Moose
Autoři: Henri Sala
Rok vydání: 2007

Battleground - fantasy svět v obýváku.

Autor: The Hammer | 11.2.2011 | 13

Nemám básnické střevo a neumím psát výstižné recenze jako někteří zdejší šikovnější kolegové, proto tuto „recenzi“ berte spíše jako o pokus přiblížit vám tuto báječnou hru...

Splněný klukovský sen – s tímhle sloganem musím bez výhrad souhlasit. Já si ten sen plním na „stará kolena“, můj devítiletý syn ho žije právě teď. Jako kluk jsem si po pokoji rozmísťoval indiány a kovboje a sestřeloval je ping pongovým míčkem. Jako dospělák a otec tří dětí rozmísťuji se svým synem po pokoji armády lidí a orků a sestřeluji je pomocí jednoduše ale geniálně funkčních katapultů, děl a balist.

Na co všechno v tomto snu narazíte (aneb obsah balení)

• 2 hrady
  • 2 katapulty
  • 2 balisty
  • 2 kanóny
  • 8 rytířů
  • 1 rytíř hrdina
  • 8 orků
  • 1 orčí hrdina
  • 24 kusů zdí
  • 5 orčích a 5 rytířských vlajek
  • 8 rytířských a 8 orčích střel
  • 4 bonusové ukazatele životů
  • gumičky do balist, děl a katapultů
  • krátká pravidla

To všechno najdete v základním startovním balení. Po rozbalení musíte velmi jednoduše sestavit hrad s katapultovacím zařízením a zvedací bránou, nasadit na všechny střelecké mechanizmy a zvedací bránu gumičky a můžete vyrazit do bitvy.

Pravidla

Před bitvouPravidla jsou velice jednoduchá a přístupná nejrůznějším vlastním modifikacím. Hra vás ani nezahltí čísly, nehledejte žádné staty, žádná obranná či útočná čísla a podobně…Prostě rozmístíte hrad, stroje, postavíte obranné valy ze zdí, rozmístíte posádku a vlajky a jdete na to. Každý hráč má ve svém tahu dvě akce. Může to být buď pohyb pěšáka či stroje, nebo samotná střelba. Ve svém tahu může hráč ovšem z jedné zbraně vystřelit pouze jednou a navíc musí být v dosahu (5 cm) pěšák, který daný stroj obsluhuje. Všechny zbraně střílí stejné, pevné plastové disky, které rozsévají zkázu v řadách nepřítele. Záleží jen na šikovnosti, štěstí a správné vojenské strategii...

Snáhění a první zkoušení

Moje Vánoční překvapení - BattlegroundKdyž se rbx po loňském Essenu (2010) zmínil o této hře, věděl jsem, že to by mohl být ten pravý dárek pro devítiletého syna k vánocům. Rbx, jak je jeho dobrým zvykem, mi tuhle hru dokázal sehnat a můj syn si ji tak mohl pod stromečkem rozbalit jako nečekané překvapení.

Ještě týž večer jsme hru odzkoušeli a opravdu nás tahle hra chytla. Díky ní se ponoříme do fantasy světa v roli velitelů svých armád. Zbraně jsou v téhle hře opravdu jednoduše ale naprosto dokonale vymyšlené. Katapult střílí Pevnost lidí projektily krásným obloukem, děla zase dávají přímočarou ránu a balisty či škorpioni, jak jim říkáme my, zase smetou vše „pozemní“ cestou.  Gumičkový pohon je použit i na hradní bráně. Když váš projektil zasáhne bránu, ta se uvolní a vyjede nahoru a zároveň se tak na hradě objeví plameny, které znázorňují, že hrad byl dobyt.

Na obalu hry byly znázorněny další rozšíření k této hře. Ihned na druhý den jsme po nich začali pátrat a s údivem jsme zjistili, že tato hra se již nevyrábí a je jen těžko k dostání. Propátrali jsme všechny možné i nemožné obchody a nakonec se nám podařilo sehnat i jedno větší rozšíření – Útok na věž – které kromě dalších pěšáků, disků a katapultu obsahuje věž s vězením, do kterého se před bitvou umístí nepřátelský pěšák. Pokud věž svou přesnou trefou zasáhnete, vězení se otevře a osvobozený voják se přidá k vašim jednotkám.

Osvobozený voják utíká z vězeníDále se nám podařilo sehnat i jedno menší – zbraňové – rozšíření, které obsahuje dvojitou kuši pro Orky (děsivá zbraň, střílí dva disky najednou za jednu akci) a pro lidi rotační dělo (nabijete, točíte kličkou a střílíte tak dlouho, dokud nevyprázdníte zásobník). Zbývající dvě zbraňové rozšíření nám zatím unikají, ale věříme, že díky Radkovým schopnostem se jich brzy dočkáme.

Jak už jsem říkal, pravidla jsou velmi jednoduchá. Prostě trefovat nepřítele... My jsme navíc zapojili vlastní fantazii a vytvořili si vlastní kampaň, kdy bojujeme o nadvládu v tajemné zemi Galícií. Každá figurka dostala své jméno, svůj příběh. Za hrdinské činy získává zkušenosti. Vytvořili jsme si i systém bodování zásahů a jednotek a podle úspěšnosti bitvy je pak možno si do další líté řeže povolat posily. Závěrečná bitva – Zúčtování – pak proběhne pouze s figurkami na hracím plánu a podle mírně upravených pravidel Battlelore.

Jak se říká, v jednoduchosti je síla a my opravdu téhle hře se špuntem propadli a přináší nám spoustu zábavy a potěšení...