Arkham Horror (třetí edice)

xxxxxxxxxo hodnoceno 130x (Seznam vlastníků)

Arkham Horror (třetí edice) - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 6
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
ADC Blackfire Entertainment - logo
Autoři: Nikki Valens
Rok vydání: 2018
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Druhé vydání vs třetí vydání

Ahoj, najde se tu někdo, kdo vyzkoušel obě verze?? Mám druhou verzi a zamýšlím, jestli přesedlat na třetí, nebo by to byl zbytečný krok. Děkuji za názory
5.1.2020 16:00:34

Jiná hra

Osobně bych to asi ani neoznačoval další edicí. Věřím, že mnoho lidí má ve sbírce obě verze (+ třeba Eldritch horror, AH LCG apod.)

Tedy pro mnohé má smysl mít obě, někdo upřednostní druhou, jiný třetí edici. Dle mě nejde říct, že by to nahrazovalo druhou edici.

5.1.2020 18:00:05

srovnani
Hry jsou velmi odlisne. AH2 je uz pomerne stara hra a trpi urcitymi neduhy a potrebuje trosku upravit a podle me kdyz si clovek vezme inspiraci z AH3, tak se z toho muze stat opet velmi dobra hra. V AH3 je spoustu zajimavych mechanik nebo zmen, ktere se daji aplikovat na puvodni verzi a tim hru vylepsit, presto hry zustanou diametralne odlisne.

Porovnani
1. AH3 si hraje na pribehovou hru. Cili vyberes si prastareho/scenar a tim mas stanoven mechanismus hry. Co se pribehu tyce, tak zahrajes jednou a vis, co se deje. Co se samotne hry tyce, tak podle me muzes opakovat dokola. Sice uz priblizne tusis, co mas delat, ale podle me to nemusi znamenat, ze se hra uz neda znovu hrat.
Kdyz to porovnam s predchudcem, tak tam se v zasade hralo porad dokola to same, zavri 6 bran a hotovo a presto to lidi bavi/bavilo.

2. Mapa je variabilni a kazdy scenar by mel mit jine rozlozeni. Neprislo mi to tak zasadni. Spis asi chteli autori zmensit herni plan s tim, ze pribyly nejake lokace, ktere v AH2 nenajdes na planu a nekdy se dej odehrava v te ci one casti mesta.

3. Setkavat se muzes i na ulici. Toto je podle me velmi dobre vylepseni a v AH2 mi chybelo. Bohuzel do AH2 nic takoveho nezavedes. Leda si vytvorit vlastni karty setkani nebo se domluvit, ze se muzete setkat v nektere z prilehajicih lokaci nebo podobne.

4. Nejsou pritomny brany a vnejsi svet. V zasade se mestem siri hrozba v podobe doom tokenu, ktery se umistuje na jednotlive lokace (kazda ctvrt mesta se sestava ze tri lokaci jako v AH2) a jakmile je celkovy soucet doom tokenu v nejake ctvrti XYZ, stane se nejaka udalost - bud se posouva pribeh nebo se otevira nejaka dimenzionalni trhlina nebo podobne.

5. Mechanismus stop je jiny. Stopy se jiz neumistuji do lokaci, ale do stredu ctvrti. Jakmile se ma umistit stopa, tak spolecne se stopou se vezme nova karta pro danou ctvrt a ta se zamicha mezi vrchni 2/3 (uz si nepamatuji presne) karty balicku setkani pro danou ctvrt. Tato karta obsahuje pro kazdou lokaci dane ctvrti zpusob, jak se stopa da sebrat.

6. Predmety se jiz nedaji koupit v obchode a ani nic jako obchod tam v podstate neexistuje. Misto toho je X predmetu vystaveno a ty se daji sebrat setkanim se na lokaci s patricnym symbolem. Casto to ale znamena, ze dostanes predmet nebo si kup predmet se slevou nebo podobne. Coz muze byt nekdy problem, ze chces konkretni vec a ne a ne se k ni dostat. Pokud nejsi spokojeny s vyberem karet, muzes tusim brat nahodne z balicku.

7. Mytus karty jsou nahrazeny zetony. Kazdy scenar rika, jake a kolik zetonu se ma pouzit a po dohrani kola si kazdy hrac nahodne vytahne 2 zetony. Tyto zetony se davaji stranou a jakmile dojdou, tak se vrati zpet. Udalosti na zetonech jsou napr. nic se nedeje, objevi se stopa, objevi se monstrum atp. Mechanismus je zajimavy a libi se mi na nem, ze se nemuze stat, ze by se x kol neobjevila stopa a naopak chodili same monstra atp. Na druhou stranu mi prislo, ze pocet zetonu dva na hrace je hodne a hra hrace hodne tlacila.

8. Monstra se hybou podle jineho schematu nez v AH2 a tak nejak mi prislo, ze kazde neco dela nez jen stoji na planu. Na druhou stranu te monstra porad otravuji a tak nejak ti nedaji vydechnout.

9. Symboly na lokacich v AH2 te mely navest, co muzes pri setkanich na danem miste ziskat. Neprislo mi, ze to tak uplne plati ve srovnani s AH3, kde mi prijde, ze presne to, co je uvedene opravdu ziskavas a to v relativne velkem mnozstvi.

10. Leceni ve hre opet neexistuje. Je to jako nakup. Musis se setkat, aby ses uzdravil jak fyzicky, tak dusevne.

To je vse, co me ted z hlavy napada. Jen pro srovnani, v AH2 mam odehranych cca 100 her, AH3 jsem hral 3x.

Obecne mi AH3 prijde takove uspechane, hekticke, porad te do neceho tlaci a ty furt jen litas jak fretka. Jakoby hra chtela, abys ji mel co nejrychleji dohranou. Ono to je asi k navozeni atmosfery, ze se tam neco deje a neni cas ztracet cas, ale nejak mi to nesedlo.
Dalsi takove negativum je, ze toho herniho materialu tam za tu cenu moc neni. Na to mi ale v mistnich diskusich bylo receno, ze se doba posouva a ze to je normalni a cena odpovida. Ja si myslim, ze jde spis o marzi a radsi si koupim jine hry, ktere stoji mene a materialu je mnohem vice.

5.1.2020 18:22:02

porovnání

Dobře beru na vědomí a moc děkuji za názory a obsáhlé vysvětlení - přiblížení mechanismů. Ještě tak mít dostatek času a dostatek spoluhráčů v okolí :-/

5.1.2020 20:22:40

ardno5
Vojtěch to hezky shrnul. Za sebe bych napsal, že bys to měl udělat. Obzvlášť, pokud jsi přeskočil Eldritch. Je to vážně skok do budoucna. Neřekl bych, že jsou scénáře uspěchané, spíš už některé akce nejsou tak zbytečně natáhnuté (samozřejmě si uvědomuji, že někomu takové tempo může vyhovovat).

Stále to není krátká hra, ale je o kus svižnější. Vyzdvihl bych souboje, které se netáhnou. Kompaktnější mapa je tak nějak stále plná a hra prostě působí uceleněji. Navíc se po mapě dá velmi rychle cestovat, když je to potřeba. Setkání v sobě stále mají ohromný kus náhody, ale máš větší představu, co tě čeká.

Mnohem pohodlnější je také správa hry. Po tahu nepřátel si každý táhne dva "mythos" žetony, což je hotové hned a zase se hraje. Navíc příběhy/scénáře nejsou vůbec špatné. První zahrání je samozřejmě nejlepší, ale podruhé je možné zkusit třeba jiná rozhodnutí (ne každý příběh je ale větvený), zároveň do hry přijdou jiné karty se stopami nebo branami, které přímo zapadají do příběhu, takže celý ten zážitek tak nějak dává smysl.
---
Autor hry Velryby ničí svět

5.1.2020 23:08:19

srovnání
Za mě teda třetí edice válcuje druhou na plné čáře. Odehrál jsem zatím jen tři hry, ale bavilo mě to. Je fakt, že je to dost závod s časem a že je nutný optimalizovat každej tah a jedno kolo odpočinku může znamenat smrt. Ta hra je designovaná tak, aby byla frustrující a hráč tahal za kratší konec, ale to je ostatně každej Arkham/Eldritch, etc :)

6.1.2020 09:50:09

...
Za našu skupinu je teda druhá edícia oveľa lepšia a ostávame pri nej. Ač môžu byť niektoré mechanizmy považované za zastaralé, tá hra je pre nás o hodne atmosferickejšia.

Súhlasím s Vojtechom, že tretia edícia je o dosť hektickejšia a tým pádom nám nedáva ani trochu si vydýchnuť. Plus je tam málo pohybu a obecne málo voľnosti na to, čo môže človek spraviť. Naproti tomu v druhej edícii si môže človek dovoliť nebyť úplne efektívny a prežívať príbeh za svoju postavu.

Plus niektoré veci v trojke sú vyslovene nešťastné. Napr, keď utrácaš stopy v nádeji, že stihneš zabrániť katastrofe a potom ti hra zoberie celý postup a hodí ťa na rovnaký záver, na ktorý by ťa hodila, aj keby si sa nesnažil. To človeka vie hodne znechutiť.

6.1.2020 10:21:34

Rozdílné hry
Ahoj, zkusím stručně.

Obě hry jsou natolik odlišné, že užiješ obě, pokud hraješ často. Nedá se objektivně říct, která je lepší.

Arkham 2
Větší volnost v rozhodování, co hráč každé kolo dělá.
Zábavnější management nestvůr, ve trojce jen lehce otravuji a musíš je sejmout hned. Zde představují velkou překážku, ale dají se řešit i jinak.
Mnohokrát vyšší rozmanitost her, což je však dáno hromadou expanzí.

Arkham 3
Hezčí hrací plán, který se mění.
Příběh, který je vždy zajímavý, což je i nevýhoda, protože po několika hranich ho člověk už zná.
Trochu rychlejší hraní.
Hezčí grafika.
Lepší fáze střetnutí, ze kterých člověk i často něco získá, jsou i na ulici.

Stále hrajeme hry obě. Častěji dvojku, ale to je tím, že trojka nemá expanze. Odehráno mám cca 30 her v trojce, ve dvojce nepočítaně.

Hlavní problém trojky je málo scénářů. Na tom to hrozně padá. Kdyby vydali expanzi, která by jen přinesla hromadu nových scénářů, bylo by to ideální.

7.1.2020 11:15:51

Vybíráme z Bazaru

Euphoria: Cestou k lepší dystopii od Blackfire
Euphoria: Cestou k lepší dystopii od Blackfire
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 5 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas