Vydavatelé: Queen Games
Autoři: Wolfgang Dirscherl
Rok vydání: 2017

Svižná rodinná hra

Autor: Thinuviel | 4.1.2022 | 2

Ve hře Captain Silver se stáváte piráty, kteří kormidlují svou loď a snaží se nasbírat co největší počet mincí a pokladů.

Herní plán se skládá z několika desek které jsou oboustranné a můžete je libovolně poskládat. Při každé hře tedy můžete mít herní plán trochu odlišný. Každý pirát dostane tmavý sáček, uvnitř kterého jsou různé pirátské tvary z tvrdého kartonu (dělo, kormidlo, papoušek, bambitka…). Tyto tvary postupně poslepu vytahujete a umistujete na herní desku. Snažíte se přitom být co nejrychlejší (aby vám políčko nezabral soupeř), ale i co nejpřesnější (za špatný tvar ztrácíte body). Všichni hrají naráz, což ocení hlavně děti, které nerady čekají na spoupeřovy tahy. Fáze tahání tvarů končí, když prvni hráč dosáhne konce hrací desky. Tento prvek jsme si doma ale upravili, aby stejné šance mělo i dítě, které je pomalejší. Hru tedy neukončujeme a dobíráme tvary, dokud se nedostanou na konec desky všichni. Tím jsou šance téměř vyrovnané jak pro děti, tak dospělé. To, že jako první skončíte s taháním tvarů, totiž ještě nemusí nutně znamenat výhodu. Následně se hodnotí, kdo obsadil jaká pole, někdo dostane body (penízky), někdo se posune lodičkou blíže k ostrovu s pokladem (kde čeká víc penízků). Za špatně tažené tvary se strhnou body. A následuje další kolo. Takto se odehrají 3 kola, poté se sečtou body a vyhodnotí vítěz.

Na hře se mi líbí, že opravdu hezky odsejpá, protože nikdo na nikoho nečeká, což ocení hlavně děti. Z tahání tvarů jsem měla trochu strach – bála jsem se, že tvary hned po hmatu zaručeně poznám a budu muset kvůli dětem trochu „ubrat“, ale překvapilo mě, jak často jsem se dokázala splést. Snad kromě kormidla, které si svým tvarem vážně nespletete, musíte opravdu každý tvar v ruce několikrát otočit, a i tak se vám může stát, že si třeba spletete papouška s bambitkou. Ve hře je strategický prvek. Každé pole s tvarem na hrací desce má jiné výhody. Někdy berete peníze, někdy se pohybujete lodí. Takže se můžete snažit najít konkrétní tvar, který je pro vás nejvýhodnější. Na druhou stranu ale vůbec nevadí, když tuto strategii vypustíte a prostě se jen co nejrychleji snažíte zabrat nějaké pole. To opět oceníte, když hrajete s dětmi, které se strategii teprve učí. Hra je příjemně vyvážená a doporučila bych ji všem, co mají doma děti, které nerady čekají na tahy soupeřů. Dnes jsme se synem hráli 5 her. Z toho mě 2× porazil (a to jsem se vážně snažila). Zabralo nám to necelou hodinu a kdybych neřekla „dost“, hrál by dál. Obvykle přitom vydrží tak 20–30 minut max.

Hra bohužel nevyšla v češtině ale nebojte se toho. Je jazykově nezávislá (úplně bez textů) a pravidla jsou jednoduchá. Věková hranice se uvádí 6+, ale pokud už doma s dětmi nějakou modernější hru hrajete, zvládnete ji už tak od 4 let. Synovi byly 4 roky minulý týden a hru pochopil okamžitě.

Takže (ač jsem to vážně nečekala) pro mě je hra velkým příjemným překvapením a myslím že teď bude na stole hodně často. :)

P.S. Miluji, když je ve hře jen minimum náhody. A tady není vlastně žádná.