Změny nové verze oproti verzi původní
Zde jsou zatím známé změny z nových pravidel:
Příprava hry:
- Vaše počáteční město začíná šťastné.
- Máte pouze 5 kusů od každého typu budov (jen osad je 7), i když hrajete bez rozšíření.
Vůdci:
- Vůdci jsou nyní pozemními jednotkami (zabírají místo na lodi, mohou bojovat, počítají se jako jednotky pro účely karet atd.)
- Na začátku hry nebo ve stavové fázi nedostanete vůdce. Místo toho jsou vůdci rekrutováni (za 1 náladu a 1 kulturu) jako jiné jednotky. Na začátku hry získáte všechny 3 karty vůdců a když si najmete vůdce, vyberete si jednu z karet. Zabití a vyměnění vůdci se odstraňují ze hry.
Boj:
- Staré schopnosti jízdy a slonů jsou pryč. Místo toho jsou zde 1k12. Všechny strany kostky mají ikonu představující typ vojenské jednotky. Každá ikona aktivvuje schopnost jedné odpovídající jednotky v armádě. Schopnosti jsou:
- pěchota: +1 BČ
- jízda: +2 BČ
- slon: hodnota na kostce se nepřičte k BČ, ale zruší zásah soupeře
- vůdce: opakujte hod kostkou (hozené číslo se nepřičítá k BČ)
- Při určování zásahů můžete odstranit jakoukoli armádní jednotku (dříve: jízda a sloni museli být odstraněni před pěchotou).
- Při dobytí města získáte zlato podle nálady a velikosti města. (dříve: podle velikosti města a vůbec žádné zlato za nešťastná města. Jinými slovy: šťastná a rozzlobená města dávají o 1 více zlata než dříve.)
- Hráč, jehož město bylo dobyto, dostane osadníka, i když město bylo nešťastné.
- Již neplatí pravidlo s prerekvizitami k budovám. Tzn., že můžete používat budovu, i když nemáte danou technologii.
Barbaři ve zkratce:
Barbaři již neútočí na vzdálenost ze 2 polí za 1 bojové kolo, po kterém mohou způsobit poškození. Místo toho se pohybují po jednotlivých polích, jedno po druhém, bitva je skoro normální bitva (prostě nehrají akční karty) a pokud vyhrají bitvu ve vašem městě, získají ho (ale vaše budovy zůstanou nedotčeny).
Barbaři podrobněji:
- Barbaři se neobjevují během průzkumu nových dílů.
- Barbarské město nesmí být umístěno v blízkosti žádného města. (Pokud to není možné, může být umístěno vedle vašich měst.)
- Pokud by se barbaři měli pohybovat, ale ve dvou pozemních prostorech se nenacházejí žádní barbaři, proveďte první krok ikony příchod barbarů (tj. umístěte 1 osadu s 1 barbarskou pěchotou). Tentokrát se nepohybují.
- Když se barbaři pohybují: všechny barbarské armády ve 2 pozemních prostorech vašich měst se pohybují o 1 pole směrem k vašemu nejbližšímu městu (pokud existuje nejasnost, vyberete si pole). Poté umístěte 1 barbarskou jednotku ve všech barbarských městech do dvou polí od vašich měst.
- Když se barbaři přesunou na pole s vaším městem/jednotkami, začíná bitva, která je jako normální bitva (již ne pouze jedno kolo následované automatickým ústupem a poškozením ve městě).
- Když barbaři dobyjí město: osada je nahrazena barbarskou osadou, ale ostatní budovy zůstávají a jsou považovány za kulturně ovlivněné. Hráč, který ztratil město, získá osadníka. Město se stane nešťastným.
- Když dobyjete barbarské město, pak se osada také nahradí osadou, ale ostatní budovy zůstanou v barvě.
- Vždy, když vyhrajete bitvu proti barbarům, získáte vždy přesně 1 zlato. Když dobyjete barbarské město, získáte 1 zlato navíc. (Dříve: 1 zlato za poraženého barbara, pokud jste zaútočili a vyhráli.) Už nemůžete zbourat zajaté barbarské město za 1 zlato navíc.
Piráti:
- Piráti se již neobjevují během průzkumu nových dílů.
- Pirátská událost: Nejprve umístěte 2 pirátské lodě na pole bez hráčských lodí. Je-li to možné, musíte je umístit na sousední pole u vašieho města. Každý hráč s městem sousedícím s jakoukoli pirátskou lodí ztrácí zdroj, náladu nebo kulturu. Pokud nemají zdroje, snižují náladu jednoho města sousedícího s pirátem. (Dříve: nájezd se stal před umístěním pirátů, nemohli jste ztratit kulturu, ale ztratili jste zdroj nebo náladu pro každé město spárované s jedinečným pirátem do dvou polí, poté přibyla 1 pirátská loď).
- Za každou poraženou pirátskou loď získáte 1 zlato a 1 náladu/kulturu (dříve: nemohli jste si vybrat kulturu).
Technologie:
- Předpoklady pro pět technologií (Sanitation, Roads, Navigation, Taxes, Metalurgy) jsou pryč.
- Provedení akce změna typu vlády již není možná. Místo toho se mění vládní typ ve stavové fázi (zdarma, před určením 1. hráče).
- Chov umožňuje sbírat z 1 pozemního pole, které je vzdáleno 2 pole. (Dříve: z jakéhokoli počtu pozemních polí, ale za cenu 1 jídla.) Pokud máte silnice, můžete sbírat ze 2 pozemních polí do vzdálenosti 2 polí (dříve: pokud jste měli silnice, náklady 1 jídla se nevztahovaly.)
- Inženýrství - Táhnete 1 div do ruky (dříve: do společné nabídky). Ve šťastném městě můžete postavit div (dříve neutrální nebo šťastné město).
- Kanalizace - Při rekrutování můžete koupit 1 osadníka za 1 náladu (dříve: za 1 jídlo při zvyšování velikosti města).
- Silnice - Při přesunu do/z vašich měst můžete ignorovat terén a přesunout se o 2 pole za 1 jídlo a 1 rudu (dříve: mohli jste vybrat jeden nebo oba efekty za 1 nebo 2 zdroje).
- Navigace již při získávání neposkytuje 1 kulturu.
- Za výzkum kartografie nyní získáte 1 kulturu. Její účinek nyní dává 1 nápad, když přemísťujete lodě, a 1 kulturu, pokud tak činíte pomocí Navigace (dříve: Akce: poskytl nápady a kulturu za to, že máte lodě na jednotlivých mapových dílech).
- Psaní dává karty okamžitě, ne po získání vládního typu
- Veřejné vzdělávání dává 1 nápad, když provádíte těžbu ve městě s Akademií - jednou za kolo (dříve: kolikrát jste chtěli).
- Bezplatné (volné) školství - můžete jednou za kolo vyměnit 1 nápad za 1 náladu, pokud si kupujete technologii pomocí alespoň 1 zlata nebo 1 nápadu (dříve: získali jste 1 náladu, ale pouze pokud jste platili pouze zlatem/nápady pro nákup technologie).
- Ocelové zbraně - Zaplaťte 1 rudu a získejte +2 BČ proti armádě, která ji nemá (nebo +1 BČ proti armádě, která ocelové zbraně má). (Dříve: výzkum stál 2 rudy; dal +1 zásah v 1. bojovém kole zdarma)
- Směna - Zahoďte kartu a získáte 1 zlato nebo 1 kulturu (dříve: Akce: vyměňte až 3 zdroje za zlato/kulturu.)
- Daně - Akce: Zaplaťte 1 náladu, abyste získali 1 jídlo/rudu/dřevo za každé své město - jednou za kolo (dříve: místo toho dalo 1 zlato).
- Měna - obchodní trasy a daně mohou získávat zlata místo surovin (dříve: ovlivněny pouze obchodní trasy).
- Circus & Sports - Akce: Zaplaťte 1 nebo 2 kultury za zvýšení nálady města o 1 nebo 2 (dříve: města se při zvyšování štěstí raději počítala o 1 velikost menší).
- Monumenty - Táhněte 1 div do ruky (dříve: ke společné nabídce, pak si vezměte jeden do ruky). Vaše města s divy jsou imunní vůči kulturnímu vlivu (dříve: můžete si postavit svůj div bez akce).
- Metalurgie - Při sbírání 2 nebo více rud může být 1 nahrazena zlatem; Ocelové zbraně lze použít bez rudy (dříve: ocelové zbraně lze vyzkoumat zdarma).
- Medicína (nahrazuje chemii) - Po akci rekrutování získejte zpět 1 utracený zdroj (dříve: Chemie - metalurgii lze vyzkoumat zdarma).
- Ekonomická svoboda - Zaplaťte 1 náladu, abyste těžbu provedli bez akce. Pokud tak neučiníte, už nemůžete těžit v průběhu svého tahu (dříve: Těžba bez akce, další těžba stojí 2 nálady).
Divy:
- Je tu 8. div - Velká aréna.
- Divy dávají 4 VB (2 VB majiteli svého města, 2 VB původnímu konstruktérovi).
- Divy jsou součástí města (počítají se podle velikosti města), ale nemají žádnou barvu (takže stále nemohou být cíleny kulturním vlivem a nemění barvu, když je město dobyto).
- Jak je uvedeno výše, div může být postaven pouze ve šťastném městě.
- Jak je uvedeno výše, karty divů se berou do ruky.
- Karty divů mohou být nyní součástí obchodu,
- Náklady na divy byly změněny a celkové náklady jsou nyní o 1 zdroj více než dříve.
- Zvláštní schopnosti divů byly posíleny a mají více zvláštních pravidel.
Kulturní vliv:
- Město pod kulturním vlivem se může pokusit ovlivnit kulturu, ale může se zaměřit pouze na sebe a nesmí posilovat vliv (dříve: nemohlo vůbec provádět kulturní vliv).
- Protože barbarská města mohou mít nyní budovy, můžete na ně zacílit pomocí kulturního vlivu.
Události:
- Událost je spuštěna po každé třetí kostce, které se získávají prostřednictvím akce pokrok nebo během statutární fáze. (vývoj národních technologií se nepřidává kostku).
- V balíčku událostí je jedna navíc.
- Velké osobnosti byly takto přepracovány: „Můžete zaplatit 1 kulturu, abyste si nechali tuto kartu jako akční kartu, případně ji předáte hráči vlevo, dokud ji jiný hráč nenakoupí za 2 kultury. Pokud ji nikdo nenakoupí, je odstraněna ze hry.“ (Účinek karty lze poté hrát jako akci kdykoli.)
Různé:
- Lékárna byla nahrazena observatoří. Observatoř dává hráčovi 1 akční kartu, jakmile je postavena.
- Maximální výše zdrojů je snížena na 7 (dříve na 8).
- Značky úrovně nálady/kultury jsou pryč.
- Neexistuje žádná omezení na náladu/kulturu, kterou můžete mít.
- O prvním hráči pro následující kolo rozhoduje hráč s nejvyšší kombinací nálady a kultury.
- Při rekrutování můžete odebrat jednotku z mapy, pokud ji nemáte k dispozici.
- Město, které se stalo nešťastným, může být aktivováno již pouze jednou v průběhu vašeho tahu.
Změny, které neovlivňují pravidla:
- Nyní je místo zeleného hráče fialový hráč.
- Kategorie „Culture“ byl přejmenována na „Traditions“.
- ,,Building units '' byla přejmenována na ,,Recruiting units''.
- ,,Increasing city size'' byla přejmenována na ,,.Constructing buildings''
- ,,Civic Improvement'' byla přejmenována na ,,Increase Happiness ''.
- ,,Cultural Influence'' byla přejmenována na ,,Influence Culture''.
27.8.2020 19:00:57 | Upraveno autorem (porovnej)