Vydavatelé: Piatnik
Plan B Games
Autoři: Emerson Matsuuchi
Rok vydání: 2018

Century: Zázraky východu - druhá kapitola cesty mezi staletími

Autor: Kamen42 | 9.8.2019 | 1

Century: Zázraky východu je druhý díl herní trilogie Century. Zatímco první díl (Cesta koření) byl koncipován ve stylu deckbuilderů a hráči byli hodně závislí na tom, „co zrovna přijde“, druhý díl je zaměřený mnohem více na plánování a rozmýšlení svých následujících tahů. Ve tomto díle se plavíte lodí po předem připravené mapě, sbíráte zboží, které všemožně vyměňujete a přístavů dovézt požadovanou kombinaci zboží dříve, než to udělají vaši soupeři. Pokud navíc vlastníte i první díl, je možné obě hry zkombinovat do varianty, která povedeně využívá různé mechaniky obou dílů a tím nabízí další možnosti.

Stejně jako první díl i tato hra rozhodně potěší svojí jednoduchostí z hlediska mechanik a pravidel. Celá pravidla se vejdou na jeden oboustranný list, jehož rozměry jsou někde mezi A5 a A4. Další list stejných rozměrů pak popisuje hru při kombinaci s Cestou koření. Přes délku (nebo spíš krátkost) pravidel je vše dobře nastaveno a popsáno tak, že snad ani nemůže dojít k nejasnostem a dohadům, jak vyřešit tu či onu situaci.

Jak se hra vlastně hraje? Ve hře je zboží čtyř druhů dle kvality. Tyto druhy jsou ve hře reprezentovány barevnými kostičkami. V pořadí jsou to zázvor (žlutý - nejběžnější), chilli (červené), čaj (zelený) a hřebíček (hnědý - nejvzácnější). Každý hráč má svojí kartu hráče, která mimo jiné slouží jako prostor pro uskladnění vašeho zboží. Na začátku má každý hráč prostor až pro 10 kusů zboží. Hráči toto zboží vyměňují a snaží se nasbírat takovou kombinaci zboží, aby uspokojili poptávku v přístavech, kde zboží mohou vyměnit za vítězné destičky s body. Když toto udělají, je destička vyměněna za novou s jinou kombinací zboží a jinou bodovou odměnou. Počet bodů na vítězných destičkách je v rozmezí 9-20 bodů v závislosti na celkové kvalitě potřebného zboží. Obecně platí, že čím více bodů, tím déle trvá potřebné zboží nasbírat, takže záleží jen na strategii hráčů, které destičky budou chtít získávat.

Hra se odehrává na mapě složené z herních polí. Každé herní pole je tvořenou samostatnou destičkou. Destičky mají šestiúhelníkový tvar a z každé strany mohou být obklopeny dalšími políčky. Mapa může být poskládaná do všemožných tvarů, přičemž několik návrhů najdete v pravidlech. Fantazii se ale meze nekladou a zkušenější hráči si mohou vymýšlet mapy vlastní. V každém případě mapu tvoří 24 herních polí, z čehož 4 jsou již zmíněné přístavy a zbylých 20 herních polí jsou obchodní místa. Na každé destičce obchodního místa je ilustrace ostrova a je zde symboly znázorněn druh obchodu, který je v tomto místě možné provést (jakou kombinaci zboží musím odevzdat a jakou kombinaci za to dostanu).

Po herních polích se pohybujete pomocí své figurky ve tvaru plachetnice. Z každého pole se můžete posunout na jakékoli ze sousedních polí. První pohyb v každém tahu je zdarma, každý další pohyb musíte platit. Za pohyb položením jedné kostičky ze své zásoby na pole, ze kterého se posouváte jinam. Čím více kostiček zboží máte v zásobě, tím dál se můžete posunout. Na druhou stranu se tím připravujete o zboží, které kdykoli může sebrat jiný hráč, který na tomto poli provede nějakou akci. Po ukončení pohybu můžete z pole sebrat zboží, které zde bylo v minulosti zanecháno a můžete provést jednu ze tří akcí:

• Sběr: Vezmete si ze společné zásoby dvě žlutá zboží a umístíte na svoji kartu hráče. Toto se dá provést na jakémkoli políčku.
  • Přístav: Pokud jste v přístavu a máte kombinaci zboží, která je uvedena na vítězné destičce v tomto přístavu, odevzdáte toto zboží a vezmete si příslušnou destičku, která vám na konci hry přinese vítězné body. Poté do přístavu umístíte novou vítěznou destičku.
  • Obchod: Na obchodním místě můžete postavit obchodní stanici (pokud ji tam ještě nemáte) a poté vyměnit zboží ze své zásoby dle symbolů na obchodním poli.

A to je vlastně vše, takhle jedete až do konce. Jednoduché, že? No, ne tak úplně. Ve hře je toho ještě o něco více.

Například si možná říkáte, kde se vzaly obchodní stanice a jak fungují? Obchodní stanice do hry přinášejí další strategii v podobě „zone control“ (ovládání oblasti) a navíc dávají možnost na konci hry získat další body. Každý hráč má na své kartě hráče 20 figurek obchodních stanic (pro každé obchodní místo jednu). Tyto stanice jsou na kartě rozděleny do 4 řádků po pěti stanicích a každý řádek je označena symbolem jednoho ze 4 druhů zboží. Stejně tak je každé obchodní místo označeno jedním symbolem zboží. Pokud chcete postavit obchodní stanici, vyberete figurku ze své desky z řádku, jehož symbol odpovídá symbolu na desce obchodního místa (např. chci stavět na poli, které má symbol čaje, takže vezmu figurku stanice z řádku, u kterého je čaj). Zároveň musíte odevzdat kostičku ze své zásoby za každou obchodní stanici, která už na daném poli je. Pokud tedy na poli stavíte jako první, stavíte zdarma a každý další hráč už musí platit. Čím více stanic na poli je, tím víc musí hráči platit. A když můžou mít maximálně 10 kostiček zboží, tak si dlouze rozmyslí, jestli skutečně potřebují obchodovat na poli, kde už jsou 3 cizí stanice.

Pokud navštívíte pole, na kterém už obchodní stanici máte, můžete rovnou obchodovat. Druhou stanici už stavět nemusíte (pravidla to ostatně ani nedovolují).

Se stanicemi se také pojí vylepšení. Z každého řádku se stanicemi vždy odebíráte figurku nejvíce vlevo. Pokud vyprázdníte celý sloupec, můžete si vybrat jedno z vylepšení. Vylepšení ve hře jsou tato:

• Jeden pohyb zdarma v tahu navíc
  • Vylepšení jednoho zboží ze své zásoby na vyšší úroveň při stavbě obchodní stanice a zisk 2 vítězných bodů na konci hry
  • Prostor v zásobě pro další 3 kostičky zboží
  • Během akce „Sběr“ získá hráč jednu kostičku chilli (červenou) navíc
  • Vítězné body (bez další výhody)

Vylepšení získáváte za každý vyprázdněný sloupec, čili jich ve hře můžete získat až 5 a nemusíte si vybírat to, které ještě nemáte, takže každé můžete získat i vícekrát (přesněji, každé vylepšení můžete mít až 4x, protože více jich ve hře není). A třeba takové tři pohyby zdarma nebo 2 červené kostičky navíc při sběru, to už se docela pozná.

Kromě vylepšení získáváte z postavených stanic také body na konci hry. Tyto body získáváte z odkrytých políček na desce hráče. Čím více stanic postavíte, tím větší zisk bodů. Stanice v prvním sloupci sice nedávají žádné body, ale v posledním sloupci už každá stanice dává body 3. Můžete tedy různě strategizovat, jestli zkusíte získávat body pomocí plnění poptávky v přístavu nebo jestli zkusíte nahrabat body stavěním stanic a shromažďováním vylepšení.

Poslední nástraha číhá v přístavech. Na začátku hry se do každého přístavu umístí vítězná destička. Zbylé destičky tvoří zásobu. Mezi prvními 6 destiček v zásobě je ale zamíchána destička „Zavřený přístav“. Na této destičce je místo kombinace zboží pouze červený křížek. Když tato destička přijde do hry, blokuje po zbytek hry jeden z přístavů a dočasně se v něm nedají získat žádné body. Naštěstí ale nezůstává celou hru v jednom přístavu. Pokud nějaký hráč odevzdá zboží v některém z přístavů, přesune se destička „zavřený přístav“ do tohoto přístavu. Nová vítězná destička se pak umístí do přístavu, který byl předtím zavřený. Pokud tedy má nějaký hráč našetřeno více kostiček zboží, nemůže se stát, že po odevzdání zboží v přístavu bude ihned moci splnit podmínky další vítězné destičky. Toto je podle mě velice povedená mechanika, která zabraňuje tomu, aby hráči jen tak náhodou rychle přicházeli k bodům. Jen ať se snaží a aspoň musí dojet do jiného přístavu! Zároveň to zvýší rivalitu mezi hráči, protože když už nejsou 4 požadované kombinace zboží ale jen 3, tak se více hráčů může pokoušet splnit stejnou kombinaci v přístavu a pak teprve začíná to správné taktizování a promýšlení.

Hra končí v kole, kdy některý z hráčů získá 4. vítěznou destičku. Hráči poté spočítají své body ze splněných přístavů, vylepšení a postavených obchodních stanic. Vítězí hráč s nejvíce body.

Z pouště na moře - kombinace Zázraků východu s Cestou koření

Jak už jsem zmínil, pokud vlastníte Cestu koření, můžete využít komponenty obou her do jedné. Jak to funguje? Funguje to docela dobře, až jsem byl překvapený.

Pro hráče, kteří neznají první díl, rychlé shrnutí:

Na začátku máte v ruce dvě karty: karta sběru (vezmu si dvě žluté kostičky zboží) a karta dvou vylepšení (tato karta se dá využít na vylepšení dvou kostiček o jednu úroveň, nebo vylepšení jedné kostičky o dvě úrovně). Na stole je nabídka karet obchodu. Každá karta obchodu umožnuje provést akci (sběr kostiček, výměna, vylepšení na vyšší uroveň). Akce obchodu fungují stejně, jako obchodní místa v Zázracích východu. Hráčí mohou tyto karty kupovat a poté zahrát. Zahráním karty a odhozením na svůj odhazovací balíček provedou příslušnou akci na kartě. Pokud se rozhodou místo nákupu nebo zahrání karty odpočívat, vezmou si všechny své zahrané karty zpět do ruky.

Z první hry potřebujete pouze karty obchodu (ty, díky kterým provádíte akce). Každý hráč dostane na začátku stejné dvě startovní karty a ostatní karty akcí vytvoří nabídku (vše stejně jako v samostatné Cestě koření).

Do Zázraků východu naopak musíte přidat čtyři pole „volné moře“. Ty budou nahrazovat čtyři obchodní místa ze základní hry. V kombinované hře tedy budou herní mapu tvořit 4 přístavy, 4 pole volné moře a 16 polí obchodních míst.

V samotné hře pak máte několik možností v tahu navíc. Nyní máte možnost provést tyto akce:

• Zahrát kartu obchodu a provést její akci
  • Koupit kartu obchodu z nabídky
  • Odpočívat - vzít si všechny své zahrané karty zpět do ruky
  • Provést kolo jako v Zázracích východu - pohyb + obchod/přístav

V každém kole můžete provést jen jednu z těchto možností.

Pokud se rozhodnete provést poslední možnost, nesmíte se v této variantě rozhodnout pro „sběr“. Sběr je tady totiž prováděn pomocí akcí karet. Dále, pokud se chcete pohybovat lodí, musíte tentokrát zaplatit už i za první pohyb. Navíc se za pohyb neplatí kostičkami zboží, ale odhozením karet. Na pohyb můžete použít jak karty z ruky, tak i karty, které jste dříve zahráli a využili jejich akci. To je vyřešeno poměrně elegantně. Pokud zahrajete kartu z ruky a provedete její akci, odhazujete kartu lícem nahoru. Pokud pak tuto kartu chcete použít na pohyb, otočíte ji lícem dolů. Tak máte vždy přehled, které karty máte k dispozici na pohyb. Při provádění akce "Odpočinek" si do ruky vezmete všechny své zahrané karty, tedy i ty, které byly použity na pohyb.

Dále pak, pokud stavíte obchodní stanici a vyprázdníte sloupeček, můžete se rozhodnout, jestli si vezmete vylepšení, nebo si místo toho vyberete kartu obchodu z aktuální nabídky.

Hra opět končí, jakmile některý z hráčů získá v přístavu čtvrtou vítěznou destičku.

Zpracování herních komponent a krabice

Celá hra je kvalitně zpracovaná. Destičky herní mapy, destičky s vítěznými body a destičky s vylepšeními jsou na tvrdém pevném kartonu. Vyzkoušel jsem velice profesionální metodu „mrskni s tím o zeď a sleduj, kdy se to začne ničit“ a první (zároveň i poslední) malá známka poškození se objevila až při síle, kterou jsem předem zdaleka nečekal. Při běžném používání komponenty určitě vydrží dlouho. Kostičky zboží jsou klasické barevné krychle, jaké známe ze spousty dalších her. Figurky plachetnic a obchodních stanic tvarem jasně dávají najevo jejich využití.

Hezká je úprava destiček polí mapy. Destičky mají převážně šestiúhelníkový tvar, každá ze šesti stran je ale lehce vyřízlá do vlny, což jen zdůrazňuje celé téma plavby lodí po ostrovech. Líbivé jsou také ilustrace ostrovů. Téměř každý ostrov se od ostatních liší a najdete na nich řeky, vodopády, chatrče, farmy i malá města. Co se týče různých symbolů na všech možných destičkách, vše je jednoduché, jasné a přehledné. Okamžitě vím, co potřebuju dovézt do přístavu, a kolik za to dostanu bodů. Na obchodních místech je hned jasné, jaká výměna se zde dá provést.

Za zmínku rozhodně stojí i samotná krabice. Různé výřezy v plastovém vnitřku jsou přesně tvarované pro konkrétní komponenty. Přesně víte, kam dát destičky s vítěznými body, kam dát destičky s herními poli. Všechno má své místo a dá se jednoduše uložit.

Další nesporné plus je to, že je středový výřez dostatečně velký, abyste sem mohli dát i všechny potřebné komponenty z první hry. Možná při tom trochu potrénujete Tetris, ale nacpete sem všechno. Je tedy úplně jedno, jestli chcete hrát samotný první díl, samotný druhý díl nebo jejich kombinaci, na všechno potřebujete jen jednu krabici.

Jediné, co bych asi mohl vytknout, že destičky herních polí by mohly být o něco větší. V pozdějších fázích hry, kdy na každém poli bylo několik obchodních stanic, kostiček zboží a figurek lodí, se hra stávala trochu nepřehlednou a na políčkách bylo poněkud těsno. Zvláště pak při hře 3 nebo 4 hráčů.

Shrnutí a hodnocení

Century: Zázraky východu je hra s jednoduchými pravidly a mechanikami, která ale má potenciál pořádně potrápit mozek. Hra určitě zaujme hráče, kteří mají rádi hry s minimálním vlivem náhody, ve kterých se dá dobře promýšlet další postup. Herní mapa je pevná a neměnná po celou dobu, takže hráči mohou plánovat své tahy na několik příštích kol. Přesto nesmíte nikdy polevit, protože další hráči vám mezitím mohou vyfouknout vítěznou destičku, na kterou jste několik kol střádali.

Rozhodně také neplatí, že by se hra brzy ohrála. Před každou hrou se vybírá několik herních polí, které do hry nepřijdou a herní plán se dá poskládat obrovským množstvím různých způsobů. Mapa je vždy jiná a člověk vždy musí nacházet novou trasu. Hráči také mohou zkoušet různé strategie. Buď se mohou soustředit na získávání ideální kombinace zboží pro přístavy, nebo mohou zkusit vyhrát díky rozšiřování svého pole působnosti a stavěním obchodních stanic. Navíc se ve hře dá experimentovat s různými typy vylepšení, které přináší různé bonusy a pomáhají té či oné strategii.

Díky jednoduchosti pravidel je hra vhodná i pro nezkušené hráče. Pravidla jsou krátká a jasná, mechaniky poměrně jednoduché a snadno pochopitelné, takže se nemusí několik her zkoumat, co vlastně jak funguje. Pokud se vám líbí plánovací hry, jako např. Niagara, Tzolk'in nebo Istanbul, myslím si, že se vám budou líbit i Zázraky východu.

Zajímavé je také spojení s prvním dílem, Cestou koření. Přiznám se, že první díl samotný mě moc nechytl. Přišel mi příliš náhodný bez větší možnosti něco vymyslet a ovlivnit. Kombinace Cesty koření se Zázraky východu ale získává úplně jiný náboj. Nabízí možnost plánování z druhého dílu a povedeně ho spojuje s variabilitou obchodních karet z prvního dílu. To, že karty zde nejsou nutnost, ale jen možnost, z nich dělá mnohem zábavnější prvek, na který se člověk může zaměřit jen, pokud chce, nebo až když mu skutečně pomůže. Hráči při této variantě mají větší možnosti a mohou se zaměřit buď na karty akcí z prvního dílu, nebo na plánování a cestování z druhého dílu. Jsem také velice zvědavý, jak s hrami zamíchá chystaný třetí díl, Nový svět. Ten slibuje možnost kombinace samostatně s Cestou koření, Zázraky východu nebo klidně oběma najednou.