Dawn of Mankind

xxxxxxxooo hodnoceno 2x (Seznam vlastníků)

Dawn of Mankind - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: strategická
Čeština: není
Vydavatelé: Tasty Minstrel Games
Autoři: Marco Pranzo
Rok vydání: 2019
Sdílej: Facebook

Úsvit lidstva v malém provedení

Autor: Hyman | 8.9.2020 | 0

Lidský rod - vymezený čas a prostor života podněcovaly člověka ke hledání odpovědí na otázky po důvodech smrtelného bytí, vznikání a zanikání jeho života a … toho, co se děje mezi tím. Po prvních nesmělých krůčcích v dětství přichází dospívání, dospělost a následně pak podzim života. Zde se sice etapa jednoho člověka uzavírá. Ale co celé lidstvo? Vše se stále opakuje a my se snažíme být lepší a lepší. 

Ve hře Dawn of Mankind budete provázet členy své civilizace přes jednotlivé životní fáze a snažit se v každé z těchto částí vytěžit formou provádění dostupných akcí co nejvíce benefitů. Tyto benefity se transformují do jídla (ovoce a masa), kůže a nástrojů. Cílem však není sběr těchto surovin – ty jsou pouze prostředkem pro získávání vítězných bodů. A o ty jde ve hře primárně ...

Jak bylo zmíněno výše, hra nás provádí různými fázemi lidského života. Jsou jimi:

  • Dětství – zde si ještě můžeme hrát a bavit se sběrem ovoce.
  • Dospívání, kde již máme možnost nejen lovit a realizovat směnné obchody, ale v několika výjimečných případech už dokonce i přivést na svět potomka.
  • Dospělost – zde rozšíříme některé z předchozích činností o studium, tanec, či kladení pastí za účelem lovu divoké zvěře. V této životní fázi přivedeme na svět nejvíce potomků.
  • Ve stáří již budeme uplatňovat svoji moudrost, stane se z nás šaman. Před přechodem do této poslední fáze života se budeme ještě pokoušet vytvořit umělecké dílo. Postupem do následující etapy je život završen odchodem do věčných lovišť. To však není konec, ale pouze začátek dalšího nového života  dětství, dospívání…

Pro jakou věkovou hranici je je hra určena? pro kategorii 14+. Dle mého soudu hru zvládnou i mladší hráči - pravidla nejsou nijak komplikovaná a po prvních kolech rychle přejdou do krve. 

Herní komponenty

Malá krabička je plná komponent – dřevění meeplové v barvě jednotlivých civilizací, kartonové žetony vítězných bodů, karty pokroku, uměleckých děl a karty, které hráčům pomohou provést přípravu hry v prvním, iniciačním kole. Nejdůležitější komponentou jsou akční destičky, jejichž tvar je jedinečný a budou pasovat na přesně definovaná místa na herní desce. Velikost herní desky je velmi dobře navrhnuta. 

Grafický design, symbolika (jak na kartách, tak na ostatních komponentách) je snadno pochopitelná.

Zvláštní podobu mají pravidla. Ne, že bych měl problém vlastní hru rozpohybovat. Zarazil mě však formát dodávaných pravidel - jedná se voskovaný papír formátu A2 složený na devět částí. Orientace v takto dodávaných pradlech je nepříjemná a těžkopádná.

Jak se to hraje

Tato hra je v podstatě worker placement se speciálním mechanismem posouvání jednotlivých meeplů skrz vývojový diagram akcí. A zároveň se jedná o závod sběru vítězných bodů – jakmile jich některý z hráčů nasbírá 60, hra okamžitě končí a vítězem se stává ten bodově nejúspěšnější.

Herní tah je velmi jednoduchý - aktivní hráč se musí rozhodnout buď vykonat akci a nebo si dát oddech (v angličtině je tato možnost nazvána „rest“).

Dříve, než se pustíme do představení, co znamenají akce a oddech, pokusím se nastínit význam herní desky. Herní plocha, na které budou hráči pohybovat svými meeply, je v podstatě vývojový diagram – jakýsi strom života. Do tohoto stromu jsou před zahájením vlastní hry umístěny akční destičky. Prostor před (případně za) těmito destičkami se nazývá „ready area“ a jedná se o část herní plochy, ze které je umožněno jednotlivým meeplům provádět akce.

Provedení akce:

  • Hráč si vybere jednoho ze svých členů klanu, který se nachází v „ready area“ a přesune ho po jedné z vodících čar k připojené akční desce. Zde vykoná danou akci (sbírá ovoce, naklade pasti apod.). V případě, že se na této desce nachází meeple jiného hráče, jsou tyto cizí figurky posunuty do následující „ready area“. Pozn: pokud se figurka klanu nachází na akční desce, není možné ji samovolně posunovat po hrací ploše. Jste odkázání právě na to, aby vás posunul jiný hráč do „ready area“ (případně je tady také akce oddechu).
  • Pokud při svém pohybu přejde figurka přes ikonu dítěte, znamená to narození nového člena klanu a hráčovi je umožněno položit nového meeplíka do první „ready area“.
  • Pokud při svém pohybu přejde figurka přes ikonu uměleckého díla, může se hráči na sklonku jednoho života podařit získat pomocí umění nemálo vítězných bodů.

Oddech:

  • Hráč přesune všechny své členy klanu z akčních dílků do následující „ready area“.
  • Hráč může provést akci vaření (která se nachází na herní desce hráče), během níž utratí příslušný počet jídla, za které následně získá vítězné body, a nebo rozšíří svůj národ narozením jednoho potomka (utracením jídla a vítězných bodů).
  • Pokud si nedáte pozor, může dojít i ke zkažení pracně nastřádaného jídla, a to právě v této fázi.

Během hry je možné také získávat karty pokroku, které mohou modifikovat existující akce a nebo umožní získávat benefity např. i v tazích ostatních hráčů.  

Moje resumé

  • V malé krabičce najdete slušnou porci taktiky, strategie a zábavy. Solidní znovuhratelnost je dána nejen možností skládat akční dílky (jak rubem, tak lícem), ale také zásobou karet pokroku a karet umění. Bohužel akční destičky nelze pokládat na herní plochu libovolně (pro každou z nich je vyhrazeno konkrétní místo). To znamená, že máte pouze dvě volby (rub a líc). A to může časem přinést pocit repetitivnosti.

  • Velmi chytrým mechanismem je nemožnost libovolného pohybu pracovníka po provedení akce na příslušné destičce. Zde pak musí čekat na protivníka (který ho posune do následující „ready area“) a nebo je nucen sám zahrát akci oddechu.

  • Závod zde funguje očekávaným způsobem. Trochu náročnější je (a to hlavně ke konci partie) hlídání hranice 60 bodů – přepočítávání žetonů je trochu otravné.

  • Autoři avizují možnost hrát již od dvou hráčů. Bohužel herní plocha není nijak škálována pro různý počet civilizací, a proto doporučuji hrát minimálně ve třech. Zde hra vyniká právě interakcemi hráčů mezi sebou. Průběh hry je svižný a tudíž více hráčů neznamená nekonečné prodlužování partií.

  • Hra vyžaduje pečlivé plánování. Pokud nebudete plánovat pohyb svých meeplů tak, aby procházeli stromem života po správných akčních polích, nebudete mít ve správný okamžik to, co právě potřebujete. A nezapomeňte – efektivita vašich tahů rozhoduje. Je to přece jenom závod...

  • A ještě další aspekt hry byl pro nás velmi podstatný – je nutné dobře se rozhodovat, kdy zahrát akci oddech. V prvních hrách jsme se snažili prodlužovat provádění akcí, co nejdéle to šlo. Následně jsme ale zjistili, že akce oddechu je velmi silná a účinná. Velmi nám to připomínalo rozhodování ve hře SmallWorld o posílání rasy do úpadku.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Hra o trůny, core set
Hra o trůny, core set
Akt. cena: 1100 Kč
Končí za: 4 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas