Počet hráčů: 3 - 9
Vydavatelé: Dino Toys
Autoři: Petr Mišík
Rok vydání: 2005

Cech zlodějů

Autor: Micc | 18.7.2010 | 1

Cech zlodějů je karetní hrou pro 3-9 hráčů. Po otevření krabice na vás vypadne 50 karet, 120 plastikových žetonů zlaťáků, jedna kostka vrhací obyčejná a samozřejmě návod. Krabice je, jak to bývá často zvykem, vzhledem k svému obsahu dosti naddimenzovaná.

Cílem hry je připravit někoho ze spoluhráčů (vlastně zde bych spíše měl říkat protihráčů) o všechny nepoctivě nashromážděné dukátky a sám jich nasyslit co nejvíce, k čemuž Vám dopomáhej šestistenná kostka a zmíněné karty. Hráči se postupně střídají v tazích, přičemž klasický tah má strukturu - 1. nákup karet, 2. použití některých karet 3. hody kostkou za účelem loupení. OVŠEM (!) funkce a efekty jednotlivých karet tuto na první pohled jednoduchou strukturu trošku (někdy dost) komplikují, protože na právě zahrané karty se dá vzápětí odpovědět jinou kartou. Tu může vynést buď hráč proti kterému je daná akce namířena, nebo úplně jiný hráč na kterém ani není řada. Musí to ovšem stihnout dříve než aktivní hráč přistoupí k dalšímu kroku (např. hod kostkou či vynesení jiné karty), jinak má smůlu. Zpočátku, dokud karty moc neznáte a zejméne při hře více hráčů, je to dosti chaotické, ale jakmile pravidla přejdou do krve a omrknete efekty všech karet, stává se hra přehlednější a plynulejší. Arzenál akcí, které karty poskytují  je dostatečně široký, samozřejmě žánrově odpovídající "galerce", takže tu narazíme na dobré i špatné tipaře, policejní zátahy, práskače, korupci, vlivné známosti, zatracené trezory nebo ještě zatracenější alarmy, teroristické akce,ochranu mafie, ba i do lochu se můžeme podívat a další. Efekty karet jsou vetšinou jednoduché a snadno zapamatovatelné i když na drobné nejasnosti se dá narazit - např. když někdo zahraje proti lupu kartu trezoru (to znamená že lup se nepodařil) je otázkou zda se proti trezoru dá zahrát Ochrana mafie. Logicky je to sice trochu podivné, ale efekt karty Ochrana mafie (ruší efekt právě zahrané karty) to umožňuje, takže asi ano.

Jak to všechno vypadá na pohled? Nevalně. Hra samotná je braná s nadhledem a tomu zřejmě mělo odpovídat i grafické zpracování karet, ale nemůžu si pomoct, mě se zkrátka nelíbí, jsou to ... hmm... jen takové kresbičky pánů v kloboucích či se strništěm na bradě nebo se škraboškou, případně kombinace předešlého. Žetony jsou poctivý žlutý plast a kostka je prostě kostka. Krabice stejně jako karty oku příliš nelahodí.

Co říci závěrem? Baví mě. Zábava je to věru nenáročná, jednotlivé hry netrvají příliš dlouho (to záleží hlavně na zkušenosti a počtu hráčů) a nevzhledný kabátek se dá prominout. Asi bych nedoporučoval maximální uváděný počet hráčů, po několika zkušenostech v různě velkých skupinách za ideální považuji počet hráčů cca 4-5. Výhodou, jako u většiny katerních her, je mobilita - prostě všechno nasypete do poměrně malého sáčku, strčíte do příručního zavazadla a máte na dovolené o zábavu více.