Bios: Megafauna - Druhá edice

xxxxxxxxxo hodnoceno 51x (Seznam vlastníků)

Bios: Megafauna - Druhá edice - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Dávnověk, Zvířátka
Herní kategorie: desková hra, strategická, vzdělávací
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Fox in the Box
Sierra Madre Games
Autoři: Andrew Doull
Jon Manker
Phil Eklund
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

První dojmy

O víkendu jsme s manželkou zkusili zahrát první hru této novinky od Foxe. Moje příprava byla opravdu poctivá – pravidla jsem přečetl asi 3x, pokusil se dívat i na jedno gp video (to nadělalo možná více škody než užitku, protože obsahovalo hodně chyb). David byl naštěstí online ochotný odpovídat na nejasnosti, které se během hry objevily, tak jsme to hráli snad jakž takž správně :) Hráli jsme plnou verzi pravidel.
Já jsem si naschvál vzal zeleného hráče, který se od ostatních liší v několika pravidlech. Hraje se totiž za rostlinný organizmus / houbu. Verča hrála za bezobratlé, kterým jsme říkali jednoduše šneci.
Hra obsahuje velice chytrý klimatický model, kdy se ze stupnice kyslíku, mraků a atmosféry přemisťují disky zeleně, vody a uhlíku mezi sebou a na zemské desky. To poté mění životní podmínky na Zemi. Např. čím více je zelených disků odstraněno ze stupnice kyslíku (aka na Zemi se vytváří lesy a plankton), tak je větší obsah kyslíku, což má blahodárný efekt na všechny organizmy krom kytek – mají více akcí a je zvětšen jejich limit orgánu v těle. Pro kytky platí, že na počet orgánů má vliv vlhkost a počet akcí ovlivňuje teplota planety (způsobená větším obsahem skleníkových plynů v atmosféře). Hráči na tento koloběh disků nemají příliš veliký vliv, protože se děje přes karty událostí. Některé události ale může držitel karty Médea (superpadoucha), v naší hře to byl zelený, posílit a místo jednoho disku přemístit úplně všechny z / do zasažené oblasti. Tím může klimatem hodně zamávat – já jsem takto například odvrátil dobu ledovou, protože jsem v extrémně studeném klimatu hrál pouze s jednou akcí. Po použití Médey musíte kartu odevzdat soupeři – je to tedy jakýsi catch up mechanismus.
Samotná hra pak probíhá tak, že máte fázi akcí, kdy si primárně nakupujete mutace a upravujete svůj organizmus (např. upravujete velikost, zbavujete se přebytečných orgánů). Mutace lze i vylepšovat na lepší stranu, která obsahuje dvě možnosti – tímto vylepšováním získává váš organizmus více bazálních orgánů a může se učit emoce. Tato část hry je obzvláště vtipná, protože karty s emocemi obsahují obrázky částí zvířat (hlava, mozek, ocas) a po spojení tak vytváří představu, jak organizmus přibližně vypadá. Může vzniknout abominace typu slepice s žraločí hlavou :D. Každý organizmus začíná v podobě archetypu (houba, slimák), kterou na desce představuje figurka ve tvaru kopule. Přes vylepšené mutace, lze ale získat nový tvar – letec, plavec atd. Pak dochází k nejhoršímu, že si uvědomíte, že jste vytvořili právě 20 tunového (velikost 6. Stupně) létajícího slimáka. Jaj! Vaši živočichové se pak množením rozšiřují po kontinentech, kde se v jednotlivých biomech usidlují. Je důležité říct, že ve hře nefunguje defacto nic jako migrace. Tedy, že by vaši živočichové dobrovolně biom opustili a přesunuli se jinam. Výjimkou jsou teplokrevní živočichové (mechanicky vlastnící bílý orgán), kteří, pokud se ve svém biomu stanou ohrožení, mohou utéct pryč. Ve hře jsou sice 4 litosférické desky a každá má sedm polí, ale jakmile se začnou utvářet pohoří a některé oblasti zamrznou a stanou se neobyvatelnými, tak na mapě začne být pořádně těsno. Na jednom biomu spolu mohou žít dva různé druhy – jeden jako býložravec a druhý jako jeho predátor, kteří si žijí v harmonii. Jakmile do biomu ale přijde druh další, dochází k soubojům na pozici býložravce nebo predátora. V tomto ohledu je hra nekompromisní, krvelačný area control. My jsme na konci hry měli oba tři různé druhy (max 21 figurek) a na mapě bylo víc než těsno. V plném počtu, čtyřech, hráčů, to bude neskutečná mela! Někomu (mě) to může vyhovovat, citlivější povaha bude těžko snášet, že ho někdo kompletně vymazal z mapy. Samotný boj je pak deterministický a pouze se porovnává kvalita genetického materiálu soupeřících druhů. Lze tak výborně předvídat a kalkulovat. Soupeře lze například vypéct tak, že svůj archetyp na pozici býložravce vyvinete do podoby letce – jeho predátor v podobě norníka ostrouhá, protože mu jeho kořist uletí. Nebo v situaci, kdy predátor letec se živí býložravcem letcem, do oblasti vtrhnete jako jiný býložravý tvar a způsobíte tak vyhynutí jak býložravce, tak predátora. ;) Krásné. Tady navážu, že ve hře je minimum náhody oproti Neandrtálcům nebo Genesis, kde se na vyhodnocování úspěšnosti hází kostkami. Tady je vše dané. Náhoda spočívá pouze v událostech a nabídce karet mutací – podobná náhoda tedy jako např. v Pax Renaissance.
Hra má brilantní balanc v tom, že pokud se rychle rozmnožíte, tak se tím připravíte o možnost nakupovat dražší mutace a vylepšovat tak svůj druh efektivně. Nákupní body se totiž rovnají počtu nenarozených živočichů daného tvaru. Na začátku hry máte jeden archetyp na mapě (z celkových sedmi), proto máte 6 nákupních bodů. Jakmile rozmnožíte na mapu všech sedm, můžete nakupovat pouze karty, které jsou zadarmo. Stojíte tedy před dilematem, jak rychle své druhy množit, protože cílem hry je mít na Zemi co největší počet svých živočichů.
Naše hra nakonec skončila vítězstvím šneků, protože houby nedokázaly konkurovat. Snaha byla, archetyp byl jedovatý a vyrostl do extrémních rozměrů – tudíž bylo obtížné ho lovit. Vodní houby dokonce parazitovaly na plavajících šnecích a přivlastnily si tak několik vítězných bodů navíc. Krvelační šneci měli přesto nakonec navrch.
Co se týče kvality zpracování, tak zde panují smíšené pocity. Na vině je to, že část výroby hry byla v režii tuzemského vydavatele – karty jsou tedy perfektní. Kartonové části, které se svezly s výrobou SMG, jsou velice tenké a desky klimatu se ohýbají. Eklund občas šetří na nesprávných místech. Desky kontinentů jsou v pořádku, ještě navíc je efektivní k sobě přilepit pozemské a mimozemské litosférické desky a tím se jejich tloušťka zdvojnásobí. Mimozemské? Ano hra obsahuje i solo mod, který se hraje na Marsu, nebo lze hrát na Venuši.
Pravidla jsou pořádná nálož a některé prvky nejsou vysvětleny úplně jasně – dobrovolná změna velikosti, šelfové biomy. Vlivem doplňování living rules, je v pravidlech i jedna banální nepřesnost. Eklund přidal do hry jedno kolo navíc, kdy se netahá karta události. V souhrnném popisu ale zůstalo, že hra trvá 10 kol. Nejde o nic převratného, jen jsem si hodně dlouho říkal, že jsem totální debil, když mi 5 + 5 + 1 vychází jako 11 a ne jako 10. Toť mé prvotní dojmy. V týdnu už máme naplánované hraní ve 3 a v následujících týdnech se snad konečně sejdeme s Davidem a připravíme výukový Lets play, podobně jako u Bios: Genesis.

___
redaktor Deskofobie
7.8.2018 10:23:03

První dojmy
Tak to je naprosto vyčerpávající a docela dobře napsané...možná škoda, že jsi to nedal rovnou jako recenzi "dojmy z prvního hraní"

Já se o hru velmi zajímám a přijde mi hezké mít doma celou trilogii. Přijde mi fascinující spojení vzdělávacího mechanismu s hrou :-)

Jediná otázka, na kterou jsi částečně odpověděl v textu...stojí ta hra za to? Moc komponentů není po mě známo (na BGG je řada věcí smíchaná s prototypem) a za cenu 1500Kč je to dobrá koupě?

Já osobně stojím nad tím, že cena neodpovídá kvalitě, ale spíše se platí za know-how, protože dát dohromady tak komplexní hru musí dát pekelně zabrat :-)

PS: díky moc za první dojmy a s napětím očekávám Let´s Play :-)

7.8.2018 10:40:47 | Upraveno autorem (porovnej)

...
Debaty poměr cena výkon jdou úplně mimo mně. Nemám tušení kolik to stojí. Na hře budou určitě hodně drazí custom meeplové potvor. Od každé barvy máš 5 tvarů po sedmi kusech. Jak jsem řekl na kartonových věcech se hodně šetřilo (např. žetony jsou jednostranně potištěné). Ale někdy se to nedá převádět do peněz. Žetonkové wargamy taky stojí tisíce a "nic" v nich z pohledu např. figurkových deskohráčů není.
Hra mě bavila, má strategickou hloubku, edukativnost (klobouček před překladateli těch vědeckých doprovodných textů), je tématická, komplexní, konfliktní.

Už jen samotné rozchození hry je dobrodružství samo o sobě :) Na recenzi si netroufám, navíc bych nedokázal být asi nestranný. Textem jsem chtěl spíš jen přiblížit, co se tak ve hře asi dělá. Někdo si udělá obrázek, že třeba konfliktní hra není pro něj. Někdo čekal kostkovanou jako u Genesis. Toť byl můj záměr.

Doufám, že až se najde víc cvoků, kteří hru rozchodí, tak se taky podělí s pocity :)
___
redaktor Deskofobie

7.8.2018 11:16:26

Dneska dorazila
Tak už mám konečně taky svou krabici. Kartony mohly být trochu kvalitnější, ale Vem to čert. Hlavní je, že se podařilo CZ vydání.

A jestli stojí hra za to? Za mě určitě ano. Všechny hry od FitB, které mám jsou naprosto úžasné a nemám strach, že Megafauna by byla výjimka.

7.8.2018 18:24:55

Fox
Já už dneska objednal vše od Sierra Madre Games :-) a předobjednal jsem si i Greenland.

Snad se povede i dotisk Neanderthal

7.8.2018 20:28:21

...
Díky Yedle za dojmy, hru jsem si takhle nějak představoval. Už ji mám doma a pravidla jsem už zběžně přelouskal, ale netroufnu si na ní dřív, jak bude let's play video.

7.8.2018 20:33:02

dojmy
Díky za první dojmy, louskám pravidla a vypadá to na pecku, ale pecku pro nadšený magory...nutno přiznat, že se v tom zatim dost ztrácim, ale sem optimista...

8.8.2018 08:08:26 | Upraveno autorem (porovnej)

ad video - Yedlemu
Dotaz: který video si zhlídnul - předpokládam na BGG? Ted jsou tam uploadovaný let´s play od dvou lidí. Díky.

8.8.2018 08:30:22

Kostky
K čemu jsou ve hře vlastně ty kostky?

8.8.2018 09:05:14

Lalala
Kospin: oba :) ale stojej dost za prd.

Kostky jsou jako značky - velikost druhu, zeměpisná šířka.
Kostka se hází kvůli vyhodnocení jedné události.
___
redaktor Deskofobie

8.8.2018 09:48:02

Pravidla
Moc se těším na hru, ale dokud nebude výukové video, tak jde hra do šuplíku. Než přečtu pravidla aspoň 3x a stejně to budu hrát blbě :). Neví někdo kdy bude video?

11.8.2018 15:54:26

LP video
nedočkavě očekávám LP video, umíš to /Yedle/ celkem dobře podat....

11.8.2018 17:53:36

Pravidla
Hru ještě nemám ale čtu pravidla už třetí den v kuse pořád dokola a pomalu tomu začínám rozumět. Počítám, že jak to celé pročtu tak 5x-6x tak to udělá "cink" a přijde osvícení :-D

12.8.2018 09:07:14

Poprve odehrano!
Včera zahráno poprvé a rozhodně ne naposledy.:-)
Hráli jsme v plném počtu, tedy ve čtyřech, a byl to evoluční masakr. Jelikož nám klimatické události přály, měli jsme po celou dobu hry příjemně teplé podnebí a téměř stále plně zalesněné biomy, takže se druhy množily a mutovaly jako po másle a chcípl za celou hru jen jeden archetyp, což nebyla žádná velká katastrofa. Vznikly opravdu groteskní a na pohled doost vtipné potvůrky jako třeba jedovatá rostlina s lepkavými žláznatými chapadly a pachovými žlázami, jako mají tchoři, nebo monstrózní mekkýš, který umí stavět hnízda, láká samičky pomocí zvukového hřebenu, má koncový mozek, takže ovládá určité emoce, a naučil se používat větev jako nástroj, tudíž umí vydlabávat červíky v zemi, či středně velký pancířnatý osrstěný členovec, který při páření vystřeluje tzv. šípy lásky a na zadku má sexuální ozdoby, jako třeba páv má ocasní pera. No, v téhle hře se může zrodit a zmutovat opravdu cokoli. Musím ještě vyzdvihnout vyhodnocování událostí, protože díky nim má hra skvělou znovuhratelnost. Já jsem se královsky bavila i přes to, že mi trvalo dýl, než se mi v hlavě všechno pravidlově pospojovalo, a i když jsem nakonec byla bodově poslední (hra se zdá být slušně vybalancovaná, protože jsme skončili s bodovými stavy 19, 20, 21 a 21), tak mi to vůbec nevadilo, protože jsem si po čtyřech hodinách lítého boje o přežití odnesla moc příjemný herní zážitek a o to přece jde především. Opravdu se těším, až si MF zahraju znovu. A myslím, že to bude hodně brzy.:-)

12.8.2018 23:56:43 | Upraveno autorem (porovnej)

zklamani z autora
Nebudu hodnotit hru, jelikoz jsem se jeste ani poradne nezacetl do pravidel, ani kvalitu komponent. Muj prvni dojem se tyka stran 38 a 39, ktere me zaujaly a ktere jsem si hned precetl.

Jedna se o zajimave pocteni, bohuzel se vsak nese v nevedeckem duchu obhajovani sveho nazoru bez kompletni dusledne diskuze, coz je u tohoto tematu vice nez zadouci. Nazory, s nimiz nesouhlasi, popisuje nespravne (tedy tak, ze s nimi v uvedene podobe nesouhlasi ani ti, proti kterym to ma byt mireno, napriklad "za vsechno muze CO2"), vybira si pouze ty casti teorii, ktere se mu hodi. Skandaly vybira pouze ty, ktere se mu hodi. Pro teorie, se kterymi nesouhlasi, pouziva negativni emotivne zabarvena slova, zatimco svuj nazor popisuje neutralnim vedeckym jazykem. Vrcholem vseho je povidani o Venusi, kde sve zavery opira o chybna tvrzeni (na Venusi JSOU Hadleyovy bunky; na Venusi NENI vsude stejna teplota; tvrzeni, ze za vysokou teplotu muze vysoky tlak a srovnani s pumpickou ukazuje pouze na totalni neznalost zakladu termodynamiky).

Eklund me v tomto hodne zklamal, ne proto, jaky ma nazor, ale proto, jakym amaterskym zpusobem ho odprezentoval.

13.8.2018 00:47:06 | Upraveno autorem (porovnej)

IN

Re esej
Ano, Eklund je pověstný svými vyhraněnými postoji a byl za to několikrát kritizován v sáhodlouhých diskusích na BGG.

13.8.2018 09:01:20

stady
Eklund to tak proste ma, hry dela zajimave, jeho eseje radeji preskakovat :)

13.8.2018 09:03:02

IN

re
Určitý názor si podle nich člověk udělat může nebo minimálně přinesou podnět k zamyšlení. Ale pravdou je, že jsou hodně černobílé s tím, že řada argumentů je přehlížena.

Při překladu Megafauny jsme se s Kewem (překládal esej) radili, zda přidat něco na způsob "druhé strany mince" protože, ani jemu se závěr eseje moc nelíbil. Nakonec jsme se shodli, že není naší úlohou jakkoli komentovat něčí výtvor, ale pouze ho lokalizovat.

13.8.2018 09:34:18

IN
Za toto taky dík. Spousty lidí, kteří lokalizují hry, si toto neberou k srdci a snaží se hru "napravit", "vylepšit". Většinou je to ke škodě (a nejedná se jen o eseje na konec)...
...................................................................
Redaktor Deskofobie a blogu Kubrt vs Deskovky

13.8.2018 09:43:33

Philova esej
Ono původně jsme se s Davidem bavili, že tam bude ještě i disclaimer, že to je názor autora hry, se kterým se překladatelé plně neztotožňují, ale nakonec jsme ho tam zapomněli dát :)

Každopádně taky mi Philův postoj nesedí, i když má zajímavé protiargumenty. Ale třeba to, že má v textu mylné informace (viz stadyho příspěvek), jsem vůbec netušil, protože studiem atmosféry Venuše se nezabývám. Dobré vědět aspoň takhle post :)

13.8.2018 10:00:11

Vyvažování textu překladatelem
Osobně jsem rád, že překladatel texty nevyvažoval a nerozhodl se od nich distancovat. Nejsem si jist, že by se tím produkt vylepšil. Když jsem koupil DeLuxe verzi Citadely, z překladatelových poznámek jsem se dověděl, že autor je nejspíš pomatený, hru rozbil a já jsem patrně pěkně blbý, že jsem si rozbitou hru koupil. Pěkně děkuju.

Samozřejmě souhlasím, že Eklundovy texty zaujaté jsou. Ale nevadí mi to, protože jsem vlastně opak neočekával.

13.8.2018 10:18:51

jenikkozak
Tady se ale nebavíme o mechanikách hry. Je možné, že Phil ze svého přesvědčení při tvorbě mechanismů vycházel, ale to, s čím mám potenciálně problém, je jeho osobní názor na určitou vědeckou problematiku, což je podle mě něco jiného.

13.8.2018 10:49:48

Otazka
Nabizi se pro me otazka. Kdyz jako uplny laik na biologii a vsechno kolem budu hrat hry od Eklunda (bios, megafauna), tak se vzdelavam nebo naopak se stavam obeti nejakych desinformaci, nepravdivych bludu a demagogii?

13.8.2018 10:58:25

Beholder
tak z hlediska Genesis a i převážné části Megafauny předpokládám, že se spíš vzděláš. Navíc podle mě píše pravidla a poznámky stylem, který tě zaujme a donutí vyhledat si informace sám. S tím, že pokud pak potkáš něco, co je proti tomu, co ti servíruje on, tak si na to holt budeš muset udělat vlastní názor :)

Ale v Genesis jsem neměl vnitřní problém s ničím, co jsem překládal a myslím, že mi to i dost dalo (a spojilo oddělené vědomosti do vyšších celků :) ).

13.8.2018 11:09:04 | Upraveno autorem (porovnej)

IN

Re
Také si myslím, že spojení pravidel s poznámkami je spíše vzdělávací (a vysvětlující proč která herní mechanika byla zvolena).

Problém nastává akorát ve zmíněných esejích, které jsou někdy tendenční.

13.8.2018 11:13:22

Kew
Proč se chceš distancovat od překládaného osobního názoru? Vždyť nikdo soudný tě nemůže vinit z toho, že s jeho zněním plně souhlasíš.

Uvítám, když na stránkách Foxu, tady v diskusi nebo jinde najdu soupis nesrovnalostí. Rád si to přečtu, spoluhráče na takový text odkážu nebo jim výtah převyprávím. Stejně budu hromadu informací hledat. Ale informace, že překladatel, korektor, grafik a nikdo další s obsahem nesouhlasili, je z mého pohledu nesmyslné gesto, které dílo pouze znehodnocuje.

13.8.2018 11:35:11

Vybíráme z Bazaru

TIK TAK BUM Family
TIK TAK BUM Family
Akt. cena: 240 Kč
Končí za: 1 den

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas