Střet civilizací: Monumentální vydání

xxxxxxxxxo hodnoceno 163x (Seznam vlastníků)

Střet civilizací: Monumentální vydání - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Christian Marcussen
Rok vydání: 2021
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Změny nové verze oproti verzi původní

Zde jsou zatím známé změny z nových pravidel:

Příprava hry:
- Vaše počáteční město začíná šťastné.
- Máte pouze 5 kusů od každého typu budov (jen osad je 7), i když hrajete bez rozšíření.

Vůdci:
- Vůdci jsou nyní pozemními jednotkami (zabírají místo na lodi, mohou bojovat, počítají se jako jednotky pro účely karet atd.)
- Na začátku hry nebo ve stavové fázi nedostanete vůdce. Místo toho jsou vůdci rekrutováni (za 1 náladu a 1 kulturu) jako jiné jednotky. Na začátku hry získáte všechny 3 karty vůdců a když si najmete vůdce, vyberete si jednu z karet. Zabití a vyměnění vůdci se odstraňují ze hry.

Boj:
- Staré schopnosti jízdy a slonů jsou pryč. Místo toho jsou zde 1k12. Všechny strany kostky mají ikonu představující typ vojenské jednotky. Každá ikona aktivvuje schopnost jedné odpovídající jednotky v armádě. Schopnosti jsou:
- pěchota: +1 BČ
- jízda: +2 BČ
- slon: hodnota na kostce se nepřičte k BČ, ale zruší zásah soupeře
- vůdce: opakujte hod kostkou (hozené číslo se nepřičítá k BČ)
- Při určování zásahů můžete odstranit jakoukoli armádní jednotku (dříve: jízda a sloni museli být odstraněni před pěchotou).
- Při dobytí města získáte zlato podle nálady a velikosti města. (dříve: podle velikosti města a vůbec žádné zlato za nešťastná města. Jinými slovy: šťastná a rozzlobená města dávají o 1 více zlata než dříve.)
- Hráč, jehož město bylo dobyto, dostane osadníka, i když město bylo nešťastné.
- Již neplatí pravidlo s prerekvizitami k budovám. Tzn., že můžete používat budovu, i když nemáte danou technologii.

Barbaři ve zkratce:
Barbaři již neútočí na vzdálenost ze 2 polí za 1 bojové kolo, po kterém mohou způsobit poškození. Místo toho se pohybují po jednotlivých polích, jedno po druhém, bitva je skoro normální bitva (prostě nehrají akční karty) a pokud vyhrají bitvu ve vašem městě, získají ho (ale vaše budovy zůstanou nedotčeny).
Barbaři podrobněji:
- Barbaři se neobjevují během průzkumu nových dílů.
- Barbarské město nesmí být umístěno v blízkosti žádného města. (Pokud to není možné, může být umístěno vedle vašich měst.)
- Pokud by se barbaři měli pohybovat, ale ve dvou pozemních prostorech se nenacházejí žádní barbaři, proveďte první krok ikony příchod barbarů (tj. umístěte 1 osadu s 1 barbarskou pěchotou). Tentokrát se nepohybují.
- Když se barbaři pohybují: všechny barbarské armády ve 2 pozemních prostorech vašich měst se pohybují o 1 pole směrem k vašemu nejbližšímu městu (pokud existuje nejasnost, vyberete si pole). Poté umístěte 1 barbarskou jednotku ve všech barbarských městech do dvou polí od vašich měst.
- Když se barbaři přesunou na pole s vaším městem/jednotkami, začíná bitva, která je jako normální bitva (již ne pouze jedno kolo následované automatickým ústupem a poškozením ve městě).
- Když barbaři dobyjí město: osada je nahrazena barbarskou osadou, ale ostatní budovy zůstávají a jsou považovány za kulturně ovlivněné. Hráč, který ztratil město, získá osadníka. Město se stane nešťastným.
- Když dobyjete barbarské město, pak se osada také nahradí osadou, ale ostatní budovy zůstanou v barvě.
- Vždy, když vyhrajete bitvu proti barbarům, získáte vždy přesně 1 zlato. Když dobyjete barbarské město, získáte 1 zlato navíc. (Dříve: 1 zlato za poraženého barbara, pokud jste zaútočili a vyhráli.) Už nemůžete zbourat zajaté barbarské město za 1 zlato navíc.

Piráti:
- Piráti se již neobjevují během průzkumu nových dílů.
- Pirátská událost: Nejprve umístěte 2 pirátské lodě na pole bez hráčských lodí. Je-li to možné, musíte je umístit na sousední pole u vašieho města. Každý hráč s městem sousedícím s jakoukoli pirátskou lodí ztrácí zdroj, náladu nebo kulturu. Pokud nemají zdroje, snižují náladu jednoho města sousedícího s pirátem. (Dříve: nájezd se stal před umístěním pirátů, nemohli jste ztratit kulturu, ale ztratili jste zdroj nebo náladu pro každé město spárované s jedinečným pirátem do dvou polí, poté přibyla 1 pirátská loď).
- Za každou poraženou pirátskou loď získáte 1 zlato a 1 náladu/kulturu (dříve: nemohli jste si vybrat kulturu).

Technologie:
- Předpoklady pro pět technologií (Sanitation, Roads, Navigation, Taxes, Metalurgy) jsou pryč.
- Provedení akce změna typu vlády již není možná. Místo toho se mění vládní typ ve stavové fázi (zdarma, před určením 1. hráče).
- Chov umožňuje sbírat z 1 pozemního pole, které je vzdáleno 2 pole. (Dříve: z jakéhokoli počtu pozemních polí, ale za cenu 1 jídla.) Pokud máte silnice, můžete sbírat ze 2 pozemních polí do vzdálenosti 2 polí (dříve: pokud jste měli silnice, náklady 1 jídla se nevztahovaly.)
- Inženýrství - Táhnete 1 div do ruky (dříve: do společné nabídky). Ve šťastném městě můžete postavit div (dříve neutrální nebo šťastné město).
- Kanalizace - Při rekrutování můžete koupit 1 osadníka za 1 náladu (dříve: za 1 jídlo při zvyšování velikosti města).
- Silnice - Při přesunu do/z vašich měst můžete ignorovat terén a přesunout se o 2 pole za 1 jídlo a 1 rudu (dříve: mohli jste vybrat jeden nebo oba efekty za 1 nebo 2 zdroje).
- Navigace již při získávání neposkytuje 1 kulturu.
- Za výzkum kartografie nyní získáte 1 kulturu. Její účinek nyní dává 1 nápad, když přemísťujete lodě, a 1 kulturu, pokud tak činíte pomocí Navigace (dříve: Akce: poskytl nápady a kulturu za to, že máte lodě na jednotlivých mapových dílech).
- Psaní dává karty okamžitě, ne po získání vládního typu
- Veřejné vzdělávání dává 1 nápad, když provádíte těžbu ve městě s Akademií - jednou za kolo (dříve: kolikrát jste chtěli).
- Bezplatné (volné) školství - můžete jednou za kolo vyměnit 1 nápad za 1 náladu, pokud si kupujete technologii pomocí alespoň 1 zlata nebo 1 nápadu (dříve: získali jste 1 náladu, ale pouze pokud jste platili pouze zlatem/nápady pro nákup technologie).
- Ocelové zbraně - Zaplaťte 1 rudu a získejte +2 BČ proti armádě, která ji nemá (nebo +1 BČ proti armádě, která ocelové zbraně má). (Dříve: výzkum stál 2 rudy; dal +1 zásah v 1. bojovém kole zdarma)
- Směna - Zahoďte kartu a získáte 1 zlato nebo 1 kulturu (dříve: Akce: vyměňte až 3 zdroje za zlato/kulturu.)
- Daně - Akce: Zaplaťte 1 náladu, abyste získali 1 jídlo/rudu/dřevo za každé své město - jednou za kolo (dříve: místo toho dalo 1 zlato).
- Měna - obchodní trasy a daně mohou získávat zlata místo surovin (dříve: ovlivněny pouze obchodní trasy).
- Circus & Sports - Akce: Zaplaťte 1 nebo 2 kultury za zvýšení nálady města o 1 nebo 2 (dříve: města se při zvyšování štěstí raději počítala o 1 velikost menší).
- Monumenty - Táhněte 1 div do ruky (dříve: ke společné nabídce, pak si vezměte jeden do ruky). Vaše města s divy jsou imunní vůči kulturnímu vlivu (dříve: můžete si postavit svůj div bez akce).
- Metalurgie - Při sbírání 2 nebo více rud může být 1 nahrazena zlatem; Ocelové zbraně lze použít bez rudy (dříve: ocelové zbraně lze vyzkoumat zdarma).
- Medicína (nahrazuje chemii) - Po akci rekrutování získejte zpět 1 utracený zdroj (dříve: Chemie - metalurgii lze vyzkoumat zdarma).
- Ekonomická svoboda - Zaplaťte 1 náladu, abyste těžbu provedli bez akce. Pokud tak neučiníte, už nemůžete těžit v průběhu svého tahu (dříve: Těžba bez akce, další těžba stojí 2 nálady).

Divy:
- Je tu 8. div - Velká aréna.
- Divy dávají 4 VB (2 VB majiteli svého města, 2 VB původnímu konstruktérovi).
- Divy jsou součástí města (počítají se podle velikosti města), ale nemají žádnou barvu (takže stále nemohou být cíleny kulturním vlivem a nemění barvu, když je město dobyto).
- Jak je uvedeno výše, div může být postaven pouze ve šťastném městě.
- Jak je uvedeno výše, karty divů se berou do ruky.
- Karty divů mohou být nyní součástí obchodu,
- Náklady na divy byly změněny a celkové náklady jsou nyní o 1 zdroj více než dříve.
- Zvláštní schopnosti divů byly posíleny a mají více zvláštních pravidel.

Kulturní vliv:
- Město pod kulturním vlivem se může pokusit ovlivnit kulturu, ale může se zaměřit pouze na sebe a nesmí posilovat vliv (dříve: nemohlo vůbec provádět kulturní vliv).
- Protože barbarská města mohou mít nyní budovy, můžete na ně zacílit pomocí kulturního vlivu.

Události:
- Událost je spuštěna po každé třetí kostce, které se získávají prostřednictvím akce pokrok nebo během statutární fáze. (vývoj národních technologií se nepřidává kostku).
- V balíčku událostí je jedna navíc.
- Velké osobnosti byly takto přepracovány: „Můžete zaplatit 1 kulturu, abyste si nechali tuto kartu jako akční kartu, případně ji předáte hráči vlevo, dokud ji jiný hráč nenakoupí za 2 kultury. Pokud ji nikdo nenakoupí, je odstraněna ze hry.“ (Účinek karty lze poté hrát jako akci kdykoli.)

Různé:
- Lékárna byla nahrazena observatoří. Observatoř dává hráčovi 1 akční kartu, jakmile je postavena.
- Maximální výše zdrojů je snížena na 7 (dříve na 8).
- Značky úrovně nálady/kultury jsou pryč.
- Neexistuje žádná omezení na náladu/kulturu, kterou můžete mít.
- O prvním hráči pro následující kolo rozhoduje hráč s nejvyšší kombinací nálady a kultury.
- Při rekrutování můžete odebrat jednotku z mapy, pokud ji nemáte k dispozici.
- Město, které se stalo nešťastným, může být aktivováno již pouze jednou v průběhu vašeho tahu.

Změny, které neovlivňují pravidla:
- Nyní je místo zeleného hráče fialový hráč.
- Kategorie „Culture“ byl přejmenována na „Traditions“.
- ,,Building units '' byla přejmenována na ,,Recruiting units''.
-  ,,Increasing city size'' byla přejmenována na ,,.Constructing buildings''
- ,,Civic Improvement'' byla přejmenována na ,,Increase Happiness ''.
- ,,Cultural Influence'' byla přejmenována na ,,Influence Culture''.
27.8.2020 19:00:57 | Upraveno autorem (porovnej)

Tohle není Monumentální edice
To je regulérní druhá edice, protože těch změn je tolik, že už se skoro jedná o novou hru.

Upřímně ty změny nezní špatně, ale jelikož mám původní Clash of Cultures hodně rád a považuji ho za hru, která podle mě žádné změny nepotřebuje, tak bych dal radši přednost nějakému Big Boxu, kde by byl základ a všechna existující rozšíření.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

27.8.2020 19:08:54 | Upraveno autorem (porovnej)

JJ
Těch změn je poměrně dost.
Mně osobně se vážně moc líbí.
I s miniaturami to vypadá velmi slibně.
Nejvíc mám radost z toho, že nedošlo k žádnému zjednodušování a osekávání.
Jen ty ikony zdrojů se mi tolik nelíbí. To je snad jediná grafická záležitost, ke které mám výtku.

29.8.2020 15:42:20

Design diary + nové obrázky budov
https://boardgamegeek.com/thread/2597924/article/36953844?fbclid=IwAR36_Um4f-liUdWBzoMZ49d2DLIhBBIw_xy_g18M-Di_pvTGifz1bIb40KQ#36953844
a popis pár změn v oblasti měst

8.2.2021 21:26:44

Začínající hráč
Chybí ti tam určení začínajícího hráče. To je taky jiné.

-----------------
šéfredaktor novinek ZH; předseda KDH Pajdulák

8.2.2021 23:22:09

Je to tak
Ano, díky.
Je to tak. To je super změna.
V příští hře to aplikuji :)

8.2.2021 23:49:09

Ba ne
Nechybí mi to tam. Je to skoro na konci. Ale zapomněl jsem to při hře aplikovat :D

8.2.2021 23:55:35

shrnutí
Nejdřív – omlouvám se, přehlédl jsem. Hledal jsem „začínající“, ne „první“.

Pokud mám stručněji shrnout ty zásadní změny, tak je to:

1) Boj – schopnosti jednotek jsou spuštěny smyboly na kostce a vůdci bojují.
2) Vůdci – verbují se.
3) Počitadlo kultury a nálady – zrušeno. Události místo toho spouští každá třetí technologie (jsou výjimky) a začínajícího hráče určuje aktuální součet žetonů kultury a nálady.
4) Spawnování a dopady barbarů a pirátů.

Změny v technologiích a kartách opravdu nevnímám jako zásadní.
Když se to podá takto stručně, tak to tak drasticky nevypadá, ne?

-----------------
šéfredaktor novinek ZH; předseda KDH Pajdulák

9.2.2021 11:38:47

Je to tak
Přesně tak.
Dali jsme s těmito pravidly zatím čtyři hry a ohlasy jsou jen pozitivní.
Je to vyváženější a přehlednější. I ty národy (např. Féničané s diérami). Na karty se těším moc. Jsou tam změněné ty osobnosti. Je to taktičtější. Kartu si smíš ponechat a zahrát ji kdykoli. Barbaři jsou zajímavější a piráti dělají pěknou paseku. Bohužel nevím, jak je to s ikonami pro barbary. Je to tam nějak přeházené a těch ikon je asi více, protože by do hry jinak moc nepřicházeli.

9.2.2021 14:08:38

Hlavní změnou je absence zeleného hráče :(
Proč, probůh?

3.4.2021 16:33:46


:D
Christian v jednom z příspěvků naznačil rozpracované rozšíření, kde by mohl být i navrácen ;)
Btw. asi po deseti hrách mohu s klidem říct, že změny jsou super. Hra je odladěnà. Některé houserules jsou zde ofiko. Já starou verzi hrál napr. s úpravou presileneho školství a ejhle, je to nové pravidlo. U téhle hry se jasně ukázalo, že poctivě zanalizovana domácí pravidla jsou jen optimalizací a vyladění hry.

3.4.2021 18:30:20

Nemůžu se dočkat české verze, snad to bude do Vánoc.
Rozšíření přidávající zelenou? Nevadí, děti mají hraček dost :)

3.4.2021 18:49:51

Jj. Naznačil pátého hráče, karty průzkumu etc.
Má ho hotové ze 70 %. Záleží na vydavateli, zda do toho půjde :)

5.4.2021 10:18:37

Vybíráme z Bazaru

Mars Teraformace + overlay
Mars Teraformace + overlay
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 22 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas