Conquest of Paradise

xxxxxxxxoo hodnoceno 15x (Seznam vlastníků)

Conquest of Paradise - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, válečná
Čeština: není
Vydavatelé: GMT Games
Autoři: Kevin McPartland
Rok vydání: 2007
Sdílej: Facebook

Kryštof by se divil…

Autor: Jenda (SSZGSA) | 26.2.2010 | 13

Narodil jsem se na krásném místě, které by mnoho lidí nazvalo Rájem! A já jsem to tak pociťoval. Už odmala jsem běhal s kamarády po pláži, lovil ryby a lezl na palmy pro zralé kokosy. Nic nám nechybělo. Občas jsem poslouchal, jak starci vyprávějí příběhy o vzdáleném ostrově, kde vládne temno a zlo. Přiznám se, že mě tyto příběhy fascinovaly…

Hru Conquest of Paradise (Dobytí ráje) jsem si vybral pro její neobvyklou tématiku a také proto, že jsem ji považoval za vhodný kousek do své sbírky.

Už při rozbalení mě udivila masivní krabice, kterou jen tak nepromáčknete. Uvnitř naleznete mapu, několik archů žetonů, brožuru s pravidly, povídání o světě Polynésie, dále pak balíček karet, sáčky na žetony a kostku. Jak vidíte, je toho docela dost.

Byl jsem překvapen tloušťkou žetonů. Hráči zvyklí na klasickou tl. 2 mm, se budou muset spokojit s tloušťkou poloviční, což není mnoho, ale na vše se dá zvyknout. Ještě bych dodal, že i rozměry žetonů jsou malé; 1,3x1,3 cm a 1,6 x 1,6 cm. Byl jsem však ujištěn, že u wargames je to běžný rozměr, a tak staří váleční mazáci nebudou mít jediný problém! :)

Karty jsou pěkně zpracované a obrázky na nich zprostředkovávají atmosféru tichomořských ostrovů.

(Nepříjemné překvapení) Velké překvapení pro mě představovala samotná mapa! Žádný silný karton jako u her od FFG, ale tvrdý papír… Docela jsem byl rozčarován. Po rozložení se Vám mapa ohýbá a musíte jí párkrát narovnat, aby držela tvar. Rozhodně to neberu jako něco negativního, spíš se s ní musíte naučit maličko pracovat.

Vstup do válečných her od GMT je trochu nezvyklý, ale rozhodně stojí za to! 

Jak jsem rostl, přišel mi náš ostrov čím dál menší. Mnoho mých kamarádů tu bylo šťastných a spokojených, ale já to cítil jinak. Něco mě táhlo pryč z tohoto Ráje, od mého domu a od všech, co jsem znal. Rozhodl jsem se odplout za horizont, tam, kde slunce při západu mizí v hlubokém oceánu. Za rozbřesku příštího dne začala stavba mého snu, velké lodi, se kterou mi pomáhali bratři a sestry… 

Hra

Po zdárném srovnání desky (asi po třetí hře mi to už jde) si každý hráč vybere barvu svých žetonů. Máme tu bílou, světle banánovou, khaki a světle kokosovou. Bohužel volba těchto barev není moc šťastná a barvy nejsou příliš výrazné. Poté si hráči vylosují, který z ostrovů se stane jejich domovem a umístí na něj svou domovskou vesnici. Ve hře dvou hráčů se ostrovy ocitají hned vedle sebe, což poskytuje trochu nejistoty, že Váš protihráč může kdykoli zaútočit. Ve třech hráčích se třetí ostrov nachází o trochu dále a tím je nepatrně ochráněn před prvotními útoky. Při hře čtyř hráčů je pak rozložení opět vyrovnané a nikdo se nemůže cítit v bezpečí. 

Náčelníkovi a starším se mé rozhodnutí nezamlouvalo. Prý jsme rozzlobili bohy a na své cestě najdeme jen zkázu a smrt. Nedbal jsem jejich hrozeb a dal rozkaz k vyplutí. Všechny lodě napnuly plachty a vítr nás popoháněl od rodného ostrova. Uběhlo několik týdnů a morálka na lodích začala upadat. Ačkoliv jsem se každý den modlil, aby nás bohové šťastně dovedli na pevninu, neviděl jsem již celé týdny nic jiného, než jen hluboký oceán. Jaké pak bylo naše překvapení, když se na jedné z našich lodí ozval nadšený křik: „Země na obzoru!!!“

Průzkum

Zprvu znáte jen svůj domovský ostrov a několik ostrovů směrem k Austrálii. Ty jsou již osídlené a to znamená, že se budou proti útoku zuřivě bránit. Nezbývá nic jiného, než se pokusit objevit vlastní ostrovy. Proto se vydáte se svou průzkumnou lodí na neznámá políčka a pokoušíte štěstí. Průzkum ale představuje určité riziko, kdy se může stát, že Vaše loď bude zničena a Vy budete muset čekat na další průzkum dvě kola.

Průzkum může přinést tři výsledky. První možností, ze všech nejlepší, je nalezení ostrova. Druhou možností je objevení poklidného oceánu. Třetí výsledek se nazývá Mimo kurz a znamená to, že Vás protihráč posune na jiné políčko, než které jste chtěli původně prozkoumávat.

Pokud naleznete ostrov, náhodně si vyberete „žeton“ ostrova a podíváte se na něj s tzv. „pokerovou tváří“. Poté si můžete zvolit, zda ostrov ihned odkryjete nebo si jej necháte schovaný na později, aby Vám ho nikdo neobsadil. Někdy je těžké ukrýt zklamání z nalezení jen dalšího malého ostrova nebo korálového útesu. 

Ostrov byl menší než ten, na kterém jsem se narodil, ale i tak jsem z něj měl radost. Bohové nás zahrnovali svou přízní. Vytáhli jsme lodě na břeh a určil jsem průzkumnou družinu, která měla ostrov prozkoumat. Ostatní členové posádky se pustili do oprav škod, které utrpěly naše lodě během plavby.

Uplynulo pár hodin a průzkumná skupina se stále nevracela. Začali jsme si o ni dělat starosti, protože noc se neúprosně blížila. Svolal jsem většinu zbylých mužů a vydali jsme se průzkumníky hledat…

Pohyb

Když už máte objevené nějaké ostrovy, musíte se k nim dostat. K tomu slouží Vaše dopravní kánoe, které dopravuje válečníky a kolonisty po celé Vaší ovládané říši.

Na této hře se mi moc líbí, že pro osídlení ostrova musíte na zvolený ostrov dopravit i kolonisty, kteří se ale odkryjí (použijí) až po celé fázi pohybu a boje. To dává Vám i protihráčům mnoho možností, jak zabránit obsazení ostrova.

Další kouzlo této hry vidím ve vytváření tzv. tranzitních řetězců, které Vám slouží k rychlému přesunu jednotek, a to i na velkou vzdálenost. Celý řetězec vznikne tak, že na každé pole umístíte jednu dopravní kánoi. Tento řetěz Vám umožní rychle zareagovat jak na tahy nepřátel, tak i k Vaší potřebě. Navíc Vám umožní lépe využívat stavební body z jednotlivých ostrovů. 

Když jsme vstoupili do hustého pralesa, museli jsme si chvilku zvyknout na okolní šero, ale stopy našich druhů byly jasně vidět. Po stopách jsme šli už delší dobu, když tu se najednou v dáli ozval děsivý křik. Přikrčili jsme se a já dal pokyn k tichému pochodu vpřed. Srdce mi tlouklo a mé oči těkaly po okolí. Zastavili jsme se u hustého keře, za kterým se ozývaly zvláštní zvuky. Mezi větvemi jsem uviděl místní kmen nám podobných lidi. Ale nechovali se jako lidé, ale jako smyslů zbavení démoni. Démoni, kteří pojídají naše mrtvé přátelé. Stáhli jsme se zpět k lodím a já zvažoval co dál…

Boj

I přesto, že jde o válečnou hru, je zde boj vyřešen velice jednoduše – hod kostkou! Vyskytuje se zde také trošku taktiky, ale pouze v přečíslení a v dobře zvoleném počtu jednotek, které se mají stáhnout.

Funguje to tak, že bojové žetony (s hvězdičkou) se dají do první řady a nebojové do druhé. Pak útočník začne házet kostkou, která rozhodne, zda jednotka Vám nebo nepříteli zemře nebo zda se stáhne, tzv. zpanikaří. Nezbude-li na jedné straně první řada, znamená to, že majitel zničené řady bitvu prohrál a pokud to jde, vykoná ústup k nejnižšímu ostrovu, který kontroluje.

Myslím si, že takto řešené boje jsou sice jednoduché a značnou roli tam hraje náhoda, ale alespoň hra probíhá svižně. 

Rozhodnutí padlo, a ač neradi, musíme odplout jinam. Pryč od těch démonů, kteří se posilují krví našich kamarádů. A tak jsme se opět dostali na oceán. Už ani nevím, kolik dní jsme pluli, než jsme na obzoru uviděli pevninu. Ostrov vypadal liduprázdný, poskytoval ale naději na lepší život. Někteří z posádky už nechtěli plout dál a rozhodli se tu usadit. Poslali jsme zpět k domovu loď, která by lidem na rodném ostrově řekla o novém ráji….

Stavba a Vítězné body

Každý ostrov má rozlohu 1 – 4 políčka, na která můžete postavit žeton vesnice a zvýšit tak počet nejen stavebních bodů, ale zároveň i počet vítězných bodů. Na jednotlivé ostrovy můžete také umisťovat kolonisty, válečné skupiny nebo jen postrašit nepřítele tím, že zdarma postavíte žeton Zvěstí. :)

Důležité je, že stavět můžete jen na ostrovech, které ovládáte – tzn., že na ostrově máte alespoň jednu vesnici. Vesnici na prázdném ostrově Vám postaví kolonisté, tedy za předpokladu, že tu po pohybu zůstanou.

Celou hru pokládáte žetony lícem dolů, a proto si nikdy nemůžete být jisti, co vše má Váš protivník postaveno. Stavba probíhá skrytě mimo hrací desku. Všichni hráči umístí najednou své žetony až poté, co se všichni hráči rozhodnou, co postaví.

Během stavby si hráči mohou koupit jednu kartu Umění a Kultury, které reprezentují nějaký pokrok v civilizaci a přinášejí také vítězné body. Můžete tak svůj národ naučit bojoví tanec Arioi, dovolit Kanibalismus či chování rybek. Některé karty přinesou jen vítězné body, jiné navíc i nějakou šikovnou dovednost, která Vám výrazně pomáhá ve hře. Například Kanibalismus přináší do řad Vašich nepřátel větší ztráty, u karty Navigace máte menší riziko, že přijdete o svého Průzkumníka.

Nakonec si všichni sečtou počet vesnic a korálových útesů, které mají zahrnuté v říši. Dále si připočítají body za karty Umění a Kultury a podle toho pak nastaví svůj žeton na odpovídající číslo na trati vítězných bodů. Hráč, který splní podmínky, tzn., že splní určitý počet bodů, hru vyhrál. Ve 2 hráčích je to 28 bodů, ve 3 je to 25 bodů a ve 4 už jen 22 bodů.

Nový ráj je osídlen a mnozí z mého národa jsou zde velmi šťastni. Já však opět toužím vyplout dál a rozšířit naši říši na dalších ostrovech za obzorem. Tentokrát mi už nikdo nebrání ve vyplutí, neboť zdejší úspěch dává novou naději mě, ale i dalším novým členům mé posádky.

Nikdy bych neřekl, že toto dobrodružství se stane začátkem mé velké životní cesty. Se svou lodí jsem objevil spoustu pustých i obydlených ostrovů, a když si mě bohové zavolali k sobě, byl jsem šťastný, že jsem prožil život, o kterém jsem vždy snil. Splnil se sen jednomu malému chlapci, později známému pod jménem Hotu Matua.

Hra obsahuje také volitelná pravidla, např. propuknutí Malárie na různých ostrovech nebo objevení Nového Zélandu. Pravidlo, které zatím nemám vyzkoušené, ale moc se na něj těším, se týká objevení sladkých brambor, neboli Kumura, které přinesou majiteli další body.

Závěrem bych už jen napsal, že i přes první rozpaky jsem rád, že tuto hru doma mám. Herní doba se pohybuje okolo 90 – 120 min a to je na wargames velmi slušný čas! :) Řekl bych, že i díky lehkému boji, který nemusí všem vyhovovat, by si hra mohla najít cestu také k Vám.

Ač jsem na konci své recenze, uvědomuji si, že jsem Vám toho ještě spoustu neřekl. Ale to nechám na Vás, abyste měli ještě co objevovat. :)

Děkuji rejpavému Seilsovi a Alence za korekturu a odvšivení. :)

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Super recenze velmi zajímavé hry
Tuto hru jsme si pořídil když jsem řešil odvěké dilema - dobrá hra pro tři hráče. Rozhodně jsem nebyl zklamán - provedení klasické od GMT, takže i na tu mapu už jsem byl zvyklý, jen ty barvy žetonů jsou peklo, barvoslepým doporučuji se této hře na hony vyhnout. Boj je opravdu jednoduchý, ale tak to holt v té době bylo - v éře klacků a kamenů šlo spíše o větší počty a štěstí než o nějakou taktiku. Karty jsou velmi užitečné, pokud můžete, kupte v každém kole jednu, je to rychlý zdroj bodů a pomohou i jinde. Pro mě je tato hra takový mix mezi osadníky a wargame s lehkým nádechem budování civilizace. Je to také jedna z těch originálnějších her, se kterými jsem měl tu čest, jen chci ještě vyzkoušet to karetní rozšíření z BGG.

Recenze se mi moc líbí, poutavě napsaná a popisná, palec nahoru a k poctě šlauch jak říká PJ :)

26.2.2010 09:20:06

Komponenty
No láká mě téma, láká mě i herní systém (poté co jsem i přečetl pravidla) a ještě víc mě teď naladila tato recenze! I ten jednoduchý mechanismus bojů se mi líbí, skutečně to (asi) odráží tehdejší dobu.

Jediné, co mě odrazuje od koupě je zpracování. Tu mapu bych asi nerozdýchal, dost dobře nechápu, proč se volí tento materiál (nižší náklady a tudíž i prodejní cena?).

26.2.2010 10:30:29

Richmond
Je to kvůli tomu, že GMT nedělají moc masové hry, tudíž je tisknou v malém nákladu a aby udržely rozumnou cenu, musí šetřit, většinou dělají wargames a tak šetří na mapách, jelikož wargamistům je to jedno. Ale mě nepřijde nijak hrozná, na stole leží v klidu, když ji prohneš proti ohybům a vypadá nádherně. Na druhou stranu, GMT dělá nejlepší krabice na hry, jsou pevné a vydržely by snad i dupnutí.

26.2.2010 10:40:51

to SSZGSA...
Recenzi máš psanou spíše didakticko-polopatickým stylem, což tady nebývá dost časté, ale je to o to příjemnější změna :-).

Nepracuješ náhodou jako učitel/školitel? :-)

26.2.2010 12:28:37

děkuji
velmi pěkně napsáno :). Klasické zpracování GMT - na to už jsem zvyklý. Osobně to nepreferuju, ale jelikož kamarád hraje jenom hry od GMT, tak jsem s tím v kontaktu celkem často. Dávám palec :)

26.2.2010 18:21:02

Sydo
Mno ja se musim priznat, ze ac k wargamekam inklinuji, preferuji hard mapy... Jinak s tema obalama se mylis, treba Battle Line pry proslapl i kamaraduv malamut, coz jsem necekal:D

27.2.2010 23:34:22

SSZGA
Pakna recenze, palec a slauch vzhuru;)

27.2.2010 23:34:56

Děkuji.. :)
Díky všem.. Jo.. a nejsem učitel.. :) Ta poznámka mě dostala.. :D Učitele bych nedělal ani kdyby mi dávali všechny deskovky světa.. No, možná pak na chvilku jo.. :)

28.2.2010 01:22:42

aneken
Tak já mám samozřejmě také raději pevné mapy, ale už si u GMT zvykám. Ta papírová u Paxu je právě v knihařství a podlepuje se :)

28.2.2010 10:47:37

Vybíráme z Bazaru

Galaxy Trucker (CZ, stará verze)
Galaxy Trucker (CZ, stará verze)
Akt. cena: 620 Kč
Končí za: 1 den

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas