Cesta kolem světa za 80 dní

xxxxxxxooo hodnoceno 96x (Seznam vlastníků)

Cesta kolem světa za 80 dní - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3 - 6
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 50 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: desková hra, závodní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Galakta
Kaissa Chess & Games
Kosmos
Marektoy
MindOK
Rio Grande Games
Autoři: Michael Rieneck
Rok vydání: 2008
Sdílej: Facebook

Cesta kolem světa ke kávě

Autor: Bacil | 11.5.2010 | 11

Ale vsadil bych se o čtyři tisíce liber, že taková cesta, konaná za těchto podmínek, je nemožná!“, zvolal Stuart.

Naopak, je docela dobře možná,“ odpověděl pan Fogg.

Dobrá, tak ji tedy vykonejte!“

Cestu kolem světa za osmdesát dní?“

Ano.“

Souhlasím.“

A kdy?“

Hned.“

 

Ocitáme se v poslední dekádě vlády J. V. Viktorie, kdy skvělá, párou poháněná technika pomyslně zmenšila svět natolik, že jej lze objet, považte, za pouhých 80 dní i s případnými komplikacemi, což se stane předmětem diskuse a posléze i sázky vzplanuvší v prostorách londýnského Reformního klubu. Jakým způsobem se tento neobvyklý čin nechá zrealizovat už záleží na vašem štěstí, plánování a postavení protivníků.

 

Co jest úkolem neohrožených gentlemanů

Pomocí nikterak bombasticky, leč vkusně vyvedených cestovních karet, karet událostí, akcí a bonusů procestovat deset etap za méně, než stanovených 80 dní a pokud možno dříve, než ostatní, k čemuž vám dopomáhej mimo jiné i detektiv, který dotěrným výslechem zdrží na dva dny každého, kdo etapu zakončí ve stejném městě, kde se lovec zloduchů právě nalézá. Jak z uvedeného vyplývá, pronásledovatele (či ty před vámi) nejlépe zdržíte, když jim figurku vyšetřovatele nastavíte do jejich cílového města, sami se pochopitelně nacházejíc jinde.

Pozadím herního plánu je dobová geopolitická mapa světa s deseti ilustracemi charakterizujícími projížděná města, odkládacími plochami po karty, ve spodní části symboly speciálních akcí a kolkolem tradičním počítadlem. I když tohle úplně tradiční není - je reverzní. Kdo je více vpředu, je na tom hůře. Počítají se dny strávené na cestě a 70 je přece mnohem lepší, než 78.

Hraje se v kolech, v každém si hráči, kterých může být 2-6, líznou cestovní kartu, mohou využít speciální akci z pozice, z níž si kartu vzali a mají-li předepsané dopravní prostředky, smějí se přemístit do další destinace.

 

Kterak se po glóbu pohybovati

Především loděmi a vlaky, občas popoletíte balónem, po Indii je nejlepší se přesouvat na slonu, k dispozici jsou Verneovské technické vychytávky typu ponorka nebo vrtulový vlak.

Cestovní karty – tvoří základ přesunu mezi městy. Jedná se o karty lodí a vlaků (po 30 od každého typu) s vyznačenou hodnotou času, který vás bude stát použití konkrétního prostředku; pro vlaky je to 2-6, lodě mají 4-8. Každá etapa má předepsán (či vlastně na plánu předkreslen) způsob přepravy – například 1 vlak, 2 lodě, vlak a loď, někde jsou možnosti dvě.

Jak bylo řečeno, cestovní kartu si hráči líznou z odkryté nabídky pro dané kolo. Na první pohled se zdá výhodné ulapit z pozice začínajícího hráče to nejrychlejší, co zrovna na stole leží, ovšem ne vždy je to rozumné: při použití dvou karet stejných hodnot (a stejného prostředku) se tyto hodnoty nesčítají, nýbrž se bere pouze tato hodnota. Příklad: líznete loď se 4, přihodíte 5 a urazíte tak etapu za 9 dní. Nebo si ke své šestce, co máte v ruce, dolíznete druhou a jedete za šest dní. Tento moment hry se také nejvíce příčí zdravé úvaze – hra musí být nějak nastavená a pravidla účelná, bez zbytečných zákrut a vyjímek, stane se vám tak, že cestou z Friska do N. Yorku přesvištíte kontinent za dva, tři dny, jelikož jste si nasbírali vhodné karty, zatímco těch prvních 300 mil z Londýna do Paříže vám zabere neskutečné dva týdny, jako byste ani nepoužívali moderní britské parní stroje, ale velociped, bezpochyby italský...

Akce – každá pozice, z níž berete cestovní kartu disponuje nějakou výhodou. Navíc tak dostanete minci, získáte možnost použít balón, obdržíte kartu události, pohnete detektivem, stanete se začínajícím hráčem v příštím kole nebo si můžete vyměnit své cestovní karty za jiné.

Co se týče letu balónem – akce funguje tak, že zahrajete příslušnou cestovní kartu (nejlépe nějakou pomalou), ale místo předepsaných dnů se posunete o hod kostkou. A pokud se vám hozené číslo nelíbí, za minci si koupíte opravný hod. Nebo druhý. I třetí. (A na konci tam stejně bude šestka, haha). Zde do hry vstupuje náhoda (tedy kromě tahání karet z balíčku), ovšem tato náhoda je pozitivní a při dobrém použití na ní vždy vyděláte – prostě i když padne 6, vždy je to lepší, než trmácet se nějakou rybářskou bárkou 8 dní. Za dvě mince si rovněž lze kdykoli koupit cestovní kartu, pokud zrovna nemáte to, co potřebujete k dalšímu přesunu a hrozí, že vám ostatní utečou.

Události – karet událostí je 15. Zatímco 13 oranžových vám usnadní nebo urychlí cestu (no, oranžových... víme, jak je to s mužským barvocitem, možná jsou meruňkové), dvě modré dávají všem dny navíc. Ovšem zpoždění není to nejhorší, co karty umí: Dalším efektem je, že všichni zahodí své události, které si škudlili na správnou chvíli a ať je škoda dokonána, všechny karty se zamíchají a vytvoří nový dobírací balíček. Nic nebrání opakovanému tahání těch dvou modrých příšer, což patří k nejvíc stresujícím momentům jinak naprosto mírumilovné a téměř nekonfliktní hry (občasné výkřiky typu Bídáku! To jsem přece chtěl já! Uškrtím tě! asi k eurohrám patří a pomlouvači budou tvrdit, že je to jediná forma komunikace mezi jejich hráči).

Bonusy – v každém městě je nachystám bonus pro prvního a posledního, kdo do místa vstoupí. Jedná se o zisk mince, cestovní kartu nebo událost do ruky, nebo den navíc pro ostatní.

 

Kterak gentleman slávy dosáhne a tučnou výhru ze sázky obdrží?

Jednoduše tak, že se dostane zpět do Londýna dříve, než za 80 dnů a pokud možno i dříve, než ostatní. Jakmile první dorazí, od příšího kola se načítá ztráta den pro každého, kdo dosud cestuje. Nezapomeňte, že nemáte-li potřebné jízdní prostředky na přesun, zůstáváte na místě, ale dny se nepočítají. Jiní se však posunou, a tak mohou dosíci cíle fyzicky dříve, ač ve výsledku za více dní. Ve dvou je ovšem pravidlo neúprosné – hra končí kolem, v němž jeden hráč dokončil poslední etapu. Pokud mají všichni přes 80, vyhrává ten první.

 

Jaké z toho vyplývá ponaučení krásným dámám a ctihodným gentlemanům?

Při výběru jsem tuto hru zkoumal v následujících parametrech:

  1. deskovka (tedy ne karetní hra) i pro dva

  2. hrací doba do hodiny i s přípravou

  3. rychle zvládnutelná pravidla

  4. jednoduchá logika, vhodná pro šestileté dítě, tedy žádné strategické orgie, byť dobře pochopitelné

 

Ve všech bodech Cesta kolem světa za 80 dní naprosto vyhovuje:

ad 2) ve dvou ji ze synkem zvládneme před spaním za půl hodiny mezi vyndáním ze skříně po sklizení tamtéž.

ad 3) kluk se ji naučil po krátkém intru během první hry, zhruba někde mezi Suezem a Bombají

ad 4) v podstatě se jedná o sofistiovanější Člověče, nezlob se, šance jsou rovné pro všechny.

 

O negativech v případě této hry snad ani hovořit nelze - je to jako nezávazná, zdvořilostní nedělní návštěva u tetičky, ovšem za situace, kdy se vám nechce na fotbal nebo na ryby, protože je lezavo, štípat na chatě dříví na zimu se také nehodí, jelikož vás bolí záda ještě od minule, kamarádi se stále nevrátili z víkendu a v hospodě je zavřeno, takže rozvalit se v sedačce, nechat si naservírovat kávu a bábovku se pro tuto chvíli jeví jako nejskvělejší nápad, i když tetička bude hovořit o něčem banálním a nepodstatném...

 

V padesáté sedmé vteřině se dveře salónu otevřely a kyvadlo ještě neohlásilo šedesátou vteřinu, když se objevil Phileas Fogg, následován třeštícím davem, vynutivším si vstup do klubu, a svým klidným hlasem řekl:Zde jsem, pánové.“

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Naprostý souhlas...
...s hodnocením. Výborná pro menší děcka, jak tématem, tak náročností.

11.5.2010 08:40:06

PJ

Dobrá recenze...
...a skvělý výstižný závěr s přirovnáním k tetičce. Velice trefné!

11.5.2010 09:04:39

Pekna recenze s malou pripominkou
Pekne napsana recenze, ke ktere bych dodal dva body:
1) Recenzent se nezminuje o rozdilech mezi hrou pro dva, tri, ctyri a vice hracu. S kazdym pribyvajicim hracem se rozsirujici moznosti bonusove karty, kterou si hraci mohou liznout - bude to premisteni detektiva, stridani karet, balon nebo neco jineho? Recenze se take nezminuje o bonusech pro hrace ktery navstivi lokaci jako prvni a take jako posledni - muze byt funkcni taktikou zamerne nespechat a vybirat si bonusy jako posledni cestujici. Tyto dva fakty razantne zeslozituji hry, delaji ji rozmanitejsi a hlubsi. Dle nazoru nasi herni skupiny je Cesta mnohem vhodnejsi pro tri a vice hracu nez pro hrace dva. Ve dvou pro nas neni prilis zabavna. (Prvni moje myslenka byla: Deti to bavi ve dvou? To jsem si myslel, ze maji zabavnejsi hry na pocitaci :P Podcenil jsem vsak fakt, ze s vybornym tatinkem se hraje vzdy lepe, nez s pocitacem.)
2) Me osobne hra prilis neuchvatila, protoze je prilis mirumilovna, chybely mi potoky krve, obsazeni celeho sveta a cire utrpeni. Zaroven vsak hra ma mnohem hlubsi strategii, nez by se mohlo zdat. Prejete si vsude byt prvni a pouzivat neoptimalni kombinace karet, anebo si vyberete bonusy jako posledni? Budete si chtit za kazdou cenu premistit detektiva na uspesnejsiho hrace, anebo budete premyslet, co si udelat pro vlastni vitezstvi, a nechate nekoho jineho, aby zpomalil viteze? Pujde Vam o kombinace karet anebo ze vsech sil se pokusite byt prvni v Londyne a pak budete nervozne pozorovat, jak ostatni se blizi s mnohem mensim casem?
Nevnimam ten fakt, ze ten, kdo je vepredu, nakonec muze mit mnohem horsi cas. Vnimam to jako zajimavy prvek dvojiteho mereni casu: dny a lokace. Nekdo muze nasednout na prvni vlak, ktery spatri na nadrazi a pak si pekne posedi pet dnu na zalozni trati, kdezto ten, co si pockal, nastoupi do expresu, z nehoz zamava cekajicimu.

Jak rikam - neni to hra pro me, ale jeji jednoduchost neznamena, ze je primitivni a povrchni.

11.5.2010 16:29:59

Naprostý nesouhlas
Čeština je v této recenzi vskutku pěkná, za to rozhodně patří recenzentovi můj dík.

Se závěrem, že se jedná "o sofistiovanější Člověče" absolutně nemůžu souhlasit.

1) Hra je pro dva hráče prakticky nevhodná, pravidla pro dva jsou uvedena pouze jako doplněk. Souhlasím, že pokud hrajete se svým šestiletým synem, pak je asi jedno, jakou hloubku hra bude mít, takže i pro dva je v tom případě skvělá, protože můžete svému synovi při hře vyprávět poutavý příběh o cestě pana Foga a kochat se krásnými retro obrázky.
2) Hra je dle mého soudu nejlepší ve třech a pak až v pěti či šesti, protože ve čtyřech se objevuje zvláštní prvek přebírání tahu, který jsem nevnímal jako příliš pozitivní.
3) To že naučíte hru šestiletého syna za pár minut se dá říct i o šachu. Tahat šachovými figurkami pochopí šestileté dítě taky. Co ale nepochopí, to je smysl a hloubka šachové hry. Dovoluji si tvrdit, že Cesta kolem světa sice může, na první povrchní dojem, působit velice nenápadně a málo duchaplně, ale rozhodně má velké množství strategických prvků, které lze využít a bez ohledu na náhodu dojít do Londýna v nejkratším čase.
Můžete bezmyšlenkovitě tahat šachovými figurkami, nebo prostě hledat slabiny protivníka a mířit k vítěství.
4) Nevím jak se kdo cítí na nedělní návštěvě u tetičky Pro PJeje to možná je bolestná nutnost, to je mi celkem lhostejné, je to každého věc. O hře Cesta kolem světa si však troufám tvrdit, že je to natolik skvělá hra, že ji můžete vytáhnout jako královnu večera, ke které nebudete potřebovat záložní variantu.

Za styl a příjemnou češtinu dávám ovšem palec nahoru :)

11.5.2010 17:14:51

Tangram
PJova teta se totiž jmenuje Kateřina ;)

11.5.2010 17:20:03

StevensonJunior a Tangram
Souhlasím s námitkami, že jsem se nevěnoval podrobněji bonusům a akcím a taktice s nimi spojené. Učím se to a v návalu tvořivosti mi utečou některá fakta... Složitost hry nezlehčuji, pouze se snažím nadhodit její spodní možnosti - od prostého tahání figurkami po boj s Deep Blue - to vše je jedna hra.
Co se týče metafory s tetičkou: měl jsem na mysli takovou tu decentní anglickou tetu z filmů a seriálů. Ta moje by mě vytáhla na odpoledne na běžky nebo na kolo (opravdu nic proti) a ještě rád bych vzpomínal na tu bábovku.
Díky za ohlasy.

11.5.2010 19:02:04

PJ

Tětička
Když se zpětně zamyslím, sydo, tak bychom Tvojí domněnkou někdy i křivdili románové Kateřině.
Ale přesně jsem pochopil, co měl Bacil na mysli, takovou tu klidnou až mírně zatuchlou atmosféru, kterou oddělují jen kmity kyvadla tak ostrého, že by se i E.A.Poe zastyděl a začal znovu jako trhovec s meruňkami ;-)

Kolik lidí, tolik názorů, ale obávám se, že pokud bych "Cestu" prezentoval jako královnu večera, asi by se na mě kamarádi dost divně dívali - stejně jako jsem se já nechápavě díval na člověka, který mě hru nadšeně učil v klubu. Ke konci jsme se už všichni kromě něj těšili na jinou hru a nespravil to ani fakt, že jsem vyhrál ;-)

11.5.2010 21:54:59

Recenze výborná
Věcné, poutavé, přehledné, svěží, krásně napsané a hlavně zábavné. Děkuju za zpříjemnění polední pauzy.

17.2.2011 12:00:49

skvěle napsáno
Díky za super recenzi, je napsána krásně a se svěžím nádechem humoru i věcnosti. Co se týče hry, určitě bych ji nepřirovnával k "Člověče, nezlob se", ale ani bych z ní 100% nedělal královnu večera. Myslím, že zmíněná oddechovka je vhodná klasifikace.

23.9.2011 19:31:31

Vybíráme z Bazaru

12 Říší
12 Říší
Akt. cena: 333 Kč
Končí za: 3 dny

Offcanvas