nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Axis & Allies Revised Ed.

Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, strategická, válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Avalon Hill
Autoři: Lawrence H. Harris
Mike Selinker
Rok vydání: 2004
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Obecně o hře

pokec o čemkoliv týkajícího se této hry.

17.8.2010 10:12:25

panzer

Omlouvam se, nechtel jsem aby to tak pusobilo (narazim na to trilete dite) :) Ale je tam toho tolik, ze souvislosti jsou dost siroke na to abych dokazal hned vysvetlit co a jak .. snazil jsem se teda predat nejaky to zakladni KNOW HOW, abyste na nej nemuseli bolestive prichazet po desitkach partii :)

27.10.2011 16:55:35

první hra

Tak jsem na Warconu se Siaronem absolvoval první výukovou hru a byť k tomu přistoupil stylem vysvětlování šachů tříletému dítěti (zahraj si a až budeš velkej třeba to pochopíš) moc mu děkuji za prvotní zasvěcení do strategie. Musím říci že ta hra je výzva a celý večer a ještě doma jsem uvažoval o strategii za spojence. Už to mám i rozložené na zemi, chci zkoušet varianty sám proti sobě jako přípravu na online hru.
Jak bych zkusil postupovatl ve druhé hře:
- za rusy jednoznačně produkovat hory pěšáků, stáhnout do Moskvy co se dá. Asi bych šel i do nějakého děla pro možnost občasného výpadu na západ a vytvoření mrtvých zón kolem Moskvy
- za Američany s jejich obří produkcí na začátku vyrábět transportní lodě, nějaký torpédoborec pro ochranu, pěšáky a nějaký ten tank pro přesun do Anglie a následnou expanzi do Francie. Dost nevím co s Japonci, Siaron za ně milosrdně moc nehrál, takže neodhadnu jakou část amíků a britů alokovat na tichomoří
- za Brity produkovat další bombardér (útok minimálně dvou bombardérů na produkci Němce aby trochu snížil příjmy, nebo vázání jeho stíhaček na obranu), transportní lodě, pěšáky (pro společný útok s Amíkem na Francii) a nějaký ten tank pro vylodění v Africe. Afriku myslím nemusí udržet, ale dočasně mu obsazení více států v Africe zvýší příjmy.
- Co se týkýá letadel, ty jsem v první hře samozřejmně podcenil, v podstatě nutí Brita neustále chránit transporty a s možností návratu letadla z boje je třeba neustále počítat
- Zkusil bych hrát na eliminování příjmů Němce někdy ve čtvrtém kole - hrozba z Francie a tím rozložení produkce aby se Rus udržel, co s Japoncem zatím netuším jeho postup od japonska na Rusko a v tichomoří může být zdrcující.
U té hry je opravdu třeba neustále počítat, jak ve fázi výroby, tak ve fázi přesunu. Některé nákupy jsem prováděl nesmyslně. Jednotky je třeba produkovat s přesně rozmyšlenou strategií, tedy např. chci li s pěšáky krom obrany i zaútočit, je lepší koupit 4 pěšáky 2 děla (20 peněz útok 10), než 7 pěšáků (21 peněz, útok 7) byť je obrana v prvním případě 10 ve druhém 14.
Těžko vymýšlet strategii po první hře, kdybych hrál jak píšu výše, Siaron by reagoval jinou strategií a byl bych tam co poprvé, ale základních chyb bych už se asi vyvaroval.
Samozřejmě postřehy výše pramení i z rad Siarona, ještě jednou díky za hru :)

2.8.2011 09:51:27

andy

Kdyz ti to vyjde, tak me tam urcite vyhledej, snad ti budu schopny poradit, neco predvest atak.

25.7.2011 15:16:38

siaron

No nvm jestli na tohle moje angličtina stačí, uvidím. Každopádně dík, koukám že waron je za 14 dní. Jsem z Domažlic tak uvidím jestli v pátek, to by snad šlo. Snad mě tam bude mít kdo hodit (nemám zatím řidičák).

24.7.2011 23:45:24

andy

jestli nemas problem s anglictinou, precti si tyhle eseje .. je to pravda trochu starsi, ale bylo to prvni co jsem kdy k axisum cetl a docela me to pomohlo... zejmena bod 4 by ti mel dat trochu povedomi co za toho rusa hrat

http://donsessays.freeservers.com/

24.7.2011 23:26:42 | Upraveno autorem (porovnej)

dík

OK, děkuju za snahu, ono to takhle jde fakt těžko vysvětlit :D V tom videu sem chtěl jen ukázat ten útok na Egypt, zbytek jsou kraviny. Snad se to někdy vydaří, rád se stavím a mrknu na to :D

24.7.2011 23:21:36

andy

doraz na warcon, aspon na den, jestli tam kren vezme axise, tak ti ukazu nazorne co a jak :)

24.7.2011 23:03:24

andy

ok, po prvnich 30ti vterinach videa musim souhlasit s tim prvnim komentarem .. nemec prohral po prvnim nakupu ... neexistuje zadna strategie, ktera by vedle k vitezstvi, pokud spojenec neni naprosto neschopnej, pokud vsechny penize v prvnim kole jdou do technologii (mimochodem vubec bych s nima tak jak jsou v pravidlech nehral, to je proste loterie .. kdyby mu ten prvni hod nepadl tak co ? rekl by, tuhle partii sem prohral, zkusime to znova ? ) Nemam silu koukat na zbytek videa ... rekneme ze mu ty rakety padnou a od druhyho kola je dostane do pozic aby mohl strilet na vsechny komplexy ... super ... akorat ze ve ctvrtem kole stoji rus u berlina .. no ale to asi nema smysl komentovat ... ten utok na egypt je celkem standartni, pokud uz toho do afriky neposle vic, tak ok, anglicana ta stihacka hodne boli, ale rozhodne tim afriku neudrzi. Pokud posila vic, tezko dobije moskvu. Jak chce do 3 kol dobit moskvu, kdyz v prvnim kole nekoupi pozemni jednotku opravdu netusim, musel bych toho rusa videt hrat, asi dela nejake zasadni chyby ... nevytvari mrve zony, ma malo pesaku, nebo tak neco ... pokud nemec koupi prvni pesaky ve druhem kole, ma je na fronte k bojovemu pouziti realne v patem kole, tanky samozrejme rychleji ale bez pesaku obzvlast kdyz nekoupi nic v prvim kole musi dostat hrozne do tlamy.
PS: jak muze nemec znicit letectvem britske namornictvo pokud ho spojenci nenechaj ? Snad vidi, kde je ma rozmistene, kam muzou doletet. Pokud sjednoti v prvnim kole sve lode s americanem na 8cce (tusim ze je to osmicka, jihozapadni cip anglie, prikoupi letadlovku, tak i vsech 6 letadel zaparkovanych ve francii + bombarder maji co delat ... jako ze je tam tezko muze mit s tim utokem na egypt a chybi mu na ruske fronte ... jabych jako brit byl stastny kdyz ve druhem kole vymenim svoje lode a letedla za letadla nemce.
Ten link uz nevim zhlavy, nekde se tu vali na forech, kdyztak ti to poslu do mailu.

edit: pokud nemec koupi prvni pesaky ve druhem kole ma je k pouziti driv nez v patem, protoze fronta bude stat nejlip nekde v polsku.

24.7.2011 22:59:33 | Upraveno autorem (porovnej)

Siaron

No brita jde hned zpráskat v Egyptě asi jako je tomu tady na tomhle videu. (http://www.youtube.com/watch?v=vvwNe1RBtMA&playnext=1&list=PL6F0BC3FEA4ECFD45) a pokud má Němec ještě vyzkoumané rakety a nakoupí pár protilatadlových děl a posílá to do Ruska a Británie, mají už Brit a Rus skutečně mizivé příjmy. A po třetím kole, kdy se má jak říkáš pořádně začít angažovat i Amík už má Rus většinou konečnou. A pokud se Brit úspěšně pokusí dobít Francii, Němec akorád obrátí pár tanků směrem na západ, ale to ho od útoku na Rusko moc nezadrží. A pokud v dalším kole zničí letectvem i ty Britský transporty tak se další kolo nemusí brita bát. Což je zase pro Rusa špatné. Jinak Rus nakupuje pěšáky. Jednou sme hráli i na půjčky a to nakupoval tanky. A to stejně nestačilo. PS: kde jsou k sehnání modifikovná pravidla?

24.7.2011 22:38:58 | Upraveno autorem (porovnej)

Andy

Se tezko odpovida takhle od boku, musel bych tu situaci videt na stole ... nicmene vyjdu s predpokladu ze hrajete nemodifikove pravidla v revised edici. Predem bych rad podotknul ze v pravidlech zadne pujcovani penez neni, pominuli ruzne upravy a national advatages.

1)Egypt-Africa je pro nemce dlouhodoba stragie ... nejak si neumim predstavit co dela v africe, kdyz se snazi o rychly knockout Ruska-Moskvy .. kazda figura v africe je figura ktera schazi na ruske fronte. .. Samozrejme muze obsadit egypt i s tim s cim na planu zacina, ale to by nemel byt problem pro anglicana dobyt hned v prvnim kole zpet.

2) co kupuje rus ? V revised edici neni moc moznosti na manevrovani, pokud nemec kupuj jen z vetsi casti jen tanky, haldy pesaku by ho meli pribrzdit, ne-li zastavit ..

3) co delaji spojenci ? pokud nemec investuje jen do tanku na allrussian push, anglican smete v prvnim kole kriegsmarine, a od druheho zacina otravovat nemce (afrika, norsko), ohrozovat neustale vylodenim francii, samotne nemecko, polsko ... od tretiho kola by se mel pripojit american a od 4teho kola, 4 americti pesaci a 4 tanky do francie (kazde kolo) .. neumim si predstavit jak nemec koupi v kazdem kole 6+ tanku a zarovne udrzi zapadni frontu proti spojencu, kteri jen necakaji jak to na ruske fronte dopadne.

24.7.2011 21:40:33

Strategie za SSSR + půjčky peněz

Zdravím, mám dotaz ohledně strategie za SSSR. Hrajeme AaA už nějakou dobu, zabere to opravdu spoustu času, ale pořád nemůžeme přijít na strategii za chudáka Rusa. Od začátku ho drtí němec, který prakticky každé kolo postaví ohromné množství tanků s kterými rusa převálcuje. Na začátku navíc Němec bez problému obsadí Egypt a jakmile padne Kavkaz (a ten proti 20 tankům obyvkle nemá moc šanci) dobude Němec všechno od Alžíru po Indii. V téhle fázi hry už pak Spojenci těžko něco zmůžou. Američan sice půjčuje Rusovi každé kolo peníze (smí se to vůbec?) ale nevede to k ničemu. Určitě se mi ještě nikdy nestalo, aby se Rus dostal dál než do Polska (a tam zas tvrdě dostal). Takže jestli máte tip jak to odvrátit, rád si to přečtu :)

24.7.2011 16:33:10

vynikající hra s výbornými možnostmi hraní na internetu

Axis and Allies hraju tři roky. Pro mě je to suverénně nejlepší moderní desková hra, jakou jsem kdy hrál; a zkušenosti mám s ledasčím.

Velkou většinu her jsem sehrál se soupeři na internetu -- existuje volně šířený program TripleA, na němž lze najít soupeře, při troše počítačové gramotnotsi může člověk i hry sám hostovat a hrát lze i spoustu variací, které nikdy jako reálná desková hra vydány nebyly a zřejmě ani nebudou, ale vyvinuli je členové AAA komunity a hrají je mezi sebou v prostoru TripleA.

Jednotlivé verze mají své žebříčky a turnaje. A zajímavé je, že Revised verze, která se už nevyrábí, se na TripleA hraje pořád o něco víc než nejnovější Spring 1942, kterou zásadně hraju já. V TripleA lobby mě můžete najít pod stejným jménem.

Na hře je zajímavé to, že špičkoví hráči propracovávají dokonalé strategie a kontra-strategie, které by mohly vést k vítězství. Pro mě samotného četba různých strategií a jejích promýšlení, je jedním z hlavních zdrojů radosti kolem této hry. Existovala například detroitská skupina, které sí říkala Caspian Sub, a která vypracovala asi dvacet studií k jednotlivým aspektům hry, jež jsou jako pdf dohledatelné ke stažení na internetu. Jejich analýzy mechanismu válek, správní skladby armád i základní hláška "Tanks are strong" patří k folkloru, který poučí i potěší.

Jedotlivé strategie mají své zkratky (např. KGF -- Kill Germany First, KJF -- Kill Japan First, zkratky se používají i k označení jedbotek), jak říkám, hráši AAA jsou komunita a mají dokonce svůj argot. Vlastně nechápu, jak to, že u nás se tak svělá hra hraje zatím tak málo. Možná je to tím, že ji moc nemilují obsluhy obchodů s deskovkama, jinak vážně nevím -- v obchodu v Lucerně se mi pokoušeli namluvit, že hra nemá příliš kvalitní bojový systém a že je příliš lineární. Bych jim přál vidět, některý z klasických matchů na trilple A. Kvalitní hry zde mají často pět i více diváků.

Pokud chcete, aby každá hra byla nevyzpytatelně jiná, a kolo před koncem mohl nastat šokující zvrat, protože se stane nějaká úžasná náhoda, toto není Vaše volba. Pokud ale hledáte startegii, která v sobě má určitou podobnost k šachu, ale je příbuznější moderním strategickým hrám a má v sobě tudíž i určitý prvek herního štěstí, je to toto skvělá volba.

U jednotlivých verzí se postupně propracovávají strategie zahájení a odpovědí na ně. Komunita se nakonec dopracovává k názoru, nakolik je která verze vyvážená. Například v Revised standardní bonus pro Axis bývá 8 peněz (IPCs) před startem hry, u tzv. výroční, neboli též třetí, dnes beznadějně rozberané, edice se u populárnějšího ze dvou scénářů, kterým je Rok 1941, dává bežně 11 i více peněz spojencům na vyvážení.

Nejnovější standardní hra Spring1942 vyniká mj. tím, že podle většiny špičkových hráčů je vyvážená bez jakýchkoli bonusů.

O hře a všech jejích existujících variantách existuje v angličtině fórum, kde se o ní diskutuje nepoměrně kompetentněji než na boardgamegeeku, které se jmenuje AxisAndAllies.org.

Je zde popsán důkladně také poslední hit rodiny AAA, až megalomanské Axis and Allies Europe 1940 a Pacific 1940, jejichž spojením vzniká jedna globální hra, jejíž partie může trvat i více než 12 hodin a zatím nemá simulátora na TripleA, poněvadž obsahuje řadu zcela nových jednotek i herních konceptů.

To jen pro doplnění a orientaci v jednotlivých verzích: Spring 1942, zvanou též verze 4, lze snadno opatřit za rozumnou cenu, naučit se pravidla a pak hrávat i na TripleA.

Do školního klubu bych ji nicméně doporučil jedině tehdy pokud je pětice hráčů ochotna trávit u hry čtyři hodiny a respektovat limit 8 minut na tah. Pak lze po šesti kolech vyhlásit vítěze -- víc než šest kol trvají hry opravdu až velmi schopným hráčům, obyvkle je jasno právě do pátého, šestého kola.

24.5.2011 17:03:05 | Upraveno autorem (porovnej)

Stepan

Ja si myslim ze do skolniho klubu to asi hra neni .. pokud teda nechodite do skoly pres noc a nebo o vikendech ... je to casove fakt dost narocne ... sice se to da dohrat rekneme za 2-3 hodky, ale to uz musi byt hraci hodne zkuseni (nebo jedna strana nezkusena) a idealne hrat jen ve dvou, kdy opadnou prostoje pri dohadovani. Fakt to neni hra na odpoledne.

26.1.2011 21:16:45

Stepan

já bych ji doporučil (i když zrovna tuhle už asi neseženeš, jsou další edice), ale počítej s tím, že na přípravu padne tak hodinka a dohrát ji na minor viktory (dle původních pravidel) vám zabere jako zkušeným hráčům tak 4-6 hodin. a určitě si k tomu stáhni rozšířená pravidla, které hru více vyvažují, i když na nevyváženost přijde člověk až po několika hrách (mluvím jen o této edici). nicméně je to opravdu super hra jsou-li hráči na přibližně stejné úrovni.

doufám, že ti k tomu něco napíše Siaron, protože on je opravdu expert

14.12.2010 07:54:40

Pro začátečníky

Čau, chci se zeptat, jestli byste Axis & Allies doporučili do školního klubu (gymnázium)? Je Axis & Allies vůbec vhodné a popřípadě jaká varianta?

13.12.2010 23:21:38

anaken

ale hrajeme jen Revised enhanced, pripadne ted Anniversaries, ale ty jeste nemame moc naskillovane :) Ciste Revised/LHTR hraju jen z nudy obcas na avalonim webu, a je to prilis monotonni ... nemam rad kdyz je jedna vitezna strategie, mam rad variabilitu :) Navic me stve, kdyz chytim do tymu nejaky americky hovado, co to cele posere a po 4ech tazich quitne a ja pak abych delal zazraky ... ale rad te nekdy pozvu, ve vic lidech vetsi sranda :)

PS: jak rikam .. nuda :)

User Name: Snowwhite
Axis and Allies (revised)
Player Ranking (based on Total GTO Point Winnings) #0
Total of Tournament GTO Point Winnings 0
Number of Tournaments Played 0
Number of Tournament Wins 0 (NaN%)
Number of Tournament Losses 0 (NaN%)
Number of Games Played 7
Number of Wins 7 (100%)
Number of Losses 0 (0%)
Level Novice (2)
Experience Points 350

User Name: Siaron
Axis and Allies (revised)
Player Ranking (based on Total GTO Point Winnings) #0
Total of Tournament GTO Point Winnings 0
Number of Tournaments Played 0
Number of Tournament Wins 0
Number of Tournament Losses 0
Number of Games Played 8
Number of Wins 8 100%
Number of Losses 0 0%
Level Novice (2)
Experience Points 380

17.8.2010 16:32:05

Siaron

Toz fakt to nekdy musim s tebou zkusit zahrat;) Abych si skill pomeril;)

17.8.2010 16:13:03

aneken

nicmene skill ma stejne rozhodujici roli :)

17.8.2010 16:04:30

Přenáším diskuzi o nové edici do edice 1942

Protože je řeč o 1942 edici, tak jsem založil u 1942 novou diskuzi nazvanou stejně jak tady "Obecně o hře" a nakopíroval jsem do hlavičky založené diskuze můj poslední příspěvek.

17.8.2010 13:21:40

to Ringo

Tak v těch edicích jsem měl taky poměrně hokej, ale postupným otravováním Siarona a samostudiem jsem se v tom trošku zorientoval. Takže z pohledu začátečníka pouze základní edice (ne samostatná Evropa, nebo samostatný Pacific, atd.), tedy celosvětová WWII:

1.) byla vydaná Axis and Alies
2.) pak bylo 2. vydání Axis and Alies Revised Edition (tam jsme teď v diskuzi)
3.) pak byla vydaná Axis and Alies Anniversary Edition - limitovaná komplexnější edice k výročí (ta se normálně nedá sehnat a prodává se různě zhruba na naše peníze kolem 8000,-)
4.) Ta revised edice už končí a byla teď vydaná ta 1942 edition za tu nízkou cenu.

Ta 1942 edice má následující výhody:
+ nízká cena
+ nová pravidla vycházející z Anniversary edition
+ navíc křižníky

a nevýhody:
- očesané komponenty (chybí peníze, tabulka produkce není zvlášť a je na mapě - zmenšuje to mapu, tabulku ceny, pohybu a síly zbraní nemá každý hráč u sebe a je jen na mapě, chybí některé žetony, které by se šikly)
- dost malá mapa, kde zvlášť v Evropě jsou pak jednotky tak nahňácané, že nejsou vidět údaje na mapě a hranice, takže se stane, že nevíš jestli tank patří tam nebo onde.
- národní výhody jednotlivých zemí nejsou součástí pravidel a téhle edice
- vynález a vývoj nových zbraní není součástí pravidel a téhle edice

Vyrobil jsem si, nebo vyrábím:
+ Peníze (respektive produkční certifikáty), není problém na laserovce natisknout
+ Tabulky pohybu, síly, a ceny jednotek jsem vytiskl na samolepky a nalepil na druhou stranu setupových tabulek mocností, co má každý hráč u sebe
+ Vyrobil jsem samostatný ukazatel produkce, který leží mimo mapu
+ Vyrobil jsem žetony doletu pro letecké síly, protože když útočíš více letadly, tak pak snadno zapomeneš kolik má které letadlo ještě dolet.
+ Dnes jsem zadal v grafickém studiu výrobu mapy na takovou tu plachtovinu na náklaďáky (dělají se z toho reklamní bannery) o velikosti 80x150 cm což bude akorát na náš kuchyňský stůl s tím, že ještě na každé straně zbyde místo pro hráče na komponenty (mám hrací kuchyňský stůl o velikosti 100x180cm). Cena mapy ve fotokvalitě mi vyšla asi na 1000kč.

17.8.2010 13:13:26

Anaken

no, asi nadhodim doma co si asi objednam:-)

17.8.2010 10:58:00

Ringo

Tak tem dvema je to fakt docela vzdalene, tohle sice neni nijak extra komplexni, ale je to wargame a dost tam zalezi na taktice a schopnostech velitele;) Kostkama se tam haze hodne s ohledem na pocet jednotek, ale zas se jima haze tolik, ze se to nejak zprumeruje. Obcas se ale muze stat, ze se z vyrovnane bitvy stane masakr, ktery poradne zahyba situac na mape...

17.8.2010 10:49:33

Jeste jeden takovy vsetecny dotaz

jak moc je to blizko Attacku a Risku?

17.8.2010 10:42:53

Anaken

aha, takze 1942 bude asi nejidealnejsi. Jinak ta cena je fakt prekvapiva.

17.8.2010 10:42:20

Richmond

ja mam WWII strasne rad a je pro me takovym malym snem mit takovou nejakou miniaturni bitvicku WWII, kdyz to se mnou nikdo nebude chtit hrat, budu hrat sam se sebou:-) A pockam az kluk doroste:-)

17.8.2010 10:40:46