Penny Arcade
Renegade Game Studios
Autoři: Andy Clautice
Paul Dennen

Tajný deník korporátního špeha

Autor: martinsun | 2.11.2020 | 10

Vítejte ve fantasy světě. Ve světě, který ovládly... korporace. Korporace jak je známe z tvrdého businessu. Podívejme se spolu na to, jak to dopadne, když se honba za pokladem podá jako korporátní soutěž o nejlepšího zaměstnance.

Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated je deckbuildingová hra, která si bere to nejlepší ze svého staršího bratříčka Břink! (Clank!). Ve hře se potkáte s kartami, jejichž podobu a účinky již znáte z předchozí hry, ale také se spoustou nových. Navíc si pomocí legacy systému do hry vkládáte další prvky a postupně odhalujete silný příběh, který vás provede celou hrou.

Vítejte v korporaci

Na začátku samotného hraní si každý hráč vybírá svoji postavu, se kterou bude hrát až do konce celé hry. Každá postava má svoji  povedenou miniaturu. A pokud si ji nabarvíte jako my, sblížíte se s ní ještě daleko víc. Přeci jenom – je to vaše figurka a její přítomnost na hrací desce potěší oko daleko víc než dřevěný meeple. Každá postava má krabičku na své karty a herní komponenty. Na ní je uveden také seznam individuálních úkolů pro danou postavu. Jakmile některý úkol postava splní, označí si na krabičce jeho splnění a postoupí tím o jeden dílek k lepšímu místu v korporaci. Postupně se tak dostane na bronzovou, stříbrnou a zlatou úroveň. Za každou dosaženou úroveň získává hráč určité výhody (někdy jsou to další karty, jindy je mu umožněno upravovat jeho stávající karty pomocí přelepek).

Každá jednotlivá hra začíná na základně, kam umístíte své dobrodruhy. Pak si přečtete úvod do dané mise a podle toho si nachystáte hru. Do hry se nasazují společné úkoly, které je možné v průběhu této mise plnit a většinou i průvodce (karta, která ovlivňuje a upravuje některá základní pravidla a podmínky ve hře).

Za korporaci, za prezidenta! (za poklady)

Jak to tak bývá u většiny deckbuildingů, na začátku svého kola má každý hráč 5 karet, které zahraje tím, že je vyloží před sebe a podle své volby vyhodnotí symboly a texty na nich uvedené. Symboly mu umožní se pohybovat po mapě (bota), bojovat (meč) a nakupovat nové karty (modrý čtverec). Po odehrání všech karet si hráč dobere 5 nových karet ze svého dobíracího balíčku, doplní se společná nabídka karet a hraje další hráč.

Stejně jako v klasickém Břinku i zde některé karty způsobují hluk a jakmile se tak stane, dotčení hráči pokládají kostičku své barvy k drakovi na herní desku. Pokud se objeví drak (do společné nabídky přijde karta se symbolem draka) všechny odložené kostičky se vhodí do pytlíku a vyhodnotí se útok draka: z pytlíku se naslepo vytáhne určený počet kostek a podle vytažených barev se přidělí zranění vylosovaným hráčům. Pokud hráči nezbyde žádný život, umírá a tato mise pro něj končí. Zde stojí za zmínku, že i drak má vlastní figurku – velmi povedenou bustu draka, která zejména po namalování na herním plánu krásně vynikne.

Ve hře najdete oboustranný herní plán. Část, na které celá hra začíná, zobrazuje divokou krajinu s horami a hlubokými lesy. Postupně se hráči dostanou do podzemí s lesy tvořenými obřími houbami a tajemnými místy síly. Mise vždy probíhá na jedné straně plánu. Ve hře jsou i dostavníkové stanice, odkud se za mince můžete přesunout na jiné stanice na mapě – mnohdy přes celé území, což může kolikrát být otázka vašeho úspěšného úniku z nebezpečné oblasti. Na mapě také najdete body zájmu – pokud na ně vstoupíte, přečtete si danou část z knihy příběhů. Některé body nabídnou nové úkoly ke splnění (v průběhu dané mise nebo i v misích budoucích), jiné poskytují odměnu, případně přidají do hry nové komponenty (karty, pravidla nebo úpravy herního plánu).

Úkoly ve hře: V průběhu hry plníte společné úkoly, které jsou do hry přidávány knihou příběhů. Některé jsou přidány hned na začátku každé mise, jiné po navštívení bodů zájmu. Jejich splnění velmi často přinese hráči, který jej splnil, odměnu a titul zaměstnance týdne. Někdy jdou dva úkoly proti sobě a je na hráčích, kterou cestu si vyberou. I zde mezi sebou hráči soupeří a někdy vám spoluhráči překazí plán, který jste si pečlivě nachystali, prostě jen tím, že jsou rychlejší, protože jim lépe vyšly karty.

Legacy aspekt činí každou hru jedinečnou. Komponenty přidáváte do hry na základě rozhodnutí (někdy pomocí všeobecné shody, jindy rozhoduje např. hráč, který je zrovna na tahu) vaší herní skupinky a úspěšným plněním úkolů. Po odehrání všech misí vám zůstává originální verze Břinku, se kterou můžete hrát další hry, stejně jako to umožňuje klasický Břink.

Dejme si korbel piva – zvítězili jsme!

Konec jedné mise nastává, jakmile všichni hráči dorazili zpět na základnu nebo jsou mrtví. Vítězem mise se stává ten hráč, který získal nejvíce bodů. Celou kampaň ukončíte po odehrání 10 misí.

Výroční zpráva

Pokud mám celou hru zhodnotit, mám z ní velmi dobrý dojem a hlavně skvělý zážitek z hraní.

První věcí, kterou chci vyzdvihnout, je určitě návrat do známého světa Břinku. Karty vám budou vizuálně blízké z předchozího hraní klasického Břinku. Herní principy nemusíte nijak dlouze studovat a můžete rovnou naskočit do hraní. Navíc jste vždycky tušili, že svět Břinku skrývá mnohá tajemství, a zde máte možnost tento svět do hloubky objevovat a navíc svými rozhodnutími i měnit.

Druhou věcí je skvělá kniha příběhů, která je vtipná a plná narážek na současný svět velkých korporací. Své putování a kolikrát i prohru pak berete s patřičnou lehkostí. Navíc některá rozhodnutí vedou k úplně opačným důsledkům, než byste čekali. Spousta nečekaných zvratů posouvá příběh pěkně kupředu. A tato kombinace je přesně to co, mě na hrách baví.

Třetí věcí, kterou oceňuji, je přidání dalších prvků do hry. Skvělým prvkem, který výborně oživuje hru, je přidání dalších komponent, které v základní hře nenajdete. Ať už se jedná po ruiny, které přidávají do pytlíku kostky způsobující útok draka na všechny, nebo naopak kostky stážistů, které můžete vtipně obětovat místo svých životů.

A s čím jsme se trochu potýkali?

Délka jednotlivých misí a její rozložení v jednom dni. Ze začátku jsme byli velmi nadšení a v jednom dni jsme odehráli hned dvě mise. Musíte však počítat s tím, že jedna mise se hraje zhruba dvě hodiny. Celkový čas herní seance se nám tedy docela natáhl. Po třetím takovém odehrání jsme si řekli, že od příště budeme hrát pouze jednu misi. Důvodem bylo, že samotné hraní obnáší čtení docela dost dlouhých textů, a tak se celkové hraní natahuje. Při čtení část naší skupinky ztratila pozornost a tím pádem i radost ze hry… Částečně je to způsobeno i tím, že některé texty nemají příliš velký vliv na samotný děj příběhu a jsou to pouze výplně v jednotlivých misích.

S tím souvisí i druhý bod. Při hraní si zvolte, jak budete číst v knize příběhů. My jsme měli jednoho neangličtináře a ze začátku jsme se vše snažili překládat doslova (tím rostla celková doba hraní). Překlad mnohdy v jazyku skrytých vtípků pak natahoval i čtení středně dlouhého odstavce. Postupně jsme se dostali k tomu, že si jeden z hráčů přečetl text na spuštěné události a ostatním pouze řekl, o co se v dané události jde. Tím jsme sice většinou přišli o podstatnou část vtipu a někdy i o zajímavé informace, které tvoří kostru příběhu, ale na druhou stranu to hru docela urychlilo.

Poslední věcí, kterou bych vytkl, je, že některé přidané mapové díly, které nalepíte na herní plán, občas zasahují do té části mapy, která se při balení do krabice ohýbá. Nelíbilo se mi mapu ohýbat i s nalepenou přelepkou, která se několikrát na okrajích začala odlepovat.

Zároveň jsem se ke konci hry potýkali se salátovým vydáním knihy příběhů. Častým listováním tam a zpět v knize příběhů se nám stalo, že nám z vazby vypadaly listy. Myslím si, že v tomto případě by to ideálně řešila kroužková vazba.

Shrnutí

Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated je velmi povedená hra, se kterou jsme strávili více jak dvacet hodin a herní zážitek to byl vskutku famózní. Navíc nám zůstala hra, ke které se určitě rádi vrátíme – máme v ní spoustu jedinečných karet, které jinde nenajdeme. Sice jsme si nyní od ní dali několikaměsíční pauzu, ale určitě se k ní opět vrátíme. A brzy! Pokud tedy hledáte deckbuilding s pěkným příběhem, pak již dál hledat nemusíte a pořiďte si Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated.