Citadela - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 7
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra, budovatelská, intriky
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: 999 Games
Albi
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Galakta
Hans im Glück
MindOK
Nexus
Autoři: Bruno Faidutti
Rok vydání: 2000
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

hra ve dvou a použití zloděje

měl bych dotaz, jak řešíte situaci při hře dvou hráčů, když hraje zloděj a okrade např. žoldnéře, těžko říct, která postava má které peníze, jak se to bere, co když hráč zatím utratí veškeré peníze ve hře předchozí postavou?
31.3.2009 11:06:29

Zloděj
Která postava má které peníze se neřeší. Ty peníze má prostě hráč a ty které jedna postava získá (a neutratí), tak zbydou pro další postavu a naopak. Takže je naopak výhodné, když vím, že by mne zloděj okradl, předchozí postavou utratit všechny peníze. Jinak ještě takové upřesnění, které je ale v pravidlech uvedeno: napřed se odevzdávají zloději peníze dané postavy a pak teprve postava ve svém tahu "vydělává". To znamená, že peníze, které postava ve svém tahu jakýmkoliv způsobem vydělá, se zloději neodevzdávají!

31.3.2009 11:53:42

Robin

Mecenáš trolíků

Hra ve třech - zloděj
Ahoj, hráli jsme citadelu ve třech, kdy každý hráč má dvě postavy a pro tyto dvě postavy společnou zásobu peněz, jak říká Kren. Nastala situace, kdy zloděj okradl Stavitele se 2 penězi. Mezitím Hráč vlastnící Stavitele hrál Kněze a nabyl tím 3 zlatáky a za 5 koupil Hvězdárnu. pak přišel na řadu Kupec a následně Hráč se Stavitelem... Stavitel nemohl dát žádné peníze zloději, protože je utratil Kněz. Zloděj byl nespokojený, a tak jsme zahájili dvouhodinovou debatu. V pravidlech stojí: "Hráč, který si okradenou postavu vybral, odevzdá zloději ve chvíli, kdy na něj příjde řada, všechny svoje zlaťáky." To znamená, že ty dva peníze měl zloději dát hrač již za Kněze a hráč se Zlodějem mohl tyto peníze použít s Kupcem? Pravidla takto hovoří i v anglické verzi..Pravidla se neshodují s Krenovým vyjádřením,proto se ptám.. Vážně si nevíme rady a na boardgamegeek žádné oficiální stanovisko není.. prosím pomozte, předem mockrát děkuji!

6.9.2009 03:18:49

zloděj
Kren má pravdu... pokud Zloděj okrádá Stavitele, ale Knězovi se podaří utratit všechny peníze dříve, tak má Zloděj smolíka, prostě nic nedostane. Je to herní prvek, s kterým musí zloděj počítat.

6.9.2009 08:15:08

pokad si spomínam,
tak peníze odevzdává NE HRÁČ, ALE POSTAVA, tudíž okradený Stavitel, který však když na neho dojde řada je bez peněz... tudíž to co píše kren. nevím jestli je to 100% ok, ale min. se to tak hraje

6.9.2009 08:16:59

zloděj
My to hrajeme, stejne jak pise kren. Zlodej okrade postavu v okamziku, kdy hraje povolani, ktere oznamil hrac - zlodej. Vede to presne k situaci, kterou popisujes. Mam dve postavy 1 a 2, zlodej oznami ze okrade postavu 2. Pak hraje moje postava 1 utratim co nejvic penez se da. A tak zlodej kolikrat vyjde na prazdno. Da se k tomu pristupovat tak, ze kdyz pri hre 2-3 hracu mam dve postavy a hraju za zlodeje, tak si uvedomuji ze tato situace muze nastat a snazim okrast postavu, ktera hraje prvni. Podobnym zpusobem se hraje mordyr. Zamordujes vzdycky konkretni povolani a ne hrace.

Nikdy me nenapadlo, hrat to podle tebou popisovane varianty.
Napad mi to prijde zajimavy. Jenom si rikam, jestli pak zlodej nebude moc silny. Ono trefit se do jedne postavy je prece jenom obtiznejsi nez do dvou.

Podle me to stoji za pokus co to s hrou udela?!

6.9.2009 08:17:25

lol
:)

6.9.2009 08:18:07

Robin

Zloděj ve třech
Jsem taky toho názoru,ale kdo tvrdí, že zloděj bere peníze, jakmile přijde HRÁČ na řadu má podle pravidel pravdu! Takže je chyba v pravidlech a mělo by tam stát: "Jakmile přijde okradená POSTAVA na řadu odevzdá zloději všechny své peníze." Děkuji Vám za odpověď :-)

6.9.2009 09:53:51

Okracena je postava
Opravdu nejde o hráče (člověka) ale o postavu v okamžiku jejího vyvolání. Po vyvolání má postava k dispozici všechny peníze, které vlastní hráč. Je-li tato postava okradena, musí všechny zlaťáky odevzdat. Pokud žádné nemá, odevzdá nulu a pokračuje ve svém tahu.

Ono by vážně nešlo rozluštit, které peníze jsou které postavy, protože se "dědí" od postav z předchozích kol.

Tudíž je v CZ pravidlech překladatelská nepřesnost. V EN pravidlech je důkaz:
The Thief – Names a character to be robbed. When the player who has this character is called upon, the Thief takes all of that player’s gold pieces. The Thief may not steal from the Assassin or the character that the Assassin murdered.

6.9.2009 12:15:07

ad Okradena je postava
Naprosto přesně jak říká husak! Při hře kdy jeden hráč hraje za dvě postavy, je právě tohle taktický prvek hry, který je možné v případě aktivity zloděje využívat - peníze jsou společné (má je hráč) a poskytuje je vždycky postavě za kterou hraje. Takže jestliže zloděj označí postavu, tak hráč předchozí postavou právě takticky utratí všechny peníze, které by eventuelně, kdyby nebylo zloděje, přenechal k útratě až další postavě a nebo by si je nechal do dalšího kola.

6.9.2009 14:25:01

husak
A tahle anglická pravidla máš odkud ? Já se orientoval podle anglických pravidel přímo na Faiduttiho stránkách (protože je to autor hry, tak mi přijdou jeho stránky jako oficiální zdroj), ale tam je to formulované jinými slovy.
Zajímalo by mě to kvůli dalším sporným věcem, které se liší v CZ a EN pravidlech, hlavně možnost mít dvě stejné stavby u jednoho hráče a schopnost žoldnéře ničit vlastní stavby.

21.2.2010 23:06:20

trohat
už je to půl roku, ale tuším že to bylo z BGG

21.2.2010 23:22:31

Zloděj má smůlu
Na hře s dvěma postavami je pěkné i to, že se člověk může útoku zloděje bránit, když má štěstí a peníze má za co utratit. To byl, myslím, záměr autora a připadalo nám to logické. Proto se téměř nikdy nevyplatí okrádat třeba Stavitele, ale zásadně postavy ze začátku pořadí ;-)
Myslím, že to ale nevyplývá ani z toho anglického pravidla, co uvádí Husák. Podle mě se to dá doložit jedině pravidlem, že hráč nikdy předem neprozrazuje svou identitu. To by byl zloděj příliš silný, kdyby mohl odhalit role předem. Přece ani v případě vraždy se nepřiznává oběť, než přijde na řadu.

21.5.2010 08:49:16

Tak jsme to hráli
ve dvou na "zloděj má smůlu" a vůbec nás to nebavilo, protože tam zmizel prvek toho kličkování před zlodějem, případně radost z hromady ukradených zlaťáčků a bylo to takový nemastný neslaný...

21.5.2010 09:58:14

nemastný?
Vždyť to není pravda, naopak musíš řešit, co honem s penězma abys je využila a často se ti to vůbec nehodí - to je jediné jak můžeš kličkovat před zlodějem, pokud tohle pravidlo vypustíš tak nekličkuješ, ale rovnou jsi okradena...mně se to málokdy hodí, že musím utratit peníze když nechci a taky se mi často stane, že nemám za co to utratit a zloděj si přijde na své. Podle mě odkrývání identity předem podstatně oslabuje pozici odkrytého hráče a tajná identita je jeden z principů hry, neumím si představit ho vynechat. Tím se zloděj stává velice silnou kartou, když se hned dozvím, kterou druhou postavu má soupeř. Já bych takto doma nehrála. Pravidla jsou pravidla, tak byla hra vymyšlena. Ale samozřejmě proti gustu... :-)

21.5.2010 10:05:38

ad tajemná
Ikri má pravdu a já jsem tedy vůbec nepochopil jak jste to hráli. Jakým dodatečným pravidlem jste zamezili tomu, aby má-li být okradena až druhá postava v pořadí, tak aby všechno neutratila postava předchozí ??? To mi tedy vysvětli.

21.5.2010 10:13:58

Zloděj má smůlu
Souhlas s ikri, podstatné je pravidlo, že hráč nikdy předem neprozrazuje svou identitu. Pokud by platilo, že zloději platí hráč, nikoliv postava, hráč se zlodějem by si mohl označením postavy z konce pořadí (např. stavitele) ověřovat, jestli ho protihráč drží (platil by dříve než by na jeho zahrání přišla řada), což by postrádalo logiku zloděje a postava by se pak mohla jmenovat spíš špión :)

21.5.2010 10:21:14

zlodějův postup
Prostě bych to definoval tak, že pokud má hráč na konci kola hodně peněz, snaží se druhý hráč, pokud získá zloděje, odhadnout která bude první v pořadí vybraná postava protihráče v následujícím kole. Když netrefí tu první, ale až druhou, má prostě smůlu a musí spoléhat na to, že ta první postava protihráče nebude moci všechny prachy utratit.

21.5.2010 10:29:32

ad Panzer to tajemná
To jsi vystihl naprosto přesně. Jednak by to bylo proti smyslu celého mechanismu Citadely a jednak by tam byl ještě jeden zádrhel. A to takový, že pokud by byl okraden hráč v době zahrání předchozí postavy (kterou zloděj neurčil), tak by ta postava mohla získat na daních a místo karet další zlaťáky, které by měla pak k dispozici stejně postava, která měla být okradena. Takže buď by musel být hráč okraden znovu a to už by bylo úplně na hlavu postavené a hra se zlodějem by téměř vždy vedla k vítězství, nebo by to bylo celé naprostý nesmysl, že byl předem okraden někdo, kdo být okraden neměl a ten co měl být okraden, tak okraden nebyl.

Citadelu hraju už hodně dlouho, oficiální pravidla, pravidla z různých webů a diskuzí mám pročtená a můžu s klidným svědomím říct, že na 100% je správné pravidlo, že je okrádaná postava a ne hráč a že hráč za ŽÁDNÝCH okolností neprozrazuje dopředu jakou postavu vlastní a postava je odhalena AŽ v okamžiku, kdy je vyvolána podle svého pořadí !!!

21.5.2010 10:35:00

no tak např.,
když máš třeba 6 zl a tobě se "podaří" okrást až tu druhou postavu, tak ta první postava si postaví budovu za 6zl, když ji zrovna drží v ruce a nemáš nic...

21.5.2010 10:40:36

krene,
tak to asi hrajeme každý jinou Citadelu :-)

21.5.2010 10:42:13

to tajemná
Cituji "když máš třeba 6 zl a tobě se "podaří" okrást až tu druhou postavu, tak ta první postava si postaví budovu za 6zl, když ji zrovna drží v ruce a nemáš nic..."

No to jsi vysvětlila jak by se to hrálo podle toho co ti píšeme tady my všichni, ale nevysvětlila jsi mi jak to tedy hraješ ty?

21.5.2010 10:52:54

to tajemná
ano, přesně jsi popsala jak se to správně hraje a jak to popsal i Křen. Jen bych poupravil formulaci "když má PROTIHRÁČ 6 zl...", ale jasný jak bylo myšleno. Asi jsi tedy chtěla říci, že to nehrajete jinak, ale jenom že vás to takto nebavilo :)

21.5.2010 10:59:09

jasný, napsala
jsem, jak to hrajeme, když hrajeme variantu - "když má zloděj smůlu" a když hrajeme tak jak hrajeme, tak to přijde na řadu zloděj, řekne okrádám např. kupce a v tu chvíli mu dá kupec svoje zlaťáčky. Myslím, že v pravidlech je napsáno, že až přijde na řadu, tak by měl odevzdat zlaťáčky, pokud ano, tak přiznávám hrajeme to proti pravidel, ale hrozně nás to baví a není a je takto ve hře spousta zvratů...

21.5.2010 11:04:33

to tajemná
Dobře, je to proti pravidlům a podstatným způsobem to zasahuje do mechanismů Citadely ale když vás to baví. Já osobně bych to tak nikdy nehrál. Přesto mám k tomu několik připomínek, abych odradil případné zájemce o takovéto prznění pravidel:

1) Je okrádána i nevinná postava, kterou zloděj neurčil.
2) Když ta první postava získá díky daním a místo karet fůru zlaťáků, tak je stejně vlastní v okamžiku, kdy vstoupí do hry, ta okradená postava. Tím pádem není vlastně okradena ta správná určená postava.
3) Pravděpodobnost, že zloděj uhádne postavu je dvojnásobná a je jedno, kterou z těch dvou postav určil - postava zloděje se stává silně nevyvážená.
4) A co je nejhorší, proti smyslu celé Citadely se dopředu prozrazuje jakou postavu má hráč v ruce a soupeř je tedy v silné výhodě a může reagovat. Zvláště u hry ve třech je to smrtící výhoda, ale i ve dvou se může reagovat na tuto informaci. Prostě se ztrácí to blafovací kouzlo Citadely, kdy při zahrání mordýře nebo zloděje zachovávají všichni kamennou tvář a mordýř nebo zloděj do poslední chvíle neví, jestli se trefil nebo ne a jestli může nebo nemůže počítat s výhodami z toho plynoucími.

Abych kvůli tomu, že je možnost podle řádných pravidel přečůrat zloděje, takhle ohnul pravidla a tím naopak zasáhnul totálně do řady dalších mechanismů hry, tak k tomu by mne tedy nikdo nedonutil, to by mne tedy Citadela totálně nebavila - a to jí mám nahraných stovky partií. je to jako bych při hodu kostkou třeba dopředu zakázal čtyřku :).

... ale když někoho takhle hra baví, tak ať třeba při Citadele veřejně vyloží všechny postavy co má v ruce, proti gustu žádný dišputát. Tajemná je už ztracena :). Rozepisuju se tady takhle se svými zkušenostmi hlavně pro lidi co s Citadelou začínají a teprve se začínají orientovat v pravidlech, abych je před takovými experimenty varoval. Nicméně pokud mi někdo nevěří, tak doporučuju napsat e-mail Faiduttimu (autorovi). Už jsem s ním několikrát konzultoval nepřesnosti v pravidlech a vždy odpověděl do druhého dne.

21.5.2010 11:39:19

ještě 5. bod
... ještě jsem zapoměl 5. bod zásahu do pravidel.
5) Zloděj má v takovém případě vždy k dispozici zlaťáky pro použití v daném kole. Kdežto když okrádá až v okamžiku, kdy je okrádaná postava hrána, tak už může mít ten hráč odehrány obě své postavy a získané zlťáky mu zůstávají do dalšího kola a tím se může být cílem případné pomsty v dalším kole.

Když si ty body projdete, tak opravdu zjistíte, že jsou pravidla tak "ohnuta", že to i dokonce snižuje strategické možnosti a variabilitu hry.

21.5.2010 11:46:51

Vybíráme z Bazaru

Euthia: ToR + Legendary Collection Box
Euthia: ToR + Legendary Collection Box
Akt. cena: 3050 Kč
Končí za: 13 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas