Confusion: Espionage and Deception in the Cold War

xxxxxxxxoo hodnoceno 11x (Seznam vlastníků)

Confusion: Espionage and Deception in the Cold War - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 45 min
Herní svět: Abstraktní
Herní kategorie: strategická
Čeština: není
Vydavatelé: Franjos Spieleverlag
Stronghold Games
Autoři: Robert Abbott
Rok vydání: 1992
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

rbx
rbx - avatar

Prvni dojmy

Byl jsem vyzvan, abych napsal prvni dojmy, tak jsem si rikal, proc jako ne? :-)
Mam za sebou 4 hry s mene zkusenym hracem a libi se mi to. Je to deduktivni hra, kde se snazite uchvatit pro sebe kufrik uprostred planu a ten pak donest na souperuv konec hraciho pole. Nebudu rozvadet pravidla, ty jsou v popisu hry.
Jakkoliv me nebavi sachy, tak toto me bavi a pritom to jakesi sachy jsou. Chcete pohnout svym agentem a souper ohlasi, jestli muzete, nebo ne. Na to konto si udelate poznamku v deskach, kde jsou u kazdeho agenta vsechny moznosti pohybu, ktere mohou nastat. Kazda moznost je obsazena pouze jednou, takze pokud jste si u nektereho agenta jisti na 100% jeho pohybem, muzete si tuto konfiguraci vyskrtnout i u ostatnich agentu. Diky tomu se vam postupne odkryva to, jak se ktery agent muze pohybovat.
Ani v jedne ze ctyr her jsem nehybal vice jak 50% agentu. Vetsinou se snazim se dvemi proniknout dopredu a pak zalezi na souperi. Ono to totiz dopada tak, ze druhy kreje prvniho a treti zase druheho. Ctvrty kreje pripadnou hrozbu nekoho dalsiho a takto se to zahustuje a vitezi ten, kdo vic vi :-) Protoze kdo vic vi, muze si vic dovolit.
Je tedy nutne pokladat uz od zacatku takove otazky na pohyb, ktere pripadne odskrtnou co nejvic moznosti v tabulce a pak si jen dedukci upresnovat dalsi pohyby. Nejde to ale vzdy, protoze je potreba rychle reagovat na soupeovy pohyby.
Paseku do tohoto systemu ale vnese dvojity agent a pokud je jeho hrac chytry, tak je to mazec. Dvojity agent totiz ma misto pohybu otaznik a tak si protihrac muze jeho pohyb vymyslet. Sve odpovedi si muze poznamenavat v druhe polovine tabulky, takze muze vest protihrace k urcitemu konkretnimu pohybu. Pokud tohoto dosahne a protihrac si takto zaskrtne nejen konkretni pohyb u tohoto agenta, ale zaroven si tuto kombinaci vyskrtne u vsech ostatnich. Jenze pak dojde na lamani chleba a dvojity agent se na chtene pole posunout nemuze, protoze mu to je zakazano. V tuto chvili uz je celkem pozde neco resit, zalezi samozrejme na poloze agenta na hernim planu a jak chytre je to zahrano.

Mluvil jsem s Klopikem, ktery tvrdi, ze kdo prvni vezme kufrik, ten vyhrava. Ja si to nemyslim, protoze moznosti, jak zastavit toho druheho je fakt spousta. Samzorejme ze se muze nahodou stat, ze primo proti kufriku bude stat nekdo s pohybem 4 dopredu a vy na sve strane nebudete mit nikoho, kdo by jeho postup mohl ohrozit, ale toto si nedokazu vubec predstavit, protoze je to celkem jasna sebevrazda toho rychlika. Pohyb do boku ma 50% vsech agentu a jsou cca ve dvou radach, takze k zastaveni tohoto rychlika je spousta moznosti, jde jen o dobre zvolene otazky na pohyb.

Takze moje dojmy jsou pozitivni, jde o mozkovnu cca na hodinu a ja se u ni bavil. Jen nehrajte s nekym, kdo to cele straslive promysli, ty tahy je nutne si rozhodovat dopredu, tim ze neznam moznosti pohybu, tak se vlastne premysleni omezuje na to, jak eliminovat co nejvice moznosti v tabulce a zaroven si co nejvice pomoci ke splneni cile.

Co se mi jeste libi:
1. blafovani.
Pokud jdete se svym agentem tesne k cizimu, tak protihrac predpoklada, ze v danem smeru pravdepodobne nema povoleny pohyb, protoze pokud by mel, tak muze toho ciziho agenta v pohode vyhodit. A je to tedy o odhadu soupere, jestli by si neco takoveho dovolil :-) To je fakt hezke!
2. jeste neco, ale to jsem pri psani toho blafovani zapomnel :-))
10.11.2011 15:43:46

tak
to ale vůbec nevypadá nezajímavě!

10.11.2011 17:42:14

rbx

tajemna
prijd, ukazu ti to nazivo. Jsem zvedav, az sem napise Klopik :-) Rad bych nekdy rozbil jeho teorii. Je fakt, ze kdyz nekdo capne kufrik, tak razem musis jakoby branit, snazit se mu tu figurku vyhodit. Ale zalezi, jak to ten druhy hraje, ja nesel moc do rizika a spise jsem si vsechny figurky jistil.

10.11.2011 17:46:13

rbx
Klopikova teorie nefunguje, vy mých pěti hrách vyhrál ten kdo byl u kufříku dřív jen třikrát :-)
Jinak stejně jako rbx nemám příliš v lásce abstraktní hry, ale tohle mě fakt baví a navíc je to docela rychlovka...

10.11.2011 18:17:02

rbx

eyron
kdyz ono je to cele tak hezky udelane. Navic me napadlo, ze je to neco jako sachy, kde ale na zacatku musis nejdriv zjistit, jak se vubec ty figurky mohou hybat. A jakmile toto zjistis, tak je za par kol konec, takze tam odpada takove to suchoparne promysleni nekolika tahu dopredu, jako v sachach.

10.11.2011 18:40:30

dojmy
hru jsem hrál již mnohokrát a s několika soupeři. Je to jak píše rbx velmi zajímavé, něco jako šachy, ale na slepo. Většinou se zaměřuji na odhalení pohybu tak 2-3 figur. hodně záleží na namíchání figur. Některé hry při určitém namíchaní kamenů trvají méně než 10 minut, jsou pak hry kdy hrajete i hodinu, ale to je extrém. také si nemyslím, že kdo vezme první kufr vyhrává. Měli jsme i pár her kdy se kufřík střídal mezi oběma stranama. To je pak mazec :) a to blafování je také možnost i když musím říct, že mí protihráči vždy zkoušeli figuru vyhodit. Nejlepší je situace, kdy se probijete skoro k cíly a protihráč má teoreticky tři možnosti jak vám figuru vyhodit a z nich je jen jedna správná a on neví která :)

10.11.2011 21:56:50

Klopik a jeho teorie
Naposledy tvrdil, ze se s nama v Rybe nesmi ozrat, ze ma druhy den dulezite jednani. No a jak to dopadlo. Tolik ke klopikovym teoriim :D

10.11.2011 21:59:43

Klopik a tak dale
Mam za sebou cirka 20 her, urcite neni vitezstvi na strane hrace s kufrikem jiste, ale pravdepodobnejsi bude. Proste po ukoristeni dokumentu sleduje souperovi kameny a snazi se najit diru, kudy prorazit. Ale ani to neztraci na napinavosti a jako branici hrac varim kedluben o sto sest, abych ho nenechal projit a idealne mu sebral i tu aktovku. Ta hra me proste bavi :-)

10.11.2011 22:12:05

rbx

sovog
ja to mel obracene, branil jsem soupere a mohl jsem si vybrat ze dvou figur, kterou ho vyhodim. U jedne jsem si nebyl nastopro jisty, u druhe jsem si byl uplne jisty pohybem. Jenze v minule hre me takto vyskolila svagrova prave agentem, ze mi ho dovedla az k jistemu pohybu a ted jsem si rikal, ze udelala to same a radeji jsem volil pohyb s tou nejistou figurou. tam to bylo cca 50/50 ze se muze pohnout do strany a vyhodit. No a on se pohnout nemohl a tak jsem prohral :-) ale dobra hra.

10.11.2011 22:15:14

Dodatek
Navic je potreba si uvedomit, ze hrac s kufrikem hejbe dokola jen jednim agentem o kterem uz vsechno vi a ktery nese dokumenty, dava tak protihraci cas zjistit vice informaci o jeho agentech a pripadne zakrocit. Pokud tedy neni schopen rychle prorazit, zvetsuje se sance protihrace s kazdym kolem. Pokud trochu preje stesti, tam se muze podarit i kufrik ukrast a celou hru vyhrat.

10.11.2011 22:16:03

Zhan_Shi
jo bohužel tahle smůla mě už také postihla :)
ale také jsem zažil, že protihráč byl pole před cílem a pak prohrál :)

10.11.2011 22:30:45

rbx
musím říct, že mě zatím bavila každá hra :) Tím, že neznáte svůj pohyb je to napínavé a to samé platí pro soupeře :)

10.11.2011 22:33:23

...
Včera mi Radek v Tomovkách ve stručnosti objasnil "o co de" a tak se moc těším do Želivi, že si ji zahraju. Rozhodně nevypadá nezajímavě...

17.12.2011 08:33:32

ikonky
maji vyznam/pouziti i ikonky agentu (pistole, puska, fotk, plast) nebo jsou jen na okrasu?

8.1.2012 19:44:56

rbx

ndru
nemaji zadny vyznam, ale na okrasu take nejsou. Slouzi pro vizualni rozliseni jednotlivych bloku. Predpokladam, ze pokrocilejsi hraci si pak zapamatuji, jak se kterym obrazkem da tahnout a nemaji potrebu se porad koukat do desek.

8.1.2012 20:01:34

reprint?
nejedna se o nejaky reprint puvodni hry z 1992?
Pokud ano, nezmenili se trochu i pravidla? na bgg jsem nasel asi jen puvodni pravidla, kde je 12 agentu a jine rozestaveni. Je v nove verzi jeste nejaka jina zmena?
diky za info
edit: tak uz jsem nasel i nova pravidla :)

Jenom rychla otazka k pravidlum:
povyseni mohou byt jen 4 agenti, kteri maji simbol koruny nebo jakykoli agent? za predpokladu, ze dosahne souperova "domecku" tzn jeho prvni rady.?
pokud je cislo u pohybu napr. 2, znamena to, ze az o dva pole se muzu pohnout pouze v tom jednom smeru nebo ta dvojka plati pro vsechny smery na kamenu pohybu?

10.1.2012 10:20:13 | Upraveno autorem (porovnej)

Klopikova teorie
...jsem rád, že se ze mně stal terminus technicus.
Však v Želivě Vám ukážu...

10.1.2012 10:44:29

rbx

Bajn
povyseni mohou byt jen agenti s korunkou. A ano, musi dosahnout protihracovy prvni lajny.
Ano, cislo u sipky znamena pocet poli, o ktere se muzes ve vsech danych smerech pohnout.

10.1.2012 12:40:07

to rbx
Tahle hra se mi líbí. Můžeš s odstupem měsíce napsat svoje pocity ze hry?

10.1.2012 13:37:38

rbx

kren
to nemuzu, mam vyhodu i nevyhodu v tom, ze mi projde rukama strasne kvantum her a hodne z nich si musim zahrat. Doma se mnou nikdo hrat nechce, takze nemam moc sanci na repete. Ale rad si ji zahraju v Zelivi. Hlasis se?

10.1.2012 13:39:59

to rbx
Určitě bych si to chtěl vyzkoušet.

10.1.2012 13:57:26

rbx:
diky za info ;)
hra me z vaseho popisu velice nadchla :)
V pripade srovnani zabavnosti napr. s marsalem a spionem, pripadne LotR - The Confrontation: Deluxe Edition?
Realne ale premyslim o homemade verzi, ani ne kvuli usetreni, protoze financi na material a cas rozhodne nebude o moc mene, ale uz jsem dlouho nic podobneho nevyrabel :)
Pokud by o tom nekdo uvazoval taky, tak par tipu, co me napadlo, jak vyrobit:
1) Tvrdy karton (3mm), pro kazdeho agenta jedna "krabicka bez dna" a vnitrni do ni vsunovaci, pretrit balakrylem, plus popisky extra barvou a stetcem
2) vyuziti magnetku, takze bud kartonovy nebo dreveny kvadr (plus kousek plechu uvnitr nebo na povrchu, pripadne pouzit 20mm kulaty magnetek) a symboly pohybu natisknout na magnetisky papir, pripadne vytisknout na lepici fotopapir a nalepit na 20mm cerne magnetky

plus me jeste napadlo zmenit tema, neco v duchu roborally, misto agenta robotek u ktereho se predem nevi co mu bylo naprogramovano za pohyb. Na hraci desce by pak mohli byt jeste i posuvne pasy, ruzne prekazky apod. To chce ale otestovat, jestli by vliv prostredi spise neubiral na hratelnosti vzhledem k hlavnim principum hry

A jeste jedna myslenka, co takhle rozsirit na pocet hracu na 4, kdy dalsi dva budou hrat zleva doprava a opacne?

11.1.2012 08:10:16 | Upraveno autorem (porovnej)

Bajn
Já bych řekl, že na týhle veskrze abstraktní hře je právě krásný jak je udělaná. Luxusní desky, luxusní krabice, luxusní hrací plán. Myslím, že home made verzí dost ztratí na kouzle. Ale na vyzkoušení pravidel a principů to může být dobrý.

11.1.2012 09:40:26

panzer:
na jednu stranou s tebou urcite souhlasim, provedeni aspon podle obrazku se jim povedlo. Ale homemade se da taky udelat luxusne :) jeste to musim promyslet

17.1.2012 12:10:31

rbx

Bajn
luxusnejsi uz to udelat nejde. Jedine, ze by to nebylo z plastu, ale z keramiky. To by byla parada. Jakykoliv placky, desticky a magneticky papirky tu hru moc nevylepsi, ale jako homemade, proc ne.

17.1.2012 13:37:39

rbx:
To s tebou naprosto souhlasim a zmenil jsem postup prace :)
posledni dva dny si hraju se silikonem na vytvareni forem :) na samotny material potom kristalovou pryskyrici, pripadne prelakovana fimo hmota taky vypada dobre :)
Zatim trochu ale bojuji s presnosti formy nebo spise originalnich kousku vzhledem k zasouvani do sebe. Jeste zkusim trochu jiny princip, ale mozna to nakonec zkonci pujcenim originalu a udelani formy z neho.

19.1.2012 09:01:18 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

SHIFTING REALMS - NOVÁ, NEROZBALENÁ! ENG
SHIFTING REALMS - NOVÁ, NEROZBALENÁ! ENG
Akt. cena: 449 Kč
Končí za: 10 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas