Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1 - 4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 180 min |
Herní svět: | Dávnověk, Zvířátka |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, vzdělávací |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | Fox in the Box Sierra Madre Games |
Autoři: | Andrew Doull Jon Manker Phil Eklund |
Rok vydání: | 2017 |
Sdílej: |
První dojmy
O víkendu jsme s manželkou zkusili zahrát první hru této novinky od Foxe. Moje příprava byla opravdu poctivá – pravidla jsem přečetl asi 3x, pokusil se dívat i na jedno gp video (to nadělalo možná více škody než užitku, protože obsahovalo hodně chyb). David byl naštěstí online ochotný odpovídat na nejasnosti, které se během hry objevily, tak jsme to hráli snad jakž takž správně :) Hráli jsme plnou verzi pravidel.názor autora
Přidám se se svým názorem. Trošku se mi ztrácí smysl této debaty. Pokud jsme vývojář jako Eklund a dokázal jsem dát dohromady tak rozsáhlé dílo jako je série BIOS, tak věřím, že jako autor si mohu do této hry přidat vlastní názor.
I kdybych vydal BIOS: Genesis a na konci eseje napsal, že s ničím nesouhlasím, protože jsme věřící a život vytvořil Bůh, nebo že Země je stále placatá.
Prostě za tu obrovskou námanu a bezvýznamný zisk u této série edukativních her za hráče citím veliký respekt, uznání a obdiv, že někdo dokázal dát dohromady tak rozsáhlé až vědecké dílo...neumím si vůbec představit, kolik informací musel autor těchto her zjistit a kolik hodin času nad touto hrou strávil.
jenikkozak
To by byl zajímavý námět na článek, polemika s Eklundovou esejí :-)
Samotná informace o tom, že odborný korektor/poradce/překladatel (prostě Kewova funkce) nesouhlasí s některými závěry eseje, by asi znehodnocující byla. Aby to naopak k něčemu bylo, muselo by tam být alespoň nastíněno, v čem je asi problém. Vůbec se to ale nesmí týkat mechanik hry nebo pravidel, jen a pouze toho tématického dodatku. Stejně tak bych si dokázal představit nějaké podrobnější historické okénko v Mombase apod.
Re Korenar
Vidím to podobně. Jeho hra, jeho komentáře a názory...
Nesrovnalosti
To bych taky uvital, kdyz uz se s hrami od fitb takhle hezky vzdelavame, tak proc ne se vsim vsudy.
Tim ze jsem laik, tak bohuzel nemuzu posoudit zda je eklunduv nazor zpochybnitelny ci nikoliv.
Ale chapu, ze tady uz brousime do jinych vod David ma uz tak spoustu prace s preklady natoz aby jeste psal nejake kontra eseje na elkundovy nazory :)
Korenar
Smyslem téhle debaty (za mě) není říct "Eklund by si do hry neměl psát svoje názory", ale říct "tenhle názor možná není ten úplně nejlepší".
Nazor
Ok, ale bavime se tady o nazorech typu “podle me je zeman spatny prezident a babis spatny politik” ?
Protoze stady naznacil neco s nesouladem podle termodynamickych zakonu.
Tady vidim docela zasadni rozdil mezi nazorem a popiranim fyzikalnich zakonu.
Tak jak to tedy je?
Beholder
Stejné, jako celé náboženství...různé názory, různé myšlenky vzájemně si odporující a popírající fakta zjištěná momentální vědou.
Korenar
Ne, neni. Precti si prosim znova cely prispevek a hlavne pak posledni vetu v tom prispevku, ktery jsem napsal a ktery vyvolal tuhle debatu.
Nejde o to, ze by Eklund nemel pravo na nazor. To vubec ne. Klidne, at ho do te hry napise. A je super, kdyz ho dokaze podporit i daty. Problem je v tom, ze se ten nazor tvari vedecky, ale je to takova polovicata veda. A v tom tkvi problem vuci laikum, kteri to casto nedokazi rozpoznat. Na jednu stranu Eklund pouziva vedecky korektne cast dat, ktera podporuje jeho teorii. Co je ale na hranici etiky, ci spis za hranici etiky, je zpusob, kterym prezentuje jiny nazor (nechci psat protinazor, protoze to neni protinazor, i kdyz to tak z Eklundova textu muze vyplyvat). Jednak ten jiny nazor castecne prekrucuje tak, aby se mu proti nemu lepe psalo, jednak pouziva vedecky nevhodny jazyk, aby to znelo sugestivneji, a jednak pouziva tzv. cherry picking, tzn. vybira si pouze jednotlive veci tak, jak se mu hodi, ale veci, ktere se mu nehodi, vubec nijak neuvadi. To jsou techniky, ktere do vedy a vedecke diskuze nepatri.
A samozrejme si mel Eklund overit a zkonzultovat svoje tvrzeni o atmosfere Venuse. Nerekl bych, ze by zamerne lhal, ale spis to, ze informace, ze kterych vychazel, jsou uz hodne vousate. Az teda na prirovnani s pumpickou, kde Eklundovi evidentne chybi elementarni znalosti. To je uplna blbost, kterou by mu vyvratili uz v 19. stoleti, aniz by znali cokoli o atmosfere Venuse.
Zpátky do reality
Lets play s Davidem natočen. Zkusím to zpracovat co nejrychleji :)
___
redaktor Deskofobie
Lets play
Dobře chlapi! Těším se jak malej kluk :)
Prvni hra
Včera jsme s přáteli zkusili první partii Megafauny, byli jsme tak zvědaví že nás to prostě donutilo hrát hned první partii ve 4 hráčích. Připravený jsem byl velice dobře, pravidla jsem měl hodně dobře nastudované. Vysvětlování hry mi zabralo asi hodinu, pak jsme se pustili do hraní a první dvě kola byly hodně pomalé ještě s dovysvětlováním ale nakonec každý svůj druh poměrně dost rozšířil. V průběhu prvních 4 kol se nám do sebe srazily všechny pevninské desky a utvořil se nám superkontinent. Protože bylo moc hodin tak jsme to utnuli po první éře, nejrozšířenějším druhem byly houby (zelený). Druhou hru dáme určitě ve dvou hráčích a už se těším až zkusíme mechaniky které jsme ještě neobjevili.
Poprvé, ve dvou, houby vs šneci
Za mě hra splnila, co jsem očekával, tedy tuhý mezidruhový boj. Ten pocit, když pošlete celý druh do fosilního nebe je skvělý. A když se o totéž snažíte a ten poslední kus vám uteče téměř přes celou mapu na jediný možný biom, tam zmutuje a takto posílený vám začne drtit vaše už zkostnatělé, nemutující druhy ... paráda.
Jednoduše, stejně jako u Pax R. má hra svoji atmosféru. To velké VAU tam nebylo, ale kolikrát za život se nám to VAU přihodí, ať už kdekoliv, že jo :)
Byla to první hra, takže následující berte s velkou rezervou a spíš jako dotaz, zda máte podobný pocit, zkušenost.
Mírné rozpaky vznikly z toho, že jsme nedokázali přijít na způsob, jak zahrát za houby líp, tak aby v závěrečným hodnocení byly konkurence schopný. Nejdříve se asi jako v každé hře, co jsem tady a YT četl, rychle rozrostly a vypadaly neporazitelně. Kolem 4. tahu 1. éry začaly ztrácet tempo a už se z toho nedostaly. To, dle nás, bylo způsobeno tím, že vybírají jen z jednoho řádku mutací (masožravka nepřišla ani jedna za celou hru), měly menší výběr orgánů a začaly prohrávat souboje na rychlost. V druhé éře opět doplatili na omezené zdroje mutací, nepřišly jim mutace na nové druhy. A aby toho nebylo málo tak nepřišla ani vhodná událost na použití superpadoucha (tu jsme začali hledat, myslím, od 2.tahu 2. éry, jestli by se tím nedala situace zvrátit).
Těším se na další hru, houby budou výzvou.
houby
Zelený musí dominovat celou první éru a vyhrát fosilní skórování na konci éry. To nejvíce pomůže při hře 4 hráčů - 3 body mohou zvrátit hru.
Pak se mi rozhodně vyplatilo investovat do jedovatosti a mutualismu, které se v zelených kartách vyskytují často. Jedovatost se velice hodí na likvidaci nepohodlných masožravců a pomáhá vyhrávat souboj býložravců, protože hlavně ze začátku není druh ohrožen žádným predátorem.
Médea je také klíčová a ne vždy se podaří ji využít efektivně. Ideální je například na likvidaci šelfů i s planktonem - teplota jde nahoru - kyslík dolů. Je to ale opravdu hru od hry. Pár nešťastných událostí dokáže pořádně zamotat situací.
No a jak si říkal, mít v záloze vhodnou mutaci na nový druh, který nikdo jiný nemá. Pár kol před koncem ho vypustit do světa, nahrazením býložravce a úmrtím predátorů ukrást soupeřům nějaké body. Ale opět, když nepřijdou karty, je to smůla.
___
redaktor Deskofobie
Druhá hra
Včera jsme hráli druhou hru a tentokrát už jsme dohráli do konce obě dvě éry. Já hrál za houby a přítelkyně za šneky. Jak jsme rozehráli první éru, moje houby měly navrch protože měly více akcí, navíc přišly samé dobré modré karty a tak jsem postupně rozšířil oba své druhy (archetyp a plavce) do plných počtů na mapě. Předposlední karta první éry mě zařízla pomocí davové nemoci a přišel jsem o polovinu všech potvor ... poslední kolo první éry jsem musel využít na to aby doplnil zase počty na plno. Druhá éra probíhala podobně jako ta první, každý si jel na svém vlastním písečku a šnekům se podařilo vytvořit osobnost a emoci zvědavosti. Nakonec šneci vyhráli o jeden bod právě díky zvědavosti. Perličkou je že po celou dobu hry neproběhl žádný souboj ani mezi býložravci ani mezi masožravci, hra tak ztratila šmrnc a boj o biomy se prostě nekonal což mě celkem mrzí. Právě pro tyto případy bude asi lepší varianta 1v1 na Venuši, kde je míň místa a k soubojům logicky musí dojít, nebo také varianta pro 3 a 4 hráče. Další věc co mě mrzí je ten, jak obrovský vliv má na hru karta Médea ... o tu kartu by se měl svádět tuhý boj a využívat ji naplno. Přítelkyně moc nechápala jak to vlastně funguje a jak by jí to mohlo pomoct, i když jsem jí to vysvětlil byla z toho docela zmatená ... proto si myslím že když bude hrát hru uplně nový hráč poprvé a nepochopí dostatečně jak velký má tato karta vliv na události ve hře, tak tím vlastně hra ztrácí své kouzlo a nikdy se partie neodehraje naplno tak aby opravdu proběhl těžký boj o nadvládu. Toto platí v případech kdy hraje zelený hráč a jsou tak rozdílné podmínky v akcích/orgánech. Tuto variantu hry si prostě užijí jen ti hráči, kteří budou znát pravidla opravdu dobře. Jako další mám v plánu zkusit solo variantu na Marsu tak pak opět napíšu další poznatky.
Solitérní hra
Po dlouhé době jsem se dostal opět k Megafauně, ale tentokrát jsem zahrál její solitérní variantu. A jak to dopadlo? Nu, trochu se rozepíšu. Hrál jsem variantu na Marsu kde by mohlo být na první dojem patrné, že se snad bude jednat o hru typu hráč vs. rostliny - nicméně není tomu tak. Prokousat se pravidly je snad náročnější než při klasické hře. Jsou velmi těžce uchopitelná a chce to prostudovat opravdu všechny změny. Nicméně ale už ke hře. Úkolem je získat co nejvíce vítězných bodů a nedovolit aby vyschly všechny oceány, nesmí vyhynout rostliny a samozřejmě nesmí vyhynout vaše organismy. Hra je odlišná od základu, protože všechny potvory rostlin nahrazují žetony kyslíku a jsou umístěny na stupnici kyslíku. Dostávají se do hry postupně jak se vyvinou nové druhy rostlin a poté odemykají počet akcí. Jsou dvě definované akce rostlin - nejprve se druh rostliny podívá do horní řady mutací a zjistí jestli může koupit masožravou mutaci, pokud může tak ji koupí, za druhé pokud může vylepšit mutaci s mutualismem nebo jedovatostí na druhé straně, musí ji vylepšit. Zbývající akce už jsou na hráči, jakožto mě, který rostlinu také ovládá. Čekal jsem že to bude výzva, že to bude zajímavé, ale nebylo ... po celou dobu hry jsem neměl sebemenší problém a s přehledem vyhrál. Jednoduše je třeba jen dávat pozor na počty orgánů jednotlivých druhů a na to, kolik je moří a jaké rostliny se u nich vyskytují, pak již není problém biomy obsadit jako býložravec či masožravec. Od začátku solitérní hra trpí na počet akcí ... rostliny mají jednu protože je na marsu doba ledová a zvířata mají taky jednu, protože obsah kyslíku je 3%. Postupně se to sice začne zlepšovat, ale končí to asi tak, že každý má dvě akce. Vzhledem k tomu že v solitérní hře je držitel karty médea vždy hráč, může za předpokladu, že je jeho populace větší než limit srdce vyvolat déšť, který vytvoří třeba i zaniklý oceán - zaplatí za to tím, že rostliny budou mít v příštím kole o akci méně. Tento mechanismus je naprosto nesmyslný, protože přece ve hře jde o to udržet oceány na živu a tato akce je proveditelná každé herní kolo. Je to prosté, stačí tedy udržovat počty rostlin pomocí modrých orgánů v krajních mezích, obnovovat oceány a vylepšovat mimo jiné svůj druh. Upřímně jsem od Eklunda čekal v tomhle víc. Čekal jsem také variantu 1v1 na Venuši, která tomu dá šmrnc, ale v pravidlech se píše, že v jedné variantě musí jeden z hráčů hrát za rostliny a přitom cíl je v podstatě stejný, udělat body a neztratit oceány ... no a druhá variatna kde sice každý hráč hraje za zvíře, "venušská varianta zvářat" zase není čistá 1v1 ale nutí držitele karty hrát jak za svůj organismus, tak za rostliny, které do hry taktéž vstupují (takže vlastně hrají tři hráči), tato varianta může být zajímavá, ale prostě to není čistá 1v1. Celkově solitérní mód strádá v game designu, který by měl být jednoznačný area control ... no ale hra vás vůbec nenutí bojovat a vystrnaďovat jiné druhy (každý si prostě může jet na svém písečku), to mi vadí, postrádám tu akčnost. A tu postrádám taktéž při klasické variantě, kdy hrajeme na 4 zemských štítech 1v1 - je tam tolik prostoru, že na sebe nemusíme vůbec útočit. Megafauna dostává nový rozměr až když se hraje ve 3-4 hráčích, pak je to doslova řežba o území, doporučuji hlavně tuto variantu. Pokud bych měl srovnat solitérní módy v Megafauně a v Genesis, jednoznačně sáhnu po Genesis, ten v Megafauně se moc nepovedl, ale zkusím mu dát ještě někdy šanci. :-)
rob.milicka
Díky za popis. Chtěl jsem si to koupit k Vánocům hlavně kvůli sólo variantě, protože se obávám, že k tomuhle na hraní nikoho neseženu. Takže zřejmě ušetřím.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Parky + rozšíření Po setmění
Akt. cena: 1050 Kč
Končí za: 4 dny