Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1 - 7 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min |
Herní svět: | neuvedeno |
Herní kategorie: | neuvedeno |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Uwe Rosenberg |
Rok vydání: | 2013 |
Sdílej: |
Caverna vs Agrikola
Oplati sa kupiť Cavernu ak už mam Agrikolu?caverna x agricola
Viz vedlejší diskusi. Jsou si dost podobné, Caverna je podle mého trochu vychytanější - zmizely všechny ty karty vybavení a profesí, takže je vstupní situace hráčů mnohem symetričtější. Jiní to ovšem mohou vnímat jako nevýhodu - odpadá dolaďování strategie podle toho, jaké karty přišly, zbývá jen reagovat na akce soupeřů. Jestli se vyplatí, to záleží na tom, jakou máš kapitálovou sílu...
caverna vs. agrikola
Už mám za sebou také Agrikolu... takže asi tak:
U Agrikoly jsem měl stále pocit, že mám svázané ruce, jak kartami malého vybavení tak profesemi. Hrálo nás pět a nebyla možnost vůbec se držet své taktiky - málo políček. Problém v Agrikole je ten, že pokud něco prošvihnu tak se to hodně špatně dohání. Tohle je dobře vyřešeno v Caverně, kde jsou nově rubíny, které fungují jako "žolík", který můžu vyměnit za suroviny nebo zvířa kdykoliv v průběhu hry. Dále v Caverně na začátku všichni začínají stejně - nejsou zde malá vybavení a profese. Každý hráč si sám vybere svojí strategii a žádné náhodné karty mu ji neurčují. Karty profesí jsou v Caverně nahrazeny asi cca. 60 místnostmi, které jsou všechny na začátku hry k dispozici. Místnosti nabízejí veliký prostor pro kombinace a variabilita hry se tím oproti Agrikole znásobila. No a nakonec nová věc v Caverně jsou výpravy - skvělý prvek, který do hry přináší dynamiku.
Shrnuto - v Caverně nad tahem přemýšlím delší dobu - je zde více prostoru co zahrát, jak zkombinovat výpravy, rubíny(žolíky) a místnosti. V Agrikole mi chybí variabilita.
Dle mého názoru je Caverna dost vylepšená Agrikola. Doufám, že mě nadšenci Agrikoly neukamenujou....
@ celyl a variabilita
Mne Agricola príde variabilná v tom, že žiadnu hru nedostaneš rovnakú kombináciu kariet, a teda skúšaš z daných kariet vykúzliť čo najviac. V Caverne začínajú všetci s rovnakými podmienkami. To čo si sa snažil povedať nie je skôr to, že v Agricole sú rovnaké ciele (zo všetkého aspoň niečo) a v Caverne si môžeš zvoliť stratégiu akou sa uberieš a hra ťa netrestá za to, že nemáš žiadne ovce, ale funguješ na obilí a pod?.
celyl
myslím, že hlavní rozdíl je, že se změnilo vyznění - Agricola je o přežití a body jsou navíc. Caverna je víc o tom, kdo postaví lepší "království". Výpravy jsou hezký prvek, ale nesedí mi mechanismově. Třeba odměna "množení zvířat": to zajdu na výpravu a přitáhnu s sebou inseminátora nebo jak? :)
Pro ty, co je baví vymýšlet strategie a nemuset se moc ohlížet na nějaké limity, je to pěkné.
Sám jsem z toho měl po prvním zahrání lepší dojem než z Agricoly, spíš jsem pak nad tím začal přemýšlet. Ale neberu to samozřejmě jako, že by ta hra byla špatná. Jen je jiná :)
acedrac
Nevím, jestli jsem pochopil otázku, ale:
Když jsem viděl kolik je komponent v Agrikole tak jsem se zarazil...tak málo? V Caverně totiž můžeš skončit hru klidně se 30 ovcemi, se 40 kameny....můžeš si zvolit hodně vyhraněnou strategii. Co se týče záporných trestných bonusů, tak přibyl jeden trestný bod za každý chybějící druh zvířete vyjma psů.
Strategie
No podle mne dává Caverna možnost hrát několik různých strategií na čem se hráč pokusí uhrát co nejvíce (na výpravy, na obilí, na zvířata, na doly...). To je určitě pozitivní, ale mám obavu, že se to a) časem ohraje (protože tolik různých strategií zase není) b) časem se určité postupy ukážou jako silnější než jiné a hra se pro mnoho hráčů dostane do zaběhaných kolejí (zase jsem vyhrál "na výpravy")...
Naproti tomu v Agricole prostě předem daná strategie neexistuje - hráč strategii musí vytvořit až v okamžiku kdy dostane karty do ruky (zvlášť pokud si člověk pořídí alespoň ty základní balíčky I a K tak těch možností je opravdu hodně). A to je podle mne nepřekonatelné a v tomto ohledu je Agricola s Cavernou zcela neporovnatelná. Neříkám horší/lepší, prostě to je ten hlavní rozdíl a každému může vyhovovat něco jiného.
re
Mno ale co kdyz hrajeme rodinnou verzi Agricoly bez karet vybaveni? Bude pro nas Caverna lepsi?
Habrik
To je právě to, co v Caverně není, nemusíš na začátku číst 14 karet a vymýšlet strategii hned. Hra je svižná, hned se dávají žetony na plánky a přijímají se zdroje. Pak se začnou kupovat místnosti a vymýšlí se strategie. Místnosti fungují namísto vybavení, jsou na stole hned všechny od začátku hry. Kupovat je ale numusíš, můžeš klidně celou dobu kutat rudu a na konci jich klidně můžeš mít 40. Pak je ale dobrý si alespoň koupit místnost, kde máš 2 body za každou rudu. Caverna se rozjíždí oproti Agricole opravdu rychleji, někdy až šíleně a člověk nemá kam dávat nově narozená mláďata. A to je to, co mě baví. Někdy to rozjedu až moc rychle a spadnu na hubu. Caverna je fakt dobrej simulátor těžby rudy, rubínů, zemědělství, chovu a rodinného života (množení trpaslíků).
celyl
sranda, že akí sú všetci ľudia iní, mne sa práve tieto veci na Agricole páčia viac resp. nepáčia na Caverne :)
Ináč hrať agricolu bez kartičiek, to ani nie je podľa mňa agricola, tá rodinná verzia je skôr len na naučenie. Ináč ak sa náhodou viac páči rodinná verzia (čo mne mozog nebere že prečo :) ), tak potom Caverna bude asi prístupnejšia.
PS: súhlasím s Kewom, výpravy sú tematicky úplne mimo. Mohli to nazvať ináč, ako si niekto z výpravy donesie novú miestnosť nepochopím. Jedine ak, že tu už musí pracovať predstavivosť na plno a trpaslík si dovedie otrokov ktorí mu to vystavajú :)
ceryl
Manzelku nebavi ty karty vybaveni... takze to hrajem takhle. Takze sem si nadelil pod stromcek Cavernu a uvidime, jak se bude libit.
sTOKYi
Jo a po postavení té jedné místnosti vyčerpáním umřou, takže příště se musí na výpravu pro jiné :D
výpravy
ke každé odměněn je udělaný příběh v pravidlech. To je nikdo nečetl?
Vybavení místnosti 7:
Jelikož nechcete bydlet jako nějaký tulák někde pod mostem, nezapomeňte občas přinést z výpravy příhodný kus nábytku. Je lepší se tu a tam vláčet lesem s almarou než riskovat domácí dusno.
výpravy
Pánové vy máte představivost...
Nechápu, proč bych si na konci výpravy nemohl zařídit místnost - je to akce zařídit místnost, ne ji přinést z lesa... zařídit místnost je akce dát kartičku na sluj - takže tu místnost - tu sluj už mám a tedy žádnou místnost nikam nenosím.
Lumirius: no jo máš fakt pravdu, já se sem popravdě nedostal, tu přílohu otevřu až když si chci ujasnit nějakou místnost
takže už vím, jak je to s výpravou množení zvířat :-)
v lese najdu dvě mláďátka a vezmu je ženě domů :-)
celyl
Vidis a ja myslel ze dotahnu zvirata do lesa, tam je necham vyblbnout a pockam az se narodi mladata a pak teprve muzu domu :)
Lumír
Nevlastním, takže jsem bohužel nečetl, pouze hrál. Ale zrovna tohle si asi pro tu srandu přečtu :)
výpravy
Buďme rádi, že ve výpravě není akce potomstvo. Na druhou stranu bych rád věděl, co by autoři napsali do popisku k této akci ve výpravě.
příspěvěk
Ad Habrik: Jestli vás bavila Agricola v rodinné verzi, tak vás Caverna spíš nadchne. U nás jsme hráli Agricolu s menšími děvčaty (8-12 let), také je nebavily karty profesí a vybavení. S Cavernou nemají problém a milují ji.
Řekl bych, že posloupnost komplexnosti těchto her je takováto: Agricola rodinná - Caverna - Agricola plná (pro ty, kdo rádi tvoří strategii podle toho, jaké jim přijdou karty).
Ad texty: Budu rád, když si to přečtete, dalo celkem fušku to nějak smysluplně přeložit, ale přiznávám, že je to někdy trochu přitažené za vlasy. Fantazie určitě potřeba je hodně.
Karel
Ďakujem za tento komentár: "Řekl bych, že posloupnost komplexnosti těchto her je takováto: Agricola rodinná - Caverna - Agricola plná..."
Agricola nás baví s kartami aj bez. Záleží na tom akú partiu zoženieme. Na Cavernu sa zatiaľ iba tešíme :-)
komplexnost
Co se týče komplexnosti obou her, řekl bych naopak, že Caverna má dosti navrh nad Agricolou. Tím ale neříkám, že je lepší. V Caverně se nůžky rozevírají poměrně brzy a ve čtvrtém kole je již mnoho možných kombinací co dělat. Malá chyba kdykoliv a již ztrácíte ve skóre 5, 10 bodů. Caverna je AGROFERT, Agricola skutečné hospodaření kde nakrmit stojí více úsilí a námahy.
Celyl
AGROFERT :-) :-) Takže v Caverně dostanu každé kolo dotace na mé hospodaření? Super, tak to musí být lehčí jak Agricola :)
No mám Cavernu objednanou, v příštím týdnu mi dojde poštou, nadělím si ji pod stromečkem, Agricola se mi drobet ohrála, tak jsem zvědavý :)
profese
Jako ono kdyz se nad tim zamyslite, tak profese a vybaveni v Agricole zase tak klicove nejsou, profesi clovek tolik vylozit nestihne (resp. to casto ani nestoji za to) a ja uz teda vyhral hru bez vylozeni jedine profese a maleho vybaveni.
Mala vybaveni obecne jsou - zvlast pokud hrajete vsechna rozsireni - dost sux a vyjimecne se vam povede neco slusneho vylozit spolu se startujicim hracem nebo renovacemi.. takze porad to podle me bude hlavne o vyhodnoceni toho, co je pro vas v tu chvili nejefektivnejsi a zaroven, co vam nechaji protihraci:)
rozhodne caverna
bez debat caverna. vice moznosti, daleko mene svazanejsi nez Agricola. Agricoly mam nahrano opravdu hodne her, takze vim, o cem mluvim.
Asi jako
porovnávat pivo a víno.
Obojí má hodně společného, obojí má hodně rozdílného, obojí má své fanoušky. Ochutnej obojí a vyber si co ti víc chutná. Pro mě je to jednoznačně pivo, přestože občas piju i víno.
Pelly
Ja pijem najčastejšie čaj a občas kofolu (a ta mi chuti viac) :-)
Už mam aj ja za sebou partičku caverny a mne pripomina jazdu v zime na lyžiach dolu skalnatym svahom,dobre som sa bavil.Oproti tomu agrikola to je tiež jazda na lyžiach dolu skalnatym svahom ale bez toho snehu :-)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Tzolk'in - CZ (Mindok) Nová/Nehraná
Akt. cena: 22 €
Končí za: 10 dnů