Arkham Horror (třetí edice)

xxxxxxxxxo hodnoceno 126x (Seznam vlastníků)

Arkham Horror (třetí edice) - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 6
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
ADC Blackfire Entertainment - logo
Autoři: Nikki Valens
Rok vydání: 2018
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Variace, úpravy, statistiky scénářů, žebříček vyšetřovatelů

Ahoj, začal jsem hrát AH3 a zároveň brouzdat po forech BGG k této hře a napadlo mě, že bych si chtěl nalezené informace utřídit a že by to mohlo být užitečné i pro ostatní. Doufám, že to sem patří (kdyžtak mě nasměrujte jinam :) ).

První mé zjištění bylo, že hra je opravdu těžká. Tady jsou statistiky prohraných scénářů:

  • Příchod Azathotha - 59% prohraných [476 her]
  • Ozvěny z Hlubin - 54% prohraných [271 her]
  • Veil of twilight - 46% prohraných [285 her]
  • Hostina pro Umordhotha - 20% prohraných [292 her]

(zdrojový BGG thread: https://boardgamegeek.com/thread/2124162/arkham-horror-3rd-ed-statistics)

Plyne mi z toho, že Hostina zní jako mnohem jednodušší úvod do hry než Azathoth.

Dále jsem byl překvapen, jak hrozný vyšetřovatel je Rex Murphy, když jsem si ho vybral ke své 2. hře. Není se čemu divit, všude je označován za absolutně nefunkčí postavu (v rozšíření byla opravena)...
Žebříček postav:

  • Úroveň S: Marie Lambeau, Calvin Wright
  • Úroveň A: Tommy Muldoon, Agnes Baker, Jenny Barnes
  • Úroveň B: Michael McGlen, Daniela Reyes, Wendy Adams
  • Úroveň C: Mihn Thi Phan
  • Úroveň D: Norman Withers, Dexter Drake
  • Úroveň E: Rex Murphy

Ponaučení: Nikdy nehrajte za Rexe Murphyho. 
Doporučení: Pokud se vám hru opravdu nedaří porazit, zkuste Clvina a Marii. 
Jinak Tommy, Agnes, Jenny, Michael, Daniela a Wendy zní jako slušné volby pro větší výzvu.
Tady je Google Spreadsheet se všemi detaily - které počáteční karty zvolit a shrnutí postav (EN): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Euz3_sJFZZvTRVhy_aJgSKRzcc0Eu0tr5tq6dYVSpUY/edit#gid=0

(zdrojový BGG thread: https://boardgamegeek.com/thread/2547321/arkham-horror-3rd-edition-investigator-tier-list)

Variace hry, které hru různými způsoby ulehčují či opravují určité aspekty:

  • Story Mode alias Příběhový mód
    • vyměňte jeden žeton zkázy ze zásobníku mýtů za prázdný žeton
    • officiální variace uvedena v pravidlech rozšíření Under Dark Waves
    • účelem je snížit tlak hry na vyšetřovatele
    • PDF pravidel (EN) (https://images-cdn.fantasyflightgames.com/filer_public/9f/4a/9f4a410b-ec01-45c7-9b29-d33eb24b5d24/ahb05_rules_booklet_v22_good.pdf)
  • Spojená fáze akcí a střetnutí 
    • (https://boardgamegeek.com/thread/2752269/action-encounters-phase-mixed-more-dynamic-and-imm)
    • posuňte fázi Střetnutí za fázi Akcí a před fázi Nestvůr
    • takže místo Akce, Nestvůry, Střetnutí, Mýty hrajte
    • Akce, Střetnutí, Nestvůry, Mýty
    • stále platí že při zápolení se Střetnutí nevyhodnocuje
    • účelem je pokus dát hráčům větší pocit, že hrají příběh namísto pocitu, že hra hraje za hráče
    • tady už je změna pravidel významná a rozhodně upravuje zamýšlenou dynamiku hry, pro někoho snad ale žádoucím směrem
  • 3-action-turn variant, alias Varianta se 3 akcemi 
    • (https://boardgamegeek.com/thread/2697194/3-action-turn-variant-first-draft-help-request)
    • Fáze akcí má nyní 3 akce a jedna z akcí je Střetnutí
    • Fáze střetnutí není, je na hráčích, aby volili, kdy střetnutí vyhodnotit
    • zároveň ve fázi mýtů se vylosují pouze 2 žetony pro všechny - oba žetony se vyhodnotí za každého hráče
    • účelem je výrazné zkrácení doby "údržby hry" kdy hráči nemají žádny vliv na vývoj
    • zároveň je efekt vyhodnocovaného žetonu opravdu cítit (prázdý = prázdný pro všechny, zkáza = zkáza pro všechny, ...)
    • v tomto threadu na BGG je i Google dokument který v podstatě přepisuje celé pravidla :)
  • Clue burst, alias výbušná stopa 
    • (https://boardgamegeek.com/thread/2695216/clue-burst-mythos-cup-variant)
    • Připravte zásobník mýtů podle pravidel, ale nedávejte žádné prázdné žetony
    • každý vyšetřovatel tahá pouze 1 žeton ve fázi mýtů
    • pokud vyšetřovatel vytáhne žeton Stopy, musí výtáhnout další dva žetony
    • mezi dvěma dodatečnými žetony by neměla být další stopa, pokud byste ji vytáhli, táhněte znovu jiný žeton a druhý žeton stopy poté vraťte do zásobníku mýtů
    • účelem je snížit tlak hry na vyšetřovatele, tažení pouze jednoho žetonu je vyváženo odstraněním prázdných a “výbuchem” špatných věcí po objevení stopy
  • Další upravené pravidla 
    • (https://boardgamegeek.com/thread/2608105/updated-custom-ruleserrata)
    • tady jde spíš o drobné velmi specifické úpravy, dá se asi vybrat cokoliv co se vám zalíbí a bude dávat smysl pro vaše hry
    • je tam toho více, vyberu co mě zaujalo
    • "vyšetřovatel na vašem poli" --> "vyšetřovatel na vašem či vedlejším poli"
    • 2 zbytky je možné zaplatit za přehození 1 kostky
    • úprava akce Shánění prostředků: vyhodnoťte zkoušku Vlivu, úspěch=$2, neúspěch=$1
    • nová akce Odpočinek: vyhodnoťte zkoušku Síly nebo Vůle, úspěch=obnovte 1 zdraví a 1 příčetnost, neúspěch=obnovte 1 zdraví NEBO 1 příčetnost
    • opakování první akce: po první akci vyhodnoťte zkoušku Vůle, úspěch=lze zopakovat již provedenou akci, neúspěch=přicházíte o druhou akci
  • Karty nevhodné pro sólo hru s jedním vyšetřovatelem 
    • (https://boardgamegeek.com/thread/2092462/pure-solo-play-card-removal-list)
    • Titulky č. 19
    • Kouzlo Zakročení
    • (Předmět Potrhaná kápě - tady v českém překladu nevidím žádný vztah k jiným vyšetřovatelům)
    • Temná smlouva - Dohoda obětování
    • Vyšetřovatelé (ke zvážení) - Tommy Muloon, Marie Lambeau

Variace a úpravy pravidel jsou samozřejmě dost subjektivní. Nicméně alespoň Story mode je minimalistická a v podstatě oficiální úprava. 
Já osobně budu zkoušet Story Mode a Spojenou fázi akcí a střetnutí.

Často zapomínané pravidla:

Tady dám jen odkaz pro referenci, je toho docela dost :)

(zdroj: https://boardgamegeek.com/thread/2083794/easily-missed-rules)
 

26.5.2022 22:18:47

Dík - zajímavé - vyzkouším.

Přidám naši ozkoušenou úpravu pravidel - žetony mýtu se připraví podle zadání, ale do konce prvního vyprázdnění pytlíku hráči tahají jen jeden žeton. Jakmile se žetony vrací a pytlík jede odznova, už se tahají klasicky dva.

Osvědčilo se to hlavně když hrajeme s někým poprvé a učí se to anebo když hrajeme po delší době, čili jsme vypadli ze cviku.

Účelem je nechat hráče rozkoukat než je hra začne dusit - navýšení počtu tažených žetonů udělá dokonce zajímavou gradaci - podobně jako např. když se v Pandemicu navyšuje počet tažených karet infekce.

27.5.2022 00:51:28

Díky za skvělé shrnutí! Dostal jsem chuť si to znovu zahrát. :-)

27.5.2022 10:06:31

Vybíráme z Bazaru

Duna: imperium - Vzestup Iksu (ve folii, DE)
Duna: imperium - Vzestup Iksu (ve folii, DE)
Akt. cena: 950 Kč
Končí za: 17 hodin

Offcanvas