Herní svět: Divoký západ
Herní kategorie: karetní hra, intriky
Autoři: Emiliano Sciarra
Rok vydání: 2003

Bang! – Město duchů

Autor: Ichthys | 30.8.2011 | 6

Stojím uprostřed ulice, která je plná prachu a kouře. Blíží se pravé poledne. Na druhé straně stojí ten ničema Sean Mallory, který mi minulý týden odstřelil mého pomocníka. Teď už jsme v celém městě jen my dva. Po chvíli tichého zírání na sebe seberu všechnu svou odvahu a vypálím do toho psance dvě dávky z mého volcanicu. Mallory to očividně nečekal, protože střelám neuhnul a ani se neskryl za barrel. Dokonce klesá na kolena a obě jeho ruce spočívají na propocené kožené vestě, která se začíná pomalu barvit krví. Přes rty mi přeběhne vítězoslavný úsměv, protože teď už Malloryho nic nezachrání. Pomalým krokem se k němu přibližuji, připraven mu v nejbližší chvíli zasadit smrtící úder springfieldem. Už jen čtyři metry, tři, dva, jeden, už jsem u něj. Přikládám ústí své zbraně k jeho spánku, palec sebou nedočkavě cuká, já si však chci tento moment doopravdy vychutnat. Mallory má zavřené oči a čeká už jen na zvuk výstřelu, který ukončí jeho zločinecký, ale krásný život. Konečně jsem se pohledu na něj nabažil do sytosti a pomalu, velice pomalu, začínám vyvíjet tlak na kohoutek mé pistole...

Dříve než však tento pohyb dokonám, ozve se zasvištění a na mou pravou tvář dopadne tvrdý úder, který mě posílá bez prodlení k zemi. Záhy jsem odzbrojen a civím do nemilosrdně se šklebící tváře Chucka Wengama. „Ale vždyť ty jsi přece mrtvý! Jak to, že žiješ?“ vysoukám ze sebe. Chuck se zasměje a praví: „Ty nevíš, šerife, že jsme se právě ocitli ve městě duchů?“ Než si stihnu plně uvědomit dosah jeho slov, vráží mi Mallory s posledními zbytky sil do srdce nůž, který definitivně ukončuje můj život.

Základní informace

Kdo by neznal proslulou karetní hru Bang!? Od svého vydání si získala srdce mnoha fanoušků a stala se velice oblíbenou hrou na mnoha večírcích a zábavách. Bang! – Město duchů je oficiální rozšíření hry Bang! a skládá se prakticky ze dvou menších rozšíření: „Dodge City“ a „High Noon“. První se společně podíváme pod pokličku „High Noon“ (v překladu „Pravé poledne“).

"High Noon"

Toto rozšíření přidává do hry 13 karet událostí, z nichž šerif vždy na začátku svého tahu (počínajíc druhým kolem) jednu otočí. Efekt této karty platí pak po celé kolo. Události jsou velice rozmanité – od příchodu Kazatele, který zakazuje hráčům hrát kartu Bang!, přes Kocovinu, kvůli níž ztrácejí všechny postavy své speciální vlastnosti, až např. k Zlaté horečce, která mění směr hry. Úplně naspodu balíčku je karta Pravé poledne, jejíž text říká, že každý hráč si na začátku svého tahu ubere jeden život. Tato karta platí až do konce hry. A jak to celé funguje? Přidává to hře něco nového?

Za sebe můžu říct, že se mi tyto karty událostí velice líbí, protože jednak zpestřují základní hru a jednak dle mého názoru zabraňují příliš dlouhým partiím. Jakmile se totiž otočí karta Pravé poledne, tak už jde všechno ráz naráz a hra má brzký konec. Toto rozšíření samozřejmě o něco zvyšuje náhodný prvek ve hře, ale nejedná se o nic výrazného, protože tento je dán hlavně kartami, které přijdou hráči do ruky. Ano, samozřejmě to někdy naštve, když vašemu sokovi zbývá poslední život a do hry přijde Doktor, který mu život přidá, nebo naopak, když vy sami už máte namále, ale utěšujete se, že máte přece jenom v ruce to pivo, a on přijde do hry Reverend, který pivo zakazuje. :-)

Nejzajímavější kartou je ale Město duchů, které dovoluje mrtvým hráčům vrátit se na jedno kolo do hry. Tento počin je jistě zajímavý, protože dává zemřelým pistolníkům možnost se ještě hry zúčastnit a třeba i zvítězit. Ze svých zkušeností však vím, že duch toho většinou ve hře moc neudělá. :-( Dostane totiž 3 karty a velice často to jsou karty modré či zelené (k těm se ještě dostanu), anebo na nikoho nedostřelí. Občas má však duch štěstí a dokáže celou hru pěkně zdramatizovat.

"Dodge City"

S tímto rozšířením si Bang! obohatíte o dalších 63 karet různého typu.

1) Zelené karty

Naprosto nový prvek přináší do hry zelené karty, které se jednoduše přimíchají do balíčku karet modrých a hnědých. Když hráč takovou kartu obdrží, musí ji nechat před sebou na stole jedno kolo ležet a až poté ji může použít. Efekt karet je velice podobný efektu modrých karet – tzn. výstřel na hráče v dostřelu, vedle, znič kartu, pivo, lízni si 3 karty apod. Rozdíl je jen v tom, že se ty karty jinak jmenují. :-) Jako např. Železný plát, Ponny express, Čutora, ...

Z těchto karet mám, upřímně řečeno, dost rozporuplné pocity. Na jednu stranu opět o něco zpestřují hru a dávají vám mnohem víc útočných možností. Stále smíte zahrát za kolo jen 1 kartu Bang!, karty jako Nůž, Pepperbox, Puška na bizony či Derringer se do tohoto limitu ale nepočítají, takže můžete na někoho během svého tahu i bez Volcanicu vystřeli víckrát. To hodnotím jako velké plus! Rovněž karta Krytý vůz, která vám dovolí si vzít jakoukoliv kartu od jakéhokoliv hráč, je velkou pomocí, obzvlášť, když na nikoho nedostřelíte.

Co však hodnotím velice negativně, jsou karty na způsob Vedle. A že jich tam je! Železný plát, Sombrero, Hat Stetson a Bible. Osobně si myslím, že tyto karty hru velice zpomalují, protože místo aby člověk střílel nebo dělal něco útočného, tak je vyloží, a když pak na něj někdo chce zaútočit, tak se musí nejdříve probít přes toto „minové pole“. Po pár hrách jsem tyto karty ze hry odstranil a jsem naprosto spokojený!

2) Nové modré a hnědé karty

Posily se rovněž dočkaly i staré typy karet. Jmenovitě přibyly k modrým kartám Skrýš a Silver, což jsou úplně stejné karty jako Mustang a Appaloosa, jen mají odlišná název, což znamená, že můžete mít naráz vyloženého, např. jak Mustanga, tak Skrýš.

Co se týče hnědých karet, tak tady byli tvůrci štědřejší a darovali nám toho více. Velice často se na nich objevuje symbol „vyhoď libovolnou kartu“, což znamená že abyste mohli danou kartu použít, musíte s ní vyhodit ještě jednu. Zaujme např. karty Whisky, která hráči přidá - právě po vyhození ještě jedné karty - 2 životy nebo Úder, což je vlastně „Bang“ na vzdálenost 1. U těchto karet platí totéž co u „ne-obranných“ zelených karet, tedy zvýšení počtů možností a pestrosti hry.

3) Staré modré a hnědé karty

Aby byl balíček karet vyvážený, dostanete také několik už známých karet. Rozeznáte je podle toho, že mají – stejně jako všechny ostatní karty z rozšíření „Město duchů“ – v pravém horním rohu ikonku bizona.

4) Nové postavy

15 nových postav zaručuje mnohem větší znovuhratelnost a atraktivitu hry. Přibylo mnoho postav s opravdu silnými vlastnosti, ale pouze se 3 životy. Za zmínku stojí Vera Custer, která si může každé kolo vybrat vlastnost kohokoliv jiného či Elena Fuente, která může použít jakoukoli kartu ze své ruky jako Vedle!. Za nové postavy jednoznačně palec nahoru!

5) Možnost hry ve 3 a 8 hráčích

A poslední věcí je možnost rozšířit (či zúžit :-)) počet hráčů. Ve třech jsem hrál Bang! snad jen jednou a přišlo mi to docela nezajímavé, protože všichni 3 hráči hrají z odhalenými rolemi a snaží se jen zabít pravidly určenou osobu. Po jedné hře to nemůžu moc dobře posoudit, přijde mi ale, že tímto ztrácí hra možná své největší kouzlo, které spočívá ve bluffování a nejistotě.

No, a zkušenosti se hrou v osmi lidech nemám taky nějak valné, protože mi přijde, že 8 je prostě moc! Ano, hrát se to dá (přibude ještě jeden odpadlík), ale já osobně se hře v tolika lidech vyhýbám, protože bych se u toho pravděpodobně unudil!

Na závěr bych ještě rád zmínil, že hra – pro mě nepochopitelně – obsahuje 8 karet rolí. Stačilo by přidat jen kartu odpadlíka, ostatní karty jsou naprosto zbytečné a potěší jen toho, kdo staré karty zničil nebo ztratil.

Pokud se vám líbí základní Bang! tak si toto rozšíření rozhodně kupte, protože hru značně rozšiřuje a obohacuje. Pokud vás však už základ nenadchnul, tak nejinak tomu bude i s tímto rozšířením. Jako plus hodnotím i to, že nemusím tak často míchat karty. :-)

• + Větší pestrost, více zábavy
  • + Více útočných možností
  • + Netřeba tak často míchat karty