. Jedná se o velkou modifikaci pravidel, která umožňuje hráčům hrát více ve stylu klasických akčních RPG - tedy postupně prozkoumávat mapu a nakonec zlikvidovat hlavního padoucha. Zároveň obsahuje postupný růst jak hrdinů, tak Overlorda během každého scénáře. Druhé z nich je Redjak Delvendeep Expansion, které je také velice dobře odladěné a hráči zde opět prozkoumávají náhodné podzemí a postupně zesilují a snaží se porazit vždy závěrečného bosse. Overlord je zde automatizován pomocí speciálního balíčku karet (stejně tak karty eventů a podzemí). Ovšem představivosti se meze nekladou a klidně můžete tyto varianty nějak upravit dle vašich představ a tím si rozšířit zábavu o moho dalších hodin.

Tímto bych mou recenzi ukončil se slovy, že jsem dostal přesně to co jsem od hry očekával - pocit klasického plížení se dungeony, vybíjení desítek nepřátel a v případě Overlorda terorizování svých kamarádů, neboli odvážných hrdinů, kteří se rozhodli vyplenit vaši kobku. To vše velice zjednodušené oproti původním předlohám těchto žánrů, avšak zachovává si to svoji zábavnost a hratelnost a všichni z mých spoluhráčů se ke hraní Descenta vždy rádi vrací. Samozřejmě vždy se najdou věci, které byste s odstupem provedli jinak, či chtěli mít ve hře navíc, ale berme v úvahu to, že už tak se autorům povedlo do jedné krabice vecpat tolik zábavy, že u mnoha jiných her, byste podobnou dávku jen těžko hledali, zvlášťě pokud jste fanouškem fantasy žánru.