Edge Entertainment
Nexus
Ubik
Autoři: Robert Vaughn

Hněv temného faraona

Autor: Thales | 28.9.2011 | 6

Pohled na mumii není nijak příjemný, když si uvědomíte, že se uvnitř všech těch obvazů skrývá tělo stovky a tisíce let mrtvého člověka. O to horší je pohled na mumii, která se mátožně zvedne ze svého sarkofágu a pomalou chůzí míří k vám. Přesně takový sen probouzel už týden profesora Walterse Harveyho. Od té doby, co se v rámci výstavy přivezly exponáty z Egypta, šířila se městem Arkham zvláštní stísněnost. Rozprostřela se nad městem jako stín pyramid na rozpálený egyptský písek. Jaká tajemství si s sebou do svých hrobů odnesli faraoni? A proč je teď přinášejí do Arkhamu?

Prokletí temného faraona je prvním malým rozšířením k oblíbené kooperativní hře Arkham Horror a přináší do města tematickou výstavu relikvií starověkého Egypta. Co věděli staří Egypťané o Prastarých a proč se ve městě děje tolik zvláštních věcí?

Pozn.: Recenze se vztahuje na původní vydání, nikoliv na nový reprint rozšíření, který se obsahově liší.

Co přináší výstava

"Mamí, dívej!" vypískl nadšeně Frank a ručkou ukazoval na fotografie pyramid. "Ano, broučku, moc hezké," poznamenala matka a snažila se synka táhnout dál. Expozice byla rozsáhlá, a plná lidí. Přesto měla Frankova matka zvláštní pocit a některé vystavené předměty v ní doslova probouzely nepochopitelnou hrůzu. Už aby byla venku.

Faraon přináší celkem 166 nových karet - setkání v Arkhamu i v Jiných světech, karty mythosu, nová kouzla, pomocníky, karty čtyř výhod a čtyř nevýhod a především zvláštní karty související přímo s expozicí - exponáty, které jsou určitou obdobou vzácných předmětů. Rozšíření nepřináší žádný zvláštní mechanismus, který by významně měnil hru a svým obsahem spíše doplňuje a rozšiřuje zážitek z hraní základního Arkhamu, když město naplňuje tajemnou atmosférou dávného Egypta.

Arkhamský věstník informuje

"Podívejte se ven, na ty barbary, Jamesi. Jenom se podívejte!" utrousil nevrle Jonathan. Díval se z okna muzea na protější ulici, kde postávala skupina asi padesáti lidí s cedulemi, a protestovali proti výstavě. "Člověk jim ukáže něco nového a namísto poučení si odnáší jenom nenávist a strach. Kam ten svět spěje, Jamesi! Tak už něco řekni, ať si nepřipadám jako kůl v plotě. Jamesi?" Jonathan se otočil do místnosti, kde jeho přítel seděl v křesle a zcela nepřítomným pohledem se díval na sošku z výstavy. Jamesovy oči byly potemnělé a jeho tvář měla nepřirozeně nažloutlou barvu. Zvedl pohled na vyděšeného Jonathana stojícího nehnutě u okna. Jamesovy oči s doširoka roztáhlými zorničkami se do něj pozvolna vpíjely. "Někdy je strach oprávněný, pane Mortimere." zaduněl místností nepřirozený hrdelní hlas.

A co se vlastně s tímto rozšířením mění na hře? Na chodu hry se nemění vlastně nic a podrobný popis kola můžete nalézt v pravidlech nebo v recenzích základní hry, platí stejně i pro toto rozšíření, pouze při přípravě hry přidáte ke stávajícím kartám karty z rozšíření. Některé karty setkání a mythosu ovšem vyšetřovatele skutečně (ne)potěší. Arkham totiž zaplavují následky faraonova prokletí a tak dojde na oživlé mrtvé, povodně a mnoho dalšího. Asi nejvýznamnější úpravou jsou nové karty exponátů, které jsou svým majitelům ku pomoci, a také je možné mezi nimi najít prastará znamení na zapečetění bran do jiných světů. Další novinkou jsou karty výhod a nevýhod, které mají zvláštní pozitivní či negativní vliv na hráče, nebo mu dávají určitou schopnost. Novým prvkem jsou také dvojbarevné karty setkání v jiných světech, ve kterých lze mimo jiné potkat přímo některého z Prastarých a následný okamžitý boj s ním. Mohu potvrdit, že se při takovém setkání vyšetřovatelé pěkně zapotí. Některá setkání mohou také vyústit ve vyhoštění postavy z některé čtvrti. Hráč tak obdrží kartu se zákazem vstupu, která mu znemožňuje navštívit lokace. Tím však výčet podstatných novinek končí a jak je vidět, rozšíření přináší další karty, ale téměř nic navíc.

Stojí expozice "Odkaz faraonů" za návštěvu?

"... a jak již bylo řečeno, starosta slíbil nápravu do konce tohoto roku. Další zprávou je pak vyjádření ředitele arkhamského muzea při Miscatonické Univerzitě, Jonathana Mortimera, který slavnostně oznámil prodloužení výstavy předmětů ze starověkého Egypta s názvem "Odkaz faraonů". Dle jeho slov je výstava natolik zásadní a přínosná, že by měl mít každý občan města mít možnost nahlédnout prostřednictvím výstavy do pradávných časů. Pokud jste tedy ještě expozici nenavštívili, máte další možnost ji shlédnout v našem muzeu. Na otázku zdravotního stavu svého asistenta, Jamese T. Pullmana, odpověděl, že se pan Pullman léčí a v dohledné době se nám opět ukáže na veřejnosti v lepší kondici, než kdy předtím."

Prokletí temného Faraona sice nepřináší nic převratného, přesto příjemně upraví atmosféru hry. Pokud si chcete rozšířit zážitek z hraní Arkhamu, ale nechcete přidávat další herní mechanismy, toto rozšíření vás dozajista neurazí. Temný faraon trpí pozicí prvního rozšíření v řadě dalších, což bylo mimo jiné i důvodem nově vydané verze, která má pozměněný obsah (např. obsahuje navíc kartu Heralda, což je mocný nepřítel pomáhající Prastarému), zkrátka nic moc nového nepřináší. Osobně Faraona nepovažuji za rozšíření, které by si hráč musel nutně pořizovat, přesto mu nelze vyčíst, že by bylo špatné. Přináší pouze více toho samého, což je oproti ostatním rozšířením přeci jenom trochu málo a záleží tak na hráči, zda si chce zahrát prakticky stejný Arkham jako dosud, pouze s příměsí trošky egyptské mystiky.