MindOK
Autoři: Christophe Raimbault
Rok vydání: 2014

Přestřelka ve/na vlaku

Autor: El Diablo | 10.2.2021 | 2

Kdesi na divokém západě…

...„Belle! Říkám ti naposled, abys okamžitě položila ten měšec na zem! Jinak si ho vezmu sám, a to se ti líbit nebude,“ křičí Tuco na celý vlak. „Já se tě nebojím Tuco! Klidně si pro něj pojď!“ Belle se otáčí a běží ke dveřím do dalšího vagonu. Jakmile je otevře, leknutím padne na zem. Za dveřmi stojí obávaný šerif Samuel Ford. Míří na oba pistolí. Napětí by se dalo krájet. Všichni tři čekají na reakci ostatních. Tuco se neudrží a sahá po koltu. Šerif tasil při otevírání dveří, a tak může rovnou střílet. Belle kulka jen těsně mine, ale Tuco je zasažen do ramene. Oba zástupci lupičského řemesla prchají zadními dveřmi vagonu a vylézají na střechu. Postřelený pistolník ještě skrze střechu po šerifovi vystřelí. Na střeše se bandité potkávají se svým šéfem Docem, který nese trezor. V něm jsou výplaty pro dělníky společnosti Valley Coal Company. Vzdá to šerif Ford? Podaří se banditům utéct a získat tak obrovské jmění? Kdo se stane nejlepším pistolníkem a psancem?

Zvládne šerif Ford chytit bandity?

Seznamte se…

Rodinnou hru Colt Express v české lokalizaci přineslo vydavatelství MindOK. Jedná se o hru s plánovaným pohybem, ve které se hráči pohybují po krásném 3D kartónovém vláčku. Hra zabaví dva až šest hráčů, kteří mají alespoň deset let. Délka partie se odvíjí od počtu hráčů a jejich zkušeností. Pro příklad, poslední partii jsme hráli ve třech. Trvala třicet dva minut. Nutno podotknout bez úplné přípravy hry, jelikož už jsme před tím pár partií odehráli. V roce 2015 získala prestižní ocenění Spiel des Jahres, porazila tehdy dvě další nominované hry The Game a Machi Koro. Jen pro zajímavost, všechny tři hry u nás vydal právě MindOK.

Základní informace o hře

Pusťme se do hraní

Při přípravě si každý hráč vybere jednoho z hrdinů. K němu dostane karty a figurku. Karty ukazují, kolik ještě pistolníkovi zbývá nábojů, ukazují jeho speciální schopnost a slouží k provádění akcí. Mezi tyto akce patří především pohyb po vlaku.

Poté připravte onen kartónový vláček. Jde o dominantu hry. Pokud jste tuto hru někdy hráli, jistě si ho budete pamatovat. Vláček je krásný, co se designu týče a je i účelný. Hráči se po něm pohybují svými figurkami a je zkrátka plnohodnotnou součást hry. Na střeše vlaku se smíte pohybovat rychleji, protože vás neomezují cestující uvnitř vlaku. Postavení, v jakém jsou figurky na vláčku, ovlivňuje mnoho akcí.

Příprava hry

Samotná hra pak probíhá tak, že hrajete akční karty a figurky se podle nich následně chovají. V tomto případě se hráči střídají ve vykládání karet (všichni vidí, o jakou kartu jde). Ve stejném pořadí se pak také vykládají a provádí. To vše zpestřují karty kol a nádraží. Ty přinášejí do hry zajímavý taktický prvek tunelu. Jakmile se hraje v tunelu, nikdo v té tmě nemůže vidět, co provádíte, a proto se hraje rubem nahoru. Protihráči tedy nemohou vědět, co v tunelu provedete. Tento prvek do hry přináší velká překvapení. V tunelu se dá perfektně blufovat a měnit pohyb tak, aby už nikdo nevěděl, kde budete. Akcemi na kartách se snažíte uloupit co nejvíce peněz a u toho vás nesmí chytit šerif Ford. Pokud máte na konci nejvíce peněz, stanete se nejlepším lupičem a vítězem hry.

Efekt tunelu z karty kola

Tématické prvky

Moc se mi líbí nápad s kartami kulek. Když začínáte, máte kolt plný kulek. Při každém výstřelu, kdy někoho zasáhnete, mu předáte kartu kulky. Navíc tím odhalíte další kartu, kde už je kulek jen pět. Je to stylové a ještě praktické. Když na konci hry zjišťujete, kdo bude nejlepším pistolníkem, nemusíte už nic počítat.

Kulky v zásobníku

Pohyb po vlaku závisí na tom, jestli jste uvnitř, nebo na střeše. Ve vagonech se pohybujete o jeden vagon a na střeše o tři. Je to logické – když se musíte prodírat vlakem mezi cestujícími, je to složitější než pobíhat po střeše. Možná si z toho vzali příklad i hoši z Kobry 11. Ti jdou vždy po střeše jedoucích dopravních prostředků.

Pohyb na a ve vlaku

Co ale moc nechápu je myšlenka hry, pokud to tak řeknu. Střílet po banditech, jakožto svých parťácích, a okrádat je? To jako v jeden čas naskákalo na vlak šest banditů, kteří se na tom dopředu nedomluvili? Docela náhoda, ne? Všichni tam přišli krást výplaty a ani jednoho z nich nenapadlo, že by se mohli spolčit proti šerifovi? Ten po nich pořád jen střílí a oni radši vystřelí na někoho ze svých řad, než aby šerifovu palbu opětovali. A hlavně, šerif chrání cestující. Proto nechodí po střeše, kde by mohl střílet bezpečně. Raději po banditech střílí ve vlaku plném cestujících.

Dřevěné i kartonové komponenty jsou precizně zpracované a rozhodně nedělají ostudu. Kartonový vláček hezky drží pohromadě a jeho složení není nijak pracné. Trochu zbytečnými se můžou zdát kartonové doplňky v podobě kaktusů, bizoních hlav a různých skal. Má smysl je umisťovat pouze tam, kam nebudete sahat, jinak přichází frustrace z jejich neustálého rovnání. Karty jsou standardní kvality. Myslím si, že design všech komponent je dobře zvolený a téma westernu perfektně doplňuje. Jako celek hra vizuálně určitě zaujme.

Komponenty v detailu

Zasloužil si „vláček“ cenu Spiel des Jahres?

Za mě rozhodně ano. Je to super rodinná hra, kterou vysvětlíte za chvilku. Pravidla jsou jednoduchá, krásně napsaná a bez mezer. I přes jednoduchá pravidla ale přináší nemálo taktických možností a zabaví se i zkušenější hráč. Hra je svižná, na nic se moc nečeká a se správnou partou pistolníků se u ní zažije hodně legrace. Jazyková nezávislost je určitě také přínosem.

Co se nepovedlo?

Ikonky ve vlaku, které určují kořist v daném vagonu by mohly být o kousek větší. Jsou opravdu titěrné. Vláček mohl být také o chlup větší. Když máte větší ruce, je manipulace s figurkami uvnitř vozu poměrně nemotorná. Jistě se najdou hráči, kterým bude vadit velký vliv náhody ve hře. Ta se snižuje úměrně počtu hráčů. K těmto neduhům bych dodal již zmíněnou nelogičnost v příběhu a to je tak asi všechno, co bych hře Colt Express vytkl.

Verdikt

V době, kdy tuto recenzi píšu, už jde o zaběhlou hru, která je na našem trhu takřka sedm let. Zde na stránkách má 133 hodnocení, která v průměru dosahují čtyř hvězd. Dávám stejné hodnocení. Jde o opravdu zábavnou a svižnou hru, ale zkušenější hráč ji úplně vyhledávat nebude. Snad jen pokud si bude chtít zahrát s nováčky, dětmi, nebo na odlehčení mezi složitějšími hrami. Nicméně cílovou skupinou je rodina, která hru jistě ocení. Děti z vláčku nespustí oči a bude je bavit po něm běhat s bandity. Příznivá byla i cena, za kterou se hra prodávala. Dnes už nebude její pořízení tak jednoduché. Výhodou může být i spousta zajímavých rozšíření. S těmi jsem se bohužel nesetkal, takže nedokážu říct, zda hře pomohou či uškodí.