Česko Junior - obrázek

Herní kategorie: vzdělávací
Vydavatelé: Albi
Rok vydání: 2006

Česko JUNIOR, aneb kultura za 500....

Autor: Kent | 16.9.2011 | 4

Kolik synů měl podle pověsti kníže Svatopluk?.....Z čeho vznikl název poledník?.....Kamarád Macha se jmenuje jako odrůda jabloně. Jak?.....Doplň pranostiku: Únor bílý…. A tak bychom mohli pokračovat takřka do nekonečna. Tak to byla jen krátká ukázka z otázek vědomostní deskové hry Česko – otázky a odpovědi JUNIOR.

Úvod:

Tato hra je pokračováním úspěšné vědomostní hry Česko – otázky a odpovědi, hra je pro 2-6 hráčů. Dodatek JUNIOR dá tušit, že se jedná o jednodušší verzi určenou především dětem. Ale kdeže….nenechte se zmást. Otázky jsou tam záludné, ba přímo rafinované. Co se dětí týká, jsou ve svém živlu především v okruhu otázek z kultury, neboť se tam objevuje hodně otázek z večerníčků a pohádek a to je přesně to co děti ovládají bravurně. Zde naopak dospělý hráč tápe, pokud není nuceným divákem svých ratolestí při sledování přehršle pohádkových DVD, pak může být částečně v obraze.

Mladší sourozenec Česka - otázek a odpovědí

Krátký popis hry:

Tato hra se tak jako její předchůdce, skládá z herního plánu, který tvoří mapa České republiky s klíčovými městy. Ale ty nejsou na hracím plánu vůbec důležité, spíše to jen dokresluje atmosféru hry. Klidně by se to mohlo hrát na plánu od člověče nezlob se. Klíčové políčka jsou totiž po obvodu herního plánu, který tvoří čtverec. A tak je na každé straně jedno pole s vlajkou naší země uprostřed jako hlavní. Od těchto čtyř rohových polí, vedou přímky přes dvě pole, v pořadí k třetímu středovému políčku, které tvoří cíl. Tyto čtyři hlavní pole s vlajkou, jsou dále spojeny přímkou o počtu dalších šesti polí, kde se navzájem střídají čtyři různobarevné políčka, kdy každá barva zastupuje jeden okruh otázek.

Dále nedílnou součástí hry jsou kartičky s otázkami, kterých je v základu 300, a na každé kartě jsou čtyři okruhy otázek, takže tu máme neuvěřitelných 1200 otázek. A to není zrovna málo a vůbec není snadné, si je do příští hry zapamatovat. K otázkám patří žetony pro šest hráčů, kdy cílem každého hráče je získat co nejdříve všechny čtyři žetony, tedy od každého okruhu otázek jeden. No a pak tu máme šest figurek různé barvy a hrací kostku, aby to nebylo tak snadné.

Kartičky jsou z tvrdšího papíru, text na nich je menší a tak babičkám nezbývá, než se vybavit vhodným zlepšovačem zraku. Žetony jsou z tvrdého papíru, zdají se být kvalitní. Kostka a figurky jsou normální, na jaké jsme zvyklí z jiných českých her.

Herní materiál

Jak se vlastně hra hraje:

Je to snadné. Každý hráč po zaujmutí pozice v některém ze čtyř rohových polí, před svým tahem hodí kostkou. Podle čísla se pohne se svojí figurkou na ose hracího plánu doleva nebo doprava. Tím skončí na jednom ze čtyř barevných polí, kdy červené nám určuje otázky z okruhu příroda a geografie, zelené z okruhu lidé a společnost, modré je již zmiňovaná kultura a oranžové je všehochuť, nebo-li různé. Změna je pouze v tom případě, pokud hráčova figurka skončí na rohovém, čili bonusovém políčku, které má tu výhodu, že si hráč může okruh otázek vybrat sám. Jakmile některý z hráčů nasbírá všechny čtyři bonusové žetony, může se opět vydat na rohové bonusové políčko a odtud do středu země, tedy po absolvování povinných dvou okruhů otázek, dále na již poslední středové políčko. Zde mu vybere tuto poslední otázku protihráč, aby to nebylo příliš jednoduché.

Konec hry a určení vítěze:

Už jsem to nakousnul v předchozí kapitole. Komu se podaří jako prvnímu, odpovědět na poslední otázku vybranou protihráčem zvítězí. Tedy musí nejdříve absolvovat povinné dva okruhy otázek při sestupování do středu země, na které je nezbytné správně odpovědět a teprve pak si může vychutnat slastné ovace.

Která postavička je menší? Křemílek bo Vochomůrka?

Stručné zhodnocení hry:

Hra je to velmi jednoduchá, pravidla jsou vysvětlena za tři minuty, méně chápajícím za pět minut.  Možná bych tam ještě jeden okruh otázek přidal, neboť okruh lidé a společnost mohl být dále rozdělen na dějepis, čili historii naší země a současnost. Také je vidět, že se ve hře objevují otázky k nedávným kulturním událostem, jako např. otázka kdo vyhrál první českou superstar asi za 5 let dětem nic neřekne. Také tento okruh zabírá opravdu široké spektrum, od historie, přes literaturu, hudbu, umění až po současnost.  Okruh otázek různé bych pak specifikoval, právě na jedno ze zmiňovaných témat. Nicméně vzdělávací prvek hře nelze vytknout a při hře se člověk dozví spoustu nových věcí a nebo si zavzpomíná na ty staré, která má uloženy někde hluboko v mysli, tam kde odpočívá spousta zapomenutého učiva.

Nicméně hru hodnotím kladně, doporučuji ji do rodin s dětmi, do škol, zájmových kroužků apod. U hry je spousta legrace a je to ideální oddechová hra.