Corey Konieczka
Daniel Clark
Kevin Wilson
Rok vydání: 2012

Dojmy z 2. edice s conversion packem

Autor: Drpicz | 31.8.2012 | 24

Únor 2012, utíkám nadšenej z Planety her, kde jsem si koupil zatoulaný Oltář Zoufalství, jedno z posledních rozšírení pro Descenta. A také s představou, že až vyjde druhá edice, koupím si ten conversion set za pár šlupek a budu to tak mít skoro zadarmo.

Srpen 2012, utíkám s menší krabičkou domů a po chvíli zjišťuju, že v ní nejsou kostky ani pravidla. "Hmmm, tady semnou někdo vydrbal," říkám si. Koukám na net a tam s překvapením shledávám, že FFG přidává na stránku s conversion setem tučnějším písmem poznámku, že je stejně treba koupit i čistou druhou edici. Hm hm... Pak mi dochází, proč to asi udělali. No co už - Descent je moje láska.

Druhý den, utíkám s větší krabicí domů a raduju se nad tím, že ti, co mají první edici, mají "vyhráno". Při rozbalování a prozkoumání toho, co je teda novýho, mne mrzí fakt, že karty z původní edice přijdou vniveč. Vlastně všechen materiál, kromě plastových figurek a hrdinů, které jsem s láskou maloval. Mno co už, srandy sem si užil až dost, ješte přendám staré obaly na nové karty a jde se na pravidla a testovací hru.

"... dáme Descenta?"

"Ok, dojeď tak v šest a já to kolem druhé začnu chystat." Dialog ve vztahu k 1. edici.

V porovnání s první edicí je dvojka "kompaktnější", stačí krabice, a ne zavazadlový kufr v případě, kdy jste měli nějaký ten datadisk, popř. chtěli hrát kampaň i někde jinde než doma.

Dokonce mi vůbec nechybí mraky žetonů, kterýma jsem se musel přehrabovat, jen abych našel poison, stun, web, propast, či jiný token i přesto, že jsem je měl vytříděné v přihrádkách.

"… Hero : takže to spočítáme 1 ,2 .. osm zranění, teď spočítám blesky .. 3, 4 takže jeden blesk do zranění za zbraň, jeden do range, abych se trefil, hmhm jeden mě restoruje únavu a dalším, počkej hned to najdu .... jo ten dám teda taky do dmg, OL : takže zranění za .....? , no to je jedno hraju dodge, haž znova ..."

Hráči nepotřebují tolik místa kolik potřebovali pro své hrdiny, karty vybavení a vlastností jsou menší. Featy mají hrdinové napsány rovnou na své kartě, takže každý hrdina je jiný. Oproti první edici na mě hrdinové působí vybalancovaně a samozřejmě vlastnosti mají přizpůsobeny edici druhé. Asi je to také dáno tím, že hrdinové neumírají, takže i slabší hrdina muže plnit svoji úlohu dobře. Novinkou je výběr zaměření povolání. Chtete, aby váš bojovík byl rytířem nebo berserkerem? Mág zaměřený na nekromancii, či silovou runovou magii? Stačí si vybrat, každé zaměření má své. Po nasbírání určitého počtu zkušeností si ale můžete svého hrdinu vytrénovat o další dovednost, kterou právě vaše zaměření umožňuje.

"... Hero: Guard voe, a ted to schytáš ! ..."

Hrdinové přišli o aim a dodge, stejně tak i o guardování, kterým přerušovali tah overlorda. Tyto se nachází pouze jako speciální vlastnosti nebo featy některých hrdinů. Jinak je vše při starém, přičemž přibyly další akce - jako je prohledávání; otevírání dveří už není za pohyb; popřípadě speciální vlastnosti, které vyžadují spotřebování akce k jejímu vykonání (např. nesení předmětu).

"... OL: tak se opět slétneme na Runewitch?"

Ne tak lehce proveditelné. Overlord přišel o tokeny hrozby, zato se mu rozšířil balíček karet, s jejichž pomocí mrská po hrdinech různá zla, pasti, nebo karty pro boost svych milášků. Odpadly karty respawnů, které umožňovaly OL chrlit potvory ze všech koutů, kam hrdinové neviděli. Zde je to řešeno scénářem, který vam povolí a nebo take nepovolí respawnovat si určitou potvoru na určitém místě na začátku OL kola, což se mi zdá fér a hra odsýpá rychlejším tempem a nestane se to co dříve - že by hra trvala zbytečně moc dlouho díky možnosti spamování respawn karet. OL dostal do ruky i poručíky, což jsou silnější potvory a daly by se přirovnat "k takovým jakoby bosíkům na konci dungu".

Kostky taky dosáhly změn, pro útok hážete nějčastěji dvěma, což velice usnadňuje a hlavně urychluje počítání zranění. Pro obranu slouží další kostky, které redukují utržená zranění.

Tady zdůrazním veliký rozdíl oproti první edici, kde se stávalo, že hrdina s permanentním armorem vyšším než 3 byl ve většině případů nedotknutelný, proto se nevyplatilo na něj útočit, OL tak raději volil "měkkčí" cíle.

"OL: Hm, lehnuls na past před červenou runou, a hele, došly ti conquest body, chachá..."

Overlordův úkol není nakrmit své potvory skupinou hrdinů, jak tomu bylo v předešlé edici. Kampaň je postavená na úkolu pro každou stranu. V úvodním seznámení má OL za úkol převést 5 goblinů ze zahrad do podsklepení pod velením elitního Ettina. Hrdinové mají za úkol Ettina zabít. Rozdělí se odměna, nějaké speciální předměty, popř. zlato, a OL i hrdinové dostanou po zkušenosti nehledě na to, kdo vyhrál. Někdy výhra ve scénáři může výherní straně dopomoci v dalším úkolu nebo přepadení. Zda uspějete, či ne, má vliv na to, jaký úkol se bude hrát v druhém aktu. Druhý akt začíná, až hrdinové projdou určitý počet úkolů bez ohledu na to, jestli vyhraje OL, nebo hrdinové. Tím kampaň nabízí znovuhratelnost. A co je důležité: nikdo nemusí být z porážky nešťastný, hra nekončí, pokračuje dál.

Jakmile je jeden z úkolů splněn, scénář končí a pokračuje další. Před začátkem úkolu hrdinové musí projít určitou cestou a přitom zkoušejí své speciální vlastnosti. Každý úsek cesty je "zkoušen" a za určitých podmínek se buď něco děje a je třeba hrdiny prozkoušet, nebo se nic neděje a hrdinové tak mohou jít hrdě dál za svým vytyčeným cílem. Když uspějí, nestane se nic zlého, ba můžou dostat i odměnu; pokud selžou, OL obvykle dostane karty do ruky.

"...a jak je to s tím umíráním?"

Když sem poprvé četl oznámení, že se ve druhé edici neumírá, že to bude sranda hra a lá "člověče, nezlob se", docela jsem se lekl.

Co získá OL za smrt hrdiny? Může si vzít kartu ze svého balíčku. Tečka. To je vše. A co hrdina? No hrdina je omráčený a má možnost se nechat oživit od spoluhráče, kdy spoluhráč ale u něj musí strávit jednu ze dvou akcí. Nebo se ve svém kole hrdina zmátoří sám, ale to je vše, na co se zmůže. V každém případě si hodí dvěma kostkama a o výslednou hodnotu se vyléčí, popř. dobije fatigue.

Zní to hrozně, ale když si uvědomíte, že OL i hrdinové mají rozdílný cíl k vítězství, nebo se rvát o jeden cíl, zjistíte, že postupné nakousávání hrdinů a vhodný knock-out v jednom kole všech hrdinů naráz vede k cíli rychleji, než soustředění se na jednoho nejslabšího hrdinu a permanentní šikanování. Přistihl jsem se, jak jsem se cítil skoro nervózně v bodě hry, kdy to bylo opravdu napínavé - v části, kde jsem jako OL počítal políčka, zda se moji goblinové stihnou schovat do jeskyně, než hrdinové dají poslední ránu Ettinovi, díky které by scénář vyhráli.

"...tak kolik nás to nakonec bude stát sakum pakum?"

Kdybych neměl první edici, tak bych si řekl, že 8 hrdinů je málo. Za 12 hrdinů bych se nezlobil. S conversion setem jich mám asi 40 a k tomu kopu potvor, což dává větší prostor pro kombinování monster v různých ůkolech. Ovšem ne každý má komplet první edici s rozšířeními. Opravdu mi ale nechybí ta hromada stavovejch tokenů. Bodlo by o pár karet navíc a jak je vidět, další rozšíření je už naplánovano a už se těším, až budu zase utíkat domů s krabicí. Opravdu nevím, co bych hře vytknul - první edice mě bavila moc, ale druhá mě baví ještě víc. Změny jsou k lepšímu, ale neměly by význam, kdyby celá kampaň stála za nic.