TLAMA games - logo
Autoři: Juma Al-JouJou
Rok vydání: 2017

Co mají Skoti pod kiltem už víme, ale mají také pod čepicí?

Autor: Meeshab | 2.4.2022 | 15

„Sire, obávám se, že váš dobytek spásá trávu na mé pastvině. Laskavě si odveďte své stádo, nebo vám již neprodám ani hlt své vynikající whisky.“

Jméno tvůrce her Jumy Al-JouJou je zřejmě pro většinu z nás velkou neznámou. Tento německý autor zatím na svém kontě nemá příliš mnoho her a Clans of Caledonia je první hrou, která mu byla lokalizována díky Tlama games na českém trhu.

Rozestavení hráčů na začátku partie

Hra Clans of Caledonia, kterou si zahrajete v jednom až 4 hráčích od 12 let, vás přenese do Skotska 19. století, kde se různé klany snaží obhospodařovat území plná hor, lesů, jezer a luk. Každý z klanů má svá určitá specifika a svůj potenciál tak na herní ploše rozehrává každý s pomocí trochu jiné strategie. Tento asymetrický worker placement prověří vaše schopnosti plánování, obchodování i strategického zabírání území.

Privátní: Rozehrana hra 3 hracu.jpg
Rozehraná hra 3 hráčů

Hra vám opět přijde v krabici nadupané až po víko. Žádný drahý vzduch tak kupovat nebudete a po vyloupání všech komponent oceníte i velké množství zip bagů, díky kterým si hru hezky rozpytlíčkujete a bude se vám tak velmi snadno chystat na stůl. Kromě modulárního herního plánu (4 do sebe zapadající desky jsou oboustranné a vy tak máte 16 možností jak je na stůl položit) najdete v krabici desku pro každého z hráčů, desku obchodu, kontraktů, malé destičky kontraktů, počáteční desky jednotlivých klanů, kartonové mince a hlavně velkou spoustu dřevěných komponentů v barvách jednotlivých hráčů reprezentujících vaše zdroje – ovce, krávy, sýr, chléb, obilí, whisky, mléko, vlnu a také dřevorubce a horníky. Dále se v krabici nacházejí ještě ukazatele bodového stavu, pořadí hráčů a komodit (cukrová třtina, tabák a bavlna), se kterými se obchoduje na trhu, a průhledné ukazatele ceny.

Deska červeného hráče na začátku hry

Kvalita komponent je velmi dobrá, jen desky hráčů se nám zpočátku mírně prohýbaly, ale už se umoudřily. Dřevěné komponenty jsou bez otřepů, s rovnoměrně nanesenou barvou, všechny desky i destičky jsou pevné a dobře se s nimi manipuluje. Výtvarné pojetí se mi také velmi líbí – navodí příjemnou ostrovní atmosféru kdesi na sever od Antoniova valu.

Privátní: Zdroje a pocatecni zdroje.jpg
Počáteční zdroje (kartonové čtverečky) a běžné zdroje (mince, obilí, mléko, vlna, whisky, sýr a chléb)

Pravidla

Nejprve si přichystáte herní desku, desku obchodu a exportu a každý hráč si vezme svoji hráčskou desku, na kterou si vyskládá pracovníky, zvířátka a produkty ve své barvě. Na desku exportu se vyskládají kontrakty, které mohou hráči plnit a také se vylosují úkoly pro jednotlivá kola. Poté se náhodně vyberou desky klanů (vždy o jednu víc než je hráčů) a vedle nich se vylosují destičky počátečních zdrojů. Do rohových přístavů se náhodně vylosují destičky bonusů a pak už se konečně dostávají ke slovu jednotliví hráči. Ti si nejprve vyberou, za který klan budou hrát, vezmou si jeho desku a také počáteční zdroje určené dílkem, který k ní byl nalosován a poté umístí na herní desku své dva první pracovníky: dřevorubce do lesa, horníky na skálu.

Hráč, který je na řadě, může ve svém tahu provést některou z akcí:

1. Koupit kontrakt
  2. Splnit kontrakt
  3. Umístit pracovníka/zvíře/továrnu
  4. Nakoupit/prodat zboží
  5. Provést některé z vylepšení
  6. Pasovat
Bodovací deska (stranou pro 3–4 hráče nahoru)

Mimo tyto akce může také jednou za hru využít každý ze čtyř bonusových přístavů (má-li v dosahu některou ze svých figurek) nebo využít bonus za expanzi (pokud hráč expanduje vedle spoluhráčovy továrny, může od něj v tomto tahu odkoupit příslušné zboží se slevou).

Splnění kontraktu vyžaduje odevzdání určitých surovin nebo poražení (odstranění z plánu a položení zpět do své zásoby) některého zvířete. Za splnění kontraktu získá hráč většinou jednu z následujícícho odměn: cizokrajnou komoditu, která mu na konci hry přinese body, chmel, který mu na konci hry přinese body, peníze, možnost provést některé vylepšení zdarma nebo možnost expandovat bez nutnosti placení ceny políčka.

Destičky kontraktů – v levé části podmínky splnění, v pravé odměna

Expanze totiž něco stojí. Cena polí je různá od jedné do šesti mincí a kromě ceny daného políčka musí hráč zaplatit i cenu figurky, kterou chce na pole umístit. Nejlevnější silou je dřevorubec, který stojí jen 4 mince, nejdražší je výrobna whisky a horník, za jejichž umístění platí hráč 10 mincí. Chce-li tedy například někam umístit výrobnu sýra, musí zaplatit náklady 6 mincí za výrobnu samotnou plus mince, které stojí pole, na kterém bude továrna stát. Umisťovat může jen do sousedství svých již postavených staveb. Pokud chce expandovat přes řeku nebo jezero, musí mít vylepšenou plavbu.

Obchodování na trhu je velmi jednoduché. Do začátku má každý hráč dva obchodníky (přes vylepšení jich pak může mít až sedm). Pokud chce některou komoditu prodávat na trhu, umístí jednoho (nebo více obchodníků) na desku obchodu pod danou surovinu a získá tolik mincí, kolik ukazuje průhledný ukazatel. Poté pozici tohoto ukazatele posune dolů – zboží zlevní. Pokud chce surovinu naopak nakoupit, pošle obchodníka/obchodníky nad danou surovinu, zaplatí určený obnos a cenu zboží adekvátně zvýší.

Deska obchodu

Vylepšení spočívá v nákupu nových obchodníků, rozšiřování oblasti plavby nebo ve zvyšování příjmu za dřevorubce nebo horníky. Po zaplacení určené částky (4 nebo 10 minci – v závislosti na typu vylepšení) si hráč vylepší danou vlastnost o jeden stupeň.

Poté, co všichni hráči pasují, dané kolo končí: všichni hráči provedou příjem a výrobu (to znamená, že mohou využít své postavené továrny a z mléka vyrobit sýr nebo z obilí upéct chleba či vypálit whisky). Na závěr se zkontroluje, kdo získá kolik bodů za splnění úkolu pro dané kolo. Další kolo začínají hráči v pořadí, ve kterém pasovali.

Klany, za které můžete hrát.

Jak se nám to hrálo

Na hru Clans of Caledonia jsem byla velmi zvědavá a natěšená. A musím říct, že mě nezklamala! Je to asi jedna z nejhranějších her, kterou u nás momentálně máme. Hraje se dobře v jakémkoliv počtu hráčů, i když musím říct, že rozdíly jsou dobře patrné. Zatím co v sólu nebo ve dvou hráčích máte obrovské pole působnosti a po plánu se můžete velkoryse rozběhnout, ve čtyřech už jste docela dost omezení a musíte o to víc přemýšlet, kam expandovat. Tvůrci uvádí, že délka hry je asi 30 minut na osobu, což více méně odpovídá. Hra nám většinou hezky odsýpá – ačkoliv je potřeba uvažovat, nedostali jsme se zatím do situace, že by někdo bádal až příliš dlouho a ostatní tím zdržoval (a to ani naši A-P hráči). Pravidla jsou celkem rychle pochopitelná, hra sice není pro úplné začátečníky ale i méně zkušení hráči se díky ní mohou dostat do vod strategických her.

Sólo varianta je povedená, snadná a intuitivní. Nemusíte ovládat žádnou Automu, jen si na počátku omezíte pole působnosti tím, že si zmenšíte herní plochu a zaberete všechna pole s cenou jedné mince. V každém kole v závislosti na hodu kostkou také zdražíte nebo zlevníte některé druhy zboží a odstraníte některý z kontraktů. Úspěšnost vašeho počínání zjistíte podle počtu dosažených bodů.

Přístavy s různými bonusy

Závěrečné hodnocení

Znovu se opakuji – tahle hra se opravdu povedla. Znovuhratelnost je úžasná, strategické prvky dechberoucí. Nejedná se jen o rozdílné přístupy při hraní s různými klany, ale i o samotné souboje na desce, kde zvláště při hře více hráčů můžete využít i možnosti blokády a zamezit soupeřům přístup do některých přístavů nebo expanzi přes středové jezero. Po několika odehraných partiích jsme se přestali striktně soustředit na svůj vlastní prospěch a plně využili škodící potenciál. Ač se to zpočátku nezdá, interakce mezi hráči je díky konkurenci v obsazování polí, nákupu kontraktů a bonusů z expanze na tento druh hry poměrně vysoká a velmi nás baví. I přes to lze kombinovat herní skupiny – začátečníky s pokročilými, protože ačkoliv se vám budou z počátku nejspíš jen motat pod nohy, škodící prvek vám, mnohdy nechtěně, poskytnou taky a zároveň rozdíly v závěrečném bodování nebývají úplně propastné, takže je hra zřejmě neodradí.

Bodovací podmínky – pro každé kolo jedna

Hru bych tedy doporučila jak mírně pokročilým hráčům, tak i deskoherním bardům, kteří žvýkají meeplíky k večeři. V obou skupinách nadělá hodně parády a poskytne vám neotřelou a pokaždé jinou zábavu. Trošku bych váhala u začátečníků. I když hru nejspíš dohrají, nebudou z ní mít ten pravý požitek. Věková kategorie 12+ je zvolena dobře, s mladšími hráči to také nebude nejspíš to pravé ořechové. Drobounká výtka pod čarou směřuje jen k drobným číslům na desce hráčů – nejsou příliš dobře čitelná, ale na druhou stranu si je každý po dvou třech hrách snadno zapamatuje – a také k poměrně tenkému bodovacímu aršíku, který zřejmě brzo dojde. V zásadě se ale jedná o kousek, který by každý hráč milující strategie měl mít doma!

Bodovací arch