Cyclades - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: REXhry
Asmodée Editions
Matagot
REBEL.pl
Autoři: Bruno Cathala
Ludovic Maublanc
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Euroamerická ňamka

Autor: PJ | 12.3.2010 | 65

"...a aby nezůstal kámen na kameni, aby ani človíček neunikl, přikazuji vypustit posledního z titánů!"
"To chceš udělat?"
"Vypustíš Krakena! Akriciovo království musí být zničeno!"

Cyclades – (Κυκλάδες), česky Kyklady, též Kykladské ostrovy, je k Řecku patřící souostroví v Egejském moři mezi Řeckem a Tureckem. Během antiky tvořily tyto ostrovy jakýsi kruh kolem posvátného ostrova Delos (kde se měla podle legendy narodit bohyně Artemis a její bratr Apollón), odtud vzniklo jejich jméno: řecké kykládes lze přeložit jako ostrovy v kruhu.

Cyclades – též jeden z nejnovějších počinů na deskovkovém poli od dvojice známých designérů Bruna Cathaly a Ludovica Maublanca (Cleopatra and the Society of Architects, Mr. Jack); výtvarné zpracování má na svědomí Miguel Coimbra (Giants, Small World).

Herní komponentyHned v úvodu laskavé čtenáře okradu o gradované napětí, když prohlásím, že výše uvedení kuchtíci stvořili jednu z nejchutnějších dobrot současných jídelníčků:  na své si přijdou hráči euro her i AT, sympatizanti her komplexních i jednodušších, příznivci budování i bojování, fajnšmekři přes grafiku a figurky, milovníci řecké mytologie a kultovního filmu Souboj Titánů (1981)… snad každý si přijde na své, i když i samozřejmě i v tomto eintopfu se dočkáme několika nedovařených žužnělínových kousků a jako vždy trošce roztrpčenců nebude chutnat, protože rozkousnou kuličku pepře. Hra je ostatně dle mého názoru na BGG těžce podhodnocena a je mi záhadou, proč tomu tak je – snad z marketingových důvodů (dle realitně nízkého počtu hodnotících)? Nebo mám možná pokažené chutě a nepoznám, co je dobrého. A teď už se pojďme podívat, na jakých dobrotách si v této francouzské bujabéze smlsneme.

Předehra, foršpajz aneb jíme také očima

Snad u každé hry vnímáme napřed její vzhled, výtvarné a grafické provedení. Mnohdy je  to ten první filtr, který rozhodne, budeme-li se o hru dál zajímat. Osobně považuji „look“ za velmi důležitý. Chápu, že to bude mnoha lidem připadat povrchní, ale pro mě za mě může být hra po technické stránce sebelepší a hrát ji nebudu, když od pohledu odpuzuje (pro mě osobně skoro všechno od Frieseho/Kaluskyho).

Minotaur, Kyklop, KentaurNuže, Cyclades přitahují už od pohledu ještě v krabici, na kterou začnou slinit spíše příznivci AT. Po rozbalení si citlivější povahy najdou čelist na zemi a začnou se obdivně prohrabovat množstvím materiálu. Nejvíc asi upoutají figurky. Ač jsem zastánce voňavého minimalistického dřeva, jsem z plastových figurek nadšen. Každý z pěti hráčů má k dispozici armádu vojáků a flotilu lodí a figurky těchto pěti stran, ač herně „stejnohodnotné“, vzhledově se zcela odlišují! Figurky mytologických bytostí a nestvůr jsou ještě lepší a až maniakálně detailní - člověk si při manipulaci s nimi skoro připadá jako jeden z bohů strkající sádrové pinčlíky do amfiteátříku naší reality (viz Souboj Titánů).

Karty nestvůr jsou špičkové a velmi oceňuji intuitivní symboly a ikony – hra je tedy jazykově nezávislá. Karty bohů jsou také skvělé a volám směrem k autorům DÓNA, že se nakonec vykašlali na řecká písmena imitující latinku (viz obrázek) a raději zvolili stylizovanou latinku imitující řecká písmena.

Herní plánHerní plán je skvostný, detailní, přehledný a velmi vtipně odkazuje k názvu hry a jeho podstatě: herní pole je kruhové a herní pole jsou místo okoukaných hexů ohraničeny kružnicemi. Bravo - vtipné, originální, výstižné. Ovšem pozor - přichází první nakyslé sousto, jakési králičí plíčky. Je skvělé, že je herní plán modulární a hra se tak pružně přizpůsobuje různému počtu osob. Jenže místo několika herních plánů jako u Small Worldu máme pouze dva skládací, takže krásně symetrický kulatý herní plán pro pět se vám při hře čtyř hráčů změní na potlučenou bramboru, ve třech a dvou hráčích pak na jakési oko. Jistě, hnidopíchám, jsou to opravdu jen detaily, ale skutečně mě ty asymetrie tahají za rohovku. U jiné hry bych asi velkoryse pomlčel, ale tedy mně to nedá. Předpokládám však, že to většině hráčů bude putna a spíš ocení modularitu herního plánu.

Žetony jsou pěkné a bytelné, zejména cornucopie, rohy hojnosti, jsou k pomazlení. Stavby aRoh hojnosti a peníze města vypadají možná až moc minimalisticky, ale na druhou stranu jsou dokonale přehledné a o to jistě šlo v první řadě.

Vícejazyčná (EN, FR, GE) pravidla jsou pěkně upravená, přehledná, nemám co vytknout. S průměrnou znalostí cizího jazyka se hru naučíte do tři čtvrtě hodinky – jedná se o cca šest stránek. Přehledový list je taktéž velmi pěkně zpracován. Je dobré ještě vyzdvihnout, že celý přehled hry je symbolicky vyveden na vnitřní straně – mimochodem nádherných - hráčských „paravanů“.

Sedtrženo počteno – až na divné asymetrie herního plánu ve 2-4 hráčích jsou Kyklady vzhledově neskutečně sexy (a řadím do toho i funkčnost grafiky a designu) a v současné době patří k naprosté špičce.

Aranž a prostírání

Než náležitě prostřete a rozložíte na stůl všechny možné příbory, talíře, misky, tácky, omáčníky, skleničky, hrnky, teriny a bibeloty, větší chvilku to bohužel potrvá. Přichystejte si navíc opravdu pořádný jídelní stůl, poněvadž na stojáka v bufíku se s Kykladami rozhodně nevlezete.  Prostírání je tedy vzhledem k prostorové náročnosti spíše piknikové.

Co to tu voní aneb oč vlastně jde?

Každý z hráčů představuje jeden městský stát ještě nesjednoceného Řecka a usiluje o získání nadvlády v oblasti Kykladských ostrovů. Tu získá postavením či dobytím dvou metropolí. Bez pomoci bohů si však nikdo ani neuleví, takže všechny činnosti hráčů se vlastně dějí jen z božské vůle. Tu si lze naštěstí snadno přiklonit namamoněnými zlatými cingrlaty. Do hry navíc vstupují různě mocné bájné bytosti, které mohou zcela zvrátit průběh dění…

Hlavní chod – flák masa z evropského chovu

Chutná masíčka jsou základem každé pořádné herní bašty (vegetariáni prominou). V případě Kyklad je základem dražební systém a… uvažte si zpátky ten ubrousek, Donalde, vidím vás! Ano, je tu sice dražba, ale ačkoliv sám neřadím mezi příznivcem dražebek, tady se mi systém líbí. Navíc je docela dobře provozovatelný ve dvou hráčích, což se o jiných dražebkách říci nedá.

Na začátku kola hráči zinkasují příjem Zlatých Mincí (ZM), který plyne buďto z námořního obchodu či z obsazených ostrovů. Obecně platí, že čím je ostrůvek menší a hůře „zastavitelný“ budovami, tím větší příjem z něj hráči plyne. Příjem se však dá nadále zvyšovat získáním rohů hojnosti k čemuž se ještě dostaneme.

Následuje dražba o přízeň některého z bohů. Těch je v aktuální nabídce právě tolik, kolik je ve hře hráčů (ve dvou hráčích se draží o čtyři bohy – dva na každého). Jejich přítomnost v nabídce a pořadí je vždy na začátku kola určeno náhodně. Celkem je bohů pět:Zeus, Atena, Ares, Poseidon, Apolon

  1. Zeus, který poskytuje peněžní zvýhodnění v dalších dražbách, umožňuje stavbu chrámů (ty poskytují zvýhodnění při verbování mystických nestvůr) a nabízí možnost „protáčet“ aktuální nabídku nestvůr
  2. Poseidon, který umožňuje výrobu lodí a jejich přesuny a dále výstavbu přístavů, které zvyšují obranné číslo hráčových flotil
  3. Ares, který umožňuje výcvik vojsk a jejich přesuny a dále výstavbu pevností, které zvyšují obranné číslo hráčových armád
  4. Atena, která poskytuje intelektuální rozvoj prostřednictvím karet filozofů a stavbu univerzit
  5. Apollon, který funguje jako jakási nouzová akce – není třeba mu platit, ale naopak lze jeho prostřednictvím získat určité množství ZM. První hráč navíc získá roh hojnosti, pomocí kterého lze zvýšit produktivitu některého ze svých ostrovů.

Dražba probíhá „přešťouchávací metodou“ – každému z bohů (krom Apollona) může učinit nabídku pouze jediný hráč, takže nabídne-li někdo více než předchozí kolega, musí se tento kolega pakovat jinam, kde může vyšťouchnout jiného, atd.

Hráči pak hrají v pořadí dle vyložených bohů. Lze provést libovolný počet akcí, které daný bůh umožňuje, a to v libovolném pořadí. Pořadí bohů hraje svou roli i z dalšího hlediska, kterým jsou již několikrát zmíněné mytologické stvůry i nestvůry, o kterých bude ještě řeč v samotné části.

Když všichni hráči odehrají své akce, nastává konec kola. Obnoví se nestvůry, zamíchají se a opět vyloží bohové a jede se znovu – tedy za předpokladu, že nedošlo ke splnění vítězných podmínek – dvou metropolí v držení jediného hráče (tří metropolí při hře dvou hráčů). Podmínky vítězství  zavání amérem – povstane pouze jeden vítěz, zatímco ostatní zašlapáni v prach pozorují setbu soli kamenné do oranišť, jež bývala jejich pyšnými baštami. Žádný takový „prohrál sem jen o dva body a Pepa o tři“.

Metropole vznikne, když některý hráčů postaví od každého typu jednu budovu (chrám, přístav, Stavbypevnost a univerzitu). Další možností je intelektuální pokrok – tj. získání čtyř karet filozofů. Pochopitelně nemusíte stavět ani filozofovat, ale vsadit na hrubou sílu a metropole „získat“ od jiných hráčů vojenskou cestou.

Co o mase soudím? Inu, zachutná spíše eurařům, ale kupodivu i nepříznivcům dražebních záležitostí. Zejména oceňuji herní hloubku a pestrost při současném nízkém počtu pravidel a jejich jednoduchosti (zase euro). Mnohdy se neusiluje o přízeň nějaké boha ani tak proto, že by akce byla pro daného hráče důležitá, ale spíše proto, že může být zcela zásadní pro někoho jiného. Jindy se strhne bitka o prvního boha bez ohledu na nabízené akce čistě kvůli možnosti naverbovat mytostvůry jako první. Často budete zvažovat riziko útoku a vůbec volit mezi cestou budovací a cestou vojenskou. Jindy prostě rovnou hodíte ručník do ringu, vezmete cornucopii a budete doufat, že příště akce přijdou v lepším pořadí a ostatní umlátíte nasysleným zlatem. Určitě je o čem přemýšlet a často budete i usilovně počítat fufníky. Mňam.

Sós, omáčka a kondimenty – nestvůry a boj

Jaké by bylo maso bez omáčky či chutného vývaru s tím nejlahodnějším kořením. VskutkuKarty bytostí významným přichucovadlem jsou mytologické bytosti, které vnáší příchuť napětí a mohou vskutku zásadně zvrátit průběh hry. Víte sice předem, jaké se v daném kole objeví, nicméně efekty některých potvor dovedou vyhrát hru a dá se na nich dokonce postavit určitá strategie. Zejména ta prašivá okřídlená pegasí herka a hnusná krakení chobotnice Vám dokážou zatopit víc než papričky chalapeňos omylem pokládané za baby karotku. Ameritrešři jistě zaslinili, eurařům asi nebude příliš po chuti určitá nevyváženost některých karet.

Kostky s koženým měšcem z EssenuDalším kořenidlem je samozřejmě boj, ke kterému dochází vždy, když se na jednom poli setkají figurky lodí či vojáků různých armád či flotil. Každý z hráčů si k síle flotily/armády přičte případné bonusy za pevnosti/přístavy a oba soupeři si hodí bojovými kostkami. Bojové kostky jsou popravdě větší síla než špatně rozmíchané kostky masoxu. Na mé gusto je zde příliš velký rozptyl a uvítal bych v bitvách rozhodně menší náhodný faktor. Na druhou stranu není nouze o napětí a překvapivé zvraty. Předpokládám, že amíci opět spokojeně pomlaskávají. Euraři snad alespoň skousnou, že boje nejsou nikterak složité – přirovnal bych tak ke Small Worldu.

Omáčka tedy připomíná barbecue sauce made in US a s bruselským masem tak tvoří jedinečný pokrm.

Chuťový ocas – postřehy, shrnutí a závěr

Chutná to prostě báječně a chutná to přiměřeně dlouho, tak hodinku až dvě. Každý si něco najde, dá se plánovat, stavět, dobývat, počítat, házet kostkami, protáčet balík karet, syslit i rozhazovat a všichni se mohou kochat grafikou a provedením.

Vítám dosud nezmíněný mechanismus „záchrany“. Pokud někomu zbývá poslední ostrov, plyne mu při použití Apollona čtyřnásobný příjem a je na něj všeobecně zapovězeno zaútočit, pokud by takovýto útok nevedl k vítězství útočníka. Moc pěkné pravidlo – jen si vzpomeňte z jiných her na otrávené kompaňeros, kteří už od půlky seznali, že jsou v řiti a přesto zbývala ještě hodina do konce hry, kterou museli odsedět.

Ač se ozývají spíše opačné názory, dobře to funguje i ve dvou hráčích, dražba nedražba. Nemyslím, že by hra jakkoliv ztratila na dynamice, napětí či určité epičnosti.

Na Kykladach jsem si zatím vždy velmi pošmákl v nejrůznějším počtu hráčů a nemohu najít výraznější chuťové nedostatky. Nejvíce mi nelahodí asymetrie herního plánu (detail) a poněkud vyšší podíl náhody při vyhodnocování bitev. Jinak balada. Budou-li v budoucnu nalezeny nějaké zatím skryté, leč zatuchlé ingredience, recenzi příslušně zaktualizuji.

Zatím mohu s klidným svědomím doporučit Kyklady nejen každému, kdo snese určitou jistou náhody, má rád vizuální kvalitu, silné téma skvěle propojené s mechanismy, herní komplexitu snoubenou s jednoduchostí pravidel, interakci mezi hráči a konflikty, které však nestojí v centru dění; zkrátka všem, kteří ocení kvalitní hru beroucí si z evropského i amerického proudu to lepší.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Parada
Pripojuji se k nazoru a za recenzi tleskam:) Usetrim tak dost casu, sam jsem se chystal neco vytvorit, ale tohle je vycerpavajici:)

12.3.2010 08:15:20

Gratulace
Dekuji za prinosnou recenzi, pomohla mi ke zvysenemu zajmu. Zaroven vsak se vsak do me zavrtal cervicek pochybnosti. Mohl by nekdo vyfotit (pripadne poslat odkaz), jak vypada plan pro 2-4 hrace?

12.3.2010 08:43:03

Pěkná recenze.
Velmi vtipně a výstižně napsáno.

Napadá mě parafráze z jedné české pohádky (tuším že Šíleně smutná princezna ?), jak si to zpívají ti dva šéfové "výzvědných služeb":

"To musíme podporovat.... Není nad pořádné piklení (zde kyklení)."

12.3.2010 08:57:05

Krásná recenze
i ty jeden, dnes Cyclades objednávám...

12.3.2010 08:57:59

Super recenze
a gratuluji k "zpapežštění" :) Vyúpadá to zajímavě, ale pořád mi to přijde takové neslané nemastné z herního hlediska, provedení super, ale nechám si tuhle hru ujít, pořád je tu spousta lákavějších položek na jídelním lístku.

12.3.2010 09:21:06

PJ

Díky za příznivé ohlasy
Radim: Vyfotím a pošlu. Jsem na tyhle věci možná až moc pedant a Tobě možná přijde v pohodě. Uvidíš...

Laredo: A co takhle:
Koulí kyklop, koulí klády
dokoulí je na Kyklády :o)

sydo: Dej tomu šanci. I když uznávám, že je v jádru spíš euro, což není Tvůj šálek Thé. A co Tě aktuálně láká na Tvém jídelníčku?


12.3.2010 09:44:08

PJ
Jde o to, že už mám dost her a je těžké vybrat něco, co je opravdu originální a ne jen něco starého na nový způsob. Tohle bych si rád zahrál ale rozhodně to není nic, co bych si musel hned koupit. Co bych chtěl tak je Here I Stand a lehce mě láká Warhammer: Invasion, chybí mi stavění balíčků :) Jinak jsem momentálně dosáhl herní nirvány a chci se pořádně naučit to, co už mám, naštěstí se žádná nová lákadla nevyskytují. Tvořím článek o své "cestě geeka" :)

12.3.2010 10:07:11

PJ
palec nahoru :) se vší úctou :)

12.3.2010 19:04:53

Kam se hrabe Ratatouille
Krásná recenze, palec nahoru je více než zasloužený. Také mám pocit, že je hra nedoceněná. Snad pomůže zlepšení i tato "chutná" recenze. BON APPÉTIT!

12.3.2010 20:50:13

Lukáš H. zvaný Alias

Poznámka, hvězdný čas 156203.4
Recenze moc dobrá, hra je také velmi zábavná a moc přitažlivě provedená. Baví mne i přes to, že jsem vždy dostal na dolní část zad. Zajímavým fenoménem je velká přelévavost hry, kdy slovy klasika "situace na frontě se mění každým okamžikem" a vítěz se může objevit stejně náhle a nečekaně jako španělská inkvizice.
Do budoucna bych uvítal rozšíření, delší herní čas a nějaký ten vítězný zářez na mém hoplonu.

14.3.2010 12:34:15

Velmi pěkná recenze na pro mne nezajímavou hru
Jsem zcela zahanben touto skvěle podanou recenzí a byť si tuto hru jistě nepořídím, tak poklekám před jeho papežstvím a provolávám slávu. [D1/Wisdom (1 turn)/Envious]

15.3.2010 20:43:04

PJ
Diky za fotky, vazne to vypada ....blbe.

16.3.2010 16:48:39

PJ
Dakujem za krasnu recenziu.Uz my len ostava cakat do listopadu kedy ma vyjst reprint a dufat ze sa my ju podari zohnat.

7.10.2011 01:56:12

DrFranke

Komentář ke hře
Vypusťe Krakena!! ;O

17.12.2011 14:57:29

Vybíráme z Bazaru

Vúdú (CZ, 2015)
Vúdú (CZ, 2015)
Akt. cena: 250 Kč
Končí za: 9 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas